ALPHABETIZATION AND LITERACY IN EJA: WORKING WITH THE TEXTUAL GENRE CAUSO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fonseca de Souza, Isadora
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Scortegagna, Paola Andressa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/2896
Resumo: The main objective of this paper is to propose and analyze the impact of the use of the text genre causo (anecdotes) in the alphabetization and literacy process of adult learners. This is a qualitative study based on action research. The study was developed in 2017 with a group of 16 students in the Youth and Adult Education in a municipal school located in the interior of the state of São Paulo. Nine 2-hour meetings were held with the participants and this experience allowed us to know more about the subjectivity of young, adult, and elderly students. This interaction also revealed that although alphabetization and literacy have different concepts, they need to be developed simultaneously to meet learning requirements. We concluded that the use of causos when teaching favors the alphabetization process within the literacy perspective, due to the students’ familiarity with this genre.
id UFPI-5_9f9d7b98e97330564aaf086ace3fdb21
oai_identifier_str oai:periodicos.ufpi.br:article/2896
network_acronym_str UFPI-5
network_name_str Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
repository_id_str
spelling ALPHABETIZATION AND LITERACY IN EJA: WORKING WITH THE TEXTUAL GENRE CAUSOALFABETIZACIÓN Y LECTOESCRITURA EN LA EJA: TRABAJANDO CON EL GÉNERO TEXTUAL CAUSAALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO NA EJA: TRABALHANDO COM O GÊNERO TEXTUAL CAUSOAlfabetização, letramento, gênero textual causo.Alfabetización, alfabetización informacional, causo de género textua: Alphabetization, literacy, textual genre causo.The main objective of this paper is to propose and analyze the impact of the use of the text genre causo (anecdotes) in the alphabetization and literacy process of adult learners. This is a qualitative study based on action research. The study was developed in 2017 with a group of 16 students in the Youth and Adult Education in a municipal school located in the interior of the state of São Paulo. Nine 2-hour meetings were held with the participants and this experience allowed us to know more about the subjectivity of young, adult, and elderly students. This interaction also revealed that although alphabetization and literacy have different concepts, they need to be developed simultaneously to meet learning requirements. We concluded that the use of causos when teaching favors the alphabetization process within the literacy perspective, due to the students’ familiarity with this genre.Ese artículo tiene como objetivo principal la proposición y el análisis del impacto de la presentación del género textual causo  (anécdota), en el proceso de la alfabetización y letramento en la Educación de Jóvenes y Adultos. La pesquisa es cualitativa y tiene naturaleza metodológica de la pesquisa acción. Se realizó el trabajo junto a 16 alumnos de alfabetización de la Educación de Jóvenes y Adultos en 2017, en una escuela pública de una ciudad en el estado de São Paulo. Se realizó 9 encuentros, cada uno de ellos contó con dos horas. La experiencia contribuyó para el conocimiento de la subjetividad del alumno joven, adulto o adulto mayor. La pesquisa señala que mientras la alfabetización y el letramento sean conceptos distintos, los dos deben presentarse juntos para alcanzar la enseñanza. Se concluyó que el uso del causo hace más fácil el proceso de alfabetización en la perspectiva del letramento, debido a la familiaridad de los estudiantes con el género.O presente artigo tem como principal objetivo propor e analisar o impacto do uso do gênero textual causo, no processo de alfabetização e letramento na Educação de Jovens e Adultos. Trata-se de pesquisa qualitativa, do tipo pesquisa-ação. Esse trabalho foi realizado no ano de 2017, com uma turma de 16 alunos, da classe de alfabetização da EJA, em uma escola municipal do interior do estado de São Paulo. Foram realizados 9 encontros, de 2 horas cada um. Essa experiência permitiu conhecer a subjetividade do aluno jovem, adulto e idoso, e constatar que, embora alfabetização e letramento possuam conceitos diferentes, ambos devem caminhar simultaneamente para atender às exigências do aprendizado. Concluiu-se que o uso de causos facilita o processo de alfabetização na perspectiva do letramento, devido à familiaridade dos alunos com o gênero.Universidade Federal do Piauí2022-10-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/289610.26694/rles.v26i50.2896Languages, Education and Society; Vol. 26 No. 50 (2022): Linguagens, Educação e Sociedade; 238-280Lenguaje, Educación y Sociedad ; Vol. 26 Núm. 50 (2022): Linguagens, Educação e Sociedade; 238-280Linguagens, Educação e Sociedade; v. 26 n. 50 (2022): Linguagens, Educação e Sociedade; 238-2802526-8449reponame:Linguagens, Educação e Sociedade (Online)instname:Universidade Federal do Piauí (UFPI)instacron:UFPIporhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/2896/2763Copyright (c) 2022 Linguagens, Educação e Sociedadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessFonseca de Souza, Isadora Scortegagna, Paola Andressa 2022-10-18T19:15:59Zoai:periodicos.ufpi.br:article/2896Revistahttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/PUBhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/oairevistales.ppged@ufpi.edu.br2526-84491518-0743opendoar:2022-10-18T19:15:59Linguagens, Educação e Sociedade (Online) - Universidade Federal do Piauí (UFPI)false
dc.title.none.fl_str_mv ALPHABETIZATION AND LITERACY IN EJA: WORKING WITH THE TEXTUAL GENRE CAUSO
ALFABETIZACIÓN Y LECTOESCRITURA EN LA EJA: TRABAJANDO CON EL GÉNERO TEXTUAL CAUSA
ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO NA EJA: TRABALHANDO COM O GÊNERO TEXTUAL CAUSO
title ALPHABETIZATION AND LITERACY IN EJA: WORKING WITH THE TEXTUAL GENRE CAUSO
spellingShingle ALPHABETIZATION AND LITERACY IN EJA: WORKING WITH THE TEXTUAL GENRE CAUSO
Fonseca de Souza, Isadora
Alfabetização, letramento, gênero textual causo.
Alfabetización, alfabetización informacional, causo de género textua
: Alphabetization, literacy, textual genre causo.
title_short ALPHABETIZATION AND LITERACY IN EJA: WORKING WITH THE TEXTUAL GENRE CAUSO
title_full ALPHABETIZATION AND LITERACY IN EJA: WORKING WITH THE TEXTUAL GENRE CAUSO
title_fullStr ALPHABETIZATION AND LITERACY IN EJA: WORKING WITH THE TEXTUAL GENRE CAUSO
title_full_unstemmed ALPHABETIZATION AND LITERACY IN EJA: WORKING WITH THE TEXTUAL GENRE CAUSO
title_sort ALPHABETIZATION AND LITERACY IN EJA: WORKING WITH THE TEXTUAL GENRE CAUSO
author Fonseca de Souza, Isadora
author_facet Fonseca de Souza, Isadora
Scortegagna, Paola Andressa
author_role author
author2 Scortegagna, Paola Andressa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fonseca de Souza, Isadora
Scortegagna, Paola Andressa
dc.subject.por.fl_str_mv Alfabetização, letramento, gênero textual causo.
Alfabetización, alfabetización informacional, causo de género textua
: Alphabetization, literacy, textual genre causo.
topic Alfabetização, letramento, gênero textual causo.
Alfabetización, alfabetización informacional, causo de género textua
: Alphabetization, literacy, textual genre causo.
description The main objective of this paper is to propose and analyze the impact of the use of the text genre causo (anecdotes) in the alphabetization and literacy process of adult learners. This is a qualitative study based on action research. The study was developed in 2017 with a group of 16 students in the Youth and Adult Education in a municipal school located in the interior of the state of São Paulo. Nine 2-hour meetings were held with the participants and this experience allowed us to know more about the subjectivity of young, adult, and elderly students. This interaction also revealed that although alphabetization and literacy have different concepts, they need to be developed simultaneously to meet learning requirements. We concluded that the use of causos when teaching favors the alphabetization process within the literacy perspective, due to the students’ familiarity with this genre.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/2896
10.26694/rles.v26i50.2896
url https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/2896
identifier_str_mv 10.26694/rles.v26i50.2896
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/2896/2763
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Linguagens, Educação e Sociedade
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Linguagens, Educação e Sociedade
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Piauí
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Piauí
dc.source.none.fl_str_mv Languages, Education and Society; Vol. 26 No. 50 (2022): Linguagens, Educação e Sociedade; 238-280
Lenguaje, Educación y Sociedad ; Vol. 26 Núm. 50 (2022): Linguagens, Educação e Sociedade; 238-280
Linguagens, Educação e Sociedade; v. 26 n. 50 (2022): Linguagens, Educação e Sociedade; 238-280
2526-8449
reponame:Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
instname:Universidade Federal do Piauí (UFPI)
instacron:UFPI
instname_str Universidade Federal do Piauí (UFPI)
instacron_str UFPI
institution UFPI
reponame_str Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
collection Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagens, Educação e Sociedade (Online) - Universidade Federal do Piauí (UFPI)
repository.mail.fl_str_mv revistales.ppged@ufpi.edu.br
_version_ 1796797444794613760