MAPEAMENTO DA PRODUÇÃO CIENTÍFICA SOBRE O EXERCÍCIO DE PROFESSORES HOMENS NA EDUCAÇÃO INFANTIL (2010-2020)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagens, Educação e Sociedade (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/2498 |
Resumo: | This article deals with the scientific productions that deal with the exercise of male teachers in the context of Early Childhood Education. We used as database, the Brazilian Digital Library of Dissertations Theses - BDTD, more specifically, the researches defended in the period of 2010-2020. We list as the general objective of our study: to map the production of knowledge about the exercise of male teachers in Early Childhood Education. The methodological path is anchored in the qualitative approach, where we make a study of the bibliographic type, through the modality characterized as State of the Art. Weaving a look at the production of knowledge about male teachers in Early Childhood Education, emerges in the perspective of investigating the main challenges, confrontations and taboos that surround male teachers who work in this stage of Basic Education, but also to denounce the frames of machismo , sexism and LGBTphobia that has been reproduced in these spaces. Our considerations point to the emergence of new studies around the teaching experiences of male teachers who work in the context of Early Childhood Education, considering that this reality has been little explored in the scope of academic research. |
id |
UFPI-5_f14f03686ed2965073ced615de246e26 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufpi.br:article/2498 |
network_acronym_str |
UFPI-5 |
network_name_str |
Linguagens, Educação e Sociedade (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
MAPEAMENTO DA PRODUÇÃO CIENTÍFICA SOBRE O EXERCÍCIO DE PROFESSORES HOMENS NA EDUCAÇÃO INFANTIL (2010-2020)Professores homens. Educação infantil. Docência.This article deals with the scientific productions that deal with the exercise of male teachers in the context of Early Childhood Education. We used as database, the Brazilian Digital Library of Dissertations Theses - BDTD, more specifically, the researches defended in the period of 2010-2020. We list as the general objective of our study: to map the production of knowledge about the exercise of male teachers in Early Childhood Education. The methodological path is anchored in the qualitative approach, where we make a study of the bibliographic type, through the modality characterized as State of the Art. Weaving a look at the production of knowledge about male teachers in Early Childhood Education, emerges in the perspective of investigating the main challenges, confrontations and taboos that surround male teachers who work in this stage of Basic Education, but also to denounce the frames of machismo , sexism and LGBTphobia that has been reproduced in these spaces. Our considerations point to the emergence of new studies around the teaching experiences of male teachers who work in the context of Early Childhood Education, considering that this reality has been little explored in the scope of academic research.Este artículo aborda las producciones científicas que abordan el ejercicio de los profesores varones en el contexto de la Educación Infantil. Se utilizó como base de datos la Biblioteca Digital Brasileña de Tesis de Disertaciones - BDTD, más específicamente, las investigaciones defendidas en el período 2010-2020. Enumeramos como objetivo general de nuestro estudio: mapear la producción de conocimiento sobre el ejercicio de los profesores varones en Educación Infantil. El camino metodológico está anclado en el enfoque cualitativo, donde realizamos un estudio de tipo bibliográfico, a través de la modalidad caracterizada como Estado del Arte. Tejer una mirada a la producción de conocimiento sobre docentes en Educación Infantil, surge desde la perspectiva de investigar los principales desafíos, enfrentamientos y tabúes que rodean a los docentes que laboran en esta etapa de Educación Básica, pero, también para denunciar las imágenes de machismo, sexismo y LGBTfobia que se ha reproducido en estos espacios. Nuestras consideraciones apuntan al surgimiento de nuevos estudios en torno a las experiencias docentes de los profesores varones que trabajan en el contexto de la Educación Infantil, considerando que esta realidad ha sido poco explorada en el ámbito de la investigación académica.Este artigo trata das produções científicas que versam acerca do exercício de professores homens no contexto da Educação Infantil. Utilizamos como banco de dados, a Biblioteca Digital Brasileira de Teses Dissertações – BDTD, mais especificamente, as pesquisas defendidas no período de 2010-2020. Elencamos como objetivo geral do nosso estudo: mapear a produção do conhecimento sobre o exercício de professores homens na Educação Infantil. O percurso metodológico se encontra ancorado na abordagem qualitativa, onde fazemos um estudo do tipo bibliográfico, através da modalidade caracterizada como Estado da Arte. Tecer um olhar para a produção do conhecimento sobre professores homens na Educação Infantil, surge na perspectiva de investigar os principais desafios, enfrentamentos e tabus que cercam os docentes homens que atuam nessa etapa da Educação Básica, mas, também, de denunciar os quadros de machismo, sexismo e LGBTfobia que tem sido reproduzido nesses espaços. Nossas considerações apontam para a emergência de novos estudos em torno das experiências docentes de professores homens que atuam no contexto da Educação Infantil, tendo em vista que essa realidade vem sendo pouco explorada no âmbito das pesquisas acadêmicas.Universidade Federal do Piauí2021-10-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/249810.26694/rles.v25i48.2498Languages, Education and Society; Vol. 25 No. 48 (2021): Linguagens, Educação e Sociedade; 130-153Lenguaje, Educación y Sociedad ; Vol. 25 Núm. 48 (2021): Linguagens, Educação e Sociedade; 130-153Linguagens, Educação e Sociedade; v. 25 n. 48 (2021): Linguagens, Educação e Sociedade; 130-1532526-8449reponame:Linguagens, Educação e Sociedade (Online)instname:Universidade Federal do Piauí (UFPI)instacron:UFPIporhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/2498/3349Copyright (c) 2022 Linguagens, Educação e Sociedadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Marciano AntonioCarvalho Laje, Allene2023-06-02T18:29:36Zoai:periodicos.ufpi.br:article/2498Revistahttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/PUBhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/oairevistales.ppged@ufpi.edu.br2526-84491518-0743opendoar:2023-06-02T18:29:36Linguagens, Educação e Sociedade (Online) - Universidade Federal do Piauí (UFPI)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
MAPEAMENTO DA PRODUÇÃO CIENTÍFICA SOBRE O EXERCÍCIO DE PROFESSORES HOMENS NA EDUCAÇÃO INFANTIL (2010-2020) |
title |
MAPEAMENTO DA PRODUÇÃO CIENTÍFICA SOBRE O EXERCÍCIO DE PROFESSORES HOMENS NA EDUCAÇÃO INFANTIL (2010-2020) |
spellingShingle |
MAPEAMENTO DA PRODUÇÃO CIENTÍFICA SOBRE O EXERCÍCIO DE PROFESSORES HOMENS NA EDUCAÇÃO INFANTIL (2010-2020) Silva, Marciano Antonio Professores homens. Educação infantil. Docência. |
title_short |
MAPEAMENTO DA PRODUÇÃO CIENTÍFICA SOBRE O EXERCÍCIO DE PROFESSORES HOMENS NA EDUCAÇÃO INFANTIL (2010-2020) |
title_full |
MAPEAMENTO DA PRODUÇÃO CIENTÍFICA SOBRE O EXERCÍCIO DE PROFESSORES HOMENS NA EDUCAÇÃO INFANTIL (2010-2020) |
title_fullStr |
MAPEAMENTO DA PRODUÇÃO CIENTÍFICA SOBRE O EXERCÍCIO DE PROFESSORES HOMENS NA EDUCAÇÃO INFANTIL (2010-2020) |
title_full_unstemmed |
MAPEAMENTO DA PRODUÇÃO CIENTÍFICA SOBRE O EXERCÍCIO DE PROFESSORES HOMENS NA EDUCAÇÃO INFANTIL (2010-2020) |
title_sort |
MAPEAMENTO DA PRODUÇÃO CIENTÍFICA SOBRE O EXERCÍCIO DE PROFESSORES HOMENS NA EDUCAÇÃO INFANTIL (2010-2020) |
author |
Silva, Marciano Antonio |
author_facet |
Silva, Marciano Antonio Carvalho Laje, Allene |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho Laje, Allene |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Marciano Antonio Carvalho Laje, Allene |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Professores homens. Educação infantil. Docência. |
topic |
Professores homens. Educação infantil. Docência. |
description |
This article deals with the scientific productions that deal with the exercise of male teachers in the context of Early Childhood Education. We used as database, the Brazilian Digital Library of Dissertations Theses - BDTD, more specifically, the researches defended in the period of 2010-2020. We list as the general objective of our study: to map the production of knowledge about the exercise of male teachers in Early Childhood Education. The methodological path is anchored in the qualitative approach, where we make a study of the bibliographic type, through the modality characterized as State of the Art. Weaving a look at the production of knowledge about male teachers in Early Childhood Education, emerges in the perspective of investigating the main challenges, confrontations and taboos that surround male teachers who work in this stage of Basic Education, but also to denounce the frames of machismo , sexism and LGBTphobia that has been reproduced in these spaces. Our considerations point to the emergence of new studies around the teaching experiences of male teachers who work in the context of Early Childhood Education, considering that this reality has been little explored in the scope of academic research. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/2498 10.26694/rles.v25i48.2498 |
url |
https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/2498 |
identifier_str_mv |
10.26694/rles.v25i48.2498 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/2498/3349 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Linguagens, Educação e Sociedade info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Linguagens, Educação e Sociedade |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Piauí |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Piauí |
dc.source.none.fl_str_mv |
Languages, Education and Society; Vol. 25 No. 48 (2021): Linguagens, Educação e Sociedade; 130-153 Lenguaje, Educación y Sociedad ; Vol. 25 Núm. 48 (2021): Linguagens, Educação e Sociedade; 130-153 Linguagens, Educação e Sociedade; v. 25 n. 48 (2021): Linguagens, Educação e Sociedade; 130-153 2526-8449 reponame:Linguagens, Educação e Sociedade (Online) instname:Universidade Federal do Piauí (UFPI) instacron:UFPI |
instname_str |
Universidade Federal do Piauí (UFPI) |
instacron_str |
UFPI |
institution |
UFPI |
reponame_str |
Linguagens, Educação e Sociedade (Online) |
collection |
Linguagens, Educação e Sociedade (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linguagens, Educação e Sociedade (Online) - Universidade Federal do Piauí (UFPI) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistales.ppged@ufpi.edu.br |
_version_ |
1796797444298637312 |