Conceptualizações metafóricas do termo escola : representações sociais em textos de estagiários da UFPB

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferraz, Elenilde da Silva
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6507
Resumo: The metaphorical constructions, in its majority, stop a certain cognitive value for partner-cultural factors. This idea is overcoming, linguistically, the notion that such constructions are considered, just, literary decorations. With the objective of discussing those subjects and of analyzing the metaphorical constructions to the institution "school", this study considers, among other theoretical ones, the ideas of Lakoff and Jonshon (1980;2002). The hypothesis the idea that such constructions are metaphors conceptuais that, for his/her time, they characterize Social Representations in the vision of Moscovici (1978; 2003). For so much, were analyzed 85 texts produced by trainees of the course of Pedagogy of the Federal University of Paraíba act in a Project of Pedagogic Support addressed students of the Fundamental Teaching of municipal public schools. The analysis of the metaphorical updatings starteds the texts allowed to prove that the experiences lived at the institution "school" are characterized by metaphors conceptuais that are Social Representations of systemic base, so much current of the literal sense of that term as "physical space", as of abstract experiences, when it prevails, in those texts, the idea that the "school" is a space of hope.
id UFPB_f01360ffcd38cf4f66a57840c9d8baf7
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:tede/6507
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Conceptualizações metafóricas do termo escola : representações sociais em textos de estagiários da UFPBMetáforas conceptuaisRepresentações sociaisEscolaMetaphors conceptuaisSocial representationsSchoolLINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAThe metaphorical constructions, in its majority, stop a certain cognitive value for partner-cultural factors. This idea is overcoming, linguistically, the notion that such constructions are considered, just, literary decorations. With the objective of discussing those subjects and of analyzing the metaphorical constructions to the institution "school", this study considers, among other theoretical ones, the ideas of Lakoff and Jonshon (1980;2002). The hypothesis the idea that such constructions are metaphors conceptuais that, for his/her time, they characterize Social Representations in the vision of Moscovici (1978; 2003). For so much, were analyzed 85 texts produced by trainees of the course of Pedagogy of the Federal University of Paraíba act in a Project of Pedagogic Support addressed students of the Fundamental Teaching of municipal public schools. The analysis of the metaphorical updatings starteds the texts allowed to prove that the experiences lived at the institution "school" are characterized by metaphors conceptuais that are Social Representations of systemic base, so much current of the literal sense of that term as "physical space", as of abstract experiences, when it prevails, in those texts, the idea that the "school" is a space of hope.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESAs construções metafóricas, em sua maioria, detêm um valor cognitivo determinado por fatores sócio-culturais. Essa ideia vem superando, linguisticamente, a noção de que construções dessa natureza sejam consideradas, apenas, enfeites literários. Com o objetivo de discutir essas questões e de analisar as construções metafóricas para a instituição escola , este estudo considera, entre outros teóricos, as ideias de Lakoff e Jonshon (1980; 2002). Tem como hipótese a afirmação de que tais construções são metáforas conceptuais que, por sua vez, caracterizam Representações Sociais na visão de Moscovici (1978; 2003). Para tanto, foram analisadas 85 produções textuais de estagiários(as) do curso de Pedagogia da Universidade Federal da Paraíba que atuam em um Projeto de Apoio Pedagógico direcionado a alunos do Ensino Fundamental de escolas públicas municipais. A análise das atualizações metafóricas identificadas nesses textos permitiu comprovar que as experiências vivenciadas na instituição escola são caracterizadas por metáforas conceptuais veiculadoras de Representações Sociais de base sistêmica, decorrentes tanto do sentido literal desse termo, como espaço físico , quanto de experiências abstratas, quando prevalece, nesses produtos verbais, a ideia de que a escola é um espaço de esperança.Universidade Federal da Paraí­baBRLinguística e ensinoPrograma de Pós-Graduação em LinguísticaUFPBAldrigue, Ana Cristina de Sousahttp://lattes.cnpq.br/2430513636208029Ferraz, Elenilde da Silva2015-05-14T12:43:26Z2018-07-21T00:20:32Z2011-01-032018-07-21T00:20:32Z2009-06-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfFERRAZ, Elenilde da Silva. Conceptualizações metafóricas do termo escola : representações sociais em textos de estagiários da UFPB. 2009. 105 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2009.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6507porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T02:18:27Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/6507Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T02:18:27Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Conceptualizações metafóricas do termo escola : representações sociais em textos de estagiários da UFPB
title Conceptualizações metafóricas do termo escola : representações sociais em textos de estagiários da UFPB
spellingShingle Conceptualizações metafóricas do termo escola : representações sociais em textos de estagiários da UFPB
Ferraz, Elenilde da Silva
Metáforas conceptuais
Representações sociais
Escola
Metaphors conceptuais
Social representations
School
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
title_short Conceptualizações metafóricas do termo escola : representações sociais em textos de estagiários da UFPB
title_full Conceptualizações metafóricas do termo escola : representações sociais em textos de estagiários da UFPB
title_fullStr Conceptualizações metafóricas do termo escola : representações sociais em textos de estagiários da UFPB
title_full_unstemmed Conceptualizações metafóricas do termo escola : representações sociais em textos de estagiários da UFPB
title_sort Conceptualizações metafóricas do termo escola : representações sociais em textos de estagiários da UFPB
author Ferraz, Elenilde da Silva
author_facet Ferraz, Elenilde da Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Aldrigue, Ana Cristina de Sousa
http://lattes.cnpq.br/2430513636208029
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferraz, Elenilde da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Metáforas conceptuais
Representações sociais
Escola
Metaphors conceptuais
Social representations
School
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
topic Metáforas conceptuais
Representações sociais
Escola
Metaphors conceptuais
Social representations
School
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
description The metaphorical constructions, in its majority, stop a certain cognitive value for partner-cultural factors. This idea is overcoming, linguistically, the notion that such constructions are considered, just, literary decorations. With the objective of discussing those subjects and of analyzing the metaphorical constructions to the institution "school", this study considers, among other theoretical ones, the ideas of Lakoff and Jonshon (1980;2002). The hypothesis the idea that such constructions are metaphors conceptuais that, for his/her time, they characterize Social Representations in the vision of Moscovici (1978; 2003). For so much, were analyzed 85 texts produced by trainees of the course of Pedagogy of the Federal University of Paraíba act in a Project of Pedagogic Support addressed students of the Fundamental Teaching of municipal public schools. The analysis of the metaphorical updatings starteds the texts allowed to prove that the experiences lived at the institution "school" are characterized by metaphors conceptuais that are Social Representations of systemic base, so much current of the literal sense of that term as "physical space", as of abstract experiences, when it prevails, in those texts, the idea that the "school" is a space of hope.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-06-10
2011-01-03
2015-05-14T12:43:26Z
2018-07-21T00:20:32Z
2018-07-21T00:20:32Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FERRAZ, Elenilde da Silva. Conceptualizações metafóricas do termo escola : representações sociais em textos de estagiários da UFPB. 2009. 105 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2009.
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6507
identifier_str_mv FERRAZ, Elenilde da Silva. Conceptualizações metafóricas do termo escola : representações sociais em textos de estagiários da UFPB. 2009. 105 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2009.
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6507
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Linguística e ensino
Programa de Pós-Graduação em Linguística
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Linguística e ensino
Programa de Pós-Graduação em Linguística
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842911540674560