A construção da rabeca: Idiossincrasias do mestre Antônio Merengue

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo Neto, João Nicodemos de
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8756
Resumo: This work seeks to dialogue with musicologist and ethnomusicologist studies on artisan technology applied to the construction of instruments of popular rural culture. Especifically, it intends to contribute to the the theme of Brazilian fiddle (rabeca), having Antônio Trajano de Pontes, or Mr. Atônio Merengue, inhabitant of the city of Rio Tinto, State of Paraíba, Brazil, as protagonist. Empirical research prevails, since it involves active observing participant field work done by interactionist researcher who describes the techniques for manufacturing the instrument, taking note on emic discourse, and on idiosyncrasies of the researched master. Rabeca (or fiddle), while being the main object of this work, is investigated in its organologic aspects, forms of construction, tuning and native taxonomies. The research approaches the confecction of rabeca and the interaction master/apprentice-researcher which is constructed as the instrument is manufactured. One observes that Mr. Antônio Merengue's learning process took place via orality, observation and immitation, for his creativity when searching for his own solutions, reason why his instruments feature peculiarities.
id UFPB_cef5108346355ee1fdcc9b625fcf2f4a
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:tede/8756
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling A construção da rabeca: Idiossincrasias do mestre Antônio MerengueCultura OralTecnologia PopularEnsino AprendizagemOrganologia da RabecaOral CulturePopular TechnologyTeaching and LearningOrganology of the RabecaARTES::MUSICAThis work seeks to dialogue with musicologist and ethnomusicologist studies on artisan technology applied to the construction of instruments of popular rural culture. Especifically, it intends to contribute to the the theme of Brazilian fiddle (rabeca), having Antônio Trajano de Pontes, or Mr. Atônio Merengue, inhabitant of the city of Rio Tinto, State of Paraíba, Brazil, as protagonist. Empirical research prevails, since it involves active observing participant field work done by interactionist researcher who describes the techniques for manufacturing the instrument, taking note on emic discourse, and on idiosyncrasies of the researched master. Rabeca (or fiddle), while being the main object of this work, is investigated in its organologic aspects, forms of construction, tuning and native taxonomies. The research approaches the confecction of rabeca and the interaction master/apprentice-researcher which is constructed as the instrument is manufactured. One observes that Mr. Antônio Merengue's learning process took place via orality, observation and immitation, for his creativity when searching for his own solutions, reason why his instruments feature peculiarities.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESEste trabalho busca dialogar com os estudos musicológicos e etnomusicológicos sobre tecnologia artesanal na construção de instrumentos da cultura popular rural. Especificamente, pretende contribuir na temática sobre a rabeca brasileira, tendo como protagonista Antonio Trajano de Pontes, ou Sr. Antônio Merengue, morador da cidade de Rio Tinto, PB. Prevalece a análise empírica, pois envolve um trabalho de campo de observação participante ativa por parte do pesquisador interacionista que descreve as técnicas da manufatura do instrumento, anotando o discurso êmico, ou idiossincrasias do mestre pesquisado. A rabeca, como principal objeto deste trabalho, é investigada em seus aspectos organológicos, formas de construção, afinações e taxonomias nativas. A pesquisa contempla a confecção da rabeca e a interação entre mestre/aprendiz-pesquisador que se constrói à medida em que manufaturam o instrumento. Observa-se que o aprendizado do Sr. Antônio Merengue se deu pela oralidade, observação e imitação, por sua criatividade na busca das próprias soluções, razão pela qual seus instrumentos apresentam peculiaridades.Universidade Federal da ParaíbaBrasilMúsicaPrograma de Pós-Graduação em MúsicaUFPBSatomi, Alice Lumihttp://lattes.cnpq.br/2073986486219986Araújo Neto, João Nicodemos de2017-01-05T16:47:20Z2018-07-21T00:23:00Z2018-07-21T00:23:00Z2016-03-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfARAUJO NETO, João Nicodemos de. A construção da rabeca: Idiossincrasias do mestre Antônio Merengue. 2016. 120f. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8756porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T01:38:55Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/8756Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T01:38:55Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv A construção da rabeca: Idiossincrasias do mestre Antônio Merengue
title A construção da rabeca: Idiossincrasias do mestre Antônio Merengue
spellingShingle A construção da rabeca: Idiossincrasias do mestre Antônio Merengue
Araújo Neto, João Nicodemos de
Cultura Oral
Tecnologia Popular
Ensino Aprendizagem
Organologia da Rabeca
Oral Culture
Popular Technology
Teaching and Learning
Organology of the Rabeca
ARTES::MUSICA
title_short A construção da rabeca: Idiossincrasias do mestre Antônio Merengue
title_full A construção da rabeca: Idiossincrasias do mestre Antônio Merengue
title_fullStr A construção da rabeca: Idiossincrasias do mestre Antônio Merengue
title_full_unstemmed A construção da rabeca: Idiossincrasias do mestre Antônio Merengue
title_sort A construção da rabeca: Idiossincrasias do mestre Antônio Merengue
author Araújo Neto, João Nicodemos de
author_facet Araújo Neto, João Nicodemos de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Satomi, Alice Lumi
http://lattes.cnpq.br/2073986486219986
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo Neto, João Nicodemos de
dc.subject.por.fl_str_mv Cultura Oral
Tecnologia Popular
Ensino Aprendizagem
Organologia da Rabeca
Oral Culture
Popular Technology
Teaching and Learning
Organology of the Rabeca
ARTES::MUSICA
topic Cultura Oral
Tecnologia Popular
Ensino Aprendizagem
Organologia da Rabeca
Oral Culture
Popular Technology
Teaching and Learning
Organology of the Rabeca
ARTES::MUSICA
description This work seeks to dialogue with musicologist and ethnomusicologist studies on artisan technology applied to the construction of instruments of popular rural culture. Especifically, it intends to contribute to the the theme of Brazilian fiddle (rabeca), having Antônio Trajano de Pontes, or Mr. Atônio Merengue, inhabitant of the city of Rio Tinto, State of Paraíba, Brazil, as protagonist. Empirical research prevails, since it involves active observing participant field work done by interactionist researcher who describes the techniques for manufacturing the instrument, taking note on emic discourse, and on idiosyncrasies of the researched master. Rabeca (or fiddle), while being the main object of this work, is investigated in its organologic aspects, forms of construction, tuning and native taxonomies. The research approaches the confecction of rabeca and the interaction master/apprentice-researcher which is constructed as the instrument is manufactured. One observes that Mr. Antônio Merengue's learning process took place via orality, observation and immitation, for his creativity when searching for his own solutions, reason why his instruments feature peculiarities.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-03-17
2017-01-05T16:47:20Z
2018-07-21T00:23:00Z
2018-07-21T00:23:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ARAUJO NETO, João Nicodemos de. A construção da rabeca: Idiossincrasias do mestre Antônio Merengue. 2016. 120f. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016.
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8756
identifier_str_mv ARAUJO NETO, João Nicodemos de. A construção da rabeca: Idiossincrasias do mestre Antônio Merengue. 2016. 120f. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016.
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8756
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Música
Programa de Pós-Graduação em Música
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Música
Programa de Pós-Graduação em Música
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842913108295680