Contribuições do Programa Cultura Viva na luta pelo reconhecimento: arte-educação para a cidadania no caso do Centro de Referência Integral do Adolescente
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/17092 |
Resumo: | This research aims to reflect about the contribution of a cultural policy in the struggle for recognition of minority groups. For that, Cultura Viva program is analyzed in its trajectory, conceptual frame works and impact on the lives of beneficiaries people, while contextualized in the history of Brazilian cultural policies. Based on the Theory of Recognition, it seeks to understand how the Brazilian State has related, throughout the twentieth century, to the cultural production of minority groups and how it approached the idea of cultural diversity, to encompass as the conquest of the cultural rights has been consolidating and contributing to the practice of a new cultural policy in the country since the 21st century, making possible the implementation of the Program. The practices of Centro de Referência Integral do Adolescente (Center for Integral Referral for Adolescents) are taken as a studying case, since an analysis of this cultural policy requires a look at its macro and micropolitical dimensions. It seeks to demonstrate that Cultura Viva, by recognizing, promoting and financing the actions of previously invisible agents, contributes to an institutional recognition and a recognition related to social esteem and subjectivity by providing experiences that enable subjects to “positively refer themselves to their concrete properties and capabilities” (HONNETH, 2003). |
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Contribuições do Programa Cultura Viva na luta pelo reconhecimento: arte-educação para a cidadania no caso do Centro de Referência Integral do AdolescentePolítica culturalCulturaDiversidade culturalReconhecimentoDireitos culturaisCultura vivaPontos de culturaCultural policyCultureCultural diversityRecognitionCultural rightsPolítica - Grupos minoritáriosPrograma Cultura VivaProdução cultural – Grupos minoritáriosCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIAThis research aims to reflect about the contribution of a cultural policy in the struggle for recognition of minority groups. For that, Cultura Viva program is analyzed in its trajectory, conceptual frame works and impact on the lives of beneficiaries people, while contextualized in the history of Brazilian cultural policies. Based on the Theory of Recognition, it seeks to understand how the Brazilian State has related, throughout the twentieth century, to the cultural production of minority groups and how it approached the idea of cultural diversity, to encompass as the conquest of the cultural rights has been consolidating and contributing to the practice of a new cultural policy in the country since the 21st century, making possible the implementation of the Program. The practices of Centro de Referência Integral do Adolescente (Center for Integral Referral for Adolescents) are taken as a studying case, since an analysis of this cultural policy requires a look at its macro and micropolitical dimensions. It seeks to demonstrate that Cultura Viva, by recognizing, promoting and financing the actions of previously invisible agents, contributes to an institutional recognition and a recognition related to social esteem and subjectivity by providing experiences that enable subjects to “positively refer themselves to their concrete properties and capabilities” (HONNETH, 2003).Conselho Nacional de Pesquisa e Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPqEsta dissertação tem o objetivo de refletir sobre a contribuição de uma política cultural na luta pelo reconhecimento de grupos minoritários. Para tanto, o Programa Cultura Viva é analisado em sua trajetória, marcos conceituais e impacto na vida de indivíduos beneficiados, contextualizando-o no histórico das políticas culturais brasileiras. Tomando como base as reflexões presentes na Teoria do Reconhecimento, busca-se entender de que maneira o Estado brasileiro se relacionou ao longo do século XX com a produção cultural de grupos minoritários e como abordou a ideia de diversidade cultural, até abranger como a conquista dos direitos culturais vem se consolidando e contribuindo para a prática de uma nova política cultural no país a partir do século XXI, possibilitando a implementação do Programa. As práticas do Centro de Referência Integral do Adolescente são tomadas como estudo de caso, já que uma análise desta política cultural exige um olhar para suas dimensões macro e o micropolíticas. Procura-se demonstrar que o Programa Cultura Viva, ao reconhecer, promover e financiar a ação de agentes que antes eram invisibilizados, contribui para um reconhecimento institucional e para um reconhecimento relacionado à estima social e subjetividade ao proporcionar experiências que possibilitam aos sujeitos “referir-se positivamente a suas propriedades e capacidades concretas” (HONNETH, 2003).Universidade Federal da ParaíbaBrasilSociologiaPrograma de Pós-Graduação em SociologiaUFPBMatos, Teresa Cristinahttp://lattes.cnpq.br/6597687025275700Andrade, Mirnah Leite Medeiros Mascarenhas2020-03-11T16:20:32Z2019-02-212020-03-11T16:20:32Z2017-08-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/17092porAttribution-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2020-03-12T06:11:45Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/17092Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2020-03-12T06:11:45Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
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