O Brãgavata Purãna: sua doutrina e contribuições para a teoria educacional
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/12209 |
Resumo: | This Master's dissertation initially presents an exegetical and introductory study of the Bhãgavata Purãna to then explore the text’s worldview in pursuit of a model of reality and a pedagogical method that may contribute to current debates on the goal and practice of Education. By establishing a dialogue between the concepts of the Bhãgavata Purãna and the work "Education and Spirituality" of Professor Ferdinand Röhr, it is envisioned here an educational proposal oriented by values rooted in a transcendent dimension, but which contemplates the integral development of the human being in all its other dimensions as well. Among different topics addressed in this work are a correlation between the purpose of human life and the educational goal, the need for a multidimensional approach to the human being, the importance of some sort of pedagogical ethics that acknowledges and values innate differences between people, and a paradox involving educational theories of correspondence and autonomy. Complementing the theoretical approach of the two initial chapters, the dissertation ends by discussing the results of a field research conducted at the Jaladuta Institute, an educational institution affiliated to ISKCON (International Society for Krishna Consciousness) whose pedagogical model centers on spirituality. |
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O Brãgavata Purãna: sua doutrina e contribuições para a teoria educacionalBhagavata PurãnaHinduísmoEducaçãoEspiritualidadeBhagavata PurãnaHinduismEducationSpiritualityCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIAThis Master's dissertation initially presents an exegetical and introductory study of the Bhãgavata Purãna to then explore the text’s worldview in pursuit of a model of reality and a pedagogical method that may contribute to current debates on the goal and practice of Education. By establishing a dialogue between the concepts of the Bhãgavata Purãna and the work "Education and Spirituality" of Professor Ferdinand Röhr, it is envisioned here an educational proposal oriented by values rooted in a transcendent dimension, but which contemplates the integral development of the human being in all its other dimensions as well. Among different topics addressed in this work are a correlation between the purpose of human life and the educational goal, the need for a multidimensional approach to the human being, the importance of some sort of pedagogical ethics that acknowledges and values innate differences between people, and a paradox involving educational theories of correspondence and autonomy. Complementing the theoretical approach of the two initial chapters, the dissertation ends by discussing the results of a field research conducted at the Jaladuta Institute, an educational institution affiliated to ISKCON (International Society for Krishna Consciousness) whose pedagogical model centers on spirituality.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESEsta dissertação de mestrado apresenta inicialmente um estudo exegético e introdutório do Bhãgavata Purãna para, em seguida, explorar a visão de mundo apresentada na obra em busca de um modelo de realidade e de um processo pedagógico que possam contribuir nos debates atuais sobre a meta e a prática educacional. Estabelecendo um diálogo entre os conceitos do Bhãgavata Purãna e a obra “Educação e Espiritualidade” do professor Ferdinand Röhr, vislumbra-se uma proposta educacional orientada por valores enraizados em uma dimensão transcendente, mas que contempla o desenvolvimento integral do ser humano em todas as suas demais dimensões. Discutem-se, dentre outros temas, a relação entre o propósito da vida humana e a meta educacional, a necessidade de uma abordagem multidimensional do ser humano, a importância de uma ética pedagógica que reconheça e valorize diferenças inatas entre as pessoas e um paradoxo envolvendo teorias educacionais de correspondência e de autonomia. Complementando a abordagem teórica dos dois capítulos iniciais, a dissertação apresenta e discute os resultados de uma pesquisa de campo conduzida no Instituto Jaladuta, uma instituição de ensino afiliada à ISKCON (International Society for Krishna Consciousness) cujo modelo pedagógico está centrado na espiritualidade.Universidade Federal da ParaíbaBrasilCiência das ReligiõesPrograma de Pós-Graduação em Ciências das ReligiõesUFPBGnerre, Maria Lucia Abaurrehttp://lattes.cnpq.br/4154896044534100Moura, Gustavo Henrique Passos2018-11-05T19:03:29Z2018-11-052018-11-05T19:03:29Z2017-05-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/12209porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-11-05T19:03:29Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/12209Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-11-05T19:03:29Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
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