Identidade negra e reconhecimento: interrogando a lei 10.639/03 nas Escolas do Município de João Pessoa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Neri, Christiane Soares Carneiro
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4359
Resumo: This paper begins with the study of the trajectory of Black identity construction in Brazil from the controversial Abolition of Slavery and the precarious integration of Black people in class society, based mainly on the studies of Florestan Fernandes. Building on the analysis of that historical event, it is argued in favor its social impact on Black people s lifes has had far-reaching effects on shaping Black identity and has finally required Black Movement`s action meant to move political and social structures based on deep-rooted discriminating and stigmatising standards. Reversal of theses ideologically based standards is argued to be possible through education, chiefly intercultural, with anti-racist bias. It examines the effectiveness of Brazilian Federal Law n. 10.639/03, which made mandatory the inclusion of Afro-Brazilian and African Culture and History in primary education school curriculum, as a means for promoting racial equality through the inquiry of its application at municipal schools in the city of João Pessoa. The paper is methodologically structured on the concepts of ideology, identity, multiculturalism and interculturality, with this last one as the main proposed conclusion reached by its author. It is built on the work of the following theoreticians: Charles Taylor and Stuart Hall.
id UFPB_ea619b0b540f1cc495c64ef61f7ff273
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:tede/4359
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Identidade negra e reconhecimento: interrogando a lei 10.639/03 nas Escolas do Município de João PessoaBlack identity and recognition: inquiring about Brazilian Federal Law n. 10.639/03 at municipal schools in the city of João Pessoa/PBIdentidade negraIdeologiaMulticulturalismoEducação interculturalBlack identityIdeologyMulticulturalismIntercultural educationCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITOThis paper begins with the study of the trajectory of Black identity construction in Brazil from the controversial Abolition of Slavery and the precarious integration of Black people in class society, based mainly on the studies of Florestan Fernandes. Building on the analysis of that historical event, it is argued in favor its social impact on Black people s lifes has had far-reaching effects on shaping Black identity and has finally required Black Movement`s action meant to move political and social structures based on deep-rooted discriminating and stigmatising standards. Reversal of theses ideologically based standards is argued to be possible through education, chiefly intercultural, with anti-racist bias. It examines the effectiveness of Brazilian Federal Law n. 10.639/03, which made mandatory the inclusion of Afro-Brazilian and African Culture and History in primary education school curriculum, as a means for promoting racial equality through the inquiry of its application at municipal schools in the city of João Pessoa. The paper is methodologically structured on the concepts of ideology, identity, multiculturalism and interculturality, with this last one as the main proposed conclusion reached by its author. It is built on the work of the following theoreticians: Charles Taylor and Stuart Hall.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorO presente trabalho, em seu início, dedica-se a estudar a trajetória da construção identitária negra no Brasil a partir do advento polêmico da abolição e da precária integração do negro na sociedade de classes, fazendo-o principalmente com base nos estudos de Florestan Fernandes. A partir da análise desse momento histórico, defende-se que sua repercussão na vida dos negros influenciou profundamente a formação da identidade negra, e acabou por demandar a atuação do Movimento Negro no sentido de fazer mover as estruturas sociais e políticas fortemente sedimentadas em referenciais negativos e estigmatizantes. A reversão de tais referenciais ideologicamente criados é proposta aqui a partir da educação, notadamente da educação intercultural, sob o viés antirracista. Analisa-se a efetividade da Lei 10.639/03, que tornou obrigatória a inclusão, no currículo oficial da rede básica de ensino, da temática História e Cultura afro-brasileira e africana, como meio conducente à promoção da igualdade racial a partir da investigação da realidade de sua aplicação no âmbito das escolas municipais de João Pessoa. O trabalho estrutura-se metodologicamente nos conceitos de ideologia, identidade, multiculturalismo e interculturalidade, consistindo esta última na principal sustentação conclusiva do autor. São autores teóricos que fundamentam este trabalho: Charles Taylor e Stuart Hall.Universidade Federal da Paraí­baBRciências JuridicasPrograma de Pós Graduação em Ciências JurídicasUFPBPimentel, José Ernestohttp://lattes.cnpq.br/7080009412950359Neri, Christiane Soares Carneiro2015-05-07T14:27:03Z2018-07-20T23:48:45Z2011-08-012018-07-20T23:48:45Z2011-03-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfNERI, Christiane Soares Carneiro. Black identity and recognition: inquiring about Brazilian Federal Law n. 10.639/03 at municipal schools in the city of João Pessoa/PB. 2011. 148 f. Dissertação (Mestrado em ciências Juridicas) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2011.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4359porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-05T23:49:28Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/4359Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-05T23:49:28Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Identidade negra e reconhecimento: interrogando a lei 10.639/03 nas Escolas do Município de João Pessoa
Black identity and recognition: inquiring about Brazilian Federal Law n. 10.639/03 at municipal schools in the city of João Pessoa/PB
title Identidade negra e reconhecimento: interrogando a lei 10.639/03 nas Escolas do Município de João Pessoa
spellingShingle Identidade negra e reconhecimento: interrogando a lei 10.639/03 nas Escolas do Município de João Pessoa
Neri, Christiane Soares Carneiro
Identidade negra
Ideologia
Multiculturalismo
Educação intercultural
Black identity
Ideology
Multiculturalism
Intercultural education
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITO
title_short Identidade negra e reconhecimento: interrogando a lei 10.639/03 nas Escolas do Município de João Pessoa
title_full Identidade negra e reconhecimento: interrogando a lei 10.639/03 nas Escolas do Município de João Pessoa
title_fullStr Identidade negra e reconhecimento: interrogando a lei 10.639/03 nas Escolas do Município de João Pessoa
title_full_unstemmed Identidade negra e reconhecimento: interrogando a lei 10.639/03 nas Escolas do Município de João Pessoa
title_sort Identidade negra e reconhecimento: interrogando a lei 10.639/03 nas Escolas do Município de João Pessoa
author Neri, Christiane Soares Carneiro
author_facet Neri, Christiane Soares Carneiro
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Pimentel, José Ernesto
http://lattes.cnpq.br/7080009412950359
dc.contributor.author.fl_str_mv Neri, Christiane Soares Carneiro
dc.subject.por.fl_str_mv Identidade negra
Ideologia
Multiculturalismo
Educação intercultural
Black identity
Ideology
Multiculturalism
Intercultural education
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITO
topic Identidade negra
Ideologia
Multiculturalismo
Educação intercultural
Black identity
Ideology
Multiculturalism
Intercultural education
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITO
description This paper begins with the study of the trajectory of Black identity construction in Brazil from the controversial Abolition of Slavery and the precarious integration of Black people in class society, based mainly on the studies of Florestan Fernandes. Building on the analysis of that historical event, it is argued in favor its social impact on Black people s lifes has had far-reaching effects on shaping Black identity and has finally required Black Movement`s action meant to move political and social structures based on deep-rooted discriminating and stigmatising standards. Reversal of theses ideologically based standards is argued to be possible through education, chiefly intercultural, with anti-racist bias. It examines the effectiveness of Brazilian Federal Law n. 10.639/03, which made mandatory the inclusion of Afro-Brazilian and African Culture and History in primary education school curriculum, as a means for promoting racial equality through the inquiry of its application at municipal schools in the city of João Pessoa. The paper is methodologically structured on the concepts of ideology, identity, multiculturalism and interculturality, with this last one as the main proposed conclusion reached by its author. It is built on the work of the following theoreticians: Charles Taylor and Stuart Hall.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-08-01
2011-03-25
2015-05-07T14:27:03Z
2018-07-20T23:48:45Z
2018-07-20T23:48:45Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv NERI, Christiane Soares Carneiro. Black identity and recognition: inquiring about Brazilian Federal Law n. 10.639/03 at municipal schools in the city of João Pessoa/PB. 2011. 148 f. Dissertação (Mestrado em ciências Juridicas) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2011.
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4359
identifier_str_mv NERI, Christiane Soares Carneiro. Black identity and recognition: inquiring about Brazilian Federal Law n. 10.639/03 at municipal schools in the city of João Pessoa/PB. 2011. 148 f. Dissertação (Mestrado em ciências Juridicas) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2011.
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4359
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
ciências Juridicas
Programa de Pós Graduação em Ciências Jurídicas
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
ciências Juridicas
Programa de Pós Graduação em Ciências Jurídicas
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842877307813888