Ensaios sobre deslocamentos pendulares: uma análise para a região metropolitana do Recife

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brito, Danyella Juliana Martins de
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5033
Resumo: This thesis aims to evaluate the characteristics of urban mobility in the Metropolitan Region of Recife (RMR), identifying the strength of the commute flows and the role of migration experience over the urban mobility taking account a set of socioeconomic characteristics. To this purpose, we used a gravity model to analyze the main determinants of commuting among the cities in RMR. Moreover, we estimated the treatment effect of the past migration over the likelihood of a household head become a commuter. The following points summarize our main finds. First, the distance between the municipalities of residence and work/study decreases the commuting flows, i.e. the commuting flows are on average higher among nearest regions. Second, the index of local development (IDH) in the municipality of residence is negatively correlated with the commuting flows, while the most developed municipalities have attracted more commuters. Third, the migration experience is positively related to commuting flows, i.e., a household head who had migrated in the last decade increases his probability of become a commuter around 13.4 p.p.. Therefore, the results suggest that public policies directed to urban mobility should be designed taking account different levels of local development and migrations streams.
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spelling Ensaios sobre deslocamentos pendulares: uma análise para a região metropolitana do RecifeDeslocamento PendularMigraçãoRegião Metropolitana do RecifeCommutingMigrationMetropolitan Region of RecifeCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIAThis thesis aims to evaluate the characteristics of urban mobility in the Metropolitan Region of Recife (RMR), identifying the strength of the commute flows and the role of migration experience over the urban mobility taking account a set of socioeconomic characteristics. To this purpose, we used a gravity model to analyze the main determinants of commuting among the cities in RMR. Moreover, we estimated the treatment effect of the past migration over the likelihood of a household head become a commuter. The following points summarize our main finds. First, the distance between the municipalities of residence and work/study decreases the commuting flows, i.e. the commuting flows are on average higher among nearest regions. Second, the index of local development (IDH) in the municipality of residence is negatively correlated with the commuting flows, while the most developed municipalities have attracted more commuters. Third, the migration experience is positively related to commuting flows, i.e., a household head who had migrated in the last decade increases his probability of become a commuter around 13.4 p.p.. Therefore, the results suggest that public policies directed to urban mobility should be designed taking account different levels of local development and migrations streams.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorA dissertação investiga o padrão da mobilidade urbana na Região Metropolitana do Recife (RMR), identificando os fluxos pendulares e a importância de características socioeconômicas, em especial, do histórico de migração sobre o comportamento pendular intrametropolitano. Para tanto, a metodologia empregada para análise de forças de atração e de repulsão de fluxos pendulares foi o modelo gravitacional, enquanto a influência da experiência de migração sobre a probabilidade de mobilidade pendular foi investigada a partir de um modelo probit bivariado baseado em funções cópulas. Os principais resultados observados apontam que: (i) a distância entre os municípios de residência e de trabalho/estudo atua como uma força de repulsão sobre os fluxos pendulares, isto é, os fluxos pendulares são, em média, maiores entre regiões mais próximas; (ii) o IDH municipal mostrou-se determinante para os fluxos pendulares, de modo que quanto maior o IDH no município de origem menores serão os fluxos pendulares e (iii) a experiência de migração passada parece favorecer diretamente o deslocamento pendular, aumentando sua probabilidade em cerca de 13,4 p.p.. Tais resultados sugerem a consideração da proximidade entre mercados residenciais e de trabalho, nível de desenvolvimento local e fluxos migratórios no desenho de políticas públicas voltadas para a mobilidade urbana.Universidade Federal da Paraí­baBREconomia do Trabalho e Economia de EmpresasPrograma de Pós Graduação em EconomiaUFPBRamalho, Hilton Martins de Britohttp://lattes.cnpq.br/5172956875528013Brito, Danyella Juliana Martins de2015-05-08T14:45:00Z2018-07-20T23:53:33Z2014-12-102018-07-20T23:53:33Z2014-02-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfBRITO, Danyella Juliana Martins de. Ensaios sobre deslocamentos pendulares: uma análise para a região metropolitana do Recife. 2014. 85 f. Dissertação (Mestrado em Economia do Trabalho e Economia de Empresas) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2014.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5033porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T00:41:18Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/5033Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T00:41:18Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
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