O ensino de música no Curso de Iniciação Artística da Escola de Música da UFRN: um estudo a partir das lembranças de professoras

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Cleide Alves da
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6586
Resumo: This dissertation deals with the teaching of music in Rio Grande do Norte‟s Federal University Music School Arts Introductory Course an extension university course, to teach children music. The research aims to uncover and understand how the teaching of music has been developed in the area researched, beginning the study from the memories of five teachers who worked on it. The theoretical background focuses on studies about memory (BOSI, 1994; HALBWACHS, 2006 and TEDESCO, 2004). The methodological construction is supported by the principles of qualitative research, having the oral history been adopted as method. The live musical experiences, experimentation and music creation have characterized the classroom teaching practices of five teachers surveyed, with direct reflex on classes conducted during the course. The course curriculum and organization in the period researched reflected the active teachers‟ thinking and diverse backgrounds. The study about the experiences lived by others through memories - in this case, oral testimonies reported by teachers about teaching music to children at elementary levels in a fresh past aims to contribute to an understanding by the future generations, of past musical educational practices as well as helping to rethink the course‟s senses and meanings studied in the contemporaneity.
id UFPB_83633d55ac02974f45dae09c39fbdccc
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:tede/6586
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling O ensino de música no Curso de Iniciação Artística da Escola de Música da UFRN: um estudo a partir das lembranças de professorasEnsino de músicapedagogia musical em NatalCIART-EMUFRNlembrança de professoras de músicaMusic teachingmusical pedagogy in NatalCIART-EMUFRN,music teachers‟ memoriesARTES::MUSICAThis dissertation deals with the teaching of music in Rio Grande do Norte‟s Federal University Music School Arts Introductory Course an extension university course, to teach children music. The research aims to uncover and understand how the teaching of music has been developed in the area researched, beginning the study from the memories of five teachers who worked on it. The theoretical background focuses on studies about memory (BOSI, 1994; HALBWACHS, 2006 and TEDESCO, 2004). The methodological construction is supported by the principles of qualitative research, having the oral history been adopted as method. The live musical experiences, experimentation and music creation have characterized the classroom teaching practices of five teachers surveyed, with direct reflex on classes conducted during the course. The course curriculum and organization in the period researched reflected the active teachers‟ thinking and diverse backgrounds. The study about the experiences lived by others through memories - in this case, oral testimonies reported by teachers about teaching music to children at elementary levels in a fresh past aims to contribute to an understanding by the future generations, of past musical educational practices as well as helping to rethink the course‟s senses and meanings studied in the contemporaneity.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESEsta dissertação trata sobre o ensino de música no Curso de Iniciação Artística (CIART) da Escola de Música da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (EMUFRN) Curso de extensão universitária, destinado a musicalizar crianças. A pesquisa tem por objetivo desvelar e compreender como se constituiu o ensino de música no espaço estudado, partindo das lembranças de cinco professoras que nele atuaram. O referencial teórico se centra em estudos sobre a memória em uma perspectiva social (Bosi, 1994; Halbwachs, 2006 e Tedesco, 2004). A construção metodológica está apoiada nos princípios da pesquisa qualitativa, tendo sido adotada a história oral como método. O presente estudo revelou vivências musicais, experimentações e criação musical que caracterizaram as práticas educativas das professoras pesquisadas, e seus reflexos diretos nas aulas ministradas no Curso. O currículo e a organização do CIART no período pesquisado refletiram o pensamento e as diversas formações das docentes atuantes. O estudo acerca de experiências vividas por outros pelo viés das lembranças no caso, testemunhos orais narrados por professoras sobre ensinar música em nível elementar a crianças em um passado recente visa contribuir para uma compreensão, pelas gerações futuras, de práticas educativas musicais do passado.Universidade Federal da Paraí­baBRMúsicaPrograma de Pós-Graduação em MúsicaUFPBRibas, Maria Guiomar de CarvalhoSilva, Cleide Alves da2015-05-14T12:52:24Z2018-07-21T00:22:43Z2012-05-172018-07-21T00:22:43Z2011-08-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSILVA., Cleide Alves da. O ensino de música no Curso de Iniciação Artística da Escola de Música da UFRN: um estudo a partir das lembranças de professoras. 2011. 113 f. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2011.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6586porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T01:28:10Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/6586Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T01:28:10Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv O ensino de música no Curso de Iniciação Artística da Escola de Música da UFRN: um estudo a partir das lembranças de professoras
title O ensino de música no Curso de Iniciação Artística da Escola de Música da UFRN: um estudo a partir das lembranças de professoras
spellingShingle O ensino de música no Curso de Iniciação Artística da Escola de Música da UFRN: um estudo a partir das lembranças de professoras
Silva, Cleide Alves da
Ensino de música
pedagogia musical em Natal
CIART-EMUFRN
lembrança de professoras de música
Music teaching
musical pedagogy in Natal
CIART-EMUFRN,
music teachers‟ memories
ARTES::MUSICA
title_short O ensino de música no Curso de Iniciação Artística da Escola de Música da UFRN: um estudo a partir das lembranças de professoras
title_full O ensino de música no Curso de Iniciação Artística da Escola de Música da UFRN: um estudo a partir das lembranças de professoras
title_fullStr O ensino de música no Curso de Iniciação Artística da Escola de Música da UFRN: um estudo a partir das lembranças de professoras
title_full_unstemmed O ensino de música no Curso de Iniciação Artística da Escola de Música da UFRN: um estudo a partir das lembranças de professoras
title_sort O ensino de música no Curso de Iniciação Artística da Escola de Música da UFRN: um estudo a partir das lembranças de professoras
author Silva, Cleide Alves da
author_facet Silva, Cleide Alves da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Ribas, Maria Guiomar de Carvalho
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Cleide Alves da
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de música
pedagogia musical em Natal
CIART-EMUFRN
lembrança de professoras de música
Music teaching
musical pedagogy in Natal
CIART-EMUFRN,
music teachers‟ memories
ARTES::MUSICA
topic Ensino de música
pedagogia musical em Natal
CIART-EMUFRN
lembrança de professoras de música
Music teaching
musical pedagogy in Natal
CIART-EMUFRN,
music teachers‟ memories
ARTES::MUSICA
description This dissertation deals with the teaching of music in Rio Grande do Norte‟s Federal University Music School Arts Introductory Course an extension university course, to teach children music. The research aims to uncover and understand how the teaching of music has been developed in the area researched, beginning the study from the memories of five teachers who worked on it. The theoretical background focuses on studies about memory (BOSI, 1994; HALBWACHS, 2006 and TEDESCO, 2004). The methodological construction is supported by the principles of qualitative research, having the oral history been adopted as method. The live musical experiences, experimentation and music creation have characterized the classroom teaching practices of five teachers surveyed, with direct reflex on classes conducted during the course. The course curriculum and organization in the period researched reflected the active teachers‟ thinking and diverse backgrounds. The study about the experiences lived by others through memories - in this case, oral testimonies reported by teachers about teaching music to children at elementary levels in a fresh past aims to contribute to an understanding by the future generations, of past musical educational practices as well as helping to rethink the course‟s senses and meanings studied in the contemporaneity.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-08-30
2012-05-17
2015-05-14T12:52:24Z
2018-07-21T00:22:43Z
2018-07-21T00:22:43Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA., Cleide Alves da. O ensino de música no Curso de Iniciação Artística da Escola de Música da UFRN: um estudo a partir das lembranças de professoras. 2011. 113 f. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2011.
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6586
identifier_str_mv SILVA., Cleide Alves da. O ensino de música no Curso de Iniciação Artística da Escola de Música da UFRN: um estudo a partir das lembranças de professoras. 2011. 113 f. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2011.
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6586
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Música
Programa de Pós-Graduação em Música
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Música
Programa de Pós-Graduação em Música
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842913020215296