A Escola de Belas Artes de Pelotas: da fundação à federalização (1949-1972) uma contribuição para a história da educação em Pelotas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Magalhães, Clarice Rego
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
Texto Completo: http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1712
Resumo: The present study is a historic research about an institution of university level: the Escola de Belas Artes de Pelotas (EBA), nowadays Instituto de Artes e Design of the Universidade Federal de Pelotas (IAD UFPEL). The investigation focus is the origin and the first 23 years of the institution, that is, from 1949, the year of its foundation, as a private course, until 1972, when it became a federal public educational institution. The work is carried out within the scope of the Cultural History theory proposition. The method adopted is that of documental research, mainly of the institution archives, of a private archive and through personal interviews conducted by the researcher. The findings of the research are treated according to the theoretic references adopted. The work investigates and analyses the conditions that leaded to the creation of this institution and also its trajectory until it became a federal institution (thus, in a parallel way, the study reveals elements that constructed the identity of the institution). To attempt to understand such a process, the work makes a recollection of the history of Pelotas, of the history of art teaching institutions, and investigates the participation of personalities that probably had decisive influence over the implementation of the studied art course. With the information obtained through this research it has been possible to infer that the advent of the school in 1949 occurred as a result of a combination of factors, such as the context ( the city of Pelotas ) and the action of individuals, as Dona Marina de Moraes Pires - whose efforts to offer to the city an art course of university level made the difference - and the Italian painter Aldo Locatelli the first painting teacher of the art course.
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The work is carried out within the scope of the Cultural History theory proposition. The method adopted is that of documental research, mainly of the institution archives, of a private archive and through personal interviews conducted by the researcher. The findings of the research are treated according to the theoretic references adopted. The work investigates and analyses the conditions that leaded to the creation of this institution and also its trajectory until it became a federal institution (thus, in a parallel way, the study reveals elements that constructed the identity of the institution). To attempt to understand such a process, the work makes a recollection of the history of Pelotas, of the history of art teaching institutions, and investigates the participation of personalities that probably had decisive influence over the implementation of the studied art course. With the information obtained through this research it has been possible to infer that the advent of the school in 1949 occurred as a result of a combination of factors, such as the context ( the city of Pelotas ) and the action of individuals, as Dona Marina de Moraes Pires - whose efforts to offer to the city an art course of university level made the difference - and the Italian painter Aldo Locatelli the first painting teacher of the art course.O presente estudo constitui-se em pesquisa histórica a respeito de uma instituição de ensino superior: A Escola de Belas Artes de Pelotas (EBA), atual Instituto de Artes e Design da Universidade Federal de Pelotas (IAD-UFPEL). O foco da investigação é o surgimento e os primeiros 23 anos da instituição, ou seja, do ano de 1949, data da fundação, como curso particular, até a federalização, em 1972, quando passa a ser uma instituição pública de ensino. O trabalho é realizado dentro da proposta teórica da História Cultural. O método empregado é a pesquisa documental, e são utilizados principalmente os arquivos da instituição, um arquivo particular e entrevistas realizadas pela pesquisadora. Estes achados da pesquisa são abordados de acordo com o referencial teórico adotado. O trabalho investiga e analisa as condições que proporcionaram a criação desta instituição e também a sua trajetória até a federalização (assim, paralelamente, o estudo traz elementos construtores de identidade da instituição). Para tentar entender este processo, faz um apanhado da história da cidade de Pelotas, da história das instituições de ensino de arte e investiga a participação de personalidades que teriam influído decisivamente na implementação do curso em estudo. Com as informações trazidas por esta pesquisa, pôde-se inferir que o surgimento da Escola em 1949 se deu por uma combinação de fatores, os quais seriam o contexto ( a cidade de Pelotas ) e a atuação de indivíduos, como Dona Marina de Moraes Pires cujo empenho em proporcionar à cidade um curso em nível superior de arte foi o que fez a diferença e o pintor italiano Aldo Locatelli.application/pdfporUniversidade Federal de PelotasPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFPelBRFaculdade de EducaçãoHistória da educaçãoHistória das instituições escolaresHistória das instituições de ensino da arteHistory of educationHistory of teaching institutionsHistory of the art teaching institutionsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA Escola de Belas Artes de Pelotas: da fundação à federalização (1949-1972) uma contribuição para a história da educação em Pelotasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFPel - Guaiacainstname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)instacron:UFPELORIGINALClarice_Rego_Magalhaes_Dissertacao.pdfapplication/pdf16096572http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1712/1/Clarice_Rego_Magalhaes_Dissertacao.pdf804b076b040268c515b4cd82c77ee764MD51open accessTEXTClarice_Rego_Magalhaes_Dissertacao.pdf.txtClarice_Rego_Magalhaes_Dissertacao.pdf.txtExtracted Texttext/plain169884http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1712/2/Clarice_Rego_Magalhaes_Dissertacao.pdf.txt7ddc0e99494f0c00b3a8374bf266b817MD52open accessTHUMBNAILClarice_Rego_Magalhaes_Dissertacao.pdf.jpgClarice_Rego_Magalhaes_Dissertacao.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1463http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1712/3/Clarice_Rego_Magalhaes_Dissertacao.pdf.jpg230f408a507bc2e5a120d8a7297647e3MD53open access123456789/17122021-12-09 16:31:37.087open accessoai:guaiaca.ufpel.edu.br:123456789/1712Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufpel.edu.br/oai/requestrippel@ufpel.edu.br || repositorio@ufpel.edu.br || aline.batista@ufpel.edu.bropendoar:2021-12-09T19:31:37Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)false
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