Uma abordagem sociocognitiva da construção do conhecimento na aula de alfabetização

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santana, Mônica de Lourdes Neves
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6331
Resumo: In the reflections developed in this study, we start from the assumption that the construction of knowledge in the literacy classes is socially constructed and historically situated. In this sense, we consider that it is not distributed, but shared by social actors. In our view, the teaching in the literacy classroom should focus on the cognitive and interactive aspects of language. This research has as object of study the socio-cognitive and interactive activities available and operated in the 1st year of primary teaching. The interest of our study focus on the construction of knowledge, showing the work done by children at school. As we assume a sociocognitive posture in the field of construction of knowledge, we recognize that our analysis will have the support of Vygotsky s conceptions ([1934], 1998, 2008), followed by Oliveira (1999), Salomão (1997, 1999), Tomasello (2003), Mondada (1997), among others. This approach gave us the support to analyze the performance of children in the first year in public schools with different socio-economic aspects in socio-cognitive processes. The analysis of class excerpts, together with the diary of notes revealed that prior knowledge and inferences as social practices play an important role in the building of knowledge and how children will realize literacy. The results of this study are derived from a research of qualitative base in which the prior knowledge and inferences function as cognitive tools in understanding the construction of new knowledge.
id UFPB_e2055bb3781acb9c8b57667875dfbda2
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:tede/6331
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Uma abordagem sociocognitiva da construção do conhecimento na aula de alfabetizaçãoAquisição da escritaCogniçãoEnsinoWriting acquisitionCognitionTeachingCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAIn the reflections developed in this study, we start from the assumption that the construction of knowledge in the literacy classes is socially constructed and historically situated. In this sense, we consider that it is not distributed, but shared by social actors. In our view, the teaching in the literacy classroom should focus on the cognitive and interactive aspects of language. This research has as object of study the socio-cognitive and interactive activities available and operated in the 1st year of primary teaching. The interest of our study focus on the construction of knowledge, showing the work done by children at school. As we assume a sociocognitive posture in the field of construction of knowledge, we recognize that our analysis will have the support of Vygotsky s conceptions ([1934], 1998, 2008), followed by Oliveira (1999), Salomão (1997, 1999), Tomasello (2003), Mondada (1997), among others. This approach gave us the support to analyze the performance of children in the first year in public schools with different socio-economic aspects in socio-cognitive processes. The analysis of class excerpts, together with the diary of notes revealed that prior knowledge and inferences as social practices play an important role in the building of knowledge and how children will realize literacy. The results of this study are derived from a research of qualitative base in which the prior knowledge and inferences function as cognitive tools in understanding the construction of new knowledge.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorNas reflexões desenvolvidas neste estudo partimos da suposição de que a construção do conhecimento na aula de alfabetização é socialmente construída e historicamente situada. Neste sentido, consideramos que ela não seja distribuída mas compartilhada pelos agente sociais. Em nossa ótica o ensino na aula de alfabetização deve ocupar-se de aspectos cognitivos e interativos da linguagem. Esta pesquisa tem como objeto de estudo as atividades sociocognitivas e interativas existentes e operadas em sala de aula do 1º ano do ensino fundamental. O interesse de nosso estudo volta-se para a construção do conhecimento que focalize o trabalho realizado pelas crianças na instituição escolar. Ao assumirmos uma postura sóciocognitiva no âmbito da construção do saber, reconhecemos que nossa análise terá o suporte das concepções de Vygotsky ([1934], 1998, 2008), seguido por Oliveira (1999), Salomão (1997, 1999), Tomasello (2003), Mondada ( 1997 ) entre outros. Essa abordagem deu-nos respaldo para avaliar o desempenho das crianças do primeiro ano em escola pública com distintas realidades sócio- econômicas em processos sociocognitivos. A análise do nosso corpus, associado ao diário de anotações revelou que o conhecimento prévio e as inferências como práticas sociais têm importante função na construção do saber e na forma em que as crianças verão a alfabetização. Os resultados deste trabalho são decorrentes de uma pesquisa de base qualitativa em que o conhecimento prévio e as inferências funcionam como ferramentas cognitivas no entendimento da construção do novo saber.Universidade Federal da Paraí­baBRLinguísticaPrograma de Pós Graduação em LinguísticaUFPBLeite, Jan Edson Rodrigueshttp://lattes.cnpq.br/6349030710525621Santana, Mônica de Lourdes Neves2015-05-14T12:42:33Z2018-07-21T00:19:34Z2011-09-062018-07-21T00:19:34Z2011-06-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfSANTANA, Mônica de Lourdes Neves. Uma abordagem sociocognitiva da construção do conhecimento na aula de alfabetização. 2011. 132 f. Tese (Doutorado em Linguística e ensino) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2011.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6331porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-11-01T14:00:46Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/6331Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-11-01T14:00:46Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Uma abordagem sociocognitiva da construção do conhecimento na aula de alfabetização
title Uma abordagem sociocognitiva da construção do conhecimento na aula de alfabetização
spellingShingle Uma abordagem sociocognitiva da construção do conhecimento na aula de alfabetização
Santana, Mônica de Lourdes Neves
Aquisição da escrita
Cognição
Ensino
Writing acquisition
Cognition
Teaching
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
title_short Uma abordagem sociocognitiva da construção do conhecimento na aula de alfabetização
title_full Uma abordagem sociocognitiva da construção do conhecimento na aula de alfabetização
title_fullStr Uma abordagem sociocognitiva da construção do conhecimento na aula de alfabetização
title_full_unstemmed Uma abordagem sociocognitiva da construção do conhecimento na aula de alfabetização
title_sort Uma abordagem sociocognitiva da construção do conhecimento na aula de alfabetização
author Santana, Mônica de Lourdes Neves
author_facet Santana, Mônica de Lourdes Neves
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Leite, Jan Edson Rodrigues
http://lattes.cnpq.br/6349030710525621
dc.contributor.author.fl_str_mv Santana, Mônica de Lourdes Neves
dc.subject.por.fl_str_mv Aquisição da escrita
Cognição
Ensino
Writing acquisition
Cognition
Teaching
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
topic Aquisição da escrita
Cognição
Ensino
Writing acquisition
Cognition
Teaching
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
description In the reflections developed in this study, we start from the assumption that the construction of knowledge in the literacy classes is socially constructed and historically situated. In this sense, we consider that it is not distributed, but shared by social actors. In our view, the teaching in the literacy classroom should focus on the cognitive and interactive aspects of language. This research has as object of study the socio-cognitive and interactive activities available and operated in the 1st year of primary teaching. The interest of our study focus on the construction of knowledge, showing the work done by children at school. As we assume a sociocognitive posture in the field of construction of knowledge, we recognize that our analysis will have the support of Vygotsky s conceptions ([1934], 1998, 2008), followed by Oliveira (1999), Salomão (1997, 1999), Tomasello (2003), Mondada (1997), among others. This approach gave us the support to analyze the performance of children in the first year in public schools with different socio-economic aspects in socio-cognitive processes. The analysis of class excerpts, together with the diary of notes revealed that prior knowledge and inferences as social practices play an important role in the building of knowledge and how children will realize literacy. The results of this study are derived from a research of qualitative base in which the prior knowledge and inferences function as cognitive tools in understanding the construction of new knowledge.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-09-06
2011-06-10
2015-05-14T12:42:33Z
2018-07-21T00:19:34Z
2018-07-21T00:19:34Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SANTANA, Mônica de Lourdes Neves. Uma abordagem sociocognitiva da construção do conhecimento na aula de alfabetização. 2011. 132 f. Tese (Doutorado em Linguística e ensino) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2011.
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6331
identifier_str_mv SANTANA, Mônica de Lourdes Neves. Uma abordagem sociocognitiva da construção do conhecimento na aula de alfabetização. 2011. 132 f. Tese (Doutorado em Linguística e ensino) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2011.
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6331
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Linguística
Programa de Pós Graduação em Linguística
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Linguística
Programa de Pós Graduação em Linguística
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842909440376832