AS PRÁTICAS EDUCATIVAS EM ENFERMAGEM FUNDAMENTADAS NA TEORIA DE LEININGER
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cogitare Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/17184 |
Resumo: | The objective was to describe the nursing educational practices based on Madeleine Leininger’s Theory ofDiversity and Universality of Cultural Care, found in reports of professional experiences, published in national journals. Aqualitative systematic review was carried out, the sampling period covered the years from 1985 until march 2009. 47 articleswere found, and 10 of which addressed reports of educational practices. The articles were grouped by similarity andresulted in three categories: Women’s Health, Promotion of Quality of Life and Academic and Professional Practice inHealth. The group methodology was used in eight articles, although with different approaches. The other two articlesreported the use of observation, interviews and care actions by the nurse. The cultural perspective on educationalpractices promotes the exchange of knowledge and encourages individuals to seek their own solutions to health problems. |
id |
UFPR-15_413c57fc2cdc74381550d5afbf432645 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpr.br:article/17184 |
network_acronym_str |
UFPR-15 |
network_name_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
AS PRÁTICAS EDUCATIVAS EM ENFERMAGEM FUNDAMENTADAS NA TEORIA DE LEININGERNURSING EDUCATIONAL PRACTICES BASED ON LEININGER’S THEORYLAS PRÁCTICAS EDUCATIVAS EN ENFERMERÍA BASADAS EN LA TEORÍA DE LEININGEREnfermagem transcultural; Teoria de enfermagem; Cuidados de enfermagem; Transcultural nursing; Nursing theory; Nursing care; Enfermería transcultural; Teoría de enfermería; Atención de enfermeríaThe objective was to describe the nursing educational practices based on Madeleine Leininger’s Theory ofDiversity and Universality of Cultural Care, found in reports of professional experiences, published in national journals. Aqualitative systematic review was carried out, the sampling period covered the years from 1985 until march 2009. 47 articleswere found, and 10 of which addressed reports of educational practices. The articles were grouped by similarity andresulted in three categories: Women’s Health, Promotion of Quality of Life and Academic and Professional Practice inHealth. The group methodology was used in eight articles, although with different approaches. The other two articlesreported the use of observation, interviews and care actions by the nurse. The cultural perspective on educationalpractices promotes the exchange of knowledge and encourages individuals to seek their own solutions to health problems.Se objetivó describir las prácticas educativas en enfermería basadas en la Teoría de la Diversidad y Universalidaddel Cuidado Cultural de Madeleine Leininger encontradas en relatos de experiencias profesionales, publicadas en periódicosnacionales. Se realizó revisión sistemática cualitativa, cuyo período de muestreo abarcó de enero de 1985 hasta marzo de2009. Se encontraron 47 artículos de los cuales 10 abordaban informes de prácticas educativas. Los artículos fueronagrupados por similitud y originaron tres categorías: Salud de la Mujer, Promoción de la Calidad de Vida, y PrácticaAcadémica y Profesional en Salud. La metodología de grupos se ha utilizado en ocho artículos, los cuales realizarondiferentes enfoques, mientras los otros dos utilizaron la observación, entrevistas y acciones de cuidado de la enfermera.La perspectiva cultural en las prácticas educativas favorece el intercambio de conocimientos y alienta a los individuos abuscar sus propias soluciones a los problemas de salud.Objetivou-se descrever as práticas educativas em enfermagem fundamentadas na Teoria da Diversidade eUniversalidade do Cuidado Cultural de Madeleine Leininger encontradas em relatos de vivências profissionais, publicadasem periódicos nacionais. Realizou-se revisão sistemática qualitativa, cujo período amostral abrangeu de janeiro de 1985 atémarço de 2009. Foram encontrados 47 artigos dos quais 10 abordavam relatos de práticas educativas. Os artigos foramagrupados por semelhança e originaram três categorias: Saúde das Mulheres, Promoção da Qualidade de Vida, e PráticaAcadêmica e Profissional em Saúde. A metodologia de grupos foi utilizada em oito artigos, os quais realizaram diferentesabordagens, enquanto os outros dois utilizaram a observação, entrevistas e ações de cuidado da enfermeira. A perspectivacultural nas práticas educativas favorece a troca de saberes e instiga os sujeitos a buscarem suas próprias soluções aosproblemas de saúde.Universidade Federal do Paraná2010-03-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/1718410.5380/ce.v15i1.17184Cogitare Enfermagem; v. 15, n. 1 (2010)Cogitare Enfermagem; v. 15, n. 1 (2010)Cogitare Enfermagem; v. 15, n. 1 (2010)2176-91331414-853610.5380/ce.v15i1reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/17184/11319Michel, TatianeSeima, Marcia DanieleLacerda, Maria RibeiroBernardino, ElizabethLenardt, Maria Helenainfo:eu-repo/semantics/openAccess2010-04-15T17:57:55Zoai:revistas.ufpr.br:article/17184Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2010-04-15T17:57:55Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
AS PRÁTICAS EDUCATIVAS EM ENFERMAGEM FUNDAMENTADAS NA TEORIA DE LEININGER NURSING EDUCATIONAL PRACTICES BASED ON LEININGER’S THEORY LAS PRÁCTICAS EDUCATIVAS EN ENFERMERÍA BASADAS EN LA TEORÍA DE LEININGER |
title |
AS PRÁTICAS EDUCATIVAS EM ENFERMAGEM FUNDAMENTADAS NA TEORIA DE LEININGER |
spellingShingle |
AS PRÁTICAS EDUCATIVAS EM ENFERMAGEM FUNDAMENTADAS NA TEORIA DE LEININGER Michel, Tatiane Enfermagem transcultural; Teoria de enfermagem; Cuidados de enfermagem; Transcultural nursing; Nursing theory; Nursing care; Enfermería transcultural; Teoría de enfermería; Atención de enfermería |
title_short |
AS PRÁTICAS EDUCATIVAS EM ENFERMAGEM FUNDAMENTADAS NA TEORIA DE LEININGER |
title_full |
AS PRÁTICAS EDUCATIVAS EM ENFERMAGEM FUNDAMENTADAS NA TEORIA DE LEININGER |
title_fullStr |
AS PRÁTICAS EDUCATIVAS EM ENFERMAGEM FUNDAMENTADAS NA TEORIA DE LEININGER |
title_full_unstemmed |
AS PRÁTICAS EDUCATIVAS EM ENFERMAGEM FUNDAMENTADAS NA TEORIA DE LEININGER |
title_sort |
AS PRÁTICAS EDUCATIVAS EM ENFERMAGEM FUNDAMENTADAS NA TEORIA DE LEININGER |
author |
Michel, Tatiane |
author_facet |
Michel, Tatiane Seima, Marcia Daniele Lacerda, Maria Ribeiro Bernardino, Elizabeth Lenardt, Maria Helena |
author_role |
author |
author2 |
Seima, Marcia Daniele Lacerda, Maria Ribeiro Bernardino, Elizabeth Lenardt, Maria Helena |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Michel, Tatiane Seima, Marcia Daniele Lacerda, Maria Ribeiro Bernardino, Elizabeth Lenardt, Maria Helena |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Enfermagem transcultural; Teoria de enfermagem; Cuidados de enfermagem; Transcultural nursing; Nursing theory; Nursing care; Enfermería transcultural; Teoría de enfermería; Atención de enfermería |
topic |
Enfermagem transcultural; Teoria de enfermagem; Cuidados de enfermagem; Transcultural nursing; Nursing theory; Nursing care; Enfermería transcultural; Teoría de enfermería; Atención de enfermería |
description |
The objective was to describe the nursing educational practices based on Madeleine Leininger’s Theory ofDiversity and Universality of Cultural Care, found in reports of professional experiences, published in national journals. Aqualitative systematic review was carried out, the sampling period covered the years from 1985 until march 2009. 47 articleswere found, and 10 of which addressed reports of educational practices. The articles were grouped by similarity andresulted in three categories: Women’s Health, Promotion of Quality of Life and Academic and Professional Practice inHealth. The group methodology was used in eight articles, although with different approaches. The other two articlesreported the use of observation, interviews and care actions by the nurse. The cultural perspective on educationalpractices promotes the exchange of knowledge and encourages individuals to seek their own solutions to health problems. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-03-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/17184 10.5380/ce.v15i1.17184 |
url |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/17184 |
identifier_str_mv |
10.5380/ce.v15i1.17184 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/17184/11319 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem; v. 15, n. 1 (2010) Cogitare Enfermagem; v. 15, n. 1 (2010) Cogitare Enfermagem; v. 15, n. 1 (2010) 2176-9133 1414-8536 10.5380/ce.v15i1 reponame:Cogitare Enfermagem (Online) instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
collection |
Cogitare Enfermagem (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
cogitare@ufpr.br |
_version_ |
1797068292917035008 |