Queda por Diferença de Nível: Uma Revisão de Literatura Sobre as Causas dos Acidentes Em Andaimes na Construção Civil
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Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Engenharia e Pesquisa Aplicada |
Texto Completo: | http://revistas.poli.br/index.php/repa/article/view/2786 |
Resumo: | The construction is considered one of the oldest branches in the world when it comes to industries. However, it has high levels of human losses due to work accidents, mainly caused by falls, electric shocks and burials. The objective of this work was to find common characteristics in situations that do not conform to accident potential and in work accidents with scaffolds investigated through a literature review. The methodology followed the guidelines of the Preferred Report for Systematic Reviews and Meta-analyzes (PRISMA) using some key words in agreement with the boolean descriptors "AND" and "OR", as: scaffolding; "construction"; "Fail"; "Height"; "Safety"; "Fall from height"; "Accidents"; "PPE" and "construction". Initially, 1280 articles were found, but the filters used led to 38 potential studies. After completing them, 19 articles were included for detailed review. In the articles included in 64.50% of the analyzed cases, the non-conformities with potential to generate accidents or those generated accidents, originated from the technical causes. Within this percentage, 27.70% reported absence of bodyguard, 21.01% verified absence of the main platform and 15.60% verified absence of vertical communication between scaffolds. |
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Queda por Diferença de Nível: Uma Revisão de Literatura Sobre as Causas dos Acidentes Em Andaimes na Construção CivilThe construction is considered one of the oldest branches in the world when it comes to industries. However, it has high levels of human losses due to work accidents, mainly caused by falls, electric shocks and burials. The objective of this work was to find common characteristics in situations that do not conform to accident potential and in work accidents with scaffolds investigated through a literature review. The methodology followed the guidelines of the Preferred Report for Systematic Reviews and Meta-analyzes (PRISMA) using some key words in agreement with the boolean descriptors "AND" and "OR", as: scaffolding; "construction"; "Fail"; "Height"; "Safety"; "Fall from height"; "Accidents"; "PPE" and "construction". Initially, 1280 articles were found, but the filters used led to 38 potential studies. After completing them, 19 articles were included for detailed review. In the articles included in 64.50% of the analyzed cases, the non-conformities with potential to generate accidents or those generated accidents, originated from the technical causes. Within this percentage, 27.70% reported absence of bodyguard, 21.01% verified absence of the main platform and 15.60% verified absence of vertical communication between scaffolds.A construção civil é considerada um dos ramos mais antigos do mundo em se tratando de indústrias. Entretanto, possui registros elevados de perdas humanas por acidentes de trabalho, principalmente gerados por quedas em situação de diferença de nível, choques elétricos e soterramentos. O objetivo deste trabalho foi encontrar características em comum nas situações não conformes com potencial de acidente e nos acidentes de trabalho com andaimes investigados através de uma revisão da literatura científica. A metodologia seguiu as orientações dos itens de Relatório Preferidos para Revisões Sistemáticas e Meta-análises (PRISMA) utilizando algumas palavras chaves em concordância com os descritores booleanos “AND” e “OR”, como: "scaffolding"; "construction"; “fall”; “height”; “safety”; “fall from height”; “accidents”; “PPE” e “construction”. Inicialmente, foram encontrados 1280 artigos nas bases de dados Scopus e CAPES, porém os filtros utilizados levaram à 38 potenciais estudos. Após a leitura completa deles, 19 artigos foram incluídos para revisão detalhada. Nos artigos incluídos em 64,50% dos casos analisados, as não conformidades com potencial de gerar acidentes ou que geraram acidentes, foram originadas das causas técnicas. Dentro desse percentual, 27,70% relataram ausência de guarda corpo, 21,01% verificaram ausência da plataforma principal e 15,60% verificaram ausência de comunicação vertical entre os andaimes.Escola Politécnica de Pernambuco2024-04-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.poli.br/index.php/repa/article/view/278610.25286/repa.v9i2.2786Journal of Engineering and Applied Research; Vol 9 No 2 (2024): Edição Especial em Segurança e Saúde do Trabalho; 71-79Revista de Engenharia e Pesquisa Aplicada; v. 9 n. 2 (2024): Edição Especial em Segurança e Saúde do Trabalho; 71-792525-425110.25286/repa.v9i2reponame:Revista de Engenharia e Pesquisa Aplicadainstname:Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)instacron:UFPEporhttp://revistas.poli.br/index.php/repa/article/view/2786/943http://revistas.poli.br/index.php/repa/article/view/2786/944-Copyright (c) 2024 Bruno de Sousa Tetihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTeti, Bruno de SousaZlatar, TomiLago, Eliane Maria Gorgade Lima, Nathalia Bezerrada Cruz, Felipe MendesVasconcelos, Bianca M.2024-04-10T11:29:48Zoai:ojs.poli.br:article/2786Revistahttp://revistas.poli.br/index.php/repaONGhttp://revistas.poli.br/index.php/repa/oai||repa@poli.br2525-42512525-4251opendoar:2024-04-10T11:29:48Revista de Engenharia e Pesquisa Aplicada - Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)false |
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