Do bullying ao cyberbullying: história e memórias escolares (1993-2011)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Silvânia da Silva
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8583
Resumo: The present study, From bullying to cyberbullying: history and memories (1993-2011), (Do bullying ao cyberbullying: história e memórias escolares), is a proposal of investigation that contemplates the history of school events in the present time. In this context, the study recreates facts and events of our time and representations of lived and imagined moments as a manner of building history. The investigation uses Oral History methodology, utilizing living participants‟ memories, and potential deponents, open to collaboration. The study presents three main goals. It aims to revel the construction process of the object of study; to show the dialogues among the studies of Halbwachs (2006), Ricoeur (2012), Bosi (1994), Le Goff (2013), Thompson (1992), Meihy (2007), and others; about history, memory, present time and oral history; and to show the articulation among Olweus (1993), Silva (2010), Lima (2011), Calhau (2011), Fante (2012), etc.; that see bullying and cyberbullying as anactual “problematic” poorly studied. Because of the constant changes in history throughout the time, future generations will be able to “dive” in memories of the past, preserving them alive and building connections for its comprehension and reconstruction.
id UFPB_a762c81facab69dd26e9075f3b8c947a
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:tede/8583
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Do bullying ao cyberbullying: história e memórias escolares (1993-2011)Bullying-CyberbullyingHistoryHistóriaMemóriasTempo PresenteHistória oralHistória oralMemoriesPresent TimeOral historyCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe present study, From bullying to cyberbullying: history and memories (1993-2011), (Do bullying ao cyberbullying: história e memórias escolares), is a proposal of investigation that contemplates the history of school events in the present time. In this context, the study recreates facts and events of our time and representations of lived and imagined moments as a manner of building history. The investigation uses Oral History methodology, utilizing living participants‟ memories, and potential deponents, open to collaboration. The study presents three main goals. It aims to revel the construction process of the object of study; to show the dialogues among the studies of Halbwachs (2006), Ricoeur (2012), Bosi (1994), Le Goff (2013), Thompson (1992), Meihy (2007), and others; about history, memory, present time and oral history; and to show the articulation among Olweus (1993), Silva (2010), Lima (2011), Calhau (2011), Fante (2012), etc.; that see bullying and cyberbullying as anactual “problematic” poorly studied. Because of the constant changes in history throughout the time, future generations will be able to “dive” in memories of the past, preserving them alive and building connections for its comprehension and reconstruction.O presente estudo, Do bullying ao cyberbullying: história e memórias escolares (1993-2011) é uma proposta de investigação que contempla a história e as memórias de acontecimentos escolares do tempo presente. Nesse contexto, busca recriar fatos e acontecimentos de nosso tempo, representações do momento vivido ou imaginado, como forma de construir a matéria histórica. A investigação utiliza a metodologia da História Oral, apropriando-se das memórias de participantes vivos, depoentes em potencial, passíveis de colaboração. A investigação objetiva revelar os espaços percorridos para a construção do objeto de estudo, bem como os diálogos traçados com os estudos de Halbwachs (2006), Ricoeur (2012), Bosi (1994), Le Goff (2013), Thompson (1992), Meihy (2007) entre outros, sobre história, memória, tempo presente e história oral, bem como, a articulação com os autores Olweus (1993), Silva (2010), Lima (2011), Calhau (2011), Fante (2012), etc., que apresentam nas respectivas pesquisas os fenômenos bullying e cyberbullying como uma “problemática” do tempo presente, carente de estudo e aprofundamento. É no mover constante da história ao longo do tempo que é possível possibilitar às gerações futuras um mergulho nas memórias de outrora, fazendo com que a moldura do tempo não se apague, mas que se constitua no pano de fundo para sua compreensão e reconstrução.Universidade Federal da ParaíbaBrasilEducaçãoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFPBCarvalho, Maria Elizete Guimarãeshttp://lattes.cnpq.br/6701911861558330Santos, Silvânia da Silva2016-08-25T23:50:21Z2018-07-20T23:57:19Z2018-07-20T23:57:19Z2015-08-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSANTOS, Silvânia da Silva. Do bullying ao cyberbullying: história e memórias escolares (1993-2011). 2015. 120 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8583porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T02:45:41Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/8583Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T02:45:41Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Do bullying ao cyberbullying: história e memórias escolares (1993-2011)
title Do bullying ao cyberbullying: história e memórias escolares (1993-2011)
spellingShingle Do bullying ao cyberbullying: história e memórias escolares (1993-2011)
Santos, Silvânia da Silva
Bullying-Cyberbullying
History
História
Memórias
Tempo Presente
História oral
História oral
Memories
Present Time
Oral history
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Do bullying ao cyberbullying: história e memórias escolares (1993-2011)
title_full Do bullying ao cyberbullying: história e memórias escolares (1993-2011)
title_fullStr Do bullying ao cyberbullying: história e memórias escolares (1993-2011)
title_full_unstemmed Do bullying ao cyberbullying: história e memórias escolares (1993-2011)
title_sort Do bullying ao cyberbullying: história e memórias escolares (1993-2011)
author Santos, Silvânia da Silva
author_facet Santos, Silvânia da Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Carvalho, Maria Elizete Guimarães
http://lattes.cnpq.br/6701911861558330
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Silvânia da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Bullying-Cyberbullying
History
História
Memórias
Tempo Presente
História oral
História oral
Memories
Present Time
Oral history
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Bullying-Cyberbullying
History
História
Memórias
Tempo Presente
História oral
História oral
Memories
Present Time
Oral history
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The present study, From bullying to cyberbullying: history and memories (1993-2011), (Do bullying ao cyberbullying: história e memórias escolares), is a proposal of investigation that contemplates the history of school events in the present time. In this context, the study recreates facts and events of our time and representations of lived and imagined moments as a manner of building history. The investigation uses Oral History methodology, utilizing living participants‟ memories, and potential deponents, open to collaboration. The study presents three main goals. It aims to revel the construction process of the object of study; to show the dialogues among the studies of Halbwachs (2006), Ricoeur (2012), Bosi (1994), Le Goff (2013), Thompson (1992), Meihy (2007), and others; about history, memory, present time and oral history; and to show the articulation among Olweus (1993), Silva (2010), Lima (2011), Calhau (2011), Fante (2012), etc.; that see bullying and cyberbullying as anactual “problematic” poorly studied. Because of the constant changes in history throughout the time, future generations will be able to “dive” in memories of the past, preserving them alive and building connections for its comprehension and reconstruction.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-08-24
2016-08-25T23:50:21Z
2018-07-20T23:57:19Z
2018-07-20T23:57:19Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SANTOS, Silvânia da Silva. Do bullying ao cyberbullying: história e memórias escolares (1993-2011). 2015. 120 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015.
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8583
identifier_str_mv SANTOS, Silvânia da Silva. Do bullying ao cyberbullying: história e memórias escolares (1993-2011). 2015. 120 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015.
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8583
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Educação
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Educação
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842895103197184