Fronteiras do medo: semelhanças produtivas e diferenças culturais em Ringu e o Chamado
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4487 |
Resumo: | Since the release of the film Ringu, in 1998, the Japanese contemporary horror cinema, or J Horror, became a filmic addressing form for the West. These Japanese horror movies have created a way of production that was soon "discovered" and exported by Hollywood through remakes for international audiences. The fact that the production of a remake will present differences between the original film and the new version is clear and doubtless. When these horror films are analysed as entertainment, it is possible to study much more than just filmic differences presented by cultural aspects. We developed our analysis in the perspective that there are reframings in the remakes of the movies as this means part of a productive logic way of the film industry as entertainment. In addition to the comparisons between Ringu and its American remake, The Ring, this research aims to develop the elements of production, distribution and exhibition as these three topics answer the aspects of the cinema as an industry. Through this triad, besides the cultural environment, it may be possible, for example, to find answers to suggest the changes we can notice in the remakes due to get an extension of an international audience as the original movie is usually released only in Japan. |
id |
UFPB_b7c4465424513d6369bd5e8393193a96 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpb.br:tede/4487 |
network_acronym_str |
UFPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository_id_str |
|
spelling |
Fronteiras do medo: semelhanças produtivas e diferenças culturais em Ringu e o ChamadoCinema de TerrorJ HorrorEntretenimentoJapãoEstados UnidosEstudos CulturaisHorror FilmJ HorrorEntertainmentUnited StatesJapanCultural StudiesCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOSince the release of the film Ringu, in 1998, the Japanese contemporary horror cinema, or J Horror, became a filmic addressing form for the West. These Japanese horror movies have created a way of production that was soon "discovered" and exported by Hollywood through remakes for international audiences. The fact that the production of a remake will present differences between the original film and the new version is clear and doubtless. When these horror films are analysed as entertainment, it is possible to study much more than just filmic differences presented by cultural aspects. We developed our analysis in the perspective that there are reframings in the remakes of the movies as this means part of a productive logic way of the film industry as entertainment. In addition to the comparisons between Ringu and its American remake, The Ring, this research aims to develop the elements of production, distribution and exhibition as these three topics answer the aspects of the cinema as an industry. Through this triad, besides the cultural environment, it may be possible, for example, to find answers to suggest the changes we can notice in the remakes due to get an extension of an international audience as the original movie is usually released only in Japan.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorFormatado a partir do lançamento do filme Ringu, de 1998, o horror japonês contemporâneo, ou J Horror, tornou-se uma forma de endereçamento fílmica para o Ocidente. As obras japonesas geraram um modelo de produção de sentido logo descoberto e exportado por Hollywood com refilmagens para um público internacional. Que a produção de um remake gera diferenças entre o filme original e a refilmagem, não há dúvidas. Mas, ao analisar o cinema de terror como entretenimento, é possível perceber muito mais do que apenas diferenças fílmicas em função de aspectos culturais. Trabalhamos nossa análise na perspectiva de que há reenquadramentos temáticos nas refilmagens de obras uma vez que as mesmas fazem parte de uma lógica produtiva da indústria do cinema como entretenimento. Além das comparações entre Ringu e sua refilmagem norte-americana, O Chamado, esta pesquisa pretende se debruçar, em particular, nos aspectos extratextuais do cinema como entretenimento em cada nação, o que faz necessário debater elementos de produção, distribuição e exibição. Por meio desta tríade, além do entorno cultural, talvez seja possível, por exemplo, compreender as mudanças feitas nas refilmagens em função de obter um alargamento de um público internacional ao qual o remake é destinado em comparação com o produto original, que costuma ser exibido apenas no Japão.Universidade Federal da ParaíbaBRComunicaçãoPrograma de Pós Graduação em ComunicaçãoUFPBSoares, Thiagohttp://lattes.cnpq.br/8404228786481624Maciel, Filipe Tavares Falcão2015-05-07T14:46:45Z2018-07-20T23:51:07Z2014-08-282018-07-20T23:51:07Z2014-02-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfMACIEL, Filipe Tavares Falcão. Fronteiras do medo: semelhanças produtivas e diferenças culturais em Ringu e o Chamado. 2014. 145 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4487porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T00:15:53Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/4487Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T00:15:53Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Fronteiras do medo: semelhanças produtivas e diferenças culturais em Ringu e o Chamado |
title |
Fronteiras do medo: semelhanças produtivas e diferenças culturais em Ringu e o Chamado |
spellingShingle |
Fronteiras do medo: semelhanças produtivas e diferenças culturais em Ringu e o Chamado Maciel, Filipe Tavares Falcão Cinema de Terror J Horror Entretenimento Japão Estados Unidos Estudos Culturais Horror Film J Horror Entertainment United States Japan Cultural Studies CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
title_short |
Fronteiras do medo: semelhanças produtivas e diferenças culturais em Ringu e o Chamado |
title_full |
Fronteiras do medo: semelhanças produtivas e diferenças culturais em Ringu e o Chamado |
title_fullStr |
Fronteiras do medo: semelhanças produtivas e diferenças culturais em Ringu e o Chamado |
title_full_unstemmed |
Fronteiras do medo: semelhanças produtivas e diferenças culturais em Ringu e o Chamado |
title_sort |
Fronteiras do medo: semelhanças produtivas e diferenças culturais em Ringu e o Chamado |
author |
Maciel, Filipe Tavares Falcão |
author_facet |
Maciel, Filipe Tavares Falcão |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Soares, Thiago http://lattes.cnpq.br/8404228786481624 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Maciel, Filipe Tavares Falcão |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cinema de Terror J Horror Entretenimento Japão Estados Unidos Estudos Culturais Horror Film J Horror Entertainment United States Japan Cultural Studies CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
topic |
Cinema de Terror J Horror Entretenimento Japão Estados Unidos Estudos Culturais Horror Film J Horror Entertainment United States Japan Cultural Studies CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
description |
Since the release of the film Ringu, in 1998, the Japanese contemporary horror cinema, or J Horror, became a filmic addressing form for the West. These Japanese horror movies have created a way of production that was soon "discovered" and exported by Hollywood through remakes for international audiences. The fact that the production of a remake will present differences between the original film and the new version is clear and doubtless. When these horror films are analysed as entertainment, it is possible to study much more than just filmic differences presented by cultural aspects. We developed our analysis in the perspective that there are reframings in the remakes of the movies as this means part of a productive logic way of the film industry as entertainment. In addition to the comparisons between Ringu and its American remake, The Ring, this research aims to develop the elements of production, distribution and exhibition as these three topics answer the aspects of the cinema as an industry. Through this triad, besides the cultural environment, it may be possible, for example, to find answers to suggest the changes we can notice in the remakes due to get an extension of an international audience as the original movie is usually released only in Japan. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-08-28 2014-02-27 2015-05-07T14:46:45Z 2018-07-20T23:51:07Z 2018-07-20T23:51:07Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MACIEL, Filipe Tavares Falcão. Fronteiras do medo: semelhanças produtivas e diferenças culturais em Ringu e o Chamado. 2014. 145 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4487 |
identifier_str_mv |
MACIEL, Filipe Tavares Falcão. Fronteiras do medo: semelhanças produtivas e diferenças culturais em Ringu e o Chamado. 2014. 145 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014. |
url |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4487 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba BR Comunicação Programa de Pós Graduação em Comunicação UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba BR Comunicação Programa de Pós Graduação em Comunicação UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br |
_version_ |
1801842879626215424 |