Violência, diversidade sociocultural e subjetividades: as discursividades em narrativas de educadores(as)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Enildo da Paixão
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/7630
Resumo: This study aims at the analysis of the senses of the violence phenomenon produced in a public school in Joao Pessoa. To do so, we focused on the problems narrated by the institution educators that are generated as linguistic material, specifically produced for this investigation. So, this is the guiding issue adopted: up to which point the school professionals’ narratives exhibit the senses of school violence, their type models, causes and consequences? Therefore, we investigated the linguistic-discursive resources of the testimonies on the theme, chiefly those whose discursiveness points out to behavioral attitudes of violence, due to intolerance with identification features of cultural diversity encountered in this school unit. The research is inserted in the area of Applied Linguistics and adopts a conception of language as social practice (MOITA LOPES, 2006). The investigation profiles notions of the French Discourse Analysis (DA) on discourse, inter-discourse and foucaultian theorization about discursive formation and practice, subjectivity modes and regulation devices, normalization and conduction of individuals in social institutions. The analyzed discursiveness show that the violence produced in the school has its origin in diversified situations, mostly as prejudicial and discriminating effects related to cultural diversity. In this sense, we suggest the need to redimension the discursive and pedagogical practices produced and circulating in the scholar institution.
id UFPB_cff09a9ef2bc47cb2cbb0977f753539c
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:tede/7630
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Violência, diversidade sociocultural e subjetividades: as discursividades em narrativas de educadores(as)Violência escolarSchool violenceDiversidade culturalDiscursividadesSubjetividadesCultural diversityLINGUISTICA::TEORIA E ANALISE LINGUISTICAThis study aims at the analysis of the senses of the violence phenomenon produced in a public school in Joao Pessoa. To do so, we focused on the problems narrated by the institution educators that are generated as linguistic material, specifically produced for this investigation. So, this is the guiding issue adopted: up to which point the school professionals’ narratives exhibit the senses of school violence, their type models, causes and consequences? Therefore, we investigated the linguistic-discursive resources of the testimonies on the theme, chiefly those whose discursiveness points out to behavioral attitudes of violence, due to intolerance with identification features of cultural diversity encountered in this school unit. The research is inserted in the area of Applied Linguistics and adopts a conception of language as social practice (MOITA LOPES, 2006). The investigation profiles notions of the French Discourse Analysis (DA) on discourse, inter-discourse and foucaultian theorization about discursive formation and practice, subjectivity modes and regulation devices, normalization and conduction of individuals in social institutions. The analyzed discursiveness show that the violence produced in the school has its origin in diversified situations, mostly as prejudicial and discriminating effects related to cultural diversity. In this sense, we suggest the need to redimension the discursive and pedagogical practices produced and circulating in the scholar institution.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESEste estudo tem como objeto a análise de sentidos do fenômeno da violência produzida em uma escola pública da cidade de João Pessoa. Para isso, problematizamos recursos linguísticos de narrativas de educadores da instituição, gerados em grupos focais e em questionário, como materialidades linguísticas produzidas especificamente para esta investigação. Assim, adotouse como questão norteadora: Em que medida as narrativas dos profissionais de educação da escola expõem sentidos de violência escolar, suas tipificações, causas e consequências? Por isso, foram investigados recursos linguístico-discursivos dos depoimentos que versaram sobre a temática, sobretudo, aqueles cujas discursividades apontaram atitudes comportamentais de violência em função de intolerância com traços identitários da diversidade cultural presente na unidade de ensino. A pesquisa se insere na área da Linguística Aplicada e adota a concepção de linguagem como prática social (MOITA LOPES, 2006). A investigação perfilha noções da Análise do Discurso Francesa (AD) sobre discurso e interdiscurso e teorizações foucaultianas acerca de formação e práticas discursivas, modos de subjetivação e dispositivos de regulação, normalização e condução dos sujeitos nas instituições sociais. As discursividades analisadas indicaram que a violência produzida na escola é oriunda de situações diversificadas, sobremaneira, atitudes preconceituosas e discriminatórias de pertencimentos relativos à diversidade cultural. Neste sentido, sugeriram a necessidade de redimensionamento das práticas discursivas e pedagógicas produzidas e circulantes na instituição escolar.Universidade Federal da ParaíbaBrasilLinguística e ensinoMestrado Profissional em LinguísticaUFPBAndrade, Fernando Cézar Bezerra dehttp://lattes.cnpq.br/8342553810836387Rodrigues, Enildo da Paixão2015-11-23T13:58:49Z2018-07-20T23:46:44Z2018-07-20T23:46:44Z2014-08-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfRODRIGUES, Enildo da Paixão. Violência, diversidade sociocultural e subjetividades: as discursividades em narrativas de educadores(as). 2014. 191 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Linguística) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/7630porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-05T23:30:45Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/7630Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-05T23:30:45Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Violência, diversidade sociocultural e subjetividades: as discursividades em narrativas de educadores(as)
title Violência, diversidade sociocultural e subjetividades: as discursividades em narrativas de educadores(as)
spellingShingle Violência, diversidade sociocultural e subjetividades: as discursividades em narrativas de educadores(as)
Rodrigues, Enildo da Paixão
Violência escolar
School violence
Diversidade cultural
Discursividades
Subjetividades
Cultural diversity
LINGUISTICA::TEORIA E ANALISE LINGUISTICA
title_short Violência, diversidade sociocultural e subjetividades: as discursividades em narrativas de educadores(as)
title_full Violência, diversidade sociocultural e subjetividades: as discursividades em narrativas de educadores(as)
title_fullStr Violência, diversidade sociocultural e subjetividades: as discursividades em narrativas de educadores(as)
title_full_unstemmed Violência, diversidade sociocultural e subjetividades: as discursividades em narrativas de educadores(as)
title_sort Violência, diversidade sociocultural e subjetividades: as discursividades em narrativas de educadores(as)
author Rodrigues, Enildo da Paixão
author_facet Rodrigues, Enildo da Paixão
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Andrade, Fernando Cézar Bezerra de
http://lattes.cnpq.br/8342553810836387
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Enildo da Paixão
dc.subject.por.fl_str_mv Violência escolar
School violence
Diversidade cultural
Discursividades
Subjetividades
Cultural diversity
LINGUISTICA::TEORIA E ANALISE LINGUISTICA
topic Violência escolar
School violence
Diversidade cultural
Discursividades
Subjetividades
Cultural diversity
LINGUISTICA::TEORIA E ANALISE LINGUISTICA
description This study aims at the analysis of the senses of the violence phenomenon produced in a public school in Joao Pessoa. To do so, we focused on the problems narrated by the institution educators that are generated as linguistic material, specifically produced for this investigation. So, this is the guiding issue adopted: up to which point the school professionals’ narratives exhibit the senses of school violence, their type models, causes and consequences? Therefore, we investigated the linguistic-discursive resources of the testimonies on the theme, chiefly those whose discursiveness points out to behavioral attitudes of violence, due to intolerance with identification features of cultural diversity encountered in this school unit. The research is inserted in the area of Applied Linguistics and adopts a conception of language as social practice (MOITA LOPES, 2006). The investigation profiles notions of the French Discourse Analysis (DA) on discourse, inter-discourse and foucaultian theorization about discursive formation and practice, subjectivity modes and regulation devices, normalization and conduction of individuals in social institutions. The analyzed discursiveness show that the violence produced in the school has its origin in diversified situations, mostly as prejudicial and discriminating effects related to cultural diversity. In this sense, we suggest the need to redimension the discursive and pedagogical practices produced and circulating in the scholar institution.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-08-18
2015-11-23T13:58:49Z
2018-07-20T23:46:44Z
2018-07-20T23:46:44Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv RODRIGUES, Enildo da Paixão. Violência, diversidade sociocultural e subjetividades: as discursividades em narrativas de educadores(as). 2014. 191 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Linguística) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014.
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/7630
identifier_str_mv RODRIGUES, Enildo da Paixão. Violência, diversidade sociocultural e subjetividades: as discursividades em narrativas de educadores(as). 2014. 191 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Linguística) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014.
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/7630
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Linguística e ensino
Mestrado Profissional em Linguística
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Linguística e ensino
Mestrado Profissional em Linguística
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842874918109184