Twitter e Facebook: aprendizagem colaborativa em Matemática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca |
Texto Completo: | http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1908 |
Resumo: | The present study begins research on how social networking sites Twitter and Facebook involved modifying the teaching-learning of mathematics. Therefore, it approaches the Information and Communication Technologies (ICT) in everyday school life through the influence of the social context in which it is inserted contemporary society and exceeds the physical education that occurs. Specifically on ICT discusses the possibility of using social networking sites as spaces mediators of teaching-learning process, aiming collaborative production of knowledge, the development of teaching projects involving research into the history of mathematics. This research is based on theories that discuss the use of ICT in education such as Pierre Lévy, the research as a process that enables the student to work in the construction of their learning as Pedro Demo and articulates the concepts of the theory socio-cultural-historical Vygosky to be the student, the active subject in the process of learning and development. It is concluded in this study that social networking sites actually participated and changed the teaching-learning process, and enabled the collaborative production of knowledge in enabling change to teaching. |
id |
UFPL_c6dc295453b4cd0e30da4a93e9d0f157 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:guaiaca.ufpel.edu.br:123456789/1908 |
network_acronym_str |
UFPL |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca |
repository_id_str |
|
spelling |
http://lattes.cnpq.br/7524691116139605http://lattes.cnpq.br/0257799779736390Sperotto, Rosária IlgenfritzSperotto, Rosária IlgenfritzFerreira, André Luis AndrejewCosta, Ana Maria Simões Netto2014-08-20T13:57:33Z2013-12-102014-08-20T13:57:33Z2013-08-16COSTA, Ana Maria Simões Netto. Twitter e Facebook: aprendizagem colaborativa em Matemática. 2013. 125 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2013.http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1908The present study begins research on how social networking sites Twitter and Facebook involved modifying the teaching-learning of mathematics. Therefore, it approaches the Information and Communication Technologies (ICT) in everyday school life through the influence of the social context in which it is inserted contemporary society and exceeds the physical education that occurs. Specifically on ICT discusses the possibility of using social networking sites as spaces mediators of teaching-learning process, aiming collaborative production of knowledge, the development of teaching projects involving research into the history of mathematics. This research is based on theories that discuss the use of ICT in education such as Pierre Lévy, the research as a process that enables the student to work in the construction of their learning as Pedro Demo and articulates the concepts of the theory socio-cultural-historical Vygosky to be the student, the active subject in the process of learning and development. It is concluded in this study that social networking sites actually participated and changed the teaching-learning process, and enabled the collaborative production of knowledge in enabling change to teaching.O presente trabalho tem origem na investigação sobre como os sites de rede social Twitter e Facebook participam e modificam o processo ensino-aprendizagem da Matemática. Para tanto, aborda-se as Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC) presentes no cotidiano escolar pela influência do contexto social no qual está inserida a sociedade contemporânea e que transcende os espaços físicos em que ocorre a educação. Sobre as TIC, mais especificamente, aborda-se a possibilidade de uso dos sites de rede social como espaços mediadores do processo ensino-aprendizagem, visando a produção colaborativa do conhecimento, no desenvolvimento de projetos de ensino que envolvem a pesquisa sobre a História da Matemática. Esta investigação está respaldada em teóricos que discutem o uso das TIC na educação como Pierre Lévy, a pesquisa como um processo que possibilita o aluno atuar na construção de seu aprendizado conforme Pedro Demo e articula os conceitos da teoria sócio-histórico-cultural de Vygosky por ser, o aluno, o sujeito ativo no seu processo de aprendizado e desenvolvimento. Constatou-se nesta investigação que os sites de rede social de fato participaram e modificaram o processo ensino-aprendizagem, bem como viabilizaram a produção colaborativa do conhecimento e propiciaram mudança no fazer docente.application/pdfporUniversidade Federal de PelotasPrograma de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e MatemáticaUFPelBRFaculdade de EducaçãoSites de rede socialPesquisaAprendizagem colaborativaTecnologias de Informação e Comunicação (TIC)Ensino-aprendizagemSocial networking sitesResearchCollaborative apprenticeshipInformation and Communication Technologies (ICT)Teaching-learningCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOTwitter e Facebook: aprendizagem colaborativa em Matemáticainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFPel - Guaiacainstname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)instacron:UFPELORIGINALDissertacao_Ana_Maria_Simoes_Netto_Costa.pdfapplication/pdf2861419http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1908/1/Dissertacao_Ana_Maria_Simoes_Netto_Costa.pdf03d70c3b21a436c302aba3899afd96d5MD51open accessTEXTDissertacao_Ana_Maria_Simoes_Netto_Costa.pdf.txtDissertacao_Ana_Maria_Simoes_Netto_Costa.pdf.txtExtracted Texttext/plain214148http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1908/2/Dissertacao_Ana_Maria_Simoes_Netto_Costa.pdf.txtdcff5834f85a642257f1798581376255MD52open accessTHUMBNAILDissertacao_Ana_Maria_Simoes_Netto_Costa.pdf.jpgDissertacao_Ana_Maria_Simoes_Netto_Costa.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1835http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1908/3/Dissertacao_Ana_Maria_Simoes_Netto_Costa.pdf.jpg8124a744c524fff53619971f0f1570d7MD53open access123456789/19082021-12-22 18:56:35.223open accessoai:guaiaca.ufpel.edu.br:123456789/1908Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufpel.edu.br/oai/requestrippel@ufpel.edu.br || repositorio@ufpel.edu.br || aline.batista@ufpel.edu.bropendoar:2021-12-22T21:56:35Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Twitter e Facebook: aprendizagem colaborativa em Matemática |
title |
Twitter e Facebook: aprendizagem colaborativa em Matemática |
spellingShingle |
Twitter e Facebook: aprendizagem colaborativa em Matemática Costa, Ana Maria Simões Netto Sites de rede social Pesquisa Aprendizagem colaborativa Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC) Ensino-aprendizagem Social networking sites Research Collaborative apprenticeship Information and Communication Technologies (ICT) Teaching-learning CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Twitter e Facebook: aprendizagem colaborativa em Matemática |
title_full |
Twitter e Facebook: aprendizagem colaborativa em Matemática |
title_fullStr |
Twitter e Facebook: aprendizagem colaborativa em Matemática |
title_full_unstemmed |
Twitter e Facebook: aprendizagem colaborativa em Matemática |
title_sort |
Twitter e Facebook: aprendizagem colaborativa em Matemática |
author |
Costa, Ana Maria Simões Netto |
author_facet |
Costa, Ana Maria Simões Netto |
author_role |
author |
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7524691116139605 |
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0257799779736390 |
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv |
Sperotto, Rosária Ilgenfritz |
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees1Lattes.por.fl_str_mv |
Sperotto, Rosária Ilgenfritz |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Ferreira, André Luis Andrejew |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Ana Maria Simões Netto |
contributor_str_mv |
Ferreira, André Luis Andrejew |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sites de rede social Pesquisa Aprendizagem colaborativa Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC) Ensino-aprendizagem |
topic |
Sites de rede social Pesquisa Aprendizagem colaborativa Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC) Ensino-aprendizagem Social networking sites Research Collaborative apprenticeship Information and Communication Technologies (ICT) Teaching-learning CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Social networking sites Research Collaborative apprenticeship Information and Communication Technologies (ICT) Teaching-learning |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The present study begins research on how social networking sites Twitter and Facebook involved modifying the teaching-learning of mathematics. Therefore, it approaches the Information and Communication Technologies (ICT) in everyday school life through the influence of the social context in which it is inserted contemporary society and exceeds the physical education that occurs. Specifically on ICT discusses the possibility of using social networking sites as spaces mediators of teaching-learning process, aiming collaborative production of knowledge, the development of teaching projects involving research into the history of mathematics. This research is based on theories that discuss the use of ICT in education such as Pierre Lévy, the research as a process that enables the student to work in the construction of their learning as Pedro Demo and articulates the concepts of the theory socio-cultural-historical Vygosky to be the student, the active subject in the process of learning and development. It is concluded in this study that social networking sites actually participated and changed the teaching-learning process, and enabled the collaborative production of knowledge in enabling change to teaching. |
publishDate |
2013 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-12-10 2014-08-20T13:57:33Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-08-16 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-08-20T13:57:33Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
COSTA, Ana Maria Simões Netto. Twitter e Facebook: aprendizagem colaborativa em Matemática. 2013. 125 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1908 |
identifier_str_mv |
COSTA, Ana Maria Simões Netto. Twitter e Facebook: aprendizagem colaborativa em Matemática. 2013. 125 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2013. |
url |
http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1908 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Pelotas |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFPel |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Pelotas |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca instname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL) instacron:UFPEL |
instname_str |
Universidade Federal de Pelotas (UFPEL) |
instacron_str |
UFPEL |
institution |
UFPEL |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca |
collection |
Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1908/1/Dissertacao_Ana_Maria_Simoes_Netto_Costa.pdf http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1908/2/Dissertacao_Ana_Maria_Simoes_Netto_Costa.pdf.txt http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1908/3/Dissertacao_Ana_Maria_Simoes_Netto_Costa.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
03d70c3b21a436c302aba3899afd96d5 dcff5834f85a642257f1798581376255 8124a744c524fff53619971f0f1570d7 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
rippel@ufpel.edu.br || repositorio@ufpel.edu.br || aline.batista@ufpel.edu.br |
_version_ |
1801846924459900928 |