Digital Educational Technology and the Autism: what are the Postgraduate Programs in Education weaving?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagens, Educação e Sociedade (Online) |
DOI: | 10.26694/rles.v26i52.3660 |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/3660 |
Resumo: | Digital Technologies, especially in the area of Education, aim to assist the teaching and learning process. For Special Education, these tools contextualize issues that can be explored in alternative ways, especially for students with Autism Spectrum Disorder. Thus, this article investigates the digital technologies used in an educational context with autistic students. The methodological steps used were a mapping what Brazilian Graduate Program in Education researchers are producing about this topic. The database used was the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations. The results showed a low incidence of research on the subject in the programs analyzed, suggesting a solid indication for expanding research, given the various possibilities that can be articulated for public education through technologies for students with Autism. |
id |
UFPI-5_bde672a3fc5b20e824fcf41b69c6e8f7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufpi.br:article/3660 |
network_acronym_str |
UFPI-5 |
network_name_str |
Linguagens, Educação e Sociedade (Online) |
spelling |
Digital Educational Technology and the Autism: what are the Postgraduate Programs in Education weaving?Tecnología Educativa Digital Y Autismo: ¿Qué tejen los Programas Educativos de Posgrad?TECNOLOGIA DIGITAL EDUCACIONAL E O AUTISMO: O QUE TECEM OS PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO?Tecnologia DigitalTranstorno do Espectro AutistaPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoMapeamentoTecnología digitalTranstorno del espectro autistaPrograma de Posgrado en EducaciónMapeo sistemáticoDigital TechnologyAutism Spectrum DisorderGraduate Program in EducationRoadmap Digital Technologies, especially in the area of Education, aim to assist the teaching and learning process. For Special Education, these tools contextualize issues that can be explored in alternative ways, especially for students with Autism Spectrum Disorder. Thus, this article investigates the digital technologies used in an educational context with autistic students. The methodological steps used were a mapping what Brazilian Graduate Program in Education researchers are producing about this topic. The database used was the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations. The results showed a low incidence of research on the subject in the programs analyzed, suggesting a solid indication for expanding research, given the various possibilities that can be articulated for public education through technologies for students with Autism. El uso de las Tecnologías Digitales, principalmente en el área de Educación, tiene como objetivo ayudar en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Para la Educación Especial, este instrumento tiene como objetivo contextualizar temas que pueden ser explorados de formas alternativas; especialmente para estudiantes con Trastorno del Espectro Autista. Por lo tanto, este artículo tiene como objetivo investigar sobre las tecnologías digitales que se han utilizado en un contexto educativo con personas autistas. Los pasos metodológicos utilizados fueron a mapeando lo que está siendo producido sobre el tema por el Programa Brasileño de Posgrado en Educación. La base de datos utilizada fue la Biblioteca Digital Brasileña de Tesis y Disertaciones. Como resultado, hubo una baja incidencia de investigaciones sobre el tema en los programas investigados, lo que sugiere un fuerte indicio de ampliar la investigación, dadas las diversas posibilidades que se pueden articular para la educación pública a través de las tecnologías con estudiantes con autismo.O uso das Tecnologias Digitais, principalmente na área da Educação, visa auxiliar no processo de ensino e aprendizagem. Para a Educação Especial, esse instrumento vem ao encontro de contextualizar assuntos que podem ser explorados de formas alternativas; principalmente para alunos com Transtorno do Espectro Autista. Dessa forma, este artigo tem por objetivo investigar acerca das tecnologias digitais que vêm sendo utilizadas em um contexto educacional com autistas. Os encaminhamentos metodológicos utilizados foram um mapeando sistemático sobre o uso das tecnologias para alunos autistas nos programas de Pós-Graduação em Educação brasileiros. A base de dados utilizada foi a Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações. Como resultados verificou-se a baixa incidência de pesquisas sobre a temática nos programas pesquisados, sugerindo uma robusta indicação de ampliação das pesquisas, visto as diversas possibilidades que podem ser articuladas para a educação pública por meio de tecnologias com estudantes com autismo.Universidade Federal do Piauí2022-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/366010.26694/rles.v26i52.3660Languages, Education and Society; Vol. 26 No. 52 (2022): Dossiê: Que Currículo é a BNCC?; 559-578Lenguaje, Educación y Sociedad ; Vol. 26 Núm. 52 (2022): Dossiê: Que Currículo é a BNCC?; 559-578Linguagens, Educação e Sociedade; v. 26 n. 52 (2022): Dossiê: Que Currículo é a BNCC?; 559-5782526-8449reponame:Linguagens, Educação e Sociedade (Online)instname:Universidade Federal do Piauí (UFPI)instacron:UFPIporhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/3660/3403Copyright (c) 2022 Linguagens, Educação e Sociedadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessCoelho Neto, JoãoAlves, Adriana2023-01-29T01:18:19Zoai:periodicos.ufpi.br:article/3660Revistahttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/PUBhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/oairevistales.ppged@ufpi.edu.br2526-84491518-0743opendoar:2023-01-29T01:18:19Linguagens, Educação e Sociedade (Online) - Universidade Federal do Piauí (UFPI)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Digital Educational Technology and the Autism: what are the Postgraduate Programs in Education weaving? Tecnología Educativa Digital Y Autismo: ¿Qué tejen los Programas Educativos de Posgrad? TECNOLOGIA DIGITAL EDUCACIONAL E O AUTISMO: O QUE TECEM OS PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO? |
title |
Digital Educational Technology and the Autism: what are the Postgraduate Programs in Education weaving? |
spellingShingle |
Digital Educational Technology and the Autism: what are the Postgraduate Programs in Education weaving? Digital Educational Technology and the Autism: what are the Postgraduate Programs in Education weaving? Coelho Neto, João Tecnologia Digital Transtorno do Espectro Autista Programa de Pós-Graduação em Educação Mapeamento Tecnología digital Transtorno del espectro autista Programa de Posgrado en Educación Mapeo sistemático Digital Technology Autism Spectrum Disorder Graduate Program in Education Roadmap Coelho Neto, João Tecnologia Digital Transtorno do Espectro Autista Programa de Pós-Graduação em Educação Mapeamento Tecnología digital Transtorno del espectro autista Programa de Posgrado en Educación Mapeo sistemático Digital Technology Autism Spectrum Disorder Graduate Program in Education Roadmap |
title_short |
Digital Educational Technology and the Autism: what are the Postgraduate Programs in Education weaving? |
title_full |
Digital Educational Technology and the Autism: what are the Postgraduate Programs in Education weaving? |
title_fullStr |
Digital Educational Technology and the Autism: what are the Postgraduate Programs in Education weaving? Digital Educational Technology and the Autism: what are the Postgraduate Programs in Education weaving? |
title_full_unstemmed |
Digital Educational Technology and the Autism: what are the Postgraduate Programs in Education weaving? Digital Educational Technology and the Autism: what are the Postgraduate Programs in Education weaving? |
title_sort |
Digital Educational Technology and the Autism: what are the Postgraduate Programs in Education weaving? |
author |
Coelho Neto, João |
author_facet |
Coelho Neto, João Coelho Neto, João Alves, Adriana Alves, Adriana |
author_role |
author |
author2 |
Alves, Adriana |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Coelho Neto, João Alves, Adriana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tecnologia Digital Transtorno do Espectro Autista Programa de Pós-Graduação em Educação Mapeamento Tecnología digital Transtorno del espectro autista Programa de Posgrado en Educación Mapeo sistemático Digital Technology Autism Spectrum Disorder Graduate Program in Education Roadmap |
topic |
Tecnologia Digital Transtorno do Espectro Autista Programa de Pós-Graduação em Educação Mapeamento Tecnología digital Transtorno del espectro autista Programa de Posgrado en Educación Mapeo sistemático Digital Technology Autism Spectrum Disorder Graduate Program in Education Roadmap |
description |
Digital Technologies, especially in the area of Education, aim to assist the teaching and learning process. For Special Education, these tools contextualize issues that can be explored in alternative ways, especially for students with Autism Spectrum Disorder. Thus, this article investigates the digital technologies used in an educational context with autistic students. The methodological steps used were a mapping what Brazilian Graduate Program in Education researchers are producing about this topic. The database used was the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations. The results showed a low incidence of research on the subject in the programs analyzed, suggesting a solid indication for expanding research, given the various possibilities that can be articulated for public education through technologies for students with Autism. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/3660 10.26694/rles.v26i52.3660 |
url |
https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/3660 |
identifier_str_mv |
10.26694/rles.v26i52.3660 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/3660/3403 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Linguagens, Educação e Sociedade info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Linguagens, Educação e Sociedade |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Piauí |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Piauí |
dc.source.none.fl_str_mv |
Languages, Education and Society; Vol. 26 No. 52 (2022): Dossiê: Que Currículo é a BNCC?; 559-578 Lenguaje, Educación y Sociedad ; Vol. 26 Núm. 52 (2022): Dossiê: Que Currículo é a BNCC?; 559-578 Linguagens, Educação e Sociedade; v. 26 n. 52 (2022): Dossiê: Que Currículo é a BNCC?; 559-578 2526-8449 reponame:Linguagens, Educação e Sociedade (Online) instname:Universidade Federal do Piauí (UFPI) instacron:UFPI |
instname_str |
Universidade Federal do Piauí (UFPI) |
instacron_str |
UFPI |
institution |
UFPI |
reponame_str |
Linguagens, Educação e Sociedade (Online) |
collection |
Linguagens, Educação e Sociedade (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linguagens, Educação e Sociedade (Online) - Universidade Federal do Piauí (UFPI) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistales.ppged@ufpi.edu.br |
_version_ |
1822182093920141312 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.26694/rles.v26i52.3660 |