Digital Educational Technology and the Autism: what are the Postgraduate Programs in Education weaving?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coelho Neto, João
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Alves, Adriana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
DOI: 10.26694/rles.v26i52.3660
Texto Completo: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/3660
Resumo: Digital Technologies, especially in the area of Education, aim to assist the teaching and learning process. For Special Education, these tools contextualize issues that can be explored in alternative ways, especially for students with Autism Spectrum Disorder. Thus, this article investigates the digital technologies used in an educational context with autistic students. The methodological steps used were a mapping what Brazilian Graduate Program in Education researchers are producing about this topic. The database used was the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations. The results showed a low incidence of research on the subject in the programs analyzed, suggesting a solid indication for expanding research, given the various possibilities that can be articulated for public education through technologies for students with Autism.
id UFPI-5_bde672a3fc5b20e824fcf41b69c6e8f7
oai_identifier_str oai:periodicos.ufpi.br:article/3660
network_acronym_str UFPI-5
network_name_str Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
spelling Digital Educational Technology and the Autism: what are the Postgraduate Programs in Education weaving?Tecnología Educativa Digital Y Autismo: ¿Qué tejen los Programas Educativos de Posgrad?TECNOLOGIA DIGITAL EDUCACIONAL E O AUTISMO: O QUE TECEM OS PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO?Tecnologia DigitalTranstorno do Espectro AutistaPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoMapeamentoTecnología digitalTranstorno del espectro autistaPrograma de Posgrado en EducaciónMapeo sistemáticoDigital TechnologyAutism Spectrum DisorderGraduate Program in EducationRoadmap Digital Technologies, especially in the area of Education, aim to assist the teaching and learning process. For Special Education, these tools contextualize issues that can be explored in alternative ways, especially for students with Autism Spectrum Disorder. Thus, this article investigates the digital technologies used in an educational context with autistic students. The methodological steps used were a mapping what Brazilian Graduate Program in Education researchers are producing about this topic. The database used was the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations. The results showed a low incidence of research on the subject in the programs analyzed, suggesting a solid indication for expanding research, given the various possibilities that can be articulated for public education through technologies for students with Autism. El uso de las Tecnologías Digitales, principalmente en el área de Educación, tiene como objetivo ayudar en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Para la Educación Especial, este instrumento tiene como objetivo contextualizar temas que pueden ser explorados de formas alternativas; especialmente para estudiantes con Trastorno del Espectro Autista. Por lo tanto, este artículo tiene como objetivo investigar sobre las tecnologías digitales que se han utilizado en un contexto educativo con personas autistas. Los pasos metodológicos utilizados fueron a mapeando lo que está siendo producido sobre el tema por el Programa Brasileño de Posgrado en Educación. La base de datos utilizada fue la Biblioteca Digital Brasileña de Tesis y Disertaciones. Como resultado, hubo una baja incidencia de investigaciones sobre el tema en los programas investigados, lo que sugiere un fuerte indicio de ampliar la investigación, dadas las diversas posibilidades que se pueden articular para la educación pública a través de las tecnologías con estudiantes con autismo.O uso das Tecnologias Digitais, principalmente na área da Educação, visa auxiliar no processo de ensino e aprendizagem. Para a Educação Especial, esse instrumento vem ao encontro de contextualizar assuntos que podem ser explorados de formas alternativas; principalmente para alunos com Transtorno do Espectro Autista. Dessa forma, este artigo tem por objetivo investigar acerca das tecnologias digitais que vêm sendo utilizadas em um contexto educacional com autistas. Os encaminhamentos metodológicos utilizados foram um mapeando sistemático sobre o uso das tecnologias para alunos autistas nos programas de Pós-Graduação em Educação brasileiros. A base de dados utilizada foi a Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações. Como resultados verificou-se a baixa incidência de pesquisas sobre a temática nos programas pesquisados, sugerindo uma robusta indicação de ampliação das pesquisas, visto as diversas possibilidades que podem ser articuladas para a educação pública por meio de tecnologias com estudantes com autismo.Universidade Federal do Piauí2022-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/366010.26694/rles.v26i52.3660Languages, Education and Society; Vol. 26 No. 52 (2022): Dossiê: Que Currículo é a BNCC?; 559-578Lenguaje, Educación y Sociedad ; Vol. 26 Núm. 52 (2022): Dossiê: Que Currículo é a BNCC?; 559-578Linguagens, Educação e Sociedade; v. 26 n. 52 (2022): Dossiê: Que Currículo é a BNCC?; 559-5782526-8449reponame:Linguagens, Educação e Sociedade (Online)instname:Universidade Federal do Piauí (UFPI)instacron:UFPIporhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/3660/3403Copyright (c) 2022 Linguagens, Educação e Sociedadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessCoelho Neto, JoãoAlves, Adriana2023-01-29T01:18:19Zoai:periodicos.ufpi.br:article/3660Revistahttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/PUBhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/oairevistales.ppged@ufpi.edu.br2526-84491518-0743opendoar:2023-01-29T01:18:19Linguagens, Educação e Sociedade (Online) - Universidade Federal do Piauí (UFPI)false
dc.title.none.fl_str_mv Digital Educational Technology and the Autism: what are the Postgraduate Programs in Education weaving?
Tecnología Educativa Digital Y Autismo: ¿Qué tejen los Programas Educativos de Posgrad?
TECNOLOGIA DIGITAL EDUCACIONAL E O AUTISMO: O QUE TECEM OS PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO?
title Digital Educational Technology and the Autism: what are the Postgraduate Programs in Education weaving?
spellingShingle Digital Educational Technology and the Autism: what are the Postgraduate Programs in Education weaving?
Digital Educational Technology and the Autism: what are the Postgraduate Programs in Education weaving?
Coelho Neto, João
Tecnologia Digital
Transtorno do Espectro Autista
Programa de Pós-Graduação em Educação
Mapeamento
Tecnología digital
Transtorno del espectro autista
Programa de Posgrado en Educación
Mapeo sistemático
Digital Technology
Autism Spectrum Disorder
Graduate Program in Education
Roadmap
Coelho Neto, João
Tecnologia Digital
Transtorno do Espectro Autista
Programa de Pós-Graduação em Educação
Mapeamento
Tecnología digital
Transtorno del espectro autista
Programa de Posgrado en Educación
Mapeo sistemático
Digital Technology
Autism Spectrum Disorder
Graduate Program in Education
Roadmap
title_short Digital Educational Technology and the Autism: what are the Postgraduate Programs in Education weaving?
title_full Digital Educational Technology and the Autism: what are the Postgraduate Programs in Education weaving?
title_fullStr Digital Educational Technology and the Autism: what are the Postgraduate Programs in Education weaving?
Digital Educational Technology and the Autism: what are the Postgraduate Programs in Education weaving?
title_full_unstemmed Digital Educational Technology and the Autism: what are the Postgraduate Programs in Education weaving?
Digital Educational Technology and the Autism: what are the Postgraduate Programs in Education weaving?
title_sort Digital Educational Technology and the Autism: what are the Postgraduate Programs in Education weaving?
author Coelho Neto, João
author_facet Coelho Neto, João
Coelho Neto, João
Alves, Adriana
Alves, Adriana
author_role author
author2 Alves, Adriana
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Coelho Neto, João
Alves, Adriana
dc.subject.por.fl_str_mv Tecnologia Digital
Transtorno do Espectro Autista
Programa de Pós-Graduação em Educação
Mapeamento
Tecnología digital
Transtorno del espectro autista
Programa de Posgrado en Educación
Mapeo sistemático
Digital Technology
Autism Spectrum Disorder
Graduate Program in Education
Roadmap
topic Tecnologia Digital
Transtorno do Espectro Autista
Programa de Pós-Graduação em Educação
Mapeamento
Tecnología digital
Transtorno del espectro autista
Programa de Posgrado en Educación
Mapeo sistemático
Digital Technology
Autism Spectrum Disorder
Graduate Program in Education
Roadmap
description Digital Technologies, especially in the area of Education, aim to assist the teaching and learning process. For Special Education, these tools contextualize issues that can be explored in alternative ways, especially for students with Autism Spectrum Disorder. Thus, this article investigates the digital technologies used in an educational context with autistic students. The methodological steps used were a mapping what Brazilian Graduate Program in Education researchers are producing about this topic. The database used was the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations. The results showed a low incidence of research on the subject in the programs analyzed, suggesting a solid indication for expanding research, given the various possibilities that can be articulated for public education through technologies for students with Autism.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/3660
10.26694/rles.v26i52.3660
url https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/3660
identifier_str_mv 10.26694/rles.v26i52.3660
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/3660/3403
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Linguagens, Educação e Sociedade
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Linguagens, Educação e Sociedade
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Piauí
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Piauí
dc.source.none.fl_str_mv Languages, Education and Society; Vol. 26 No. 52 (2022): Dossiê: Que Currículo é a BNCC?; 559-578
Lenguaje, Educación y Sociedad ; Vol. 26 Núm. 52 (2022): Dossiê: Que Currículo é a BNCC?; 559-578
Linguagens, Educação e Sociedade; v. 26 n. 52 (2022): Dossiê: Que Currículo é a BNCC?; 559-578
2526-8449
reponame:Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
instname:Universidade Federal do Piauí (UFPI)
instacron:UFPI
instname_str Universidade Federal do Piauí (UFPI)
instacron_str UFPI
institution UFPI
reponame_str Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
collection Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagens, Educação e Sociedade (Online) - Universidade Federal do Piauí (UFPI)
repository.mail.fl_str_mv revistales.ppged@ufpi.edu.br
_version_ 1822182093920141312
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.26694/rles.v26i52.3660