A Filosofia Pragmatista na Educação Popular
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4828 |
Resumo: | The subject of this research is the Pragmatist Philosophy and its area of action is the Popular Education. Our aim is investigating the possibility of applying Pragmatist Philosophy in educational activities through the Popular Education. For doing so, we developed a study concerning the Pragmatist Philosophy educational experience with abandoned chidren from an institution named Foundação de Amparo ao Menor (FUNDANOR), fron the city of Palmeira dos Índios, in the state of Alagoas Brazil. We begin by critically investigating the fundamentals of the Program of the Philosophy for Children and Adolescents, which was created by the american philosopher and educator Matthew Lipman. Besides, we tried to bring together his proposal to Paulo Freire s Pedagogy. This is a historical-bibliographical research that was empirically developed with the assistence of a social in Popular Education. We also examinad to which extent methodology used in teaching of Pragmatist Philosophy accomplishs the plan of Alphabetization proposed by Paulo Freire s. Finally, we concluded that there is an aplication of Pragmatist Philososophy in Popular Education; so, it is an important tool in the process of developing a thoughtful set of questions concerning education. Besides, we realizad that it is a crucial point in the formation of philosophical, ethical and moral knowledges. Thus it is possible to bring together thet philosophy and Paulo Freire s Pedagogy. |
id |
UFPB_717da9755b853262644c3a8f929d9465 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpb.br:tede/4828 |
network_acronym_str |
UFPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository_id_str |
|
spelling |
A Filosofia Pragmatista na Educação PopularPragmatismoEducação PopularMatthew Lipman e Paulo FreirePragmatismPopular EducationMatthew Lipman and Paulo FreireCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe subject of this research is the Pragmatist Philosophy and its area of action is the Popular Education. Our aim is investigating the possibility of applying Pragmatist Philosophy in educational activities through the Popular Education. For doing so, we developed a study concerning the Pragmatist Philosophy educational experience with abandoned chidren from an institution named Foundação de Amparo ao Menor (FUNDANOR), fron the city of Palmeira dos Índios, in the state of Alagoas Brazil. We begin by critically investigating the fundamentals of the Program of the Philosophy for Children and Adolescents, which was created by the american philosopher and educator Matthew Lipman. Besides, we tried to bring together his proposal to Paulo Freire s Pedagogy. This is a historical-bibliographical research that was empirically developed with the assistence of a social in Popular Education. We also examinad to which extent methodology used in teaching of Pragmatist Philosophy accomplishs the plan of Alphabetization proposed by Paulo Freire s. Finally, we concluded that there is an aplication of Pragmatist Philososophy in Popular Education; so, it is an important tool in the process of developing a thoughtful set of questions concerning education. Besides, we realizad that it is a crucial point in the formation of philosophical, ethical and moral knowledges. Thus it is possible to bring together thet philosophy and Paulo Freire s Pedagogy.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorO tema desta pesquisa é a Filosofia Pragmatista, o campo de atuação é a Educação Popular e o objetivo é investigar a possibilidade de trabalhar a Filosofia Pragmatista em atividades educativas pela Educação Popular, através de um estudo feito a partir da experiência educacional da Filosofia Pragmatista com meninos e meninas de rua da Fundação de Amparo ao Menor (FUNDANOR), da cidade de Palmeira dos Índios, no Estado de Alagoas. Começa investigando, criticamente, os fundamentos do Programa Pragmatista de Filosofia para Crianças e Adolescentes de Matthew Lipman, filósofo e educador estadunidense (USA), fazendo a aproximação de sua proposta com a Pedagogia de Paulo Freire. É uma pesquisa bibliográfico-histórica com um aporte de campo, de uma instituição social promotora de Educação Popular. Objetiva também averiguar até que ponto a metodologia utilizada no ensino da Filosofia Pragmatista alcança a proposta de Alfabetização elaborada por Paulo Freire. Conclui, enfim, que a Filosofia Pragmatista aproxima-se da Educação Popular, apresentando-se como ferramenta-chave no processo de construção e amadurecimento do questionamento reflexivo, ponto crucial a ser alcançado na formação dos saberes filosóficos, éticos e morais, necessários à vida, sendo possível uma aproximação daquela filosofia à Pedagogia de Paulo Freire.Universidade Federal da ParaíbaBREducaçãoPrograma de Pós Graduação em EducaçãoUFPBMelo Neto, José Francisco dehttp://lattes.cnpq.br/5514042389040539Magalhães, Daniel Alves2015-05-07T15:09:28Z2018-07-20T23:55:19Z2010-03-192018-07-20T23:55:19Z2008-06-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfMAGALHÃES, Daniel Alves. A Filosofia Pragmatista na Educação Popular. 2008. 242 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2008.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4828porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T01:43:18Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/4828Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T01:43:18Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A Filosofia Pragmatista na Educação Popular |
title |
A Filosofia Pragmatista na Educação Popular |
spellingShingle |
A Filosofia Pragmatista na Educação Popular Magalhães, Daniel Alves Pragmatismo Educação Popular Matthew Lipman e Paulo Freire Pragmatism Popular Education Matthew Lipman and Paulo Freire CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A Filosofia Pragmatista na Educação Popular |
title_full |
A Filosofia Pragmatista na Educação Popular |
title_fullStr |
A Filosofia Pragmatista na Educação Popular |
title_full_unstemmed |
A Filosofia Pragmatista na Educação Popular |
title_sort |
A Filosofia Pragmatista na Educação Popular |
author |
Magalhães, Daniel Alves |
author_facet |
Magalhães, Daniel Alves |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Melo Neto, José Francisco de http://lattes.cnpq.br/5514042389040539 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Magalhães, Daniel Alves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pragmatismo Educação Popular Matthew Lipman e Paulo Freire Pragmatism Popular Education Matthew Lipman and Paulo Freire CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Pragmatismo Educação Popular Matthew Lipman e Paulo Freire Pragmatism Popular Education Matthew Lipman and Paulo Freire CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The subject of this research is the Pragmatist Philosophy and its area of action is the Popular Education. Our aim is investigating the possibility of applying Pragmatist Philosophy in educational activities through the Popular Education. For doing so, we developed a study concerning the Pragmatist Philosophy educational experience with abandoned chidren from an institution named Foundação de Amparo ao Menor (FUNDANOR), fron the city of Palmeira dos Índios, in the state of Alagoas Brazil. We begin by critically investigating the fundamentals of the Program of the Philosophy for Children and Adolescents, which was created by the american philosopher and educator Matthew Lipman. Besides, we tried to bring together his proposal to Paulo Freire s Pedagogy. This is a historical-bibliographical research that was empirically developed with the assistence of a social in Popular Education. We also examinad to which extent methodology used in teaching of Pragmatist Philosophy accomplishs the plan of Alphabetization proposed by Paulo Freire s. Finally, we concluded that there is an aplication of Pragmatist Philososophy in Popular Education; so, it is an important tool in the process of developing a thoughtful set of questions concerning education. Besides, we realizad that it is a crucial point in the formation of philosophical, ethical and moral knowledges. Thus it is possible to bring together thet philosophy and Paulo Freire s Pedagogy. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-06-09 2010-03-19 2015-05-07T15:09:28Z 2018-07-20T23:55:19Z 2018-07-20T23:55:19Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MAGALHÃES, Daniel Alves. A Filosofia Pragmatista na Educação Popular. 2008. 242 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2008. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4828 |
identifier_str_mv |
MAGALHÃES, Daniel Alves. A Filosofia Pragmatista na Educação Popular. 2008. 242 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2008. |
url |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4828 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba BR Educação Programa de Pós Graduação em Educação UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba BR Educação Programa de Pós Graduação em Educação UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br |
_version_ |
1801842892318179328 |