Da construção de sentidos à expressão criativa em música: um estudo de caso na Casa Pequeno Davi
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/13102 |
Resumo: | This dissertation constitutes a qualitative research in musical education and establishes as an empirical field an NGO located in the urban context of the city of João Pessoa - PB, designating as subjects the teachers of the music workshops offered by the institution. Through an ethnographic case study, I sought to understand the network meanings and values that guide the observed educational-musical practices and their relationships in the construction of an environment favorable to creative musical expression. The study is based on the theoretical contributions of the French sociologist Pierre Bourdieu (Moscovici, 1995; 2005) and the habitus of the French sociologist Pierre Bourdieu (1983, 2001), which is incorporated into the discussion based on perspectives found in the work of Pamela Burnard 2012). Other bibliographic contributions emerge from aspects related to musical education in the third sector, collaborating to the reflection of issues pertinent to the theme, among which I highlight the purpose of the educational-musical work offered. The results show that the subjects construct the network of meanings and values that guide their educational practices from their respective musical life trajectories, as contributors to the musician's habitus formation, in addition to the institutional habitus (and other habitus) and representations in the local countryside. These dynamics favor the construction of an environment favorable to creative musical expression, sometimes as a construct of a socially engendered practice, or as the spontaneous consequence of diverse groupings. |
id |
UFPB_eda5f9167c87e775c144fc0b5b47f877 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpb.br:123456789/13102 |
network_acronym_str |
UFPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository_id_str |
|
spelling |
Da construção de sentidos à expressão criativa em música: um estudo de caso na Casa Pequeno DaviEducação musicalTerceiro setorConstrução de sentidosExpressão criativaMusic educationThird sectorSense buildingCreative expressionCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICAThis dissertation constitutes a qualitative research in musical education and establishes as an empirical field an NGO located in the urban context of the city of João Pessoa - PB, designating as subjects the teachers of the music workshops offered by the institution. Through an ethnographic case study, I sought to understand the network meanings and values that guide the observed educational-musical practices and their relationships in the construction of an environment favorable to creative musical expression. The study is based on the theoretical contributions of the French sociologist Pierre Bourdieu (Moscovici, 1995; 2005) and the habitus of the French sociologist Pierre Bourdieu (1983, 2001), which is incorporated into the discussion based on perspectives found in the work of Pamela Burnard 2012). Other bibliographic contributions emerge from aspects related to musical education in the third sector, collaborating to the reflection of issues pertinent to the theme, among which I highlight the purpose of the educational-musical work offered. The results show that the subjects construct the network of meanings and values that guide their educational practices from their respective musical life trajectories, as contributors to the musician's habitus formation, in addition to the institutional habitus (and other habitus) and representations in the local countryside. These dynamics favor the construction of an environment favorable to creative musical expression, sometimes as a construct of a socially engendered practice, or as the spontaneous consequence of diverse groupings.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESEsta dissertação se constitui em uma investigação qualitativa em educação musical e estabelece como campo empírico uma ONG situada no contexto urbano da cidade de João Pessoa - PB, designando como sujeitos os professores das oficinas de música ofertadas pela instituição. Através de um estudo de caso do tipo etnográfico, busquei compreender a rede de significados e valores que orientam as práticas educativo-musicais observadas e suas relações na construção de um ambiente favorável à expressão musical criativa. O estudo conta com o aporte teórico das representações sociais (MOSCOVICI, 1995; 2005) e do habitus (BOURDIEU, 1983; 2001), este último, incorporado à discussão com base em perspectivas encontradas no trabalho de Pamela Burnard (2012). Outras contribuições bibliográficas emergem de aspectos relativos à educação musical no terceiro setor, colaborando para a reflexão de questões pertinentes ao tema, dentre as quais destaco a finalidade do trabalho educativo-musical ofertado. Os resultados mostram que os sujeitos constroem a rede de significados e valores que orientam suas práticas educativas a partir de suas respectivas trajetórias de vida musical, como contribuintes para a formação do habitus do músico, somado ao habitus institucional (e outros habitus) e às representações sociais construídas no próprio campo local. Essas dinâmicas favorecem a construção de uma ambiência favorável à expressão musical criativa, ora como constructo de uma prática socialmente engendrada, ora como consequência espontânea de agrupamentos diversos.Universidade Federal da ParaíbaBrasilMúsicaPrograma de Pós-Graduação em MúsicaUFPBAlmeida, Cristiane Maria Galdino dehttp://lattes.cnpq.br/7567236180576595Amorim, Quézia Priscila de Barros Silva2019-01-28T19:51:52Z2019-01-282019-01-28T19:51:52Z2018-07-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/13102porAttribution-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2019-01-29T06:02:13Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/13102Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2019-01-29T06:02:13Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Da construção de sentidos à expressão criativa em música: um estudo de caso na Casa Pequeno Davi |
title |
Da construção de sentidos à expressão criativa em música: um estudo de caso na Casa Pequeno Davi |
spellingShingle |
Da construção de sentidos à expressão criativa em música: um estudo de caso na Casa Pequeno Davi Amorim, Quézia Priscila de Barros Silva Educação musical Terceiro setor Construção de sentidos Expressão criativa Music education Third sector Sense building Creative expression CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA |
title_short |
Da construção de sentidos à expressão criativa em música: um estudo de caso na Casa Pequeno Davi |
title_full |
Da construção de sentidos à expressão criativa em música: um estudo de caso na Casa Pequeno Davi |
title_fullStr |
Da construção de sentidos à expressão criativa em música: um estudo de caso na Casa Pequeno Davi |
title_full_unstemmed |
Da construção de sentidos à expressão criativa em música: um estudo de caso na Casa Pequeno Davi |
title_sort |
Da construção de sentidos à expressão criativa em música: um estudo de caso na Casa Pequeno Davi |
author |
Amorim, Quézia Priscila de Barros Silva |
author_facet |
Amorim, Quézia Priscila de Barros Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Almeida, Cristiane Maria Galdino de http://lattes.cnpq.br/7567236180576595 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Amorim, Quézia Priscila de Barros Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação musical Terceiro setor Construção de sentidos Expressão criativa Music education Third sector Sense building Creative expression CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA |
topic |
Educação musical Terceiro setor Construção de sentidos Expressão criativa Music education Third sector Sense building Creative expression CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA |
description |
This dissertation constitutes a qualitative research in musical education and establishes as an empirical field an NGO located in the urban context of the city of João Pessoa - PB, designating as subjects the teachers of the music workshops offered by the institution. Through an ethnographic case study, I sought to understand the network meanings and values that guide the observed educational-musical practices and their relationships in the construction of an environment favorable to creative musical expression. The study is based on the theoretical contributions of the French sociologist Pierre Bourdieu (Moscovici, 1995; 2005) and the habitus of the French sociologist Pierre Bourdieu (1983, 2001), which is incorporated into the discussion based on perspectives found in the work of Pamela Burnard 2012). Other bibliographic contributions emerge from aspects related to musical education in the third sector, collaborating to the reflection of issues pertinent to the theme, among which I highlight the purpose of the educational-musical work offered. The results show that the subjects construct the network of meanings and values that guide their educational practices from their respective musical life trajectories, as contributors to the musician's habitus formation, in addition to the institutional habitus (and other habitus) and representations in the local countryside. These dynamics favor the construction of an environment favorable to creative musical expression, sometimes as a construct of a socially engendered practice, or as the spontaneous consequence of diverse groupings. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-07-30 2019-01-28T19:51:52Z 2019-01-28 2019-01-28T19:51:52Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/13102 |
url |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/13102 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Música Programa de Pós-Graduação em Música UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Música Programa de Pós-Graduação em Música UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br |
_version_ |
1801842942825988096 |