Estudo sistemático das parábolas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/9431 |
Resumo: | This work presents one proposal that allows High School teachers and students a historical study of the construction of Conics, developed by Apollonius of Perga, the Mathematician and Astronomer that contributed immensely with the definitions we study nowadays in Mathematics. In a second moment, with Conics well defined by Pierre Fermat, the goal of the work is to address the content of Analytical Geometry as taught in the initial school years and Calculus courses. In a third moment, the approach is done through the study of Quadratic Functions, using a review of the content taught in Sophomore year of High School. |
id |
UFPB_e8a11e07dcb4fbdef95c66d2ffb1b19d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpb.br:tede/9431 |
network_acronym_str |
UFPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository_id_str |
|
spelling |
Estudo sistemático das parábolasApolônio de PergaGeometria analíticaFunção quadráticaApollonius of PergaAnalytical geometryQuadratic functionsMATEMATICA::MATEMATICA APLICADAThis work presents one proposal that allows High School teachers and students a historical study of the construction of Conics, developed by Apollonius of Perga, the Mathematician and Astronomer that contributed immensely with the definitions we study nowadays in Mathematics. In a second moment, with Conics well defined by Pierre Fermat, the goal of the work is to address the content of Analytical Geometry as taught in the initial school years and Calculus courses. In a third moment, the approach is done through the study of Quadratic Functions, using a review of the content taught in Sophomore year of High School.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESEste trabalho apresenta uma proposta de abordagem que permite tanto ao professor quanto ao aluno do ensino médio um estudo histórico da construção das Cônicas desenvolvidas pelo Matemático e Astrónomo Apolônio de Perga que contribuiu imensamente com as definições hoje estudadas na Matemática. No segundo momento, já bem mais definidas as Cônicas por Pierre Fermat o estudo tem como objetivo abordar o conteúdo da Geometria Analítica como é ensinado nas séries básicas e nas disciplinas de Cálculo. No terceiro momento, a abordagem é feita através do estudo das Funções Quadráticas, uma revisão da primeira série do Ensino Médio.Universidade Federal da ParaíbaBrasilMatemáticaMestrado Profissional em MatemáticaUFPBCaro Tuesta, Napoleónhttp://lattes.cnpq.br/2522358502756972Macedo, Helder Rodrigues2017-09-05T16:39:10Z2018-07-20T23:48:15Z2018-07-20T23:48:15Z2015-08-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfMACEDO, Helder Rodrigues. Estudo sistemático das parábolas. 2015. 65 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática)- Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/9431porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T00:57:54Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/9431Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T00:57:54Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Estudo sistemático das parábolas |
title |
Estudo sistemático das parábolas |
spellingShingle |
Estudo sistemático das parábolas Macedo, Helder Rodrigues Apolônio de Perga Geometria analítica Função quadrática Apollonius of Perga Analytical geometry Quadratic functions MATEMATICA::MATEMATICA APLICADA |
title_short |
Estudo sistemático das parábolas |
title_full |
Estudo sistemático das parábolas |
title_fullStr |
Estudo sistemático das parábolas |
title_full_unstemmed |
Estudo sistemático das parábolas |
title_sort |
Estudo sistemático das parábolas |
author |
Macedo, Helder Rodrigues |
author_facet |
Macedo, Helder Rodrigues |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Caro Tuesta, Napoleón http://lattes.cnpq.br/2522358502756972 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Macedo, Helder Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Apolônio de Perga Geometria analítica Função quadrática Apollonius of Perga Analytical geometry Quadratic functions MATEMATICA::MATEMATICA APLICADA |
topic |
Apolônio de Perga Geometria analítica Função quadrática Apollonius of Perga Analytical geometry Quadratic functions MATEMATICA::MATEMATICA APLICADA |
description |
This work presents one proposal that allows High School teachers and students a historical study of the construction of Conics, developed by Apollonius of Perga, the Mathematician and Astronomer that contributed immensely with the definitions we study nowadays in Mathematics. In a second moment, with Conics well defined by Pierre Fermat, the goal of the work is to address the content of Analytical Geometry as taught in the initial school years and Calculus courses. In a third moment, the approach is done through the study of Quadratic Functions, using a review of the content taught in Sophomore year of High School. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-08-20 2017-09-05T16:39:10Z 2018-07-20T23:48:15Z 2018-07-20T23:48:15Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MACEDO, Helder Rodrigues. Estudo sistemático das parábolas. 2015. 65 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática)- Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/9431 |
identifier_str_mv |
MACEDO, Helder Rodrigues. Estudo sistemático das parábolas. 2015. 65 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática)- Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015. |
url |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/9431 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Matemática Mestrado Profissional em Matemática UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Matemática Mestrado Profissional em Matemática UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br |
_version_ |
1801842877204004864 |