E-commerce na EJA: instrumento de prática social, estimulando a construção de significados para motivar uma cultura digital consciente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/7623 |
Resumo: | This research analyzes the extent to which reflection on culture and on Cultural Industry enables students of the Youth and Adult Education - EJA be consciously included in the virtual space, but also checks the extent to which this contributes to social action letter them digitally, providing E-commerce as a pedagogical device. We discuss the possibility of generating culture and construction of meanings from the professor of social action, while it promotes a teaching contextualized with the literacy practices and digital literacy through E-commerce: MercadoLivre. Data were collected through questionnaires and interviews and allowed us to prove that you can use the E-commerce: MercadoLivre as a pedagogical device with a view to digital literacy. In this sense, we see, also, the occurrence of construction of meaning by students through the teacher's social action using this device, aiming to contribute to a digital inclusion or, on the other hand, although in one case or another does not promote inclusion digital students, promote the generation of culture. |
id |
UFPB_b6f5220cee49a6727d91f241f3f1e2eb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpb.br:tede/7623 |
network_acronym_str |
UFPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository_id_str |
|
spelling |
E-commerce na EJA: instrumento de prática social, estimulando a construção de significados para motivar uma cultura digital conscienteE-commerce in EJA: social practice instrument, encouraging the construction of meanings to motivate a conscious digital cultureCulturaCultureLetramento digitalE-commerceDigital literacyLINGUISTICA::TEORIA E ANALISE LINGUISTICAThis research analyzes the extent to which reflection on culture and on Cultural Industry enables students of the Youth and Adult Education - EJA be consciously included in the virtual space, but also checks the extent to which this contributes to social action letter them digitally, providing E-commerce as a pedagogical device. We discuss the possibility of generating culture and construction of meanings from the professor of social action, while it promotes a teaching contextualized with the literacy practices and digital literacy through E-commerce: MercadoLivre. Data were collected through questionnaires and interviews and allowed us to prove that you can use the E-commerce: MercadoLivre as a pedagogical device with a view to digital literacy. In this sense, we see, also, the occurrence of construction of meaning by students through the teacher's social action using this device, aiming to contribute to a digital inclusion or, on the other hand, although in one case or another does not promote inclusion digital students, promote the generation of culture.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESEsta pesquisa analisa até que ponto a reflexão sobre cultura e sobre Indústria Cultural possibilita aos alunos da Educação de Jovens e Adultos – EJA serem incluídos conscientemente no espaço virtual, como também, verifica até que ponto esta ação social contribui para letrá-los digitalmente, prevendo um E-commerce enquanto dispositivo pedagógico. Discute-se a possibilidade de geração de cultura e construção de significados a partir da ação social do professor, ao passo que este promove um ensino contextualizado com as práticas de letramento e letramento digital através do E-commerce: MercadoLivre. Os dados analisados foram coletados mediante questionários e entrevistas e nos permitiram comprovar que é possível utilizar o E-commerce: MercadoLivre como um dispositivo pedagógico com vistas ao letramento digital. Nesse sentido, verificamos, também, a ocorrência de construção de significados pelos discentes por meio da ação social do professor que utiliza este dispositivo, visando colaborar para uma inclusão digital ou, por outro lado, ainda que em um caso ou outro não promova a inclusão digital do discente, promova a geração de cultura.Universidade Federal da ParaíbaBrasilLinguística e ensinoMestrado Profissional em LinguísticaUFPBMatos, Denilson Pereira dehttp://lattes.cnpq.br/0733526938088480Araújo, Cléber Lemos de2015-11-23T12:11:42Z2018-07-20T23:46:45Z2018-07-20T23:46:45Z2014-09-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfLEMOS, Cléber Lemos de. E-commerce na EJA: instrumento de prática social, estimulando a construção de significados para motivar uma cultura digital consciente. 2014. 90 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Linguística) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/7623porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-05T23:37:05Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/7623Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-05T23:37:05Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
E-commerce na EJA: instrumento de prática social, estimulando a construção de significados para motivar uma cultura digital consciente E-commerce in EJA: social practice instrument, encouraging the construction of meanings to motivate a conscious digital culture |
title |
E-commerce na EJA: instrumento de prática social, estimulando a construção de significados para motivar uma cultura digital consciente |
spellingShingle |
E-commerce na EJA: instrumento de prática social, estimulando a construção de significados para motivar uma cultura digital consciente Araújo, Cléber Lemos de Cultura Culture Letramento digital E-commerce Digital literacy LINGUISTICA::TEORIA E ANALISE LINGUISTICA |
title_short |
E-commerce na EJA: instrumento de prática social, estimulando a construção de significados para motivar uma cultura digital consciente |
title_full |
E-commerce na EJA: instrumento de prática social, estimulando a construção de significados para motivar uma cultura digital consciente |
title_fullStr |
E-commerce na EJA: instrumento de prática social, estimulando a construção de significados para motivar uma cultura digital consciente |
title_full_unstemmed |
E-commerce na EJA: instrumento de prática social, estimulando a construção de significados para motivar uma cultura digital consciente |
title_sort |
E-commerce na EJA: instrumento de prática social, estimulando a construção de significados para motivar uma cultura digital consciente |
author |
Araújo, Cléber Lemos de |
author_facet |
Araújo, Cléber Lemos de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Matos, Denilson Pereira de http://lattes.cnpq.br/0733526938088480 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, Cléber Lemos de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cultura Culture Letramento digital E-commerce Digital literacy LINGUISTICA::TEORIA E ANALISE LINGUISTICA |
topic |
Cultura Culture Letramento digital E-commerce Digital literacy LINGUISTICA::TEORIA E ANALISE LINGUISTICA |
description |
This research analyzes the extent to which reflection on culture and on Cultural Industry enables students of the Youth and Adult Education - EJA be consciously included in the virtual space, but also checks the extent to which this contributes to social action letter them digitally, providing E-commerce as a pedagogical device. We discuss the possibility of generating culture and construction of meanings from the professor of social action, while it promotes a teaching contextualized with the literacy practices and digital literacy through E-commerce: MercadoLivre. Data were collected through questionnaires and interviews and allowed us to prove that you can use the E-commerce: MercadoLivre as a pedagogical device with a view to digital literacy. In this sense, we see, also, the occurrence of construction of meaning by students through the teacher's social action using this device, aiming to contribute to a digital inclusion or, on the other hand, although in one case or another does not promote inclusion digital students, promote the generation of culture. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-09-29 2015-11-23T12:11:42Z 2018-07-20T23:46:45Z 2018-07-20T23:46:45Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
LEMOS, Cléber Lemos de. E-commerce na EJA: instrumento de prática social, estimulando a construção de significados para motivar uma cultura digital consciente. 2014. 90 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Linguística) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/7623 |
identifier_str_mv |
LEMOS, Cléber Lemos de. E-commerce na EJA: instrumento de prática social, estimulando a construção de significados para motivar uma cultura digital consciente. 2014. 90 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Linguística) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014. |
url |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/7623 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Linguística e ensino Mestrado Profissional em Linguística UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Linguística e ensino Mestrado Profissional em Linguística UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br |
_version_ |
1801842874926497792 |