AULAS PRÁTICAS DE ENFERMAGEM EM UTI: CONSTRUÇÃO DE CONCEITOS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Juliana
Data de Publicação: 2006
Outros Autores: Labronici, Liliana Maria, Mantovani, Maria de Fátima, Maftum, Mariluci Alves, Taube, Samanta Andrine Marschall
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cogitare Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/6857
Resumo: Qualitative research which aimed to verify concept understanding, Nursing, Human Being, Health, ICU, Care, Acute Care Patient, carried out by 17 students in the ninth term of the nursing graduation course at the end of practical classes focused on the acute care patient. Data collection was performed during three moments: first and last days of practical classes in hospital settings when students were requested to formulate the mentioned concepts. Thus, the Collective Subject Speech was elaborated from the transcribed and analysed definitions. The concepts ICU and Acute Care Patient were pointed out and some lines were presented in this article. The third moment of data collection was performed during the team meeting for discussion and reflection on the concepts elaborated by the undergraduates in the two first moments, as well as the elaboration of the final concept by the team. Concept building and the subsequent discussions in the team meeting provoked not only the reflection about their practical classes but also learning and the development of a critical attitude in the students.
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spelling AULAS PRÁTICAS DE ENFERMAGEM EM UTI: CONSTRUÇÃO DE CONCEITOSICU Nursing practical classes: concept buildingClases prácticas de enfermería en unidad de cuidados intensivos: contrucción de conceptosEducação; Enfermagem; Unidade de Terapia Intensiva; Education; Nursing; Intensive Care Unit; Educación; Enfermeria; Unidad de Cuidados IntensivosQualitative research which aimed to verify concept understanding, Nursing, Human Being, Health, ICU, Care, Acute Care Patient, carried out by 17 students in the ninth term of the nursing graduation course at the end of practical classes focused on the acute care patient. Data collection was performed during three moments: first and last days of practical classes in hospital settings when students were requested to formulate the mentioned concepts. Thus, the Collective Subject Speech was elaborated from the transcribed and analysed definitions. The concepts ICU and Acute Care Patient were pointed out and some lines were presented in this article. The third moment of data collection was performed during the team meeting for discussion and reflection on the concepts elaborated by the undergraduates in the two first moments, as well as the elaboration of the final concept by the team. Concept building and the subsequent discussions in the team meeting provoked not only the reflection about their practical classes but also learning and the development of a critical attitude in the students.Pesquisa qualitativa com objetivo de verificar a compreensão de conceitos, Enfermagem, Ser Humano, Saúde, UTI, Cuidado, Cuidado ao Paciente Grave, de 17 estudantes do nono período do curso de graduação em enfermagem ao final das aulas práticas com enfoque ao paciente grave. Acoleta de dados ocorreu em três momentos sendo no primeiro dia de aula prática em ambiente hospitalar e no último dia, nos quais foi solicitado a cada estudante a formulação dos conceitos citados. As definições foram transcritas e analisadas, a partir das quais elaborou-se o Discurso do Sujeito Coletivo, sendo que os conceitos de UTI e Cuidado ao Paciente Grave foram destacados e alguns trechos apresentados neste artigo. O terceiro momento de coleta ocorreu durante a realização de encontro grupal para discussão e reflexão dos conceitos elaborados nos dois momentos anteriores pelos estudantes, bem como para elaboração do conceito final do grupo. Os resultados apontaram que houve evolução no que se refere à compreensão dos conceitos pelos estudantes.Aconstrução dos conceitos e as discussões geradas no encontro grupal permitiram a reflexão das aulas práticas e contribuíram para o aprendizado e desenvolvimento de atitudes críticas pelos estudantes.Esta es una investigación cualitativa que tiene la finalidad de verificar la comprensión de conceptos, Enfermería, Ser Humano, Salud, Unidad de Cuidados Intensivos, Cuidado, Cuidado al Paciente Grave, de 17 estudiantes del noveno periodo del curso de graduación en Enfermería al final de las clases prácticas con enfoque al paciente grave. Los datos fueron recogidos en tres momentos, siendo en el primer día de clase práctica en ambiente hospitalar y en el último día, en los cuales fue pedida a cada estudiante la formulación de conceptos citados. Las definiciones fueron transcritas y analizadas y fue con base en ellas que se elaboró el Discurso del Sujeto Colectivo, siendo que los conceptos de Unidad de Cuidados Intensivos. y Cuidado al Paciente Grave fueron destacados y algunos trozos presentados en este artículo. El tercer momento en que se recogió datos ocurrió mientras la realización de un encuentro en grupo para la discusión y reflexión de los conceptos elaborados en los dos momentos anteriores por los alumnos de Enfermería, así como para la elaboración del concepto final del grupo. Los resultados apuntaron que hubo evolución en lo que se refiere a la comprensión de los conceptos por los estudiantes. La construcción de los conceptos y las discusiones generadas en el encuentro del grupo permitieron la reflexión acerca de las clases prácticas y contribuyeron para el aprendizado y desarrollo de actitudes críticas por parte de los estudiantes.Universidade Federal do Paraná2006-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/685710.5380/ce.v11i2.6857Cogitare Enfermagem; v. 11, n. 2 (2006)Cogitare Enfermagem; v. 11, n. 2 (2006)Cogitare Enfermagem; v. 11, n. 2 (2006)2176-91331414-853610.5380/ce.v11i2reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/6857/4871Rodrigues, JulianaLabronici, Liliana MariaMantovani, Maria de FátimaMaftum, Mariluci AlvesTaube, Samanta Andrine Marschallinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-07-13T21:48:31Zoai:revistas.ufpr.br:article/6857Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2020-07-13T21:48:31Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
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