E-commerce na EJA: instrumento de prática social, estimulando a construção de significados para motivar uma cultura digital consciente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Cléber Lemos de
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/7623
Resumo: This research analyzes the extent to which reflection on culture and on Cultural Industry enables students of the Youth and Adult Education - EJA be consciously included in the virtual space, but also checks the extent to which this contributes to social action letter them digitally, providing E-commerce as a pedagogical device. We discuss the possibility of generating culture and construction of meanings from the professor of social action, while it promotes a teaching contextualized with the literacy practices and digital literacy through E-commerce: MercadoLivre. Data were collected through questionnaires and interviews and allowed us to prove that you can use the E-commerce: MercadoLivre as a pedagogical device with a view to digital literacy. In this sense, we see, also, the occurrence of construction of meaning by students through the teacher's social action using this device, aiming to contribute to a digital inclusion or, on the other hand, although in one case or another does not promote inclusion digital students, promote the generation of culture.
id UFPB_b6f5220cee49a6727d91f241f3f1e2eb
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:tede/7623
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling E-commerce na EJA: instrumento de prática social, estimulando a construção de significados para motivar uma cultura digital conscienteE-commerce in EJA: social practice instrument, encouraging the construction of meanings to motivate a conscious digital cultureCulturaCultureLetramento digitalE-commerceDigital literacyLINGUISTICA::TEORIA E ANALISE LINGUISTICAThis research analyzes the extent to which reflection on culture and on Cultural Industry enables students of the Youth and Adult Education - EJA be consciously included in the virtual space, but also checks the extent to which this contributes to social action letter them digitally, providing E-commerce as a pedagogical device. We discuss the possibility of generating culture and construction of meanings from the professor of social action, while it promotes a teaching contextualized with the literacy practices and digital literacy through E-commerce: MercadoLivre. Data were collected through questionnaires and interviews and allowed us to prove that you can use the E-commerce: MercadoLivre as a pedagogical device with a view to digital literacy. In this sense, we see, also, the occurrence of construction of meaning by students through the teacher's social action using this device, aiming to contribute to a digital inclusion or, on the other hand, although in one case or another does not promote inclusion digital students, promote the generation of culture.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESEsta pesquisa analisa até que ponto a reflexão sobre cultura e sobre Indústria Cultural possibilita aos alunos da Educação de Jovens e Adultos – EJA serem incluídos conscientemente no espaço virtual, como também, verifica até que ponto esta ação social contribui para letrá-los digitalmente, prevendo um E-commerce enquanto dispositivo pedagógico. Discute-se a possibilidade de geração de cultura e construção de significados a partir da ação social do professor, ao passo que este promove um ensino contextualizado com as práticas de letramento e letramento digital através do E-commerce: MercadoLivre. Os dados analisados foram coletados mediante questionários e entrevistas e nos permitiram comprovar que é possível utilizar o E-commerce: MercadoLivre como um dispositivo pedagógico com vistas ao letramento digital. Nesse sentido, verificamos, também, a ocorrência de construção de significados pelos discentes por meio da ação social do professor que utiliza este dispositivo, visando colaborar para uma inclusão digital ou, por outro lado, ainda que em um caso ou outro não promova a inclusão digital do discente, promova a geração de cultura.Universidade Federal da ParaíbaBrasilLinguística e ensinoMestrado Profissional em LinguísticaUFPBMatos, Denilson Pereira dehttp://lattes.cnpq.br/0733526938088480Araújo, Cléber Lemos de2015-11-23T12:11:42Z2018-07-20T23:46:45Z2018-07-20T23:46:45Z2014-09-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfLEMOS, Cléber Lemos de. E-commerce na EJA: instrumento de prática social, estimulando a construção de significados para motivar uma cultura digital consciente. 2014. 90 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Linguística) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/7623porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-05T23:37:05Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/7623Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-05T23:37:05Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv E-commerce na EJA: instrumento de prática social, estimulando a construção de significados para motivar uma cultura digital consciente
E-commerce in EJA: social practice instrument, encouraging the construction of meanings to motivate a conscious digital culture
title E-commerce na EJA: instrumento de prática social, estimulando a construção de significados para motivar uma cultura digital consciente
spellingShingle E-commerce na EJA: instrumento de prática social, estimulando a construção de significados para motivar uma cultura digital consciente
Araújo, Cléber Lemos de
Cultura
Culture
Letramento digital
E-commerce
Digital literacy
LINGUISTICA::TEORIA E ANALISE LINGUISTICA
title_short E-commerce na EJA: instrumento de prática social, estimulando a construção de significados para motivar uma cultura digital consciente
title_full E-commerce na EJA: instrumento de prática social, estimulando a construção de significados para motivar uma cultura digital consciente
title_fullStr E-commerce na EJA: instrumento de prática social, estimulando a construção de significados para motivar uma cultura digital consciente
title_full_unstemmed E-commerce na EJA: instrumento de prática social, estimulando a construção de significados para motivar uma cultura digital consciente
title_sort E-commerce na EJA: instrumento de prática social, estimulando a construção de significados para motivar uma cultura digital consciente
author Araújo, Cléber Lemos de
author_facet Araújo, Cléber Lemos de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Matos, Denilson Pereira de
http://lattes.cnpq.br/0733526938088480
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Cléber Lemos de
dc.subject.por.fl_str_mv Cultura
Culture
Letramento digital
E-commerce
Digital literacy
LINGUISTICA::TEORIA E ANALISE LINGUISTICA
topic Cultura
Culture
Letramento digital
E-commerce
Digital literacy
LINGUISTICA::TEORIA E ANALISE LINGUISTICA
description This research analyzes the extent to which reflection on culture and on Cultural Industry enables students of the Youth and Adult Education - EJA be consciously included in the virtual space, but also checks the extent to which this contributes to social action letter them digitally, providing E-commerce as a pedagogical device. We discuss the possibility of generating culture and construction of meanings from the professor of social action, while it promotes a teaching contextualized with the literacy practices and digital literacy through E-commerce: MercadoLivre. Data were collected through questionnaires and interviews and allowed us to prove that you can use the E-commerce: MercadoLivre as a pedagogical device with a view to digital literacy. In this sense, we see, also, the occurrence of construction of meaning by students through the teacher's social action using this device, aiming to contribute to a digital inclusion or, on the other hand, although in one case or another does not promote inclusion digital students, promote the generation of culture.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-09-29
2015-11-23T12:11:42Z
2018-07-20T23:46:45Z
2018-07-20T23:46:45Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LEMOS, Cléber Lemos de. E-commerce na EJA: instrumento de prática social, estimulando a construção de significados para motivar uma cultura digital consciente. 2014. 90 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Linguística) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014.
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/7623
identifier_str_mv LEMOS, Cléber Lemos de. E-commerce na EJA: instrumento de prática social, estimulando a construção de significados para motivar uma cultura digital consciente. 2014. 90 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Linguística) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014.
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/7623
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Linguística e ensino
Mestrado Profissional em Linguística
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Linguística e ensino
Mestrado Profissional em Linguística
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842874926497792