O discurso sobre a função epistêmica da imagem visual no Programa Nacional do Livro e do Material Didático

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Farias, Micarla Lopes de
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/23005
Resumo: The visual image is a cultural artifact, whose production takes place through human action. Contemporary society has become highly imagetic, considering the various genres of image, the different places and devices in which it is present in our daily lives. Furthermore, visual images have different functions: illustrative, mnemonic, decorative, symbolic and epistemic. The National Book and Didactic Material Program (PNLD) has been responsible for the systematic and free distribution of books. In the PNLD Textbook Guides, we can find not only the review of the copies, but also the aspects required by the program for the selection of collections that will be used throughout Basic Public Education. Considering the hypothesis that there are images with an epistemic function present in the national book program, the object of this research is the discourse on the epistemic function of the visual image in the PNLD and the theoretical-methodological approach used is the Archaeological Discourse Analysis (Foucault, 2008). When mapping the PNLD Guides, analyzing the enunciative fragments that deal with the image with an epistemic function, we analyzed their regularities and identified a series of correlations that make it possible to know the conditions of possibility of the investigated discourse, based on three discursive series: I) the image as text; II) the image used for methodological purposes; and III) the image fulfilling epistemological functions, which confirm the verified hypothesis.
id UFPB_d063a17aac8c32d27c13c791090542de
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:123456789/23005
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling O discurso sobre a função epistêmica da imagem visual no Programa Nacional do Livro e do Material DidáticoDiscursoImagem visualFunção epistêmicaPNLDSpeechVisual imageEpistemic functionCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe visual image is a cultural artifact, whose production takes place through human action. Contemporary society has become highly imagetic, considering the various genres of image, the different places and devices in which it is present in our daily lives. Furthermore, visual images have different functions: illustrative, mnemonic, decorative, symbolic and epistemic. The National Book and Didactic Material Program (PNLD) has been responsible for the systematic and free distribution of books. In the PNLD Textbook Guides, we can find not only the review of the copies, but also the aspects required by the program for the selection of collections that will be used throughout Basic Public Education. Considering the hypothesis that there are images with an epistemic function present in the national book program, the object of this research is the discourse on the epistemic function of the visual image in the PNLD and the theoretical-methodological approach used is the Archaeological Discourse Analysis (Foucault, 2008). When mapping the PNLD Guides, analyzing the enunciative fragments that deal with the image with an epistemic function, we analyzed their regularities and identified a series of correlations that make it possible to know the conditions of possibility of the investigated discourse, based on three discursive series: I) the image as text; II) the image used for methodological purposes; and III) the image fulfilling epistemological functions, which confirm the verified hypothesis.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESA imagem visual é um artefato cultural, cuja produção acontece pela ação humana. A sociedade contemporânea tornou-se altamente imagética, considerando os variados gêneros de imagem, os diversos lugares e dispositivos no qual ela se faz presente em nosso cotidiano. Além disso, as imagens visuais possuem variadas funções: ilustrativa, mnemônica, decorativa, simbólica e epistêmica. O Programa Nacional do Livro e do Material Didático (PNLD) tem sido responsável pela distribuição de livros de forma gratuita e sistematizada. Nos Guias de Livros Didáticos do PNLD, podemos encontrar não somente a resenha dos exemplares, como também os aspectos exigidos pelo programa para a seleção das coleções que serão utilizadas em toda a Educação Básica Pública. Considerando a hipótese de que há imagens com função epistêmica presente no programa nacional de livros, o objeto desta pesquisa é o discurso sobre a função epistêmica da imagem visual no PNLD e a abordagem teórico metodológica empregada é a Análise Arqueológica do Discurso (Foucault, 2008). Ao mapear os Guias do PNLD, escavar os fragmentos enunciativos que tratam da imagem com função epistêmica, analisamos as suas regularidades e identificamos uma série de correlações que possibilitam conhecer as condições de possibilidade do discurso investigado, assentadas em três séries discursivas: I) a imagem concebida enquanto texto; II) a imagem empregada com finalidades metodológicas; e III) a imagem cumprindo funções epistemológicas, as quais confirmam a hipótese verificada.Universidade Federal da ParaíbaBrasilEducaçãoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFPBCarlos, Erenildo Joãohttp://lattes.cnpq.br/3119274144159124Farias, Micarla Lopes de2022-06-06T20:09:23Z2022-02-092022-06-06T20:09:23Z2021-12-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/23005porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2022-08-09T14:19:12Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/23005Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2022-08-09T14:19:12Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv O discurso sobre a função epistêmica da imagem visual no Programa Nacional do Livro e do Material Didático
title O discurso sobre a função epistêmica da imagem visual no Programa Nacional do Livro e do Material Didático
spellingShingle O discurso sobre a função epistêmica da imagem visual no Programa Nacional do Livro e do Material Didático
Farias, Micarla Lopes de
Discurso
Imagem visual
Função epistêmica
PNLD
Speech
Visual image
Epistemic function
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short O discurso sobre a função epistêmica da imagem visual no Programa Nacional do Livro e do Material Didático
title_full O discurso sobre a função epistêmica da imagem visual no Programa Nacional do Livro e do Material Didático
title_fullStr O discurso sobre a função epistêmica da imagem visual no Programa Nacional do Livro e do Material Didático
title_full_unstemmed O discurso sobre a função epistêmica da imagem visual no Programa Nacional do Livro e do Material Didático
title_sort O discurso sobre a função epistêmica da imagem visual no Programa Nacional do Livro e do Material Didático
author Farias, Micarla Lopes de
author_facet Farias, Micarla Lopes de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Carlos, Erenildo João
http://lattes.cnpq.br/3119274144159124
dc.contributor.author.fl_str_mv Farias, Micarla Lopes de
dc.subject.por.fl_str_mv Discurso
Imagem visual
Função epistêmica
PNLD
Speech
Visual image
Epistemic function
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Discurso
Imagem visual
Função epistêmica
PNLD
Speech
Visual image
Epistemic function
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The visual image is a cultural artifact, whose production takes place through human action. Contemporary society has become highly imagetic, considering the various genres of image, the different places and devices in which it is present in our daily lives. Furthermore, visual images have different functions: illustrative, mnemonic, decorative, symbolic and epistemic. The National Book and Didactic Material Program (PNLD) has been responsible for the systematic and free distribution of books. In the PNLD Textbook Guides, we can find not only the review of the copies, but also the aspects required by the program for the selection of collections that will be used throughout Basic Public Education. Considering the hypothesis that there are images with an epistemic function present in the national book program, the object of this research is the discourse on the epistemic function of the visual image in the PNLD and the theoretical-methodological approach used is the Archaeological Discourse Analysis (Foucault, 2008). When mapping the PNLD Guides, analyzing the enunciative fragments that deal with the image with an epistemic function, we analyzed their regularities and identified a series of correlations that make it possible to know the conditions of possibility of the investigated discourse, based on three discursive series: I) the image as text; II) the image used for methodological purposes; and III) the image fulfilling epistemological functions, which confirm the verified hypothesis.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-13
2022-06-06T20:09:23Z
2022-02-09
2022-06-06T20:09:23Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/23005
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/23005
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Educação
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Educação
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842993500520448