Gestão da educação superior sob a ótica da auditoria: um estudo sobre a adesão às atividades de consultoria pelos órgãos de controle interno

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nobrega, Paloma Rodrigues Duarte da
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/21631
Resumo: The Internal Audit units of Federal Institutions of Higher Education - IFES, internal control bodies in the Institutions, have gained notability amid the need to implement good governance practices. One of the instruments to help these practices is the Internal Consulting services. In this sense, this research aimed to analyze the adhesion to Internal Consulting activities by Government Internal Audit Units - UAIG. The theoretical foundation related to the themes of Public Governance, Internal Audit and Consulting were essential to support the analysis of the results. The work is characterized as a case study, with a qualitative approach, using bibliographic and documentary research techniques, with exploratory-descriptive objectives, presenting the period 2020 and 2021 as a time frame. The data collected on the institutional websites of nine Federal Universities in the northeast came from the interpretation of official documents produced by the Institutions and their respective Internal Audit Units, as well as the legislation applicable to the themes. Considering the specificity of the study, that is, analyzing the adhesion to Consultancy activities by the UAIGs, the focus of this research fell on the role of the UAIG in the Governance processes; in the position of the Internal Audit within IFES; and how internal consulting services are being provided by the UAIGs. For data treatment, the technique of content analysis was adopted, and the study was based on analyzes established from the open procedure of categorization, based on the theoretical support of the researcher, defining the categories Public Governance (C.1), Internal Audit (C.2) and Internal Consulting (C.3). The results showed that 44.44% of the UAIGs include Consulting services in the actions of the Annual Internal Audit Plan - PAINT, however, they do not officially exercise the activity. At the end, a suggestion was proposed to update the Internal Audit Unit of UFPB, seeking to contribute to the governance maturity processes in the Institution.
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The work is characterized as a case study, with a qualitative approach, using bibliographic and documentary research techniques, with exploratory-descriptive objectives, presenting the period 2020 and 2021 as a time frame. The data collected on the institutional websites of nine Federal Universities in the northeast came from the interpretation of official documents produced by the Institutions and their respective Internal Audit Units, as well as the legislation applicable to the themes. Considering the specificity of the study, that is, analyzing the adhesion to Consultancy activities by the UAIGs, the focus of this research fell on the role of the UAIG in the Governance processes; in the position of the Internal Audit within IFES; and how internal consulting services are being provided by the UAIGs. 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Nesse sentido, esta pesquisa teve como objetivo geral analisar a adesão às atividades de Consultoria Interna pelas Unidades de Auditoria Interna Governamental - UAIG. O embasamento teórico relacionado às temáticas da Governança Pública, de Auditoria Interna e de Consultoria foram essenciais para subsidiar a análise dos resultados. O trabalho se caracteriza como um estudo de caso, de abordagem qualitativa, com a utilização das técnicas de pesquisa bibliográfica e documental, com objetivos de caráter exploratório-descritivo, apresentando o período de 2020 e 2021 como recorte temporal. Os dados coletados, nos sites institucionais de nove Universidades Federais do nordeste, foram oriundos da interpretação de documentos oficiais produzidos pelas Instituições e suas respectivas Unidades de Auditoria Interna, bem como das legislações aplicáveis aos temas. Considerando a especificidade do estudo, qual seja, analisar a adesão às atividades de Consultoria pelas UAIGs, o foco desta pesquisa recaiu no papel da UAIG nos processos de Governança; na posição da Auditoria Interna dentro da IFES; e como estão sendo prestados os serviços de Consultoria interna pelas UAIGs. Para tratamento dos dados, adotou-se a técnica de análise de conteúdo, sendo o estudo pautado em análises estabelecidas a partir do procedimento aberto de categorização, baseada no suporte teórico da pesquisadora, definindo as categorias Governança Pública (C.1), Auditoria Interna (C.2) e Consultoria Interna (C.3). Os resultados demonstraram que 44,44% das UAIGs incluem nas ações do Plano Anual de Auditoria Interna - PAINT os serviços de Consultoria, contudo, não exercem oficialmente a atividade. Ao final, foi proposta sugestão de atualização do Regimento Interno da Unidade de Auditoria Interna da UFPB, buscando contribuir com os processos de maturidade da governança na Instituição.Universidade Federal da ParaíbaBrasilEducaçãoMestrado Profissional em Políticas Públicas, Gestão e Avaliação da EducaçãoUFPBMorais, José Jassuipe da Silvahttp://lattes.cnpq.br/2672484041042437Nobrega, Paloma Rodrigues Duarte da2021-12-15T15:40:43Z2021-09-192021-12-15T15:40:43Z2021-08-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/21631porAttribution-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2022-08-09T16:20:54Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/21631Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2022-08-09T16:20:54Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
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