O verbo mais que perfeito: uma análise alegórica da cultura histórica carmelita na Paraíba Colonial
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6027 |
Resumo: | This work is integrated to the research line History Education and Historic Knowledge, of the Master s Degree Course of History Graduate Program in Federal University of Paraíba, whose area of concentration is History and Historical Culture. The dissertation has as main objective to analyze the Carmelite baroque historical culture, through the meaning of the allegories of Our Lady of Carmel Church, builded in the colonial City of Paraíba. The methodology is assented in the images analysis proposed by Erwin Panofsky in his book Meaning in the visual arts. An iconological interpretation of the images in Portuguese tiles and walls and roof paintings is done, in order to understand which behavior model was expected to be followed by the Christians in the 18th-century City of Paraíba. In such a way, the allegories are understood as doctrinal tools made to teach the Christian the Carmelite historical culture, in an attempt to conduct the prayer to salvation. The research integrates the local historical context during the church construction, in the second half of 18th century, the birth and spread of Baroque art in the Europe in the ends of 16th century and the History of the Carmelite Order. |
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O verbo mais que perfeito: uma análise alegórica da cultura histórica carmelita na Paraíba ColonialParaíbaPeríodo ColonialArte BarrocaCarmelitasCultura HistóricaParaíbaColonial PeriodBaroque ArtCarmelitesHistoric CultureCIENCIAS HUMANAS::HISTORIAThis work is integrated to the research line History Education and Historic Knowledge, of the Master s Degree Course of History Graduate Program in Federal University of Paraíba, whose area of concentration is History and Historical Culture. The dissertation has as main objective to analyze the Carmelite baroque historical culture, through the meaning of the allegories of Our Lady of Carmel Church, builded in the colonial City of Paraíba. The methodology is assented in the images analysis proposed by Erwin Panofsky in his book Meaning in the visual arts. An iconological interpretation of the images in Portuguese tiles and walls and roof paintings is done, in order to understand which behavior model was expected to be followed by the Christians in the 18th-century City of Paraíba. In such a way, the allegories are understood as doctrinal tools made to teach the Christian the Carmelite historical culture, in an attempt to conduct the prayer to salvation. The research integrates the local historical context during the church construction, in the second half of 18th century, the birth and spread of Baroque art in the Europe in the ends of 16th century and the History of the Carmelite Order.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESO presente trabalho está integrado à linha de pesquisa Ensino de História e Saberes Históricos, do curso de mestrado do Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal da Paraíba, cuja área de concentração é História e Cultura Histórica. A dissertação tem como objetivo principal analisar a cultura histórica barroca carmelita por meio das alegorias da Igreja de Nossa Senhora do Carmo na Cidade da Paraíba colonial. A partir da metodologia de análise imagética proposta por Erwin Panofsky em seu livro Significado das artes visuais realiza-se uma interpretação iconológica das imagens, no intuito de compreender qual o modelo de conduta que deveria ser seguido pelos cristãos na Cidade da Paraíba do século XVIII. Desta forma, as alegorias são compreendidas como ferramentas doutrinárias que buscam introjetar no cristão a cultura histórica carmelita, no intuito de conduzi-lo à salvação. O corpo da pesquisa integra o contexto histórico local durante a construção da igreja, na segunda metade do século XVIII, o surgimento da arte Barroca na Europa no final do século XVI e a História da Ordem Carmelita.Universidade Federal da ParaíbaBRHistóriaPrograma de Pós-Graduação em HistóriaUFPBOliveira, Carla Mary da Silvahttp://lattes.cnpq.br/6118364027975117Honor, André Cabral2015-05-14T12:23:19Z2018-07-21T00:13:10Z2009-09-182018-07-21T00:13:10Z2009-02-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfHONOR, André Cabral. O verbo mais que perfeito: uma análise alegórica da cultura histórica carmelita na Paraíba Colonial. 2009. 199 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2009.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6027porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T01:46:25Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/6027Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T01:46:25Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
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