Jogo e educação infantil: contribuições da hermenêutica filosófica de Gadamer

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Riegel, Carmen de Barros
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
Texto Completo: http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1702
Resumo: This research aims to investigate how games, analyzed from Hans-Georg Gadamer´s Philosophic Hermeneutics point of view, can contribute to child upbringing in Child Education. For such the pedagogic practice of Child Education teachers at the Mimosa Day Care Center was discussed with the participation of a researcher and through a reflective and active dialogical process that could lead to the collective building of a game conception which enabled the qualification of the educational process developed by these teachers. The methodology used suggests a qualitative piece of research which was done by observation and interviews in order to collect as many data and pieces of information as possible to subsidize the analysis and interpretation of results. The main material for this analysis, besides observation, was made up of the teachers accounts of their game conceptions in the pedagogic action with the children. Gadamer´s Philosophic Hermeneutics served as the theoretical basis for this research as to the ontological explanation of the game as a conducting wire in human education. Data analysis demonstrates the need for a continuous reflection on the importance of games in child upbringing. Also, it proves that the human dimension of games, according to Gadamer, adds to the qualification of the teaching staff´s work with children by means of a humanizing action of respect towards them, and in their relation in the search for world disclosure.
id UFPL_4d2e3a258a5cbbd52c4631fdbacd824d
oai_identifier_str oai:guaiaca.ufpel.edu.br:123456789/1702
network_acronym_str UFPL
network_name_str Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
repository_id_str
spelling http://lattes.cnpq.br/8715910574132612http://lattes.cnpq.br/6451513910863914Oliveira, Avelino da RosaRiegel, Carmen de Barros2014-08-20T13:48:17Z2012-05-102014-08-20T13:48:17Z2008-11-20RIEGEL, Carmen de Barros. Jogo e educação infantil: contribuições da hermenêutica filosófica de Gadamer. 2008. 130 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2008.http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1702This research aims to investigate how games, analyzed from Hans-Georg Gadamer´s Philosophic Hermeneutics point of view, can contribute to child upbringing in Child Education. For such the pedagogic practice of Child Education teachers at the Mimosa Day Care Center was discussed with the participation of a researcher and through a reflective and active dialogical process that could lead to the collective building of a game conception which enabled the qualification of the educational process developed by these teachers. The methodology used suggests a qualitative piece of research which was done by observation and interviews in order to collect as many data and pieces of information as possible to subsidize the analysis and interpretation of results. The main material for this analysis, besides observation, was made up of the teachers accounts of their game conceptions in the pedagogic action with the children. Gadamer´s Philosophic Hermeneutics served as the theoretical basis for this research as to the ontological explanation of the game as a conducting wire in human education. Data analysis demonstrates the need for a continuous reflection on the importance of games in child upbringing. Also, it proves that the human dimension of games, according to Gadamer, adds to the qualification of the teaching staff´s work with children by means of a humanizing action of respect towards them, and in their relation in the search for world disclosure.Esta pesquisa tem por objetivo investigar como o jogo, entendido a partir da Hermenêutica Filosófica de Hans-Georg Gadamer, pode contribuir no processo de formação da criança na Educação Infantil. Para isso foi necessário problematizar a prática pedagógica das professoras da Creche Mimosa, inserindo-me num processo dialógico de reflexão e ação que resultasse na construção coletiva de uma concepção de jogo capaz de contribuir para qualificar o processo educacional por elas desenvolvido. A metodologia utilizada sugere uma pesquisa qualitativa, realizada a partir de observações e entrevistas como forma de coletar o maior número de dados e informações que pudessem contribuir para análise e interpretação dos resultados. O principal material de análise, além das observações, são as narrativas das professoras a respeito de suas concepções do jogo na ação pedagógica com crianças. A Hermenêutica Filosófica de Gadamer é o referencial teórico utilizado pela pesquisa no que se refere à explicação ontológica do jogo como fio condutor da formação humana. A análise dos dados demonstra a necessidade de um contínuo pensar no processo da Educação Infantil sobre a importância do jogo para a formação da criança. Além disso, comprova que a dimensão humana do jogo, conforme o pensamento gadameriano, contribui para qualificar o trabalho docente com as crianças numa ação humanizadora, de respeito à criança, enquanto ser de relações em busca de desvendar o mundo.application/pdfporUniversidade Federal de PelotasPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFPelBREducaçãoHermenêutica filosófica de GadamerJogoEducação infantilGadamer´s philosophic hermeneuticsGamesChild educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOJogo e educação infantil: contribuições da hermenêutica filosófica de Gadamerinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFPel - Guaiacainstname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)instacron:UFPELORIGINALCarmen_Barros_Riegel.pdfapplication/pdf925138http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1702/1/Carmen_Barros_Riegel.pdf72c5639d6f633d059283df311e1623cbMD51open accessTEXTCarmen_Barros_Riegel.pdf.txtCarmen_Barros_Riegel.pdf.txtExtracted Texttext/plain282341http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1702/2/Carmen_Barros_Riegel.pdf.txt3478969a1a53fafc7614e057ce7b3f72MD52open accessTHUMBNAILCarmen_Barros_Riegel.pdf.jpgCarmen_Barros_Riegel.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1173http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1702/3/Carmen_Barros_Riegel.pdf.jpg7e6f41869573645f9c6800d8c38fcfeaMD53open access123456789/17022021-12-08 19:27:46.404open accessoai:guaiaca.ufpel.edu.br:123456789/1702Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufpel.edu.br/oai/requestrippel@ufpel.edu.br || repositorio@ufpel.edu.br || aline.batista@ufpel.edu.bropendoar:2021-12-08T22:27:46Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)false
dc.title.por.fl_str_mv Jogo e educação infantil: contribuições da hermenêutica filosófica de Gadamer
title Jogo e educação infantil: contribuições da hermenêutica filosófica de Gadamer
spellingShingle Jogo e educação infantil: contribuições da hermenêutica filosófica de Gadamer
Riegel, Carmen de Barros
Hermenêutica filosófica de Gadamer
Jogo
Educação infantil
Gadamer´s philosophic hermeneutics
Games
Child education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Jogo e educação infantil: contribuições da hermenêutica filosófica de Gadamer
title_full Jogo e educação infantil: contribuições da hermenêutica filosófica de Gadamer
title_fullStr Jogo e educação infantil: contribuições da hermenêutica filosófica de Gadamer
title_full_unstemmed Jogo e educação infantil: contribuições da hermenêutica filosófica de Gadamer
title_sort Jogo e educação infantil: contribuições da hermenêutica filosófica de Gadamer
author Riegel, Carmen de Barros
author_facet Riegel, Carmen de Barros
author_role author
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8715910574132612
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6451513910863914
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Oliveira, Avelino da Rosa
dc.contributor.author.fl_str_mv Riegel, Carmen de Barros
contributor_str_mv Oliveira, Avelino da Rosa
dc.subject.por.fl_str_mv Hermenêutica filosófica de Gadamer
Jogo
Educação infantil
topic Hermenêutica filosófica de Gadamer
Jogo
Educação infantil
Gadamer´s philosophic hermeneutics
Games
Child education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Gadamer´s philosophic hermeneutics
Games
Child education
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This research aims to investigate how games, analyzed from Hans-Georg Gadamer´s Philosophic Hermeneutics point of view, can contribute to child upbringing in Child Education. For such the pedagogic practice of Child Education teachers at the Mimosa Day Care Center was discussed with the participation of a researcher and through a reflective and active dialogical process that could lead to the collective building of a game conception which enabled the qualification of the educational process developed by these teachers. The methodology used suggests a qualitative piece of research which was done by observation and interviews in order to collect as many data and pieces of information as possible to subsidize the analysis and interpretation of results. The main material for this analysis, besides observation, was made up of the teachers accounts of their game conceptions in the pedagogic action with the children. Gadamer´s Philosophic Hermeneutics served as the theoretical basis for this research as to the ontological explanation of the game as a conducting wire in human education. Data analysis demonstrates the need for a continuous reflection on the importance of games in child upbringing. Also, it proves that the human dimension of games, according to Gadamer, adds to the qualification of the teaching staff´s work with children by means of a humanizing action of respect towards them, and in their relation in the search for world disclosure.
publishDate 2008
dc.date.issued.fl_str_mv 2008-11-20
dc.date.available.fl_str_mv 2012-05-10
2014-08-20T13:48:17Z
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-08-20T13:48:17Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv RIEGEL, Carmen de Barros. Jogo e educação infantil: contribuições da hermenêutica filosófica de Gadamer. 2008. 130 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2008.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1702
identifier_str_mv RIEGEL, Carmen de Barros. Jogo e educação infantil: contribuições da hermenêutica filosófica de Gadamer. 2008. 130 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2008.
url http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1702
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Pelotas
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFPel
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Pelotas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
instname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)
instacron:UFPEL
instname_str Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)
instacron_str UFPEL
institution UFPEL
reponame_str Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
collection Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
bitstream.url.fl_str_mv http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1702/1/Carmen_Barros_Riegel.pdf
http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1702/2/Carmen_Barros_Riegel.pdf.txt
http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1702/3/Carmen_Barros_Riegel.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 72c5639d6f633d059283df311e1623cb
3478969a1a53fafc7614e057ce7b3f72
7e6f41869573645f9c6800d8c38fcfea
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)
repository.mail.fl_str_mv rippel@ufpel.edu.br || repositorio@ufpel.edu.br || aline.batista@ufpel.edu.br
_version_ 1801846958858436608