A teoria da representação de Arthur Schopenhauer: Estética e fisiologia como duas formas contrapostas de conhecimento

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Matheus Arthur Gadêlha
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5653
Resumo: In his major work, The World as Will and Representation, Schopenhauer elaborates his Representation Theory subdivided into two counterposed considerations: the representation that follows the guide line of the principle of sufficient reason, and that which independs of this principle. In the perspective of this division, the philosopher presents his concept of knowledge, that in the same manner will be subdivided into two completely different experiences. It is in the explanation of the constitutive elements of these two counterposed conceptions of knowledge that Schopenhauer proposed himself to present significance of the World as Representation. In this manner, our work has as its main objective to show the inheret tension present between these two conceptions of knowledge, and in this way explore the limits of knowledge in general. As a methodological intention, we choose to divide the present dissertation in three parts. The first correspond to the fundamentation moment of the representation concept in an epistemological perspective, where we had the objective of show the extensive conceptual structure of Schopenhauer s theory of representation. In the second part we entered in the philosopher s first conception of knowledge, where we explored this conception s characteristic atributes and limits. In the third part we concentrated ourselves in the second knowlegde conception, where Schopenhauer has as objetive surpass the boundaries of the first and presente an entirely intuitive form of knowledge, free from the ties of a merely instrumental racionality.
id UFPB_bce12afc9bd6b4b98dbb6e7c213e59d5
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:tede/5653
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling A teoria da representação de Arthur Schopenhauer: Estética e fisiologia como duas formas contrapostas de conhecimentoRepresentaçãoVontadeConhecimentoEstéticaRepresentationKnowledgeWillAestheticsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIAIn his major work, The World as Will and Representation, Schopenhauer elaborates his Representation Theory subdivided into two counterposed considerations: the representation that follows the guide line of the principle of sufficient reason, and that which independs of this principle. In the perspective of this division, the philosopher presents his concept of knowledge, that in the same manner will be subdivided into two completely different experiences. It is in the explanation of the constitutive elements of these two counterposed conceptions of knowledge that Schopenhauer proposed himself to present significance of the World as Representation. In this manner, our work has as its main objective to show the inheret tension present between these two conceptions of knowledge, and in this way explore the limits of knowledge in general. As a methodological intention, we choose to divide the present dissertation in three parts. The first correspond to the fundamentation moment of the representation concept in an epistemological perspective, where we had the objective of show the extensive conceptual structure of Schopenhauer s theory of representation. In the second part we entered in the philosopher s first conception of knowledge, where we explored this conception s characteristic atributes and limits. In the third part we concentrated ourselves in the second knowlegde conception, where Schopenhauer has as objetive surpass the boundaries of the first and presente an entirely intuitive form of knowledge, free from the ties of a merely instrumental racionality.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorEm sua obra magna, O Mundo como Vontade e como Representação, Arthur Schopenhauer elabora sua Teoria da Representação como subdividida em duas considerações contrapostas: a representação que segue o fio condutor do princípio de razão, e aquela que independe deste princípio. Na perspectiva dessa divisão, o filósofo apresenta seu conceito de conhecimento, que da mesma maneira será subdivido em duas experiências completamente diferentes. É na explanação dos elementos constitutivos dessas duas concepções contrapostas de conhecimento que Schopenhauer se propôs a apresentar o significado do Mundo como Representação. Dessa maneira, nosso trabalho tem como objetivo principal apresentar a tensão inerente a essas duas concepções de conhecimento, e explorar por essa via os limites do conhecimento em geral. Como intenção metodológica, optamos por dividir a presente dissertação em três partes. A primeira corresponde ao momento da fundamentação do conceito de representação na perspectiva de uma epistemologia, onde tivemos o objetivo de apresentar o extenso arcabouço conceitual da teoria da representação de Schopenhauer. Na segunda parte adentramos na primeira concepção de conhecimento para o filósofo, onde exploramos os atributos característicos e os limites dessa concepção. Na terceira parte nos detivemos na segunda concepção de conhecimento, onde Schopenhauer tem como objetivo ultrapassar os limiares da primeira e apresentar uma forma de conhecimento inteiramente intuitiva e livre das amarras de uma racionalidade meramente instrumental.Universidade Federal da Paraí­baBRFilosofiaPrograma de Pós Graduação em FilosofiaUFPBAzevêdo, Edmilson Alves dehttp://lattes.cnpq.br/6673077309868107Costa, Matheus Arthur Gadêlha2015-05-14T12:11:54Z2018-07-21T00:07:06Z2014-10-212018-07-21T00:07:06Z2014-08-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfCOSTA, Matheus Arthur Gadêlha. A teoria da representação de Arthur Schopenhauer: Estética e fisiologia como duas formas contrapostas de conhecimento. 2014. 163 f. Dissertação (Mestrado em Filosofia) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2014.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5653porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T00:14:13Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/5653Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T00:14:13Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv A teoria da representação de Arthur Schopenhauer: Estética e fisiologia como duas formas contrapostas de conhecimento
title A teoria da representação de Arthur Schopenhauer: Estética e fisiologia como duas formas contrapostas de conhecimento
spellingShingle A teoria da representação de Arthur Schopenhauer: Estética e fisiologia como duas formas contrapostas de conhecimento
Costa, Matheus Arthur Gadêlha
Representação
Vontade
Conhecimento
Estética
Representation
Knowledge
Will
Aesthetics
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA
title_short A teoria da representação de Arthur Schopenhauer: Estética e fisiologia como duas formas contrapostas de conhecimento
title_full A teoria da representação de Arthur Schopenhauer: Estética e fisiologia como duas formas contrapostas de conhecimento
title_fullStr A teoria da representação de Arthur Schopenhauer: Estética e fisiologia como duas formas contrapostas de conhecimento
title_full_unstemmed A teoria da representação de Arthur Schopenhauer: Estética e fisiologia como duas formas contrapostas de conhecimento
title_sort A teoria da representação de Arthur Schopenhauer: Estética e fisiologia como duas formas contrapostas de conhecimento
author Costa, Matheus Arthur Gadêlha
author_facet Costa, Matheus Arthur Gadêlha
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Azevêdo, Edmilson Alves de
http://lattes.cnpq.br/6673077309868107
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Matheus Arthur Gadêlha
dc.subject.por.fl_str_mv Representação
Vontade
Conhecimento
Estética
Representation
Knowledge
Will
Aesthetics
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA
topic Representação
Vontade
Conhecimento
Estética
Representation
Knowledge
Will
Aesthetics
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA
description In his major work, The World as Will and Representation, Schopenhauer elaborates his Representation Theory subdivided into two counterposed considerations: the representation that follows the guide line of the principle of sufficient reason, and that which independs of this principle. In the perspective of this division, the philosopher presents his concept of knowledge, that in the same manner will be subdivided into two completely different experiences. It is in the explanation of the constitutive elements of these two counterposed conceptions of knowledge that Schopenhauer proposed himself to present significance of the World as Representation. In this manner, our work has as its main objective to show the inheret tension present between these two conceptions of knowledge, and in this way explore the limits of knowledge in general. As a methodological intention, we choose to divide the present dissertation in three parts. The first correspond to the fundamentation moment of the representation concept in an epistemological perspective, where we had the objective of show the extensive conceptual structure of Schopenhauer s theory of representation. In the second part we entered in the philosopher s first conception of knowledge, where we explored this conception s characteristic atributes and limits. In the third part we concentrated ourselves in the second knowlegde conception, where Schopenhauer has as objetive surpass the boundaries of the first and presente an entirely intuitive form of knowledge, free from the ties of a merely instrumental racionality.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-10-21
2014-08-07
2015-05-14T12:11:54Z
2018-07-21T00:07:06Z
2018-07-21T00:07:06Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv COSTA, Matheus Arthur Gadêlha. A teoria da representação de Arthur Schopenhauer: Estética e fisiologia como duas formas contrapostas de conhecimento. 2014. 163 f. Dissertação (Mestrado em Filosofia) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2014.
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5653
identifier_str_mv COSTA, Matheus Arthur Gadêlha. A teoria da representação de Arthur Schopenhauer: Estética e fisiologia como duas formas contrapostas de conhecimento. 2014. 163 f. Dissertação (Mestrado em Filosofia) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2014.
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5653
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Filosofia
Programa de Pós Graduação em Filosofia
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Filosofia
Programa de Pós Graduação em Filosofia
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842965283340288