Uma abordagem sociocognitiva da construção do conhecimento na aula de alfabetização
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6331 |
Resumo: | In the reflections developed in this study, we start from the assumption that the construction of knowledge in the literacy classes is socially constructed and historically situated. In this sense, we consider that it is not distributed, but shared by social actors. In our view, the teaching in the literacy classroom should focus on the cognitive and interactive aspects of language. This research has as object of study the socio-cognitive and interactive activities available and operated in the 1st year of primary teaching. The interest of our study focus on the construction of knowledge, showing the work done by children at school. As we assume a sociocognitive posture in the field of construction of knowledge, we recognize that our analysis will have the support of Vygotsky s conceptions ([1934], 1998, 2008), followed by Oliveira (1999), Salomão (1997, 1999), Tomasello (2003), Mondada (1997), among others. This approach gave us the support to analyze the performance of children in the first year in public schools with different socio-economic aspects in socio-cognitive processes. The analysis of class excerpts, together with the diary of notes revealed that prior knowledge and inferences as social practices play an important role in the building of knowledge and how children will realize literacy. The results of this study are derived from a research of qualitative base in which the prior knowledge and inferences function as cognitive tools in understanding the construction of new knowledge. |
id |
UFPB_e2055bb3781acb9c8b57667875dfbda2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpb.br:tede/6331 |
network_acronym_str |
UFPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository_id_str |
|
spelling |
Uma abordagem sociocognitiva da construção do conhecimento na aula de alfabetizaçãoAquisição da escritaCogniçãoEnsinoWriting acquisitionCognitionTeachingCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAIn the reflections developed in this study, we start from the assumption that the construction of knowledge in the literacy classes is socially constructed and historically situated. In this sense, we consider that it is not distributed, but shared by social actors. In our view, the teaching in the literacy classroom should focus on the cognitive and interactive aspects of language. This research has as object of study the socio-cognitive and interactive activities available and operated in the 1st year of primary teaching. The interest of our study focus on the construction of knowledge, showing the work done by children at school. As we assume a sociocognitive posture in the field of construction of knowledge, we recognize that our analysis will have the support of Vygotsky s conceptions ([1934], 1998, 2008), followed by Oliveira (1999), Salomão (1997, 1999), Tomasello (2003), Mondada (1997), among others. This approach gave us the support to analyze the performance of children in the first year in public schools with different socio-economic aspects in socio-cognitive processes. The analysis of class excerpts, together with the diary of notes revealed that prior knowledge and inferences as social practices play an important role in the building of knowledge and how children will realize literacy. The results of this study are derived from a research of qualitative base in which the prior knowledge and inferences function as cognitive tools in understanding the construction of new knowledge.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorNas reflexões desenvolvidas neste estudo partimos da suposição de que a construção do conhecimento na aula de alfabetização é socialmente construída e historicamente situada. Neste sentido, consideramos que ela não seja distribuída mas compartilhada pelos agente sociais. Em nossa ótica o ensino na aula de alfabetização deve ocupar-se de aspectos cognitivos e interativos da linguagem. Esta pesquisa tem como objeto de estudo as atividades sociocognitivas e interativas existentes e operadas em sala de aula do 1º ano do ensino fundamental. O interesse de nosso estudo volta-se para a construção do conhecimento que focalize o trabalho realizado pelas crianças na instituição escolar. Ao assumirmos uma postura sóciocognitiva no âmbito da construção do saber, reconhecemos que nossa análise terá o suporte das concepções de Vygotsky ([1934], 1998, 2008), seguido por Oliveira (1999), Salomão (1997, 1999), Tomasello (2003), Mondada ( 1997 ) entre outros. Essa abordagem deu-nos respaldo para avaliar o desempenho das crianças do primeiro ano em escola pública com distintas realidades sócio- econômicas em processos sociocognitivos. A análise do nosso corpus, associado ao diário de anotações revelou que o conhecimento prévio e as inferências como práticas sociais têm importante função na construção do saber e na forma em que as crianças verão a alfabetização. Os resultados deste trabalho são decorrentes de uma pesquisa de base qualitativa em que o conhecimento prévio e as inferências funcionam como ferramentas cognitivas no entendimento da construção do novo saber.Universidade Federal da ParaíbaBRLinguísticaPrograma de Pós Graduação em LinguísticaUFPBLeite, Jan Edson Rodrigueshttp://lattes.cnpq.br/6349030710525621Santana, Mônica de Lourdes Neves2015-05-14T12:42:33Z2018-07-21T00:19:34Z2011-09-062018-07-21T00:19:34Z2011-06-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfSANTANA, Mônica de Lourdes Neves. Uma abordagem sociocognitiva da construção do conhecimento na aula de alfabetização. 2011. 132 f. Tese (Doutorado em Linguística e ensino) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2011.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6331porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-11-01T14:00:46Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/6331Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-11-01T14:00:46Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uma abordagem sociocognitiva da construção do conhecimento na aula de alfabetização |
title |
Uma abordagem sociocognitiva da construção do conhecimento na aula de alfabetização |
spellingShingle |
Uma abordagem sociocognitiva da construção do conhecimento na aula de alfabetização Santana, Mônica de Lourdes Neves Aquisição da escrita Cognição Ensino Writing acquisition Cognition Teaching CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
title_short |
Uma abordagem sociocognitiva da construção do conhecimento na aula de alfabetização |
title_full |
Uma abordagem sociocognitiva da construção do conhecimento na aula de alfabetização |
title_fullStr |
Uma abordagem sociocognitiva da construção do conhecimento na aula de alfabetização |
title_full_unstemmed |
Uma abordagem sociocognitiva da construção do conhecimento na aula de alfabetização |
title_sort |
Uma abordagem sociocognitiva da construção do conhecimento na aula de alfabetização |
author |
Santana, Mônica de Lourdes Neves |
author_facet |
Santana, Mônica de Lourdes Neves |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Leite, Jan Edson Rodrigues http://lattes.cnpq.br/6349030710525621 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santana, Mônica de Lourdes Neves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aquisição da escrita Cognição Ensino Writing acquisition Cognition Teaching CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
topic |
Aquisição da escrita Cognição Ensino Writing acquisition Cognition Teaching CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
description |
In the reflections developed in this study, we start from the assumption that the construction of knowledge in the literacy classes is socially constructed and historically situated. In this sense, we consider that it is not distributed, but shared by social actors. In our view, the teaching in the literacy classroom should focus on the cognitive and interactive aspects of language. This research has as object of study the socio-cognitive and interactive activities available and operated in the 1st year of primary teaching. The interest of our study focus on the construction of knowledge, showing the work done by children at school. As we assume a sociocognitive posture in the field of construction of knowledge, we recognize that our analysis will have the support of Vygotsky s conceptions ([1934], 1998, 2008), followed by Oliveira (1999), Salomão (1997, 1999), Tomasello (2003), Mondada (1997), among others. This approach gave us the support to analyze the performance of children in the first year in public schools with different socio-economic aspects in socio-cognitive processes. The analysis of class excerpts, together with the diary of notes revealed that prior knowledge and inferences as social practices play an important role in the building of knowledge and how children will realize literacy. The results of this study are derived from a research of qualitative base in which the prior knowledge and inferences function as cognitive tools in understanding the construction of new knowledge. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-09-06 2011-06-10 2015-05-14T12:42:33Z 2018-07-21T00:19:34Z 2018-07-21T00:19:34Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SANTANA, Mônica de Lourdes Neves. Uma abordagem sociocognitiva da construção do conhecimento na aula de alfabetização. 2011. 132 f. Tese (Doutorado em Linguística e ensino) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2011. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6331 |
identifier_str_mv |
SANTANA, Mônica de Lourdes Neves. Uma abordagem sociocognitiva da construção do conhecimento na aula de alfabetização. 2011. 132 f. Tese (Doutorado em Linguística e ensino) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2011. |
url |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6331 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba BR Linguística Programa de Pós Graduação em Linguística UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba BR Linguística Programa de Pós Graduação em Linguística UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br |
_version_ |
1801842909440376832 |