A política de assistência estudantil a partir da execução do programa auxílio permanência no Instituto Federal de Alagoas - campus Palmeira dos Índios: a permanência pelo auxílio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8395 |
Resumo: | The objective of this study is to analyze the Student Assistance Policy at the Federal Institute of Alagoas, campus Palmeira dos Indios through the implementation of the aid program permanence and its impact on academic life of students of the degree in Civil Engineering. To this end, 44 students were addressed to the aforementioned course, who responded to a questionnaire on student politics. The views of students on politics were investigated, what the amount of aid remaining in their academic lives and which knowledge of them (students) on the sectors involved with the student assistance on the campus of Palmeira dos Indios. In the first chapter was held short analysis of the impact of corporate restructuring on the requirements of vocational training in Brazil and the public policies, particularly in the Brazilian Education Policy. The second chapter covers considerations about the Assistance Policy Student describes the trajectory of student politics in Brazil. The last chapter concerns the discussion of the Student Assistance Policy in IFAL - campus Palmeira dos Indios, where the survey data are analyzed. In conclusion, it can be inferred that the Student Assistance Policy has evolved in Brazil, primarily through the regulation of PNAES (2010) to help reduce inequalities and residence of students in the courses of IFES. However, students partially know the nuances of policy, which requires a work of professionals involved with the student assistance. |
id |
UFPB_cb6e6f83e7c42dfcdc868794785f275f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpb.br:tede/8395 |
network_acronym_str |
UFPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository_id_str |
|
spelling |
A política de assistência estudantil a partir da execução do programa auxílio permanência no Instituto Federal de Alagoas - campus Palmeira dos Índios: a permanência pelo auxílioAuxílio PermanênciaAid PermanencePolítica de Assistência EstudantilPolítica Educacional no BrasilStudent Assistance PolicyEducational Policy in BrazilCIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIALThe objective of this study is to analyze the Student Assistance Policy at the Federal Institute of Alagoas, campus Palmeira dos Indios through the implementation of the aid program permanence and its impact on academic life of students of the degree in Civil Engineering. To this end, 44 students were addressed to the aforementioned course, who responded to a questionnaire on student politics. The views of students on politics were investigated, what the amount of aid remaining in their academic lives and which knowledge of them (students) on the sectors involved with the student assistance on the campus of Palmeira dos Indios. In the first chapter was held short analysis of the impact of corporate restructuring on the requirements of vocational training in Brazil and the public policies, particularly in the Brazilian Education Policy. The second chapter covers considerations about the Assistance Policy Student describes the trajectory of student politics in Brazil. The last chapter concerns the discussion of the Student Assistance Policy in IFAL - campus Palmeira dos Indios, where the survey data are analyzed. In conclusion, it can be inferred that the Student Assistance Policy has evolved in Brazil, primarily through the regulation of PNAES (2010) to help reduce inequalities and residence of students in the courses of IFES. However, students partially know the nuances of policy, which requires a work of professionals involved with the student assistance.O objetivo deste estudo é analisar a Política de Assistência Estudantil através da execução do programa auxílio permanência e sua incidência sobre a vida acadêmica, dos estudantes do curso superior de Engenharia Civil no Instituto Federal de Alagoas, campus Palmeira dos Índios. Para tanto, foram pesquisados 44 estudantes do curso supracitado, que responderam a um questionário sobre a política estudantil. Foram investigadas as concepções dos estudantes sobre a política, qual a importância do auxílio permanência em suas vidas acadêmicas e qual o conhecimento dos mesmos (estudantes) sobre os setores envolvidos com a assistência estudantil no campus de Palmeira dos Índios. No primeiro capítulo foi realizada suma análise dos impactos da reestruturação produtiva nas exigências da formação profissional no Brasil e nas Políticas Públicas, em particular na Política de Educação brasileira. O segundo capítulo traz considerações sobre a Política de Assistência ao Estudante, descreve a trajetória da política estudantil no Brasil. O último capítulo envolve a discussão sobre a Política de Assistência Estudantil no IFAL – campus Palmeira dos Índios, onde são analisados os dados da pesquisa. Como conclusão, pode-se inferir que a Política de Assistência Estudantil tem evoluído no Brasil, através, principalmente da regulamentação do PNAES (2010), favorecendo a redução das desigualdades e permanência dos estudantes nos cursos das IFES. No entanto, os estudantes conhecem parcialmente as nuances da política, o que requer um trabalho dos profissionais envolvidos com a assistência estudantil.Universidade Federal da ParaíbaBrasilServiço SocialPrograma de Pós-Graduação em Serviço SocialUFPBNascimento, Maria de Fátima Melo dohttp://lattes.cnpq.br/1186968921533068Borges, Cintia Cinara Morais2016-07-18T11:56:57Z2018-07-23T20:08:44Z2018-07-23T20:08:44Z2015-12-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfBORGES, Cintia Cinara Moraes. A política de assistência estudantil a partir da execução do programa auxílio permanência no Instituto Federal de Alagoas - campus Palmeira dos Índios: a permanência pelo auxílio. 2015. 126 f. Dissertação (Mestrado em Serviço Social) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8395porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T01:45:12Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/8395Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T01:45:12Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A política de assistência estudantil a partir da execução do programa auxílio permanência no Instituto Federal de Alagoas - campus Palmeira dos Índios: a permanência pelo auxílio |
title |
A política de assistência estudantil a partir da execução do programa auxílio permanência no Instituto Federal de Alagoas - campus Palmeira dos Índios: a permanência pelo auxílio |
spellingShingle |
A política de assistência estudantil a partir da execução do programa auxílio permanência no Instituto Federal de Alagoas - campus Palmeira dos Índios: a permanência pelo auxílio Borges, Cintia Cinara Morais Auxílio Permanência Aid Permanence Política de Assistência Estudantil Política Educacional no Brasil Student Assistance Policy Educational Policy in Brazil CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIAL |
title_short |
A política de assistência estudantil a partir da execução do programa auxílio permanência no Instituto Federal de Alagoas - campus Palmeira dos Índios: a permanência pelo auxílio |
title_full |
A política de assistência estudantil a partir da execução do programa auxílio permanência no Instituto Federal de Alagoas - campus Palmeira dos Índios: a permanência pelo auxílio |
title_fullStr |
A política de assistência estudantil a partir da execução do programa auxílio permanência no Instituto Federal de Alagoas - campus Palmeira dos Índios: a permanência pelo auxílio |
title_full_unstemmed |
A política de assistência estudantil a partir da execução do programa auxílio permanência no Instituto Federal de Alagoas - campus Palmeira dos Índios: a permanência pelo auxílio |
title_sort |
A política de assistência estudantil a partir da execução do programa auxílio permanência no Instituto Federal de Alagoas - campus Palmeira dos Índios: a permanência pelo auxílio |
author |
Borges, Cintia Cinara Morais |
author_facet |
Borges, Cintia Cinara Morais |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Nascimento, Maria de Fátima Melo do http://lattes.cnpq.br/1186968921533068 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Borges, Cintia Cinara Morais |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Auxílio Permanência Aid Permanence Política de Assistência Estudantil Política Educacional no Brasil Student Assistance Policy Educational Policy in Brazil CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIAL |
topic |
Auxílio Permanência Aid Permanence Política de Assistência Estudantil Política Educacional no Brasil Student Assistance Policy Educational Policy in Brazil CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIAL |
description |
The objective of this study is to analyze the Student Assistance Policy at the Federal Institute of Alagoas, campus Palmeira dos Indios through the implementation of the aid program permanence and its impact on academic life of students of the degree in Civil Engineering. To this end, 44 students were addressed to the aforementioned course, who responded to a questionnaire on student politics. The views of students on politics were investigated, what the amount of aid remaining in their academic lives and which knowledge of them (students) on the sectors involved with the student assistance on the campus of Palmeira dos Indios. In the first chapter was held short analysis of the impact of corporate restructuring on the requirements of vocational training in Brazil and the public policies, particularly in the Brazilian Education Policy. The second chapter covers considerations about the Assistance Policy Student describes the trajectory of student politics in Brazil. The last chapter concerns the discussion of the Student Assistance Policy in IFAL - campus Palmeira dos Indios, where the survey data are analyzed. In conclusion, it can be inferred that the Student Assistance Policy has evolved in Brazil, primarily through the regulation of PNAES (2010) to help reduce inequalities and residence of students in the courses of IFES. However, students partially know the nuances of policy, which requires a work of professionals involved with the student assistance. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-17 2016-07-18T11:56:57Z 2018-07-23T20:08:44Z 2018-07-23T20:08:44Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
BORGES, Cintia Cinara Moraes. A política de assistência estudantil a partir da execução do programa auxílio permanência no Instituto Federal de Alagoas - campus Palmeira dos Índios: a permanência pelo auxílio. 2015. 126 f. Dissertação (Mestrado em Serviço Social) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8395 |
identifier_str_mv |
BORGES, Cintia Cinara Moraes. A política de assistência estudantil a partir da execução do programa auxílio permanência no Instituto Federal de Alagoas - campus Palmeira dos Índios: a permanência pelo auxílio. 2015. 126 f. Dissertação (Mestrado em Serviço Social) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015. |
url |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8395 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Serviço Social Programa de Pós-Graduação em Serviço Social UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Serviço Social Programa de Pós-Graduação em Serviço Social UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br |
_version_ |
1801842930519900160 |