Jogo e educação infantil: contribuições da hermenêutica filosófica de Gadamer
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca |
Texto Completo: | http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1702 |
Resumo: | This research aims to investigate how games, analyzed from Hans-Georg Gadamer´s Philosophic Hermeneutics point of view, can contribute to child upbringing in Child Education. For such the pedagogic practice of Child Education teachers at the Mimosa Day Care Center was discussed with the participation of a researcher and through a reflective and active dialogical process that could lead to the collective building of a game conception which enabled the qualification of the educational process developed by these teachers. The methodology used suggests a qualitative piece of research which was done by observation and interviews in order to collect as many data and pieces of information as possible to subsidize the analysis and interpretation of results. The main material for this analysis, besides observation, was made up of the teachers accounts of their game conceptions in the pedagogic action with the children. Gadamer´s Philosophic Hermeneutics served as the theoretical basis for this research as to the ontological explanation of the game as a conducting wire in human education. Data analysis demonstrates the need for a continuous reflection on the importance of games in child upbringing. Also, it proves that the human dimension of games, according to Gadamer, adds to the qualification of the teaching staff´s work with children by means of a humanizing action of respect towards them, and in their relation in the search for world disclosure. |
id |
UFPL_4d2e3a258a5cbbd52c4631fdbacd824d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:guaiaca.ufpel.edu.br:123456789/1702 |
network_acronym_str |
UFPL |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca |
repository_id_str |
|
spelling |
http://lattes.cnpq.br/8715910574132612http://lattes.cnpq.br/6451513910863914Oliveira, Avelino da RosaRiegel, Carmen de Barros2014-08-20T13:48:17Z2012-05-102014-08-20T13:48:17Z2008-11-20RIEGEL, Carmen de Barros. Jogo e educação infantil: contribuições da hermenêutica filosófica de Gadamer. 2008. 130 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2008.http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1702This research aims to investigate how games, analyzed from Hans-Georg Gadamer´s Philosophic Hermeneutics point of view, can contribute to child upbringing in Child Education. For such the pedagogic practice of Child Education teachers at the Mimosa Day Care Center was discussed with the participation of a researcher and through a reflective and active dialogical process that could lead to the collective building of a game conception which enabled the qualification of the educational process developed by these teachers. The methodology used suggests a qualitative piece of research which was done by observation and interviews in order to collect as many data and pieces of information as possible to subsidize the analysis and interpretation of results. The main material for this analysis, besides observation, was made up of the teachers accounts of their game conceptions in the pedagogic action with the children. Gadamer´s Philosophic Hermeneutics served as the theoretical basis for this research as to the ontological explanation of the game as a conducting wire in human education. Data analysis demonstrates the need for a continuous reflection on the importance of games in child upbringing. Also, it proves that the human dimension of games, according to Gadamer, adds to the qualification of the teaching staff´s work with children by means of a humanizing action of respect towards them, and in their relation in the search for world disclosure.Esta pesquisa tem por objetivo investigar como o jogo, entendido a partir da Hermenêutica Filosófica de Hans-Georg Gadamer, pode contribuir no processo de formação da criança na Educação Infantil. Para isso foi necessário problematizar a prática pedagógica das professoras da Creche Mimosa, inserindo-me num processo dialógico de reflexão e ação que resultasse na construção coletiva de uma concepção de jogo capaz de contribuir para qualificar o processo educacional por elas desenvolvido. A metodologia utilizada sugere uma pesquisa qualitativa, realizada a partir de observações e entrevistas como forma de coletar o maior número de dados e informações que pudessem contribuir para análise e interpretação dos resultados. O principal material de análise, além das observações, são as narrativas das professoras a respeito de suas concepções do jogo na ação pedagógica com crianças. A Hermenêutica Filosófica de Gadamer é o referencial teórico utilizado pela pesquisa no que se refere à explicação ontológica do jogo como fio condutor da formação humana. A análise dos dados demonstra a necessidade de um contínuo pensar no processo da Educação Infantil sobre a importância do jogo para a formação da criança. Além disso, comprova que a dimensão humana do jogo, conforme o pensamento gadameriano, contribui para qualificar o trabalho docente com as crianças numa ação humanizadora, de respeito à criança, enquanto ser de relações em busca de desvendar o mundo.application/pdfporUniversidade Federal de PelotasPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFPelBREducaçãoHermenêutica filosófica de GadamerJogoEducação infantilGadamer´s philosophic hermeneuticsGamesChild educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOJogo e educação infantil: contribuições da hermenêutica filosófica de Gadamerinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFPel - Guaiacainstname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)instacron:UFPELORIGINALCarmen_Barros_Riegel.pdfapplication/pdf925138http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1702/1/Carmen_Barros_Riegel.pdf72c5639d6f633d059283df311e1623cbMD51open accessTEXTCarmen_Barros_Riegel.pdf.txtCarmen_Barros_Riegel.pdf.txtExtracted Texttext/plain282341http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1702/2/Carmen_Barros_Riegel.pdf.txt3478969a1a53fafc7614e057ce7b3f72MD52open accessTHUMBNAILCarmen_Barros_Riegel.pdf.jpgCarmen_Barros_Riegel.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1173http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1702/3/Carmen_Barros_Riegel.pdf.jpg7e6f41869573645f9c6800d8c38fcfeaMD53open access123456789/17022021-12-08 19:27:46.404open accessoai:guaiaca.ufpel.edu.br:123456789/1702Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufpel.edu.br/oai/requestrippel@ufpel.edu.br || repositorio@ufpel.edu.br || aline.batista@ufpel.edu.bropendoar:2021-12-08T22:27:46Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Jogo e educação infantil: contribuições da hermenêutica filosófica de Gadamer |
title |
Jogo e educação infantil: contribuições da hermenêutica filosófica de Gadamer |
spellingShingle |
Jogo e educação infantil: contribuições da hermenêutica filosófica de Gadamer Riegel, Carmen de Barros Hermenêutica filosófica de Gadamer Jogo Educação infantil Gadamer´s philosophic hermeneutics Games Child education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Jogo e educação infantil: contribuições da hermenêutica filosófica de Gadamer |
title_full |
Jogo e educação infantil: contribuições da hermenêutica filosófica de Gadamer |
title_fullStr |
Jogo e educação infantil: contribuições da hermenêutica filosófica de Gadamer |
title_full_unstemmed |
Jogo e educação infantil: contribuições da hermenêutica filosófica de Gadamer |
title_sort |
Jogo e educação infantil: contribuições da hermenêutica filosófica de Gadamer |
author |
Riegel, Carmen de Barros |
author_facet |
Riegel, Carmen de Barros |
author_role |
author |
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8715910574132612 |
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6451513910863914 |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Oliveira, Avelino da Rosa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Riegel, Carmen de Barros |
contributor_str_mv |
Oliveira, Avelino da Rosa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Hermenêutica filosófica de Gadamer Jogo Educação infantil |
topic |
Hermenêutica filosófica de Gadamer Jogo Educação infantil Gadamer´s philosophic hermeneutics Games Child education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Gadamer´s philosophic hermeneutics Games Child education |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This research aims to investigate how games, analyzed from Hans-Georg Gadamer´s Philosophic Hermeneutics point of view, can contribute to child upbringing in Child Education. For such the pedagogic practice of Child Education teachers at the Mimosa Day Care Center was discussed with the participation of a researcher and through a reflective and active dialogical process that could lead to the collective building of a game conception which enabled the qualification of the educational process developed by these teachers. The methodology used suggests a qualitative piece of research which was done by observation and interviews in order to collect as many data and pieces of information as possible to subsidize the analysis and interpretation of results. The main material for this analysis, besides observation, was made up of the teachers accounts of their game conceptions in the pedagogic action with the children. Gadamer´s Philosophic Hermeneutics served as the theoretical basis for this research as to the ontological explanation of the game as a conducting wire in human education. Data analysis demonstrates the need for a continuous reflection on the importance of games in child upbringing. Also, it proves that the human dimension of games, according to Gadamer, adds to the qualification of the teaching staff´s work with children by means of a humanizing action of respect towards them, and in their relation in the search for world disclosure. |
publishDate |
2008 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-11-20 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2012-05-10 2014-08-20T13:48:17Z |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-08-20T13:48:17Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
RIEGEL, Carmen de Barros. Jogo e educação infantil: contribuições da hermenêutica filosófica de Gadamer. 2008. 130 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1702 |
identifier_str_mv |
RIEGEL, Carmen de Barros. Jogo e educação infantil: contribuições da hermenêutica filosófica de Gadamer. 2008. 130 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2008. |
url |
http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1702 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Pelotas |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFPel |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Pelotas |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca instname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL) instacron:UFPEL |
instname_str |
Universidade Federal de Pelotas (UFPEL) |
instacron_str |
UFPEL |
institution |
UFPEL |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca |
collection |
Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1702/1/Carmen_Barros_Riegel.pdf http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1702/2/Carmen_Barros_Riegel.pdf.txt http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1702/3/Carmen_Barros_Riegel.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
72c5639d6f633d059283df311e1623cb 3478969a1a53fafc7614e057ce7b3f72 7e6f41869573645f9c6800d8c38fcfea |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
rippel@ufpel.edu.br || repositorio@ufpel.edu.br || aline.batista@ufpel.edu.br |
_version_ |
1813710146167111680 |