Violência, diversidade sociocultural e subjetividades: as discursividades em narrativas de educadores(as)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/7630 |
Resumo: | This study aims at the analysis of the senses of the violence phenomenon produced in a public school in Joao Pessoa. To do so, we focused on the problems narrated by the institution educators that are generated as linguistic material, specifically produced for this investigation. So, this is the guiding issue adopted: up to which point the school professionals’ narratives exhibit the senses of school violence, their type models, causes and consequences? Therefore, we investigated the linguistic-discursive resources of the testimonies on the theme, chiefly those whose discursiveness points out to behavioral attitudes of violence, due to intolerance with identification features of cultural diversity encountered in this school unit. The research is inserted in the area of Applied Linguistics and adopts a conception of language as social practice (MOITA LOPES, 2006). The investigation profiles notions of the French Discourse Analysis (DA) on discourse, inter-discourse and foucaultian theorization about discursive formation and practice, subjectivity modes and regulation devices, normalization and conduction of individuals in social institutions. The analyzed discursiveness show that the violence produced in the school has its origin in diversified situations, mostly as prejudicial and discriminating effects related to cultural diversity. In this sense, we suggest the need to redimension the discursive and pedagogical practices produced and circulating in the scholar institution. |
id |
UFPB_cff09a9ef2bc47cb2cbb0977f753539c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpb.br:tede/7630 |
network_acronym_str |
UFPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository_id_str |
|
spelling |
Violência, diversidade sociocultural e subjetividades: as discursividades em narrativas de educadores(as)Violência escolarSchool violenceDiversidade culturalDiscursividadesSubjetividadesCultural diversityLINGUISTICA::TEORIA E ANALISE LINGUISTICAThis study aims at the analysis of the senses of the violence phenomenon produced in a public school in Joao Pessoa. To do so, we focused on the problems narrated by the institution educators that are generated as linguistic material, specifically produced for this investigation. So, this is the guiding issue adopted: up to which point the school professionals’ narratives exhibit the senses of school violence, their type models, causes and consequences? Therefore, we investigated the linguistic-discursive resources of the testimonies on the theme, chiefly those whose discursiveness points out to behavioral attitudes of violence, due to intolerance with identification features of cultural diversity encountered in this school unit. The research is inserted in the area of Applied Linguistics and adopts a conception of language as social practice (MOITA LOPES, 2006). The investigation profiles notions of the French Discourse Analysis (DA) on discourse, inter-discourse and foucaultian theorization about discursive formation and practice, subjectivity modes and regulation devices, normalization and conduction of individuals in social institutions. The analyzed discursiveness show that the violence produced in the school has its origin in diversified situations, mostly as prejudicial and discriminating effects related to cultural diversity. In this sense, we suggest the need to redimension the discursive and pedagogical practices produced and circulating in the scholar institution.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESEste estudo tem como objeto a análise de sentidos do fenômeno da violência produzida em uma escola pública da cidade de João Pessoa. Para isso, problematizamos recursos linguísticos de narrativas de educadores da instituição, gerados em grupos focais e em questionário, como materialidades linguísticas produzidas especificamente para esta investigação. Assim, adotouse como questão norteadora: Em que medida as narrativas dos profissionais de educação da escola expõem sentidos de violência escolar, suas tipificações, causas e consequências? Por isso, foram investigados recursos linguístico-discursivos dos depoimentos que versaram sobre a temática, sobretudo, aqueles cujas discursividades apontaram atitudes comportamentais de violência em função de intolerância com traços identitários da diversidade cultural presente na unidade de ensino. A pesquisa se insere na área da Linguística Aplicada e adota a concepção de linguagem como prática social (MOITA LOPES, 2006). A investigação perfilha noções da Análise do Discurso Francesa (AD) sobre discurso e interdiscurso e teorizações foucaultianas acerca de formação e práticas discursivas, modos de subjetivação e dispositivos de regulação, normalização e condução dos sujeitos nas instituições sociais. As discursividades analisadas indicaram que a violência produzida na escola é oriunda de situações diversificadas, sobremaneira, atitudes preconceituosas e discriminatórias de pertencimentos relativos à diversidade cultural. Neste sentido, sugeriram a necessidade de redimensionamento das práticas discursivas e pedagógicas produzidas e circulantes na instituição escolar.Universidade Federal da ParaíbaBrasilLinguística e ensinoMestrado Profissional em LinguísticaUFPBAndrade, Fernando Cézar Bezerra dehttp://lattes.cnpq.br/8342553810836387Rodrigues, Enildo da Paixão2015-11-23T13:58:49Z2018-07-20T23:46:44Z2018-07-20T23:46:44Z2014-08-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfRODRIGUES, Enildo da Paixão. Violência, diversidade sociocultural e subjetividades: as discursividades em narrativas de educadores(as). 2014. 191 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Linguística) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/7630porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-05T23:30:45Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/7630Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-05T23:30:45Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Violência, diversidade sociocultural e subjetividades: as discursividades em narrativas de educadores(as) |
title |
Violência, diversidade sociocultural e subjetividades: as discursividades em narrativas de educadores(as) |
spellingShingle |
Violência, diversidade sociocultural e subjetividades: as discursividades em narrativas de educadores(as) Rodrigues, Enildo da Paixão Violência escolar School violence Diversidade cultural Discursividades Subjetividades Cultural diversity LINGUISTICA::TEORIA E ANALISE LINGUISTICA |
title_short |
Violência, diversidade sociocultural e subjetividades: as discursividades em narrativas de educadores(as) |
title_full |
Violência, diversidade sociocultural e subjetividades: as discursividades em narrativas de educadores(as) |
title_fullStr |
Violência, diversidade sociocultural e subjetividades: as discursividades em narrativas de educadores(as) |
title_full_unstemmed |
Violência, diversidade sociocultural e subjetividades: as discursividades em narrativas de educadores(as) |
title_sort |
Violência, diversidade sociocultural e subjetividades: as discursividades em narrativas de educadores(as) |
author |
Rodrigues, Enildo da Paixão |
author_facet |
Rodrigues, Enildo da Paixão |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Andrade, Fernando Cézar Bezerra de http://lattes.cnpq.br/8342553810836387 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Enildo da Paixão |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Violência escolar School violence Diversidade cultural Discursividades Subjetividades Cultural diversity LINGUISTICA::TEORIA E ANALISE LINGUISTICA |
topic |
Violência escolar School violence Diversidade cultural Discursividades Subjetividades Cultural diversity LINGUISTICA::TEORIA E ANALISE LINGUISTICA |
description |
This study aims at the analysis of the senses of the violence phenomenon produced in a public school in Joao Pessoa. To do so, we focused on the problems narrated by the institution educators that are generated as linguistic material, specifically produced for this investigation. So, this is the guiding issue adopted: up to which point the school professionals’ narratives exhibit the senses of school violence, their type models, causes and consequences? Therefore, we investigated the linguistic-discursive resources of the testimonies on the theme, chiefly those whose discursiveness points out to behavioral attitudes of violence, due to intolerance with identification features of cultural diversity encountered in this school unit. The research is inserted in the area of Applied Linguistics and adopts a conception of language as social practice (MOITA LOPES, 2006). The investigation profiles notions of the French Discourse Analysis (DA) on discourse, inter-discourse and foucaultian theorization about discursive formation and practice, subjectivity modes and regulation devices, normalization and conduction of individuals in social institutions. The analyzed discursiveness show that the violence produced in the school has its origin in diversified situations, mostly as prejudicial and discriminating effects related to cultural diversity. In this sense, we suggest the need to redimension the discursive and pedagogical practices produced and circulating in the scholar institution. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-08-18 2015-11-23T13:58:49Z 2018-07-20T23:46:44Z 2018-07-20T23:46:44Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
RODRIGUES, Enildo da Paixão. Violência, diversidade sociocultural e subjetividades: as discursividades em narrativas de educadores(as). 2014. 191 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Linguística) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/7630 |
identifier_str_mv |
RODRIGUES, Enildo da Paixão. Violência, diversidade sociocultural e subjetividades: as discursividades em narrativas de educadores(as). 2014. 191 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Linguística) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014. |
url |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/7630 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Linguística e ensino Mestrado Profissional em Linguística UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Linguística e ensino Mestrado Profissional em Linguística UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br |
_version_ |
1801842874918109184 |