Entendesse?, Sabe? e Visse? como marcadores discursivos na fala de Pelotas/RS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca |
Texto Completo: | http://repositorio.ufpel.edu.br/handle/ri/2175 |
Resumo: | This work aims to analyze and describe the variation of Discourse Markers derived from verbs entender (to understand), saber (to know) and ver (to see) in different social classes upper-middle class and lower class considering speeches of informants from Social Class Sociolinguistic Database (VarX) based on Labov s theory of Linguistic Variation and Textual-Interactive Perspective. From the bibliographic literature of this search the items entender (to understand), saber (to know) and ver (to see) are considered Interaction s Discourse Markers. In view of the few existing data, linguistic and social variables do not contribute significantly to variation these Interaction s discourse markers, nor for the variation in relation to the agreement of the item entender (to understand) (because it was the only item that suffered variation in verbal form). The results only indicate some evidence that it will go to meet other sociolinguistic studies. Thus, the work focused on a more qualitative analysis of the data; however, the study contributes to a better understanding of linguistics phenomena that marks language in use in thelinguistic community of Pelotas. |
id |
UFPL_716e392a77057afcb4476604bf813ace |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:guaiaca.ufpel.edu.br:123456789/2175 |
network_acronym_str |
UFPL |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca |
repository_id_str |
|
spelling |
2014-08-20T14:24:50Z2013-10-162014-08-20T14:24:50Z2013-08-21MESSA, Gedeon Eloeno Rodrigues. Entendesse?, Sabe? e Visse? como marcadores discursivos na fala de Pelotas/RS. 2013. 97 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2013.http://repositorio.ufpel.edu.br/handle/ri/2175This work aims to analyze and describe the variation of Discourse Markers derived from verbs entender (to understand), saber (to know) and ver (to see) in different social classes upper-middle class and lower class considering speeches of informants from Social Class Sociolinguistic Database (VarX) based on Labov s theory of Linguistic Variation and Textual-Interactive Perspective. From the bibliographic literature of this search the items entender (to understand), saber (to know) and ver (to see) are considered Interaction s Discourse Markers. In view of the few existing data, linguistic and social variables do not contribute significantly to variation these Interaction s discourse markers, nor for the variation in relation to the agreement of the item entender (to understand) (because it was the only item that suffered variation in verbal form). The results only indicate some evidence that it will go to meet other sociolinguistic studies. Thus, the work focused on a more qualitative analysis of the data; however, the study contributes to a better understanding of linguistics phenomena that marks language in use in thelinguistic community of Pelotas.O presente trabalho tem por objetivo analisar e descrever a variação de Marcadores Discursivos derivados dos verbos entender, saber e ver em duas classes sociais polarizadas (média-alta e baixa), considerando discursos de informantes do Banco de Dados Sociolinguísticos por Classe Social (VarX), à luz da teoria da Variação Linguística de Labov e da Perspectiva da Textual-Interativa.A partirda literatura bibliográfica desta pesquisa, os itens entender, saber e ver são considerados como Marcadores Discursivos da Interação. Em vista dos poucos dados existentes, as variáveis linguísticas e sociais não contribuem significativamente para variação desses marcadores discursivos da interação,nem para a variação em relação à concordância do itementender (já que foi o único item que sofreu variação em sua forma). Os resultados obtidos apenas sinalizam alguns indícios que vão ao encontro de outros trabalhos sociolinguísticos. Diante disso, o trabalho focou uma análise mais qualitativa dos dados; todavia, o estudo contribui para o melhor entendimento dos fenômenos linguísticos que marcam a linguagem em uso da comunidade linguística de Pelotas.application/pdfporUniversidade Federal de PelotasPrograma de Pós-Graduação em LetrasUFPelBRCentro de Letras e ComunicaçãoMarcador discursivoVariaçãoPerspectiva textual-interativaDiscourse markerVariationTextual-interactive perspectiveCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA COMPARADAEntendesse?, Sabe? e Visse? como marcadores discursivos na fala de Pelotas/RSEntendesse?, Sabe? e Visse? como marcadores discursivos na fala de Pelotas/RSinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4206495A7http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4766990T9Amaral, Luís Isaías Centeno doMessa, Gedeon Eloeno Rodriguesinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFPel - Guaiacainstname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)instacron:UFPELORIGINALDissertacao Gedeon.pdfapplication/pdf992505http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/2175/1/Dissertacao%20Gedeon.pdfead51985d6f36e0918b2a4e6e4b50cb9MD51open accessTEXTDissertacao Gedeon.pdf.txtDissertacao Gedeon.pdf.txtExtracted Texttext/plain188823http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/2175/2/Dissertacao%20Gedeon.pdf.txt67ecd47b7d61785ed429166e55dd80deMD52open accessTHUMBNAILDissertacao Gedeon.pdf.jpgDissertacao Gedeon.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1438http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/2175/3/Dissertacao%20Gedeon.pdf.jpg9df8cf9fef9d04b65e55adb06518beadMD53open access123456789/21752019-09-06 10:44:45.782open accessoai:guaiaca.ufpel.edu.br:123456789/2175Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufpel.edu.br/oai/requestrippel@ufpel.edu.br || repositorio@ufpel.edu.br || aline.batista@ufpel.edu.bropendoar:2019-09-06T13:44:45Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Entendesse?, Sabe? e Visse? como marcadores discursivos na fala de Pelotas/RS |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Entendesse?, Sabe? e Visse? como marcadores discursivos na fala de Pelotas/RS |
title |
Entendesse?, Sabe? e Visse? como marcadores discursivos na fala de Pelotas/RS |
spellingShingle |
Entendesse?, Sabe? e Visse? como marcadores discursivos na fala de Pelotas/RS Messa, Gedeon Eloeno Rodrigues Marcador discursivo Variação Perspectiva textual-interativa Discourse marker Variation Textual-interactive perspective CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA COMPARADA |
title_short |
Entendesse?, Sabe? e Visse? como marcadores discursivos na fala de Pelotas/RS |
title_full |
Entendesse?, Sabe? e Visse? como marcadores discursivos na fala de Pelotas/RS |
title_fullStr |
Entendesse?, Sabe? e Visse? como marcadores discursivos na fala de Pelotas/RS |
title_full_unstemmed |
Entendesse?, Sabe? e Visse? como marcadores discursivos na fala de Pelotas/RS |
title_sort |
Entendesse?, Sabe? e Visse? como marcadores discursivos na fala de Pelotas/RS |
author |
Messa, Gedeon Eloeno Rodrigues |
author_facet |
Messa, Gedeon Eloeno Rodrigues |
author_role |
author |
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4206495A7 |
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4766990T9 |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Amaral, Luís Isaías Centeno do |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Messa, Gedeon Eloeno Rodrigues |
contributor_str_mv |
Amaral, Luís Isaías Centeno do |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Marcador discursivo Variação Perspectiva textual-interativa |
topic |
Marcador discursivo Variação Perspectiva textual-interativa Discourse marker Variation Textual-interactive perspective CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA COMPARADA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Discourse marker Variation Textual-interactive perspective |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA COMPARADA |
description |
This work aims to analyze and describe the variation of Discourse Markers derived from verbs entender (to understand), saber (to know) and ver (to see) in different social classes upper-middle class and lower class considering speeches of informants from Social Class Sociolinguistic Database (VarX) based on Labov s theory of Linguistic Variation and Textual-Interactive Perspective. From the bibliographic literature of this search the items entender (to understand), saber (to know) and ver (to see) are considered Interaction s Discourse Markers. In view of the few existing data, linguistic and social variables do not contribute significantly to variation these Interaction s discourse markers, nor for the variation in relation to the agreement of the item entender (to understand) (because it was the only item that suffered variation in verbal form). The results only indicate some evidence that it will go to meet other sociolinguistic studies. Thus, the work focused on a more qualitative analysis of the data; however, the study contributes to a better understanding of linguistics phenomena that marks language in use in thelinguistic community of Pelotas. |
publishDate |
2013 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-10-16 2014-08-20T14:24:50Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-08-21 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-08-20T14:24:50Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
MESSA, Gedeon Eloeno Rodrigues. Entendesse?, Sabe? e Visse? como marcadores discursivos na fala de Pelotas/RS. 2013. 97 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufpel.edu.br/handle/ri/2175 |
identifier_str_mv |
MESSA, Gedeon Eloeno Rodrigues. Entendesse?, Sabe? e Visse? como marcadores discursivos na fala de Pelotas/RS. 2013. 97 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2013. |
url |
http://repositorio.ufpel.edu.br/handle/ri/2175 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Pelotas |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Letras |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFPel |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Letras e Comunicação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Pelotas |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca instname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL) instacron:UFPEL |
instname_str |
Universidade Federal de Pelotas (UFPEL) |
instacron_str |
UFPEL |
institution |
UFPEL |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca |
collection |
Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/2175/1/Dissertacao%20Gedeon.pdf http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/2175/2/Dissertacao%20Gedeon.pdf.txt http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/2175/3/Dissertacao%20Gedeon.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
ead51985d6f36e0918b2a4e6e4b50cb9 67ecd47b7d61785ed429166e55dd80de 9df8cf9fef9d04b65e55adb06518bead |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
rippel@ufpel.edu.br || repositorio@ufpel.edu.br || aline.batista@ufpel.edu.br |
_version_ |
1813710096242311168 |