O corpo como palco da teatralidade humana: marcas na formação acadêmica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Amaral, Augusto Luis Medeiros
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
Texto Completo: http://repositorio.ufpel.edu.br/handle/ri/1820
Resumo: This piece of writing intends to contribute to the concept of human theatricality, corporifying itself while memories and experimentations are stated. It is a process of development inspired on the philosophy of difference, the device of which is the theater. It tries to make bodies that Interact, transformations, markings, dispersions evident, providing elements that compose a group of practice-theory.Actions and ideas generated during incursions in alien territory, at the frontier among art, philosophy, and education in a changing zone. The empirical field of research is constituted fundamentally from the experience of teaching Educational Philosophy and The Philosophy of Physical Education in the undergraduate course of Physical Education, at the Atlântico Sul College, understood here as the practice of Oneself. Work developed around the recognition of the processes of development of its agents, questioning the formal field of education, the ditional relation between the subject and the object of research, the hegemonic models, and the finished product.The field of problem making appears from the resistance to living and defines the methodological pathway of research.
id UFPL_4b49b95e46cfa0c9150f8f972d74b33f
oai_identifier_str oai:guaiaca.ufpel.edu.br:123456789/1820
network_acronym_str UFPL
network_name_str Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
repository_id_str
spelling http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4121587E5http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799710D7Pardo, Eliane RibeiroAmaral, Augusto Luis Medeiros2014-08-20T13:49:13Z2009-06-172014-08-20T13:49:13Z2009-03-30AMARAL, Augusto Luis Medeiros. O corpo como palco da teatralidade humana: marcas na formação acadêmica. 2009. 137 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2009.http://repositorio.ufpel.edu.br/handle/ri/1820This piece of writing intends to contribute to the concept of human theatricality, corporifying itself while memories and experimentations are stated. It is a process of development inspired on the philosophy of difference, the device of which is the theater. It tries to make bodies that Interact, transformations, markings, dispersions evident, providing elements that compose a group of practice-theory.Actions and ideas generated during incursions in alien territory, at the frontier among art, philosophy, and education in a changing zone. The empirical field of research is constituted fundamentally from the experience of teaching Educational Philosophy and The Philosophy of Physical Education in the undergraduate course of Physical Education, at the Atlântico Sul College, understood here as the practice of Oneself. Work developed around the recognition of the processes of development of its agents, questioning the formal field of education, the ditional relation between the subject and the object of research, the hegemonic models, and the finished product.The field of problem making appears from the resistance to living and defines the methodological pathway of research.Esta escrita pretende contribuir com a construção do conceito de teatralidade humana, corporificando-se enquanto são enunciadas memórias e experimentações. Trata-se de um processo de formação inspirado na filosofia da diferença, cujo dispositivo é o teatro. Procura evidenciar corpos que interagem, devires, marcas, dispersões; fornecendo elementos que compõem um conjunto prático-teórico. Ações e ideias geradas durante incursões no território alheio, na fronteira entre arte, filosofia e educação em uma zona de mutação. O campo empírico da pesquisa constitui-se fundamentalmente a partir das práticas como professor da disciplina Filosofia da Educação e Filosofia da Educação Física no curso de licenciatura em Educação Física, da Faculdade Atlântico Sul em Pelotas, aqui entendidas como práticas de Si. Um trabalho desenvolvido em torno da valorização dos processos de formação de seus agentes, colocando em questão o campo formal da educação, a relação tradicional entre sujeito e objeto de pesquisa, os modelos hegemônicos e os produtos acabados. O campo de problematização surge a partir do embate com o vivido e define os rumos metodológicos da pequisa.application/pdfporUniversidade Federal de PelotasPrograma de Pós-Graduação em Educação FísicaUFPelBREscola Superior de Educação FísicaExperimentaçãoFormaçãoMemóriaTeatralidade humanaDevelopmentMemoryHuman theatricalityCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICAO corpo como palco da teatralidade humana: marcas na formação acadêmicainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFPel - Guaiacainstname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)instacron:UFPELORIGINALaugustoamaral.pdfapplication/pdf11468891http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1820/1/augustoamaral.pdf657fbf7fccf79b4331f6abef65a9b8e1MD51open accessTEXTaugustoamaral.pdf.txtaugustoamaral.pdf.txtExtracted Texttext/plain288671http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1820/2/augustoamaral.pdf.txt54ef18c527a9877ca0d6fff4fa046443MD52open accessTHUMBNAILaugustoamaral.pdf.jpgaugustoamaral.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1346http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1820/3/augustoamaral.pdf.jpge54c64ba8ca016b2504fc4f25fc81c51MD53open access123456789/18202022-12-15 18:19:50.592open accessoai:guaiaca.ufpel.edu.br:123456789/1820Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufpel.edu.br/oai/requestrippel@ufpel.edu.br || repositorio@ufpel.edu.br || aline.batista@ufpel.edu.bropendoar:2022-12-15T21:19:50Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)false
dc.title.por.fl_str_mv O corpo como palco da teatralidade humana: marcas na formação acadêmica
title O corpo como palco da teatralidade humana: marcas na formação acadêmica
spellingShingle O corpo como palco da teatralidade humana: marcas na formação acadêmica
Amaral, Augusto Luis Medeiros
Experimentação
Formação
Memória
Teatralidade humana
Development
Memory
Human theatricality
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
title_short O corpo como palco da teatralidade humana: marcas na formação acadêmica
title_full O corpo como palco da teatralidade humana: marcas na formação acadêmica
title_fullStr O corpo como palco da teatralidade humana: marcas na formação acadêmica
title_full_unstemmed O corpo como palco da teatralidade humana: marcas na formação acadêmica
title_sort O corpo como palco da teatralidade humana: marcas na formação acadêmica
author Amaral, Augusto Luis Medeiros
author_facet Amaral, Augusto Luis Medeiros
author_role author
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4121587E5
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799710D7
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Pardo, Eliane Ribeiro
dc.contributor.author.fl_str_mv Amaral, Augusto Luis Medeiros
contributor_str_mv Pardo, Eliane Ribeiro
dc.subject.por.fl_str_mv Experimentação
Formação
Memória
Teatralidade humana
topic Experimentação
Formação
Memória
Teatralidade humana
Development
Memory
Human theatricality
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Development
Memory
Human theatricality
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
description This piece of writing intends to contribute to the concept of human theatricality, corporifying itself while memories and experimentations are stated. It is a process of development inspired on the philosophy of difference, the device of which is the theater. It tries to make bodies that Interact, transformations, markings, dispersions evident, providing elements that compose a group of practice-theory.Actions and ideas generated during incursions in alien territory, at the frontier among art, philosophy, and education in a changing zone. The empirical field of research is constituted fundamentally from the experience of teaching Educational Philosophy and The Philosophy of Physical Education in the undergraduate course of Physical Education, at the Atlântico Sul College, understood here as the practice of Oneself. Work developed around the recognition of the processes of development of its agents, questioning the formal field of education, the ditional relation between the subject and the object of research, the hegemonic models, and the finished product.The field of problem making appears from the resistance to living and defines the methodological pathway of research.
publishDate 2009
dc.date.available.fl_str_mv 2009-06-17
2014-08-20T13:49:13Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-03-30
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-08-20T13:49:13Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv AMARAL, Augusto Luis Medeiros. O corpo como palco da teatralidade humana: marcas na formação acadêmica. 2009. 137 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufpel.edu.br/handle/ri/1820
identifier_str_mv AMARAL, Augusto Luis Medeiros. O corpo como palco da teatralidade humana: marcas na formação acadêmica. 2009. 137 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2009.
url http://repositorio.ufpel.edu.br/handle/ri/1820
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Pelotas
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Física
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFPel
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Escola Superior de Educação Física
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Pelotas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
instname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)
instacron:UFPEL
instname_str Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)
instacron_str UFPEL
institution UFPEL
reponame_str Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
collection Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
bitstream.url.fl_str_mv http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1820/1/augustoamaral.pdf
http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1820/2/augustoamaral.pdf.txt
http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1820/3/augustoamaral.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 657fbf7fccf79b4331f6abef65a9b8e1
54ef18c527a9877ca0d6fff4fa046443
e54c64ba8ca016b2504fc4f25fc81c51
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)
repository.mail.fl_str_mv rippel@ufpel.edu.br || repositorio@ufpel.edu.br || aline.batista@ufpel.edu.br
_version_ 1801847007374999552