Transporte não motorizado: o uso da bicicleta e seu potencial no entorno da Universidade Federal do Amazonas- UFAM
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/317 |
Resumo: | The use of bicycle has been highlighting globally as alternative transportation, since the bikes have great potential for use in urban transport for the reduction of car, besides bringing benefits such as improving the quality of life of the user; improving the physical conditions; reduced environmental impact; improved accessibility for the cost / benefit; low maintenance cost; occupies less space on urban roads, and reduces maintenance costs of infrastructure. In this context, this study aimed to evaluate the use of bicycles as a potentially viable means of transport in order to contribute to improving transit access to campus. The methodology consisted of a literature review on urban mobility and mobility by bicycle, followed by field research which was divided into two stages: the questionnaire and systematic evaluations (characterization of the road and study of soil (Worksheet observation), Cyclists count and behavioral map). The results confirmed the hypotheses is possible to improve urban mobility if located one cycling infrastructure surrounding the campus of the Federal University of Amazonas and the users of this campus join the bicycle as an alternative means of transport since, the bicycle is a fast and efficient mode of transport suitable for small displacements and facilitate the mobility of users residing in a relatively close distance, up to 5 km, the UFAM, softening the motor road flow helping in the flow of traffic. |
id |
UFPB_b9082ef1e93defa6acca5926c8a0a61d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpb.br:tede/317 |
network_acronym_str |
UFPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository_id_str |
|
spelling |
Transporte não motorizado: o uso da bicicleta e seu potencial no entorno da Universidade Federal do Amazonas- UFAMMobilidadeCampus Universitário da UFAMTransporte não motorizadoCiclistaMobilityUFAM`s campusNon motorized transportationBicycleCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ARQUITETURA E URBANISMOThe use of bicycle has been highlighting globally as alternative transportation, since the bikes have great potential for use in urban transport for the reduction of car, besides bringing benefits such as improving the quality of life of the user; improving the physical conditions; reduced environmental impact; improved accessibility for the cost / benefit; low maintenance cost; occupies less space on urban roads, and reduces maintenance costs of infrastructure. In this context, this study aimed to evaluate the use of bicycles as a potentially viable means of transport in order to contribute to improving transit access to campus. The methodology consisted of a literature review on urban mobility and mobility by bicycle, followed by field research which was divided into two stages: the questionnaire and systematic evaluations (characterization of the road and study of soil (Worksheet observation), Cyclists count and behavioral map). The results confirmed the hypotheses is possible to improve urban mobility if located one cycling infrastructure surrounding the campus of the Federal University of Amazonas and the users of this campus join the bicycle as an alternative means of transport since, the bicycle is a fast and efficient mode of transport suitable for small displacements and facilitate the mobility of users residing in a relatively close distance, up to 5 km, the UFAM, softening the motor road flow helping in the flow of traffic.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESO uso da bicicleta vem se destacando mundialmente como alternativa de transporte, visto que tem um grande potencial de uso como transportes urbanos diminuindo o uso de automóveis, além de trazer benefícios como: melhoria da qualidade de vida do usuário; melhoria das suas condições físicas; impacto ambiental reduzido; maior acessibilidade pelo custo/benefício; baixo custo de manutenção; ocupar menor espaço nas vias urbanas e, reduzir os gastos com manutenção da infraestrutura. Diante desse contexto, o presente trabalho teve como objetivo avaliar o uso da bicicleta como um meio de transporte potencialmente viável de modo a contribuir com a melhoria do trânsito no acesso ao campus. A metodologia consistiu em revisão de literatura sobre a mobilidade urbana e o gerenciamento de mobilidade enfatizando o uso da bicicleta, seguida por pesquisa de campo que foi dividida em duas etapas: o questionário e as observações sistemáticas (caracterização da infraestrutura viária [Planilha de observação], Contagem de Ciclistas e o mapa comportamental). Os resultados confirmaram as hipóteses é possível melhorar a mobilidade urbana se for implantada uma infraestrutura cicloviária no entorno do campus da Universidade Federal do Amazonas e os usuários deste campus aderirem a bicicleta como uma alternativa de meio de transporte uma vez que, a bicicleta é um modo de transporte rápido e eficiente indicado para pequenos deslocamentos e facilitaria a mobilidade dos usuários que residem em uma distância relativamente próxima, até 5 km, à UFAM, amenizando o fluxo viário motorizado ajudando no escoamento do trânsito.Universidade Federal da ParaíbaBrasilArquitetura e UrbanismoPrograma de Pós Graduação em Arquitetura e UrbanismoUFPBCosta, Angelina Dias Leãohttp://lattes.cnpq.br/0858389049571757Neri, Helen Carmem Ferreira Rebouças2015-04-01T11:58:45Z2018-07-20T23:36:33Z2015-03-262018-07-20T23:36:33Z2014-11-21info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfNERI, Helen Carmem Ferreira Rebouças. Transporte não motorizado: o uso da bicicleta e seu potencial no entorno da Universidade Federal do Amazonas- UFAM. 2014. 97 f. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/317porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T00:03:17Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/317Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T00:03:17Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Transporte não motorizado: o uso da bicicleta e seu potencial no entorno da Universidade Federal do Amazonas- UFAM |
title |
Transporte não motorizado: o uso da bicicleta e seu potencial no entorno da Universidade Federal do Amazonas- UFAM |
spellingShingle |
Transporte não motorizado: o uso da bicicleta e seu potencial no entorno da Universidade Federal do Amazonas- UFAM Neri, Helen Carmem Ferreira Rebouças Mobilidade Campus Universitário da UFAM Transporte não motorizado Ciclista Mobility UFAM`s campus Non motorized transportation Bicycle CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ARQUITETURA E URBANISMO |
title_short |
Transporte não motorizado: o uso da bicicleta e seu potencial no entorno da Universidade Federal do Amazonas- UFAM |
title_full |
Transporte não motorizado: o uso da bicicleta e seu potencial no entorno da Universidade Federal do Amazonas- UFAM |
title_fullStr |
Transporte não motorizado: o uso da bicicleta e seu potencial no entorno da Universidade Federal do Amazonas- UFAM |
title_full_unstemmed |
Transporte não motorizado: o uso da bicicleta e seu potencial no entorno da Universidade Federal do Amazonas- UFAM |
title_sort |
Transporte não motorizado: o uso da bicicleta e seu potencial no entorno da Universidade Federal do Amazonas- UFAM |
author |
Neri, Helen Carmem Ferreira Rebouças |
author_facet |
Neri, Helen Carmem Ferreira Rebouças |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Costa, Angelina Dias Leão http://lattes.cnpq.br/0858389049571757 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Neri, Helen Carmem Ferreira Rebouças |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mobilidade Campus Universitário da UFAM Transporte não motorizado Ciclista Mobility UFAM`s campus Non motorized transportation Bicycle CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ARQUITETURA E URBANISMO |
topic |
Mobilidade Campus Universitário da UFAM Transporte não motorizado Ciclista Mobility UFAM`s campus Non motorized transportation Bicycle CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ARQUITETURA E URBANISMO |
description |
The use of bicycle has been highlighting globally as alternative transportation, since the bikes have great potential for use in urban transport for the reduction of car, besides bringing benefits such as improving the quality of life of the user; improving the physical conditions; reduced environmental impact; improved accessibility for the cost / benefit; low maintenance cost; occupies less space on urban roads, and reduces maintenance costs of infrastructure. In this context, this study aimed to evaluate the use of bicycles as a potentially viable means of transport in order to contribute to improving transit access to campus. The methodology consisted of a literature review on urban mobility and mobility by bicycle, followed by field research which was divided into two stages: the questionnaire and systematic evaluations (characterization of the road and study of soil (Worksheet observation), Cyclists count and behavioral map). The results confirmed the hypotheses is possible to improve urban mobility if located one cycling infrastructure surrounding the campus of the Federal University of Amazonas and the users of this campus join the bicycle as an alternative means of transport since, the bicycle is a fast and efficient mode of transport suitable for small displacements and facilitate the mobility of users residing in a relatively close distance, up to 5 km, the UFAM, softening the motor road flow helping in the flow of traffic. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-11-21 2015-04-01T11:58:45Z 2015-03-26 2018-07-20T23:36:33Z 2018-07-20T23:36:33Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
NERI, Helen Carmem Ferreira Rebouças. Transporte não motorizado: o uso da bicicleta e seu potencial no entorno da Universidade Federal do Amazonas- UFAM. 2014. 97 f. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/317 |
identifier_str_mv |
NERI, Helen Carmem Ferreira Rebouças. Transporte não motorizado: o uso da bicicleta e seu potencial no entorno da Universidade Federal do Amazonas- UFAM. 2014. 97 f. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014. |
url |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/317 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Arquitetura e Urbanismo Programa de Pós Graduação em Arquitetura e Urbanismo UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Arquitetura e Urbanismo Programa de Pós Graduação em Arquitetura e Urbanismo UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br |
_version_ |
1801842862526038016 |