Consumo slow fashion e bem-estar: influência da espiritualidade, da gratidão e do materialismo
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/22069 |
Resumo: | This thesis had as main objective to analyze the influence of spirituality, gratitude and materialism on well-being, from slow fashion consumption, through the perspectives of positive psychology and transformative consumer research. The theoretical foundation supported the construction of a theoretical model that was tested adopting the techniques of exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis and structural equation modeling. 400 followers of Instagram slow fashion profiles were sampled. It was observed that 'spirituality' showed a positive influence on the consumption of slow fashion products that have functionality, exclusivity and are sold by local companies or producers. This was due to the appreciation of products with more versatility, timeless and handcrafted, while 'materialism' had a positive influence on the centrality dimension. This represents, in consumption contexts, that people with characteristics focused on the accumulation of possessions, consider slow fashion products important in their lives, however, these possessions do not generate happiness. Thus, the research contributes by revealing that spirituality and materialism are relevant factors in the decision to consume slow fashion products, despite 'gratitude' not being a strong construct. At the end of the study, the theoretical and practical implications, limitations and suggestions for future research are presented. |
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Consumo slow fashion e bem-estar: influência da espiritualidade, da gratidão e do materialismoConsumo slow fashionBem-estarSustentabilidadeSlow fashion consumptionWelfareSustainabilityCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAOThis thesis had as main objective to analyze the influence of spirituality, gratitude and materialism on well-being, from slow fashion consumption, through the perspectives of positive psychology and transformative consumer research. The theoretical foundation supported the construction of a theoretical model that was tested adopting the techniques of exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis and structural equation modeling. 400 followers of Instagram slow fashion profiles were sampled. It was observed that 'spirituality' showed a positive influence on the consumption of slow fashion products that have functionality, exclusivity and are sold by local companies or producers. This was due to the appreciation of products with more versatility, timeless and handcrafted, while 'materialism' had a positive influence on the centrality dimension. This represents, in consumption contexts, that people with characteristics focused on the accumulation of possessions, consider slow fashion products important in their lives, however, these possessions do not generate happiness. Thus, the research contributes by revealing that spirituality and materialism are relevant factors in the decision to consume slow fashion products, despite 'gratitude' not being a strong construct. At the end of the study, the theoretical and practical implications, limitations and suggestions for future research are presented.NenhumaEsta tese teve como objetivo principal analisar a influência da espiritualidade, da gratidão e do materialismo sobre o bem-estar, a partir do consumo slow fashion, por meio das perspectivas da psicologia positiva e da pesquisa transformativa do consumidor. A fundamentação teórica deu suporte para a construção de um modelo teórico que foi testado adotando as técnicas de análise fatorial exploratória, análise fatorial confirmatória e a modelagem de equações estruturais. Teve-se como amostra 400 seguidores de perfis sobre slow fashion do Instagram. Observou-se que a ‘espiritualidade’ demonstrou influência positiva no consumo de produtos de slow fashion que possuem funcionalidade, exclusividade e sejam vendidos por empresas ou produtores locais. Isso se deu pela valorização de produtos com mais versalidade, atemporais e artesanais, enquanto que o ‘materialismo’ apresentou influência positiva na dimensão centralidade. Isso representa, em contextos de consumo, que pessoas com características voltadas para o acúmulo de posses, consideram produtos slow fashion importantes em suas vidas, porém, estas posses não geram felicidade. Desse modo, a pesquisa contribui ao revelar que a espiritualidade e o materialismo são fatores relevantes na decisão de consumo de produtos slow fashion, apesar da ‘gratidão’ não ter sido um construto forte. Ao final do estudo são apresentadas as implicações teóricas e práticas e as limitações e sugestões para pesquisas futuras.Universidade Federal da ParaíbaBrasilAdministraçãoPrograma de Pós-Graduação em AdministraçãoUFPBPereira, Rita de Cássia de Fariahttp://lattes.cnpq.br/0210649927174422Araújo Pinto, Liliane2022-02-14T20:58:50Z2021-11-052022-02-14T20:58:50Z2021-10-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/22069porAttribution-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2022-04-28T17:19:06Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/22069Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2022-04-28T17:19:06Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
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