Determinantes da demanda por exame preventivo de câncer de próstata no Brasil e em suas regiões.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Fabrícia Jóisse Vitorino
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8322
Resumo: Prostate cancer is one of the most common tumors in the male population. Causes premature deaths and costs the family, the public health system and the whole society. In this context, this study aims to analyze the determinants of demand for preventive screening for prostate cancer in Brazil and its Regions. From the information of the National Health Research (PNS, 2013), it was organized that study, characterized by men over 40, who answered the question about the digital rectal examination (RT) that were at least once the physician. It is worth noting that the last cut was made in order to resolve the bias related to access to health services. Analysis of the data indicates that over 50% of Brazilian men never performed the screening test for prostate cancer. The main reasons cited for not performing were the lack of guidance, not find it necessary, and shame. The three described allegations indicate the existence disinformation and disbelief to the prevention of disease. Furthermore, with the estimation of the logit model orderly partial proportional odds, it was concluded that it is not the lack of access to health services, but the level of education and access to information that determines the demand for preventive examination prostate cancer. Thus, it is necessary to resolve the deficit of knowledge about the tumor, so that you can increase the early diagnosis of that cancer.
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spelling Determinantes da demanda por exame preventivo de câncer de próstata no Brasil e em suas regiões.Câncer de PróstataProstate CancerPrevençãoToque RetalPreventionRectal TouchCIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIAProstate cancer is one of the most common tumors in the male population. Causes premature deaths and costs the family, the public health system and the whole society. In this context, this study aims to analyze the determinants of demand for preventive screening for prostate cancer in Brazil and its Regions. From the information of the National Health Research (PNS, 2013), it was organized that study, characterized by men over 40, who answered the question about the digital rectal examination (RT) that were at least once the physician. It is worth noting that the last cut was made in order to resolve the bias related to access to health services. Analysis of the data indicates that over 50% of Brazilian men never performed the screening test for prostate cancer. The main reasons cited for not performing were the lack of guidance, not find it necessary, and shame. The three described allegations indicate the existence disinformation and disbelief to the prevention of disease. Furthermore, with the estimation of the logit model orderly partial proportional odds, it was concluded that it is not the lack of access to health services, but the level of education and access to information that determines the demand for preventive examination prostate cancer. Thus, it is necessary to resolve the deficit of knowledge about the tumor, so that you can increase the early diagnosis of that cancer.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESO câncer de próstata é um dos tumores mais comuns na população masculina. Provoca mortes prematuras e custos aos familiares, ao sistema público de saúde e toda a sociedade. Neste contexto, o presente trabalho busca analisar os determinantes da demanda pelo exame preventivo de câncer de próstata no Brasil e suas Regiões. A partir das informações da Pesquisa Nacional da Saúde (PNS, 2013), foi organizada a amostra desse estudo, caracterizada por homens acima de 40 anos, que responderam à pergunta sobre o exame de Toque Retal (TR) e que foram, pelo menos, uma vez ao médico. Vale salientar que esse último corte foi realizado com o intuito de dirimir o viés relacionado ao acesso aos serviços de saúde. A análise dos dados indica que mais de 50% dos homens brasileiros nunca realizou o exame preventivo do câncer de próstata. Os principais motivos citados para a não realização foram à falta de orientação, não achar necessário, e a vergonha. As três alegações descritas sinalizam a existência desinformação e descrença com a prevenção da patologia. Ademais, com a estimação do modelo logit ordenado de chances proporcionais parciais, foi possível concluir que, não é a falta de acesso aos serviços de saúde, e sim, o nível de escolaridade e o acesso a informação que determina a demanda pelo exame preventivo do câncer de próstata. Desse modo, é preciso dirimir o déficit de conhecimento quanto à neoplasia, para que seja possível aumentar o diagnóstico precoce do referido cancro.Universidade Federal da ParaíbaBrasilEconomiaPrograma de Pós-Graduação em EconomiaUFPBCruz, Mércia Santos dahttp://lattes.cnpq.br/5365243650157048Carvalho, Fabrícia Jóisse Vitorino2016-06-29T19:38:36Z2018-07-20T23:53:25Z2018-07-20T23:53:25Z2016-02-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfCARVALHO, Fabrícia Joisse Vitorino. Determinantes da demanda por exame preventivo de câncer de próstata no Brasil e em suas regiões. 2016. 70. f. Dissertação (Mestrado em Economia) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8322porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T00:33:26Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/8322Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T00:33:26Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
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