Nordeste viril: representações da masculinidade no Cinema brasileiro sob o olhar de Guel Arraes (2000-2003)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8097 |
Resumo: | The present dissertation is linked to research line Teaching of History and Historical Knowledge with the area of concentration in History and Historical Culture, the PPGH-UFPB. The culture sometimes moves the society, sometimes it is moved, what causes some of our cultural practices legitimize objects, images and speeches. In this way, the film, as one of the possibilities of the manifestation of the historical culture uses it to produce and legitimise representations that affirm or deny identities. Within these representations found in the northeastern‟s man. Some of these representations we created the imaginary of the northeast is a human rude and truculent member and this took us to build a way of thinking about their masculinity, devoted, especially in the figure of the "goat-male". This work has as proposal addressing how this representation acts through buildings, or even, deconstructions of a masculine culture, entered with the dialectics of power and domination. The research in this theme seeks understand how the "naturalization" in cinema of the maleness/northeastern is strictly related to signs associated with the Northeast, as its landscape, associated with the hardness and the aridity, which thus will establishing the image of the region and corroborating with the construction of the popular imagination. The cultural representation to the man in northeastern cinema will thus weaving multiple realities, traditions and identities that are delineated in historic construct cultural.-space |
id |
UFPB_672cacc27db892a9c9c525fc59e4ee9b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpb.br:tede/8097 |
network_acronym_str |
UFPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository_id_str |
|
spelling |
Nordeste viril: representações da masculinidade no Cinema brasileiro sob o olhar de Guel Arraes (2000-2003)NordesteNortheastCinemaMasculinidadeMasculinityCIENCIAS HUMANAS::HISTORIAThe present dissertation is linked to research line Teaching of History and Historical Knowledge with the area of concentration in History and Historical Culture, the PPGH-UFPB. The culture sometimes moves the society, sometimes it is moved, what causes some of our cultural practices legitimize objects, images and speeches. In this way, the film, as one of the possibilities of the manifestation of the historical culture uses it to produce and legitimise representations that affirm or deny identities. Within these representations found in the northeastern‟s man. Some of these representations we created the imaginary of the northeast is a human rude and truculent member and this took us to build a way of thinking about their masculinity, devoted, especially in the figure of the "goat-male". This work has as proposal addressing how this representation acts through buildings, or even, deconstructions of a masculine culture, entered with the dialectics of power and domination. The research in this theme seeks understand how the "naturalization" in cinema of the maleness/northeastern is strictly related to signs associated with the Northeast, as its landscape, associated with the hardness and the aridity, which thus will establishing the image of the region and corroborating with the construction of the popular imagination. The cultural representation to the man in northeastern cinema will thus weaving multiple realities, traditions and identities that are delineated in historic construct cultural.-spaceA presente dissertação está vinculada a linha de pesquisa Ensino de História e Saberes Históricos com a área de concentração em História e Cultura Histórica, do PPGH-UFPB. A cultura ora move a sociedade, ora por ela é movida, o que faz com que algumas de nossas práticas culturais legitimem objetos, imagens e discursos. Dessa forma, o cinema, como uma das possibilidades de manifestação da cultura histórica utiliza-se dela para produzir e legitimar representações que afirmam ou negam identidades. Dentro dessas representações encontramos a do homem nordestino. Por algumas dessas representações criamos o imaginário de que o nordestino é um ser rude e truculento e isso nos levou a construirmos uma maneira própria de pensar sua masculinidade, consagrada, sobretudo na figura do “cabra-macho”. Este trabalho tem como proposta abordar como essa representação atua por meio de construções, ou, até mesmo de desconstruções de uma cultura masculina, inscrita numa dialética de poder e dominação. A pesquisa foi feita a partir de dois filmes nacionais, O Auto da Compadecida e Lisbela e o Prisioneiro, ambos dirigidos pelo pernambucano Guel Arraes, considerado um pioneiro na convergência entre os suportes de TV e cinema. A pesquisa neste mote busca compreender como a “naturalização” no cinema do ser masculino/nordestino está estritamente relacionada aos signos associados ao Nordeste, como sua paisagem, associada a dureza e a aridez, que dessa forma vão estabelecendo a imagem da Região e corroborando com a construção do imaginário popular. A representação cultural do homem nordestino no cinema vai dessa forma tecendo múltiplas realidades, costumes e identidades que vão se delineando no constructo histórico espaço-cultural.Universidade Federal da ParaíbaBrasilHistóriaPrograma de Pós-Graduação em HistóriaUFPBOliveira, Carla Mary Silva dehttp://lattes.cnpq.br/6118364027975117Grangeiro, Glaucenilda da Silva2016-04-07T11:58:11Z2018-07-21T00:13:36Z2018-07-21T00:13:36Z2015-08-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfGRANGEIRO, Glaucenilda da Silva. Nordeste viril: representações da masculinidade no Cinema brasileiro sob o olhar de Guel Arraes (2000-2003). 2015. 153 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8097porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T01:59:16Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/8097Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T01:59:16Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Nordeste viril: representações da masculinidade no Cinema brasileiro sob o olhar de Guel Arraes (2000-2003) |
title |
Nordeste viril: representações da masculinidade no Cinema brasileiro sob o olhar de Guel Arraes (2000-2003) |
spellingShingle |
Nordeste viril: representações da masculinidade no Cinema brasileiro sob o olhar de Guel Arraes (2000-2003) Grangeiro, Glaucenilda da Silva Nordeste Northeast Cinema Masculinidade Masculinity CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
title_short |
Nordeste viril: representações da masculinidade no Cinema brasileiro sob o olhar de Guel Arraes (2000-2003) |
title_full |
Nordeste viril: representações da masculinidade no Cinema brasileiro sob o olhar de Guel Arraes (2000-2003) |
title_fullStr |
Nordeste viril: representações da masculinidade no Cinema brasileiro sob o olhar de Guel Arraes (2000-2003) |
title_full_unstemmed |
Nordeste viril: representações da masculinidade no Cinema brasileiro sob o olhar de Guel Arraes (2000-2003) |
title_sort |
Nordeste viril: representações da masculinidade no Cinema brasileiro sob o olhar de Guel Arraes (2000-2003) |
author |
Grangeiro, Glaucenilda da Silva |
author_facet |
Grangeiro, Glaucenilda da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Oliveira, Carla Mary Silva de http://lattes.cnpq.br/6118364027975117 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Grangeiro, Glaucenilda da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Nordeste Northeast Cinema Masculinidade Masculinity CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
topic |
Nordeste Northeast Cinema Masculinidade Masculinity CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
description |
The present dissertation is linked to research line Teaching of History and Historical Knowledge with the area of concentration in History and Historical Culture, the PPGH-UFPB. The culture sometimes moves the society, sometimes it is moved, what causes some of our cultural practices legitimize objects, images and speeches. In this way, the film, as one of the possibilities of the manifestation of the historical culture uses it to produce and legitimise representations that affirm or deny identities. Within these representations found in the northeastern‟s man. Some of these representations we created the imaginary of the northeast is a human rude and truculent member and this took us to build a way of thinking about their masculinity, devoted, especially in the figure of the "goat-male". This work has as proposal addressing how this representation acts through buildings, or even, deconstructions of a masculine culture, entered with the dialectics of power and domination. The research in this theme seeks understand how the "naturalization" in cinema of the maleness/northeastern is strictly related to signs associated with the Northeast, as its landscape, associated with the hardness and the aridity, which thus will establishing the image of the region and corroborating with the construction of the popular imagination. The cultural representation to the man in northeastern cinema will thus weaving multiple realities, traditions and identities that are delineated in historic construct cultural.-space |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-08-31 2016-04-07T11:58:11Z 2018-07-21T00:13:36Z 2018-07-21T00:13:36Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
GRANGEIRO, Glaucenilda da Silva. Nordeste viril: representações da masculinidade no Cinema brasileiro sob o olhar de Guel Arraes (2000-2003). 2015. 153 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8097 |
identifier_str_mv |
GRANGEIRO, Glaucenilda da Silva. Nordeste viril: representações da masculinidade no Cinema brasileiro sob o olhar de Guel Arraes (2000-2003). 2015. 153 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015. |
url |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8097 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil História Programa de Pós-Graduação em História UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil História Programa de Pós-Graduação em História UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br |
_version_ |
1801842902371926016 |