Nordeste viril: representações da masculinidade no Cinema brasileiro sob o olhar de Guel Arraes (2000-2003)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Grangeiro, Glaucenilda da Silva
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8097
Resumo: The present dissertation is linked to research line Teaching of History and Historical Knowledge with the area of concentration in History and Historical Culture, the PPGH-UFPB. The culture sometimes moves the society, sometimes it is moved, what causes some of our cultural practices legitimize objects, images and speeches. In this way, the film, as one of the possibilities of the manifestation of the historical culture uses it to produce and legitimise representations that affirm or deny identities. Within these representations found in the northeastern‟s man. Some of these representations we created the imaginary of the northeast is a human rude and truculent member and this took us to build a way of thinking about their masculinity, devoted, especially in the figure of the "goat-male". This work has as proposal addressing how this representation acts through buildings, or even, deconstructions of a masculine culture, entered with the dialectics of power and domination. The research in this theme seeks understand how the "naturalization" in cinema of the maleness/northeastern is strictly related to signs associated with the Northeast, as its landscape, associated with the hardness and the aridity, which thus will establishing the image of the region and corroborating with the construction of the popular imagination. The cultural representation to the man in northeastern cinema will thus weaving multiple realities, traditions and identities that are delineated in historic construct cultural.-space
id UFPB_672cacc27db892a9c9c525fc59e4ee9b
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:tede/8097
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Nordeste viril: representações da masculinidade no Cinema brasileiro sob o olhar de Guel Arraes (2000-2003)NordesteNortheastCinemaMasculinidadeMasculinityCIENCIAS HUMANAS::HISTORIAThe present dissertation is linked to research line Teaching of History and Historical Knowledge with the area of concentration in History and Historical Culture, the PPGH-UFPB. The culture sometimes moves the society, sometimes it is moved, what causes some of our cultural practices legitimize objects, images and speeches. In this way, the film, as one of the possibilities of the manifestation of the historical culture uses it to produce and legitimise representations that affirm or deny identities. Within these representations found in the northeastern‟s man. Some of these representations we created the imaginary of the northeast is a human rude and truculent member and this took us to build a way of thinking about their masculinity, devoted, especially in the figure of the "goat-male". This work has as proposal addressing how this representation acts through buildings, or even, deconstructions of a masculine culture, entered with the dialectics of power and domination. The research in this theme seeks understand how the "naturalization" in cinema of the maleness/northeastern is strictly related to signs associated with the Northeast, as its landscape, associated with the hardness and the aridity, which thus will establishing the image of the region and corroborating with the construction of the popular imagination. The cultural representation to the man in northeastern cinema will thus weaving multiple realities, traditions and identities that are delineated in historic construct cultural.-spaceA presente dissertação está vinculada a linha de pesquisa Ensino de História e Saberes Históricos com a área de concentração em História e Cultura Histórica, do PPGH-UFPB. A cultura ora move a sociedade, ora por ela é movida, o que faz com que algumas de nossas práticas culturais legitimem objetos, imagens e discursos. Dessa forma, o cinema, como uma das possibilidades de manifestação da cultura histórica utiliza-se dela para produzir e legitimar representações que afirmam ou negam identidades. Dentro dessas representações encontramos a do homem nordestino. Por algumas dessas representações criamos o imaginário de que o nordestino é um ser rude e truculento e isso nos levou a construirmos uma maneira própria de pensar sua masculinidade, consagrada, sobretudo na figura do “cabra-macho”. Este trabalho tem como proposta abordar como essa representação atua por meio de construções, ou, até mesmo de desconstruções de uma cultura masculina, inscrita numa dialética de poder e dominação. A pesquisa foi feita a partir de dois filmes nacionais, O Auto da Compadecida e Lisbela e o Prisioneiro, ambos dirigidos pelo pernambucano Guel Arraes, considerado um pioneiro na convergência entre os suportes de TV e cinema. A pesquisa neste mote busca compreender como a “naturalização” no cinema do ser masculino/nordestino está estritamente relacionada aos signos associados ao Nordeste, como sua paisagem, associada a dureza e a aridez, que dessa forma vão estabelecendo a imagem da Região e corroborando com a construção do imaginário popular. A representação cultural do homem nordestino no cinema vai dessa forma tecendo múltiplas realidades, costumes e identidades que vão se delineando no constructo histórico espaço-cultural.Universidade Federal da ParaíbaBrasilHistóriaPrograma de Pós-Graduação em HistóriaUFPBOliveira, Carla Mary Silva dehttp://lattes.cnpq.br/6118364027975117Grangeiro, Glaucenilda da Silva2016-04-07T11:58:11Z2018-07-21T00:13:36Z2018-07-21T00:13:36Z2015-08-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfGRANGEIRO, Glaucenilda da Silva. Nordeste viril: representações da masculinidade no Cinema brasileiro sob o olhar de Guel Arraes (2000-2003). 2015. 153 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8097porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T01:59:16Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/8097Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T01:59:16Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Nordeste viril: representações da masculinidade no Cinema brasileiro sob o olhar de Guel Arraes (2000-2003)
title Nordeste viril: representações da masculinidade no Cinema brasileiro sob o olhar de Guel Arraes (2000-2003)
spellingShingle Nordeste viril: representações da masculinidade no Cinema brasileiro sob o olhar de Guel Arraes (2000-2003)
Grangeiro, Glaucenilda da Silva
Nordeste
Northeast
Cinema
Masculinidade
Masculinity
CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
title_short Nordeste viril: representações da masculinidade no Cinema brasileiro sob o olhar de Guel Arraes (2000-2003)
title_full Nordeste viril: representações da masculinidade no Cinema brasileiro sob o olhar de Guel Arraes (2000-2003)
title_fullStr Nordeste viril: representações da masculinidade no Cinema brasileiro sob o olhar de Guel Arraes (2000-2003)
title_full_unstemmed Nordeste viril: representações da masculinidade no Cinema brasileiro sob o olhar de Guel Arraes (2000-2003)
title_sort Nordeste viril: representações da masculinidade no Cinema brasileiro sob o olhar de Guel Arraes (2000-2003)
author Grangeiro, Glaucenilda da Silva
author_facet Grangeiro, Glaucenilda da Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Oliveira, Carla Mary Silva de
http://lattes.cnpq.br/6118364027975117
dc.contributor.author.fl_str_mv Grangeiro, Glaucenilda da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Nordeste
Northeast
Cinema
Masculinidade
Masculinity
CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
topic Nordeste
Northeast
Cinema
Masculinidade
Masculinity
CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
description The present dissertation is linked to research line Teaching of History and Historical Knowledge with the area of concentration in History and Historical Culture, the PPGH-UFPB. The culture sometimes moves the society, sometimes it is moved, what causes some of our cultural practices legitimize objects, images and speeches. In this way, the film, as one of the possibilities of the manifestation of the historical culture uses it to produce and legitimise representations that affirm or deny identities. Within these representations found in the northeastern‟s man. Some of these representations we created the imaginary of the northeast is a human rude and truculent member and this took us to build a way of thinking about their masculinity, devoted, especially in the figure of the "goat-male". This work has as proposal addressing how this representation acts through buildings, or even, deconstructions of a masculine culture, entered with the dialectics of power and domination. The research in this theme seeks understand how the "naturalization" in cinema of the maleness/northeastern is strictly related to signs associated with the Northeast, as its landscape, associated with the hardness and the aridity, which thus will establishing the image of the region and corroborating with the construction of the popular imagination. The cultural representation to the man in northeastern cinema will thus weaving multiple realities, traditions and identities that are delineated in historic construct cultural.-space
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-08-31
2016-04-07T11:58:11Z
2018-07-21T00:13:36Z
2018-07-21T00:13:36Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv GRANGEIRO, Glaucenilda da Silva. Nordeste viril: representações da masculinidade no Cinema brasileiro sob o olhar de Guel Arraes (2000-2003). 2015. 153 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015.
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8097
identifier_str_mv GRANGEIRO, Glaucenilda da Silva. Nordeste viril: representações da masculinidade no Cinema brasileiro sob o olhar de Guel Arraes (2000-2003). 2015. 153 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015.
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8097
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
História
Programa de Pós-Graduação em História
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
História
Programa de Pós-Graduação em História
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842902371926016