Fronteiras do medo: semelhanças produtivas e diferenças culturais em Ringu e o Chamado

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maciel, Filipe Tavares Falcão
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4487
Resumo: Since the release of the film Ringu, in 1998, the Japanese contemporary horror cinema, or J Horror, became a filmic addressing form for the West. These Japanese horror movies have created a way of production that was soon "discovered" and exported by Hollywood through remakes for international audiences. The fact that the production of a remake will present differences between the original film and the new version is clear and doubtless. When these horror films are analysed as entertainment, it is possible to study much more than just filmic differences presented by cultural aspects. We developed our analysis in the perspective that there are reframings in the remakes of the movies as this means part of a productive logic way of the film industry as entertainment. In addition to the comparisons between Ringu and its American remake, The Ring, this research aims to develop the elements of production, distribution and exhibition as these three topics answer the aspects of the cinema as an industry. Through this triad, besides the cultural environment, it may be possible, for example, to find answers to suggest the changes we can notice in the remakes due to get an extension of an international audience as the original movie is usually released only in Japan.
id UFPB_b7c4465424513d6369bd5e8393193a96
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:tede/4487
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Fronteiras do medo: semelhanças produtivas e diferenças culturais em Ringu e o ChamadoCinema de TerrorJ HorrorEntretenimentoJapãoEstados UnidosEstudos CulturaisHorror FilmJ HorrorEntertainmentUnited StatesJapanCultural StudiesCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOSince the release of the film Ringu, in 1998, the Japanese contemporary horror cinema, or J Horror, became a filmic addressing form for the West. These Japanese horror movies have created a way of production that was soon "discovered" and exported by Hollywood through remakes for international audiences. The fact that the production of a remake will present differences between the original film and the new version is clear and doubtless. When these horror films are analysed as entertainment, it is possible to study much more than just filmic differences presented by cultural aspects. We developed our analysis in the perspective that there are reframings in the remakes of the movies as this means part of a productive logic way of the film industry as entertainment. In addition to the comparisons between Ringu and its American remake, The Ring, this research aims to develop the elements of production, distribution and exhibition as these three topics answer the aspects of the cinema as an industry. Through this triad, besides the cultural environment, it may be possible, for example, to find answers to suggest the changes we can notice in the remakes due to get an extension of an international audience as the original movie is usually released only in Japan.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorFormatado a partir do lançamento do filme Ringu, de 1998, o horror japonês contemporâneo, ou J Horror, tornou-se uma forma de endereçamento fílmica para o Ocidente. As obras japonesas geraram um modelo de produção de sentido logo descoberto e exportado por Hollywood com refilmagens para um público internacional. Que a produção de um remake gera diferenças entre o filme original e a refilmagem, não há dúvidas. Mas, ao analisar o cinema de terror como entretenimento, é possível perceber muito mais do que apenas diferenças fílmicas em função de aspectos culturais. Trabalhamos nossa análise na perspectiva de que há reenquadramentos temáticos nas refilmagens de obras uma vez que as mesmas fazem parte de uma lógica produtiva da indústria do cinema como entretenimento. Além das comparações entre Ringu e sua refilmagem norte-americana, O Chamado, esta pesquisa pretende se debruçar, em particular, nos aspectos extratextuais do cinema como entretenimento em cada nação, o que faz necessário debater elementos de produção, distribuição e exibição. Por meio desta tríade, além do entorno cultural, talvez seja possível, por exemplo, compreender as mudanças feitas nas refilmagens em função de obter um alargamento de um público internacional ao qual o remake é destinado em comparação com o produto original, que costuma ser exibido apenas no Japão.Universidade Federal da Paraí­baBRComunicaçãoPrograma de Pós Graduação em ComunicaçãoUFPBSoares, Thiagohttp://lattes.cnpq.br/8404228786481624Maciel, Filipe Tavares Falcão2015-05-07T14:46:45Z2018-07-20T23:51:07Z2014-08-282018-07-20T23:51:07Z2014-02-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfMACIEL, Filipe Tavares Falcão. Fronteiras do medo: semelhanças produtivas e diferenças culturais em Ringu e o Chamado. 2014. 145 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2014.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4487porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T00:15:53Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/4487Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T00:15:53Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Fronteiras do medo: semelhanças produtivas e diferenças culturais em Ringu e o Chamado
title Fronteiras do medo: semelhanças produtivas e diferenças culturais em Ringu e o Chamado
spellingShingle Fronteiras do medo: semelhanças produtivas e diferenças culturais em Ringu e o Chamado
Maciel, Filipe Tavares Falcão
Cinema de Terror
J Horror
Entretenimento
Japão
Estados Unidos
Estudos Culturais
Horror Film
J Horror
Entertainment
United States
Japan
Cultural Studies
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
title_short Fronteiras do medo: semelhanças produtivas e diferenças culturais em Ringu e o Chamado
title_full Fronteiras do medo: semelhanças produtivas e diferenças culturais em Ringu e o Chamado
title_fullStr Fronteiras do medo: semelhanças produtivas e diferenças culturais em Ringu e o Chamado
title_full_unstemmed Fronteiras do medo: semelhanças produtivas e diferenças culturais em Ringu e o Chamado
title_sort Fronteiras do medo: semelhanças produtivas e diferenças culturais em Ringu e o Chamado
author Maciel, Filipe Tavares Falcão
author_facet Maciel, Filipe Tavares Falcão
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Soares, Thiago
http://lattes.cnpq.br/8404228786481624
dc.contributor.author.fl_str_mv Maciel, Filipe Tavares Falcão
dc.subject.por.fl_str_mv Cinema de Terror
J Horror
Entretenimento
Japão
Estados Unidos
Estudos Culturais
Horror Film
J Horror
Entertainment
United States
Japan
Cultural Studies
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
topic Cinema de Terror
J Horror
Entretenimento
Japão
Estados Unidos
Estudos Culturais
Horror Film
J Horror
Entertainment
United States
Japan
Cultural Studies
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
description Since the release of the film Ringu, in 1998, the Japanese contemporary horror cinema, or J Horror, became a filmic addressing form for the West. These Japanese horror movies have created a way of production that was soon "discovered" and exported by Hollywood through remakes for international audiences. The fact that the production of a remake will present differences between the original film and the new version is clear and doubtless. When these horror films are analysed as entertainment, it is possible to study much more than just filmic differences presented by cultural aspects. We developed our analysis in the perspective that there are reframings in the remakes of the movies as this means part of a productive logic way of the film industry as entertainment. In addition to the comparisons between Ringu and its American remake, The Ring, this research aims to develop the elements of production, distribution and exhibition as these three topics answer the aspects of the cinema as an industry. Through this triad, besides the cultural environment, it may be possible, for example, to find answers to suggest the changes we can notice in the remakes due to get an extension of an international audience as the original movie is usually released only in Japan.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-08-28
2014-02-27
2015-05-07T14:46:45Z
2018-07-20T23:51:07Z
2018-07-20T23:51:07Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MACIEL, Filipe Tavares Falcão. Fronteiras do medo: semelhanças produtivas e diferenças culturais em Ringu e o Chamado. 2014. 145 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2014.
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4487
identifier_str_mv MACIEL, Filipe Tavares Falcão. Fronteiras do medo: semelhanças produtivas e diferenças culturais em Ringu e o Chamado. 2014. 145 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2014.
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4487
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Comunicação
Programa de Pós Graduação em Comunicação
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Comunicação
Programa de Pós Graduação em Comunicação
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842879626215424