Entendesse?, Sabe? e Visse? como marcadores discursivos na fala de Pelotas/RS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Messa, Gedeon Eloeno Rodrigues
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
Texto Completo: http://repositorio.ufpel.edu.br/handle/ri/2175
Resumo: This work aims to analyze and describe the variation of Discourse Markers derived from verbs entender (to understand), saber (to know) and ver (to see) in different social classes upper-middle class and lower class considering speeches of informants from Social Class Sociolinguistic Database (VarX) based on Labov s theory of Linguistic Variation and Textual-Interactive Perspective. From the bibliographic literature of this search the items entender (to understand), saber (to know) and ver (to see) are considered Interaction s Discourse Markers. In view of the few existing data, linguistic and social variables do not contribute significantly to variation these Interaction s discourse markers, nor for the variation in relation to the agreement of the item entender (to understand) (because it was the only item that suffered variation in verbal form). The results only indicate some evidence that it will go to meet other sociolinguistic studies. Thus, the work focused on a more qualitative analysis of the data; however, the study contributes to a better understanding of linguistics phenomena that marks language in use in thelinguistic community of Pelotas.
id UFPL_716e392a77057afcb4476604bf813ace
oai_identifier_str oai:guaiaca.ufpel.edu.br:123456789/2175
network_acronym_str UFPL
network_name_str Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
repository_id_str
spelling 2014-08-20T14:24:50Z2013-10-162014-08-20T14:24:50Z2013-08-21MESSA, Gedeon Eloeno Rodrigues. Entendesse?, Sabe? e Visse? como marcadores discursivos na fala de Pelotas/RS. 2013. 97 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2013.http://repositorio.ufpel.edu.br/handle/ri/2175This work aims to analyze and describe the variation of Discourse Markers derived from verbs entender (to understand), saber (to know) and ver (to see) in different social classes upper-middle class and lower class considering speeches of informants from Social Class Sociolinguistic Database (VarX) based on Labov s theory of Linguistic Variation and Textual-Interactive Perspective. From the bibliographic literature of this search the items entender (to understand), saber (to know) and ver (to see) are considered Interaction s Discourse Markers. In view of the few existing data, linguistic and social variables do not contribute significantly to variation these Interaction s discourse markers, nor for the variation in relation to the agreement of the item entender (to understand) (because it was the only item that suffered variation in verbal form). The results only indicate some evidence that it will go to meet other sociolinguistic studies. Thus, the work focused on a more qualitative analysis of the data; however, the study contributes to a better understanding of linguistics phenomena that marks language in use in thelinguistic community of Pelotas.O presente trabalho tem por objetivo analisar e descrever a variação de Marcadores Discursivos derivados dos verbos entender, saber e ver em duas classes sociais polarizadas (média-alta e baixa), considerando discursos de informantes do Banco de Dados Sociolinguísticos por Classe Social (VarX), à luz da teoria da Variação Linguística de Labov e da Perspectiva da Textual-Interativa.A partirda literatura bibliográfica desta pesquisa, os itens entender, saber e ver são considerados como Marcadores Discursivos da Interação. Em vista dos poucos dados existentes, as variáveis linguísticas e sociais não contribuem significativamente para variação desses marcadores discursivos da interação,nem para a variação em relação à concordância do itementender (já que foi o único item que sofreu variação em sua forma). Os resultados obtidos apenas sinalizam alguns indícios que vão ao encontro de outros trabalhos sociolinguísticos. Diante disso, o trabalho focou uma análise mais qualitativa dos dados; todavia, o estudo contribui para o melhor entendimento dos fenômenos linguísticos que marcam a linguagem em uso da comunidade linguística de Pelotas.application/pdfporUniversidade Federal de PelotasPrograma de Pós-Graduação em LetrasUFPelBRCentro de Letras e ComunicaçãoMarcador discursivoVariaçãoPerspectiva textual-interativaDiscourse markerVariationTextual-interactive perspectiveCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA COMPARADAEntendesse?, Sabe? e Visse? como marcadores discursivos na fala de Pelotas/RSEntendesse?, Sabe? e Visse? como marcadores discursivos na fala de Pelotas/RSinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4206495A7http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4766990T9Amaral, Luís Isaías Centeno doMessa, Gedeon Eloeno Rodriguesinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFPel - Guaiacainstname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)instacron:UFPELORIGINALDissertacao Gedeon.pdfapplication/pdf992505http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/2175/1/Dissertacao%20Gedeon.pdfead51985d6f36e0918b2a4e6e4b50cb9MD51open accessTEXTDissertacao Gedeon.pdf.txtDissertacao Gedeon.pdf.txtExtracted Texttext/plain188823http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/2175/2/Dissertacao%20Gedeon.pdf.txt67ecd47b7d61785ed429166e55dd80deMD52open accessTHUMBNAILDissertacao Gedeon.pdf.jpgDissertacao Gedeon.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1438http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/2175/3/Dissertacao%20Gedeon.pdf.jpg9df8cf9fef9d04b65e55adb06518beadMD53open access123456789/21752019-09-06 10:44:45.782open accessoai:guaiaca.ufpel.edu.br:123456789/2175Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufpel.edu.br/oai/requestrippel@ufpel.edu.br || repositorio@ufpel.edu.br || aline.batista@ufpel.edu.bropendoar:2019-09-06T13:44:45Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)false
dc.title.por.fl_str_mv Entendesse?, Sabe? e Visse? como marcadores discursivos na fala de Pelotas/RS
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Entendesse?, Sabe? e Visse? como marcadores discursivos na fala de Pelotas/RS
title Entendesse?, Sabe? e Visse? como marcadores discursivos na fala de Pelotas/RS
spellingShingle Entendesse?, Sabe? e Visse? como marcadores discursivos na fala de Pelotas/RS
Messa, Gedeon Eloeno Rodrigues
Marcador discursivo
Variação
Perspectiva textual-interativa
Discourse marker
Variation
Textual-interactive perspective
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA COMPARADA
title_short Entendesse?, Sabe? e Visse? como marcadores discursivos na fala de Pelotas/RS
title_full Entendesse?, Sabe? e Visse? como marcadores discursivos na fala de Pelotas/RS
title_fullStr Entendesse?, Sabe? e Visse? como marcadores discursivos na fala de Pelotas/RS
title_full_unstemmed Entendesse?, Sabe? e Visse? como marcadores discursivos na fala de Pelotas/RS
title_sort Entendesse?, Sabe? e Visse? como marcadores discursivos na fala de Pelotas/RS
author Messa, Gedeon Eloeno Rodrigues
author_facet Messa, Gedeon Eloeno Rodrigues
author_role author
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4206495A7
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4766990T9
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Amaral, Luís Isaías Centeno do
dc.contributor.author.fl_str_mv Messa, Gedeon Eloeno Rodrigues
contributor_str_mv Amaral, Luís Isaías Centeno do
dc.subject.por.fl_str_mv Marcador discursivo
Variação
Perspectiva textual-interativa
topic Marcador discursivo
Variação
Perspectiva textual-interativa
Discourse marker
Variation
Textual-interactive perspective
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA COMPARADA
dc.subject.eng.fl_str_mv Discourse marker
Variation
Textual-interactive perspective
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA COMPARADA
description This work aims to analyze and describe the variation of Discourse Markers derived from verbs entender (to understand), saber (to know) and ver (to see) in different social classes upper-middle class and lower class considering speeches of informants from Social Class Sociolinguistic Database (VarX) based on Labov s theory of Linguistic Variation and Textual-Interactive Perspective. From the bibliographic literature of this search the items entender (to understand), saber (to know) and ver (to see) are considered Interaction s Discourse Markers. In view of the few existing data, linguistic and social variables do not contribute significantly to variation these Interaction s discourse markers, nor for the variation in relation to the agreement of the item entender (to understand) (because it was the only item that suffered variation in verbal form). The results only indicate some evidence that it will go to meet other sociolinguistic studies. Thus, the work focused on a more qualitative analysis of the data; however, the study contributes to a better understanding of linguistics phenomena that marks language in use in thelinguistic community of Pelotas.
publishDate 2013
dc.date.available.fl_str_mv 2013-10-16
2014-08-20T14:24:50Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-08-21
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-08-20T14:24:50Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv MESSA, Gedeon Eloeno Rodrigues. Entendesse?, Sabe? e Visse? como marcadores discursivos na fala de Pelotas/RS. 2013. 97 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2013.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufpel.edu.br/handle/ri/2175
identifier_str_mv MESSA, Gedeon Eloeno Rodrigues. Entendesse?, Sabe? e Visse? como marcadores discursivos na fala de Pelotas/RS. 2013. 97 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2013.
url http://repositorio.ufpel.edu.br/handle/ri/2175
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Pelotas
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Letras
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFPel
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Letras e Comunicação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Pelotas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
instname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)
instacron:UFPEL
instname_str Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)
instacron_str UFPEL
institution UFPEL
reponame_str Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
collection Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
bitstream.url.fl_str_mv http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/2175/1/Dissertacao%20Gedeon.pdf
http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/2175/2/Dissertacao%20Gedeon.pdf.txt
http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/2175/3/Dissertacao%20Gedeon.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv ead51985d6f36e0918b2a4e6e4b50cb9
67ecd47b7d61785ed429166e55dd80de
9df8cf9fef9d04b65e55adb06518bead
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)
repository.mail.fl_str_mv rippel@ufpel.edu.br || repositorio@ufpel.edu.br || aline.batista@ufpel.edu.br
_version_ 1813710096242311168