CASA-RUÍNA: Modos de habitar a memória a partir do livro de artista
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pixo |
Texto Completo: | https://revistas.ufpel.edu.br/index.php/pixo/article/view/3972 |
Resumo: | The article addresses the relation between art, memory and cartography by presenting the creation process of an artistic book that aimed to build a ‘cartography of abandonment’ in search of representing the memories of a house through photographs and poems. It intends to reflect what remains of a house after its ruin? When there's no one else to inhabit it? From such reflections, the article presents a dilapidated house, faded, which slowly disappears and falls apart between the processes of ruin that space-time provides. The rooms open up, putting on display photographs and poems that can be wandered through. |
id |
UFPEL-1_903dacf9076560f918a67c2505907887 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpel.edu.br:article/3972 |
network_acronym_str |
UFPEL-1 |
network_name_str |
Pixo |
repository_id_str |
|
spelling |
CASA-RUÍNA: Modos de habitar a memória a partir do livro de artistacartografialivro de artistacasaruínaThe article addresses the relation between art, memory and cartography by presenting the creation process of an artistic book that aimed to build a ‘cartography of abandonment’ in search of representing the memories of a house through photographs and poems. It intends to reflect what remains of a house after its ruin? When there's no one else to inhabit it? From such reflections, the article presents a dilapidated house, faded, which slowly disappears and falls apart between the processes of ruin that space-time provides. The rooms open up, putting on display photographs and poems that can be wandered through.El artículo explora las relaciones entre arte, memoria y cartografía al presentar el proceso de creación de un libro de artista, que tuvo como objetivo construir una cartografía del abandono en la búsqueda de representar las memorias de una casa a través de poemas y fotografías. ¿Se pretende reflejar lo que queda de una casa tras su ruina? ¿Cuando no queda nadie para habitarlo? A partir de tales reflexiones, el artículo presenta una casa arruinada, borrada, que desaparece y se disuelve lentamente entre los procesos de ruina que proporciona el espacio-tiempo. Las salas se abren, mostrando fotografías y poemas que se pueden hojear a la deriva.O artigo explora as relações entre arte, memória e cartografia ao apresentar o processo de criação de um livro de artista, que objetivou construir uma cartografia do abandono na busca de representar as memórias de uma casa através de poemas e fotografias. O artigo aborda modos de habitar através de autores como Bachelard e Ferreira. O método empregado é a cartografia, e possui como fundamento Kastrup e Rolnik. Propõe-se refletir o que resta de uma casa após a sua ruína? Quando não há mais ninguém para habitá-la? A partir de tais reflexões, o artigo apresenta uma casa ruína, apagada, que desaparece e se desfaz lentamente entre os processos de arruinamento que o espaço-tempo proporciona. Os cômodos se abrem, colocando em exposição fotografias e poemas que podem ser percorridos à deriva.Universidade Federal de Pelotas2023-03-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpel.edu.br/index.php/pixo/article/view/397210.15210/pixo.v7i24.3972PIXO - Revista de Arquitetura, Cidade e Contemporaneidade; v. 7 n. 24 (2023): ARQUITETURAS DO ABANDONO (verão); 222-2352526-7310reponame:Pixoinstname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)instacron:UFPELporhttps://revistas.ufpel.edu.br/index.php/pixo/article/view/3972/5162Copyright (c) 2023 Bianca De-Zotti, Raquel Ferreirainfo:eu-repo/semantics/openAccessDe-Zotti, BiancaFerreira, Raquel2023-09-22T20:43:31Zoai:revistas.ufpel.edu.br:article/3972Revistahttps://revistas.ufpel.edu.br/index.php/pixoPUBhttps://revistas.ufpel.edu.br/index.php/pixo/oairevistapixo@gmail.com2526-73102526-7310opendoar:2023-09-22T20:43:31Pixo - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CASA-RUÍNA: Modos de habitar a memória a partir do livro de artista |
title |
CASA-RUÍNA: Modos de habitar a memória a partir do livro de artista |
spellingShingle |
CASA-RUÍNA: Modos de habitar a memória a partir do livro de artista De-Zotti, Bianca cartografia livro de artista casa ruína |
title_short |
CASA-RUÍNA: Modos de habitar a memória a partir do livro de artista |
title_full |
CASA-RUÍNA: Modos de habitar a memória a partir do livro de artista |
title_fullStr |
CASA-RUÍNA: Modos de habitar a memória a partir do livro de artista |
title_full_unstemmed |
CASA-RUÍNA: Modos de habitar a memória a partir do livro de artista |
title_sort |
CASA-RUÍNA: Modos de habitar a memória a partir do livro de artista |
author |
De-Zotti, Bianca |
author_facet |
De-Zotti, Bianca Ferreira, Raquel |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira, Raquel |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
De-Zotti, Bianca Ferreira, Raquel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
cartografia livro de artista casa ruína |
topic |
cartografia livro de artista casa ruína |
description |
The article addresses the relation between art, memory and cartography by presenting the creation process of an artistic book that aimed to build a ‘cartography of abandonment’ in search of representing the memories of a house through photographs and poems. It intends to reflect what remains of a house after its ruin? When there's no one else to inhabit it? From such reflections, the article presents a dilapidated house, faded, which slowly disappears and falls apart between the processes of ruin that space-time provides. The rooms open up, putting on display photographs and poems that can be wandered through. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-03-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpel.edu.br/index.php/pixo/article/view/3972 10.15210/pixo.v7i24.3972 |
url |
https://revistas.ufpel.edu.br/index.php/pixo/article/view/3972 |
identifier_str_mv |
10.15210/pixo.v7i24.3972 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpel.edu.br/index.php/pixo/article/view/3972/5162 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Bianca De-Zotti, Raquel Ferreira info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Bianca De-Zotti, Raquel Ferreira |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Pelotas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Pelotas |
dc.source.none.fl_str_mv |
PIXO - Revista de Arquitetura, Cidade e Contemporaneidade; v. 7 n. 24 (2023): ARQUITETURAS DO ABANDONO (verão); 222-235 2526-7310 reponame:Pixo instname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL) instacron:UFPEL |
instname_str |
Universidade Federal de Pelotas (UFPEL) |
instacron_str |
UFPEL |
institution |
UFPEL |
reponame_str |
Pixo |
collection |
Pixo |
repository.name.fl_str_mv |
Pixo - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapixo@gmail.com |
_version_ |
1801212063923568640 |