The technologies of individuation and biopedagogical discourse

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves Borges, Bruno
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/3386
Resumo: P According to Gilbert Simondon's perspective, technologies of individuation have an almost invisible condition as long as their objective is concrete. It is as if they operate through a specific subjective production, allowing for the installation of mechanisms in educational theory and practice through which the flow must necessarily pass. It is presumed that this production has been influenced by the prevalence of biopedagogical discourse, which is central to the pedagogical issues of the twentieth century. To analyze this matter, this paper conducted a literature study. It concluded that these technologies are widespread in the social field, shaping pedagogical practices, although contemporary paradigms of individuation and subjective production influence them.
id UFPI-5_7a4913d7ae26a061037fce49c051405b
oai_identifier_str oai:periodicos.ufpi.br:article/3386
network_acronym_str UFPI-5
network_name_str Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
repository_id_str
spelling The technologies of individuation and biopedagogical discourseLas tecnologías de la individuación y el discurso biopedagógicoAS TECNOLOGIAS DE INDIVIDUAÇÃO E O DISCURSO BIOPEDAGÓGICO SOBRE A EDUCAÇÃO tecnologias de individuaçãodiscurso biopedagógicoprodução de subjetividadesdiscursopedagogiatecnologías de individuacióndiscurso biopedagógicoproducción de subjetividadesdiscursopedagogíaindividuation technologiesbiopedagogical discourseproduction of subjectivitiesdiscoursepedagogyP According to Gilbert Simondon's perspective, technologies of individuation have an almost invisible condition as long as their objective is concrete. It is as if they operate through a specific subjective production, allowing for the installation of mechanisms in educational theory and practice through which the flow must necessarily pass. It is presumed that this production has been influenced by the prevalence of biopedagogical discourse, which is central to the pedagogical issues of the twentieth century. To analyze this matter, this paper conducted a literature study. It concluded that these technologies are widespread in the social field, shaping pedagogical practices, although contemporary paradigms of individuation and subjective production influence them.Las tecnologías de individuación, según la perspectiva de Gilbert Simondon, operan de manera casi imperceptible, siempre y cuando su resultado sea objetivamente concreto. En el ámbito educativo, parecen actuar sutilmente, permitiendo la instalación, tanto en la teoría como en la práctica educativa, de una producción específica de subjetividad por las cuales necesariamente debe fluir el tejido social. Se postula que esta producción ha tenido lugar y aún persiste, influenciada por el predominio del discurso biopedagógico, que ocupó un lugar central en las discusiones pedagógicas del siglo XX. Al analizar este problema, este texto se apoyó en un estudio bibliográfico y concluyó que estas tecnologías están ampliamente arraigadas en el ámbito social, y continúan configurando prácticas pedagógicas, a pesar de las tensiones generadas por los paradigmas contemporáneos que desafían estas formas de producción de individuación y subjetividad.As tecnologias de individuação ou os modos de formação da natureza do indivíduo, segundo Gilbert Simondon têm uma condição quase imperceptível ao passo em que o seu resultado é objetivamente concreto. Na educação, é como se elas operassem sutilmente, de modo que sobre a teoria e a prática educativas fosse possível a instalação de uma produção de subjetividade específica pela qual o fluxo social deve necessariamente passar. Acredita-se que essa produção se deu e ainda se dá influenciada pelo domínio do discurso biopedagógico, que esteve no cerne da problemática pedagógica do século XX. Para analisar o problema em questão, este texto recorreu a um estudo bibliográfico e chegou à consideração de que essas tecnologias se encontram disseminadas no campo social e ainda configuram práticas pedagógicas, mesmo que tensionadas pelos paradigmas contemporâneos que colocam em jogo tais formas de produção da individuação e da subjetividade.Universidade Federal do Piauí2024-01-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/338610.26694/rles.v28i56.3386Languages, Education and Society; Vol. 28 No. 56 (2024): Linguagens, Educação e Sociedade; 1 - 21Lenguaje, Educación y Sociedad ; Vol. 28 Núm. 56 (2024): Linguagens, Educação e Sociedade; 1 - 21Linguagens, Educação e Sociedade; v. 28 n. 56 (2024): Linguagens, Educação e Sociedade; 1 - 212526-8449reponame:Linguagens, Educação e Sociedade (Online)instname:Universidade Federal do Piauí (UFPI)instacron:UFPIporhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/3386/4225Copyright (c) 2024 Linguagens, Educação e Sociedadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves Borges, Bruno2024-01-18T14:46:23Zoai:periodicos.ufpi.br:article/3386Revistahttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/PUBhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/oairevistales.ppged@ufpi.edu.br2526-84491518-0743opendoar:2024-01-18T14:46:23Linguagens, Educação e Sociedade (Online) - Universidade Federal do Piauí (UFPI)false
dc.title.none.fl_str_mv The technologies of individuation and biopedagogical discourse
Las tecnologías de la individuación y el discurso biopedagógico
AS TECNOLOGIAS DE INDIVIDUAÇÃO E O DISCURSO BIOPEDAGÓGICO SOBRE A EDUCAÇÃO
title The technologies of individuation and biopedagogical discourse
spellingShingle The technologies of individuation and biopedagogical discourse
Gonçalves Borges, Bruno
tecnologias de individuação
discurso biopedagógico
produção de subjetividades
discurso
pedagogia
tecnologías de individuación
discurso biopedagógico
producción de subjetividades
discurso
pedagogía
individuation technologies
biopedagogical discourse
production of subjectivities
discourse
pedagogy
title_short The technologies of individuation and biopedagogical discourse
title_full The technologies of individuation and biopedagogical discourse
title_fullStr The technologies of individuation and biopedagogical discourse
title_full_unstemmed The technologies of individuation and biopedagogical discourse
title_sort The technologies of individuation and biopedagogical discourse
author Gonçalves Borges, Bruno
author_facet Gonçalves Borges, Bruno
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonçalves Borges, Bruno
dc.subject.por.fl_str_mv tecnologias de individuação
discurso biopedagógico
produção de subjetividades
discurso
pedagogia
tecnologías de individuación
discurso biopedagógico
producción de subjetividades
discurso
pedagogía
individuation technologies
biopedagogical discourse
production of subjectivities
discourse
pedagogy
topic tecnologias de individuação
discurso biopedagógico
produção de subjetividades
discurso
pedagogia
tecnologías de individuación
discurso biopedagógico
producción de subjetividades
discurso
pedagogía
individuation technologies
biopedagogical discourse
production of subjectivities
discourse
pedagogy
description P According to Gilbert Simondon's perspective, technologies of individuation have an almost invisible condition as long as their objective is concrete. It is as if they operate through a specific subjective production, allowing for the installation of mechanisms in educational theory and practice through which the flow must necessarily pass. It is presumed that this production has been influenced by the prevalence of biopedagogical discourse, which is central to the pedagogical issues of the twentieth century. To analyze this matter, this paper conducted a literature study. It concluded that these technologies are widespread in the social field, shaping pedagogical practices, although contemporary paradigms of individuation and subjective production influence them.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-01-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/3386
10.26694/rles.v28i56.3386
url https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/3386
identifier_str_mv 10.26694/rles.v28i56.3386
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/3386/4225
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Linguagens, Educação e Sociedade
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Linguagens, Educação e Sociedade
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Piauí
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Piauí
dc.source.none.fl_str_mv Languages, Education and Society; Vol. 28 No. 56 (2024): Linguagens, Educação e Sociedade; 1 - 21
Lenguaje, Educación y Sociedad ; Vol. 28 Núm. 56 (2024): Linguagens, Educação e Sociedade; 1 - 21
Linguagens, Educação e Sociedade; v. 28 n. 56 (2024): Linguagens, Educação e Sociedade; 1 - 21
2526-8449
reponame:Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
instname:Universidade Federal do Piauí (UFPI)
instacron:UFPI
instname_str Universidade Federal do Piauí (UFPI)
instacron_str UFPI
institution UFPI
reponame_str Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
collection Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagens, Educação e Sociedade (Online) - Universidade Federal do Piauí (UFPI)
repository.mail.fl_str_mv revistales.ppged@ufpi.edu.br
_version_ 1796797445198315520