Do bullying ao cyberbullying: história e memórias escolares (1993-2011)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8583 |
Resumo: | The present study, From bullying to cyberbullying: history and memories (1993-2011), (Do bullying ao cyberbullying: história e memórias escolares), is a proposal of investigation that contemplates the history of school events in the present time. In this context, the study recreates facts and events of our time and representations of lived and imagined moments as a manner of building history. The investigation uses Oral History methodology, utilizing living participants‟ memories, and potential deponents, open to collaboration. The study presents three main goals. It aims to revel the construction process of the object of study; to show the dialogues among the studies of Halbwachs (2006), Ricoeur (2012), Bosi (1994), Le Goff (2013), Thompson (1992), Meihy (2007), and others; about history, memory, present time and oral history; and to show the articulation among Olweus (1993), Silva (2010), Lima (2011), Calhau (2011), Fante (2012), etc.; that see bullying and cyberbullying as anactual “problematic” poorly studied. Because of the constant changes in history throughout the time, future generations will be able to “dive” in memories of the past, preserving them alive and building connections for its comprehension and reconstruction. |
id |
UFPB_a762c81facab69dd26e9075f3b8c947a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpb.br:tede/8583 |
network_acronym_str |
UFPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository_id_str |
|
spelling |
Do bullying ao cyberbullying: história e memórias escolares (1993-2011)Bullying-CyberbullyingHistoryHistóriaMemóriasTempo PresenteHistória oralHistória oralMemoriesPresent TimeOral historyCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe present study, From bullying to cyberbullying: history and memories (1993-2011), (Do bullying ao cyberbullying: história e memórias escolares), is a proposal of investigation that contemplates the history of school events in the present time. In this context, the study recreates facts and events of our time and representations of lived and imagined moments as a manner of building history. The investigation uses Oral History methodology, utilizing living participants‟ memories, and potential deponents, open to collaboration. The study presents three main goals. It aims to revel the construction process of the object of study; to show the dialogues among the studies of Halbwachs (2006), Ricoeur (2012), Bosi (1994), Le Goff (2013), Thompson (1992), Meihy (2007), and others; about history, memory, present time and oral history; and to show the articulation among Olweus (1993), Silva (2010), Lima (2011), Calhau (2011), Fante (2012), etc.; that see bullying and cyberbullying as anactual “problematic” poorly studied. Because of the constant changes in history throughout the time, future generations will be able to “dive” in memories of the past, preserving them alive and building connections for its comprehension and reconstruction.O presente estudo, Do bullying ao cyberbullying: história e memórias escolares (1993-2011) é uma proposta de investigação que contempla a história e as memórias de acontecimentos escolares do tempo presente. Nesse contexto, busca recriar fatos e acontecimentos de nosso tempo, representações do momento vivido ou imaginado, como forma de construir a matéria histórica. A investigação utiliza a metodologia da História Oral, apropriando-se das memórias de participantes vivos, depoentes em potencial, passíveis de colaboração. A investigação objetiva revelar os espaços percorridos para a construção do objeto de estudo, bem como os diálogos traçados com os estudos de Halbwachs (2006), Ricoeur (2012), Bosi (1994), Le Goff (2013), Thompson (1992), Meihy (2007) entre outros, sobre história, memória, tempo presente e história oral, bem como, a articulação com os autores Olweus (1993), Silva (2010), Lima (2011), Calhau (2011), Fante (2012), etc., que apresentam nas respectivas pesquisas os fenômenos bullying e cyberbullying como uma “problemática” do tempo presente, carente de estudo e aprofundamento. É no mover constante da história ao longo do tempo que é possível possibilitar às gerações futuras um mergulho nas memórias de outrora, fazendo com que a moldura do tempo não se apague, mas que se constitua no pano de fundo para sua compreensão e reconstrução.Universidade Federal da ParaíbaBrasilEducaçãoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFPBCarvalho, Maria Elizete Guimarãeshttp://lattes.cnpq.br/6701911861558330Santos, Silvânia da Silva2016-08-25T23:50:21Z2018-07-20T23:57:19Z2018-07-20T23:57:19Z2015-08-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSANTOS, Silvânia da Silva. Do bullying ao cyberbullying: história e memórias escolares (1993-2011). 2015. 120 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8583porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T02:45:41Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/8583Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T02:45:41Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Do bullying ao cyberbullying: história e memórias escolares (1993-2011) |
title |
Do bullying ao cyberbullying: história e memórias escolares (1993-2011) |
spellingShingle |
Do bullying ao cyberbullying: história e memórias escolares (1993-2011) Santos, Silvânia da Silva Bullying-Cyberbullying History História Memórias Tempo Presente História oral História oral Memories Present Time Oral history CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Do bullying ao cyberbullying: história e memórias escolares (1993-2011) |
title_full |
Do bullying ao cyberbullying: história e memórias escolares (1993-2011) |
title_fullStr |
Do bullying ao cyberbullying: história e memórias escolares (1993-2011) |
title_full_unstemmed |
Do bullying ao cyberbullying: história e memórias escolares (1993-2011) |
title_sort |
Do bullying ao cyberbullying: história e memórias escolares (1993-2011) |
author |
Santos, Silvânia da Silva |
author_facet |
Santos, Silvânia da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Carvalho, Maria Elizete Guimarães http://lattes.cnpq.br/6701911861558330 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Silvânia da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Bullying-Cyberbullying History História Memórias Tempo Presente História oral História oral Memories Present Time Oral history CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Bullying-Cyberbullying History História Memórias Tempo Presente História oral História oral Memories Present Time Oral history CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The present study, From bullying to cyberbullying: history and memories (1993-2011), (Do bullying ao cyberbullying: história e memórias escolares), is a proposal of investigation that contemplates the history of school events in the present time. In this context, the study recreates facts and events of our time and representations of lived and imagined moments as a manner of building history. The investigation uses Oral History methodology, utilizing living participants‟ memories, and potential deponents, open to collaboration. The study presents three main goals. It aims to revel the construction process of the object of study; to show the dialogues among the studies of Halbwachs (2006), Ricoeur (2012), Bosi (1994), Le Goff (2013), Thompson (1992), Meihy (2007), and others; about history, memory, present time and oral history; and to show the articulation among Olweus (1993), Silva (2010), Lima (2011), Calhau (2011), Fante (2012), etc.; that see bullying and cyberbullying as anactual “problematic” poorly studied. Because of the constant changes in history throughout the time, future generations will be able to “dive” in memories of the past, preserving them alive and building connections for its comprehension and reconstruction. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-08-24 2016-08-25T23:50:21Z 2018-07-20T23:57:19Z 2018-07-20T23:57:19Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SANTOS, Silvânia da Silva. Do bullying ao cyberbullying: história e memórias escolares (1993-2011). 2015. 120 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8583 |
identifier_str_mv |
SANTOS, Silvânia da Silva. Do bullying ao cyberbullying: história e memórias escolares (1993-2011). 2015. 120 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015. |
url |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8583 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Educação Programa de Pós-Graduação em Educação UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Educação Programa de Pós-Graduação em Educação UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br |
_version_ |
1801842895103197184 |