Bailias de abril: lirismo e política na reescrita dos cantares de amigo de Natália Correia
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/19927 |
Resumo: | The present research aims to study the poetic production of militancy of Natalia Correia and it’s inserted in the fields of cultural, gender and medieval studies, specifically on the Bailia/bailadas songs inserted in the Unpublished post 1990, found in the work O Sol nas Noites e o Luar nos Dias II, published in 1999. The still scarce scholarly collection on Troubadourism, as well as the rare studies on Neotrovadorism written by women, especially on the dictatorial period, justify the intention of the work by intertwining the resonances of Galician-Portuguese troubadour literature in contemporary Portuguese poetry. Initially, the author's life and work, her subversive relation to the dictatorial period and her bias of the struggle for women's causes, will be discussed: The Mátria. Next, a historical survey will be done on the period of the Galician-Portuguese troubadours, the female presence in the medieval rural scene and the approaches of Natália Correia with the Medieval period. Finally, the analysis of her neotrovadorescan songs will be done with regard to the universe of bailias/bailadas. This study will be guided by the theories of Flores (2017), Furlan (2017), Bueno (1968) Spina (1956/1971), Lapa (1970), Correia (2003). There will also be the contributions of some of the most renowned researchers that approach Neotrovadorism as Maleval (2002), Lopez (1997). |
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Bailias de abril: lirismo e política na reescrita dos cantares de amigo de Natália CorreiaBailiasMátriaNatália CorreiaNeotrovadorismoRevolução dos cravosSalazarismoNeotrovadorismCarnation revolutionSalazarismCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASThe present research aims to study the poetic production of militancy of Natalia Correia and it’s inserted in the fields of cultural, gender and medieval studies, specifically on the Bailia/bailadas songs inserted in the Unpublished post 1990, found in the work O Sol nas Noites e o Luar nos Dias II, published in 1999. The still scarce scholarly collection on Troubadourism, as well as the rare studies on Neotrovadorism written by women, especially on the dictatorial period, justify the intention of the work by intertwining the resonances of Galician-Portuguese troubadour literature in contemporary Portuguese poetry. Initially, the author's life and work, her subversive relation to the dictatorial period and her bias of the struggle for women's causes, will be discussed: The Mátria. Next, a historical survey will be done on the period of the Galician-Portuguese troubadours, the female presence in the medieval rural scene and the approaches of Natália Correia with the Medieval period. Finally, the analysis of her neotrovadorescan songs will be done with regard to the universe of bailias/bailadas. This study will be guided by the theories of Flores (2017), Furlan (2017), Bueno (1968) Spina (1956/1971), Lapa (1970), Correia (2003). There will also be the contributions of some of the most renowned researchers that approach Neotrovadorism as Maleval (2002), Lopez (1997).NenhumaA presente pesquisa tem por objetivo de estudo a produção poética de militância de Natália Correia e está inserida nos campos dos estudos culturais, de gênero e medievais, especificamente sobre as cantigas de Bailia/bailada inseridas nos Inéditos posteriores a 1990, encontrados na obra O Sol nas Noites e o Luar nos Dias II, publicada em 1999. O ainda escasso acervo acadêmico sobre o Trovadorismo, assim como os raros estudos acerca do Neotrovadorismo escrito por mulheres, principalmente sobre o período ditatorial, justifica a intenção do trabalho ao entrelaçar as ressonâncias da literatura trovadoresca galego-portuguesa na poesia portuguesa contemporânea. Inicialmente, será abordada a vida e a obra da autora, a sua relação subversiva frente ao período ditatorial e o seu viés da luta pelas causas das mulheres: A Mátria. Em seguida, será feito um levantamento histórico sobre o período do trovadorismo galego-português, a presença feminina no cenário rural medieval e as aproximações de Natália Correia com o período Medieval. Por último, será feita a análise de suas cantigas neotrovadorescas no que diz respeito ao universo das bailias/bailadas. Este estudo será norteado pelas teorias de Flores (2017), Furlan (2017), Bueno (1968) Spina (1956/1971), Lapa (1970), Correia (2003). Haverá também as contribuições de alguns dos mais renomados pesquisadores que abordam o Neotrovadorismo como, Maleval (2002), López (1997).Universidade Federal da ParaíbaBrasilLetrasPrograma de Pós-Graduação em LetrasUFPBDeplagne, Luciana Eleonora de Freitas Caladohttp://lattes.cnpq.br/1575989061010448Gomes, Anália Sofia Cordeiro de Lima2021-04-01T00:36:02Z2020-03-042021-04-01T00:36:02Z2019-03-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/19927porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2021-06-23T14:44:03Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/19927Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2021-06-23T14:44:03Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
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