Desenvolvimento experimental de um motor stirling tipo gama
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5341 |
Resumo: | The current paper develops an experimental Stirling engine Gama type. Different settings of this type of engine are presented (alpha, beta and gamma), along with the Stirling Cycle Definition and the mathematical modeling for each setting. It´s been Proceed a mathematical analysis based on the Stirling Theory, which is the method based upon the isothermical compression and expansion of an ideal gas, put to analysis by a computer software, determining the dependency between the engine s construction and functioning parameters. Bibliography used takes over the main Stirling engine settings and various working conditions, fed by a numerous types of fuels. The experimental part of the paper is assembling of a Stirling engine gamma type containing no regenerator, therefore, having the air as its working fluid, using electrical resistances as heat source, also a water jet at ambiance temperature to cool down the compression and heat exchanger. Engine tests were performed at atmospheric pressure, temperatures from 100 to 600 °C, 100 to 400 rpm rotations. The results are presented in graphics and are questioned. |
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Desenvolvimento experimental de um motor stirling tipo gamaExperimental development of a stirling engine gamma typeMotor de StirlingMotor de ar quenteCiclo de StirlingTeorema de SchmidtStirling EngineHot Air EngineStirling CycleSchmidt s TheoryENGENHARIAS::ENGENHARIA MECANICAThe current paper develops an experimental Stirling engine Gama type. Different settings of this type of engine are presented (alpha, beta and gamma), along with the Stirling Cycle Definition and the mathematical modeling for each setting. It´s been Proceed a mathematical analysis based on the Stirling Theory, which is the method based upon the isothermical compression and expansion of an ideal gas, put to analysis by a computer software, determining the dependency between the engine s construction and functioning parameters. Bibliography used takes over the main Stirling engine settings and various working conditions, fed by a numerous types of fuels. The experimental part of the paper is assembling of a Stirling engine gamma type containing no regenerator, therefore, having the air as its working fluid, using electrical resistances as heat source, also a water jet at ambiance temperature to cool down the compression and heat exchanger. Engine tests were performed at atmospheric pressure, temperatures from 100 to 600 °C, 100 to 400 rpm rotations. The results are presented in graphics and are questioned.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESO presente trabalho consiste no desenvolvimento experimental de um motor Stirling tipo gama. São apresentadas inicialmente as diferentes configurações deste tipo de motor (alfa, gama e beta), a definição do ciclo de Stirling e a modelagem matemática para cada configuração. Uma análise matemática é feita através da teoria de Schmidt, que é um método baseado na compressão e expansão isotérmica de um gás ideal, implementada em programa computacional permitindo determinar a dependência entre os parâmetros construtivos e de funcionamento do motor. A revisão bibliográfica contempla as principais configurações de motores Stirling e várias condições de funcionamento, alimentados por diversos tipos de combustíveis. A parte experimental do trabalho é a montagem de um protótipo de motor Stirling tipo gama sem regenerador tendo o ar como fluido de trabalho, utilizando resistências elétricas como fonte de calor e um fluxo de água a temperatura ambiente para o resfriamento do trocador de calor de compressão. Os testes do motor serão realizados a pressão atmosférica, para temperaturas de 100 a 600 °C e rotações de 100 a 400 rpm, os resultados são apresentados em gráficos e discutidos.Universidade Federal da ParaíbaBREngenharia MecânicaPrograma de Pós-Graduação em Engenharia MecânicaUFPBGurgel, José Maurício Alves de Matoshttp://lattes.cnpq.br/8118978612486649Cruz, Vinicius Guimarães da2015-05-08T14:59:44Z2018-07-21T00:03:21Z2012-11-212018-07-21T00:03:21Z2012-09-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfCRUZ, Vinicius Guimarães da.Desenvolvimento experimental de um motor stirling tipo gama. 2012. 70 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia Mecânica) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2012.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5341porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T00:21:28Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/5341Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T00:21:28Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
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