THE EPISTEMOLOGY OF CARE AND COMFORT AS KNOWLEDGE OBJECTS IN NURSING
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cogitare Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/16398 |
Resumo: | Reflection about the epistemological aspects of care and comfort as objects of knowledge in nursing. Itemerges from the experience in the discipline of a PhD course, the teacher training in the Doctoral Program of EEAN / UFRJ.It stresses the importance of consistency in epistemological thought, when what is at stake is the nursing care andcomfort. These objects emerge amid the requirement of rationality of the modern world by placing them in the space ofexteriority of thought and scientific knowledge. It highlights the need for knowledge beyond the field of scientific knowledge,inserting in the order of rationality. This is a requirement and a vital need for the profession. Being part also in the collectiveimaginary, the rules of logical thinking, the discursive formations capable of binding values and knowledge with thoughtand reason in the training of nurses who care for and/or investigating. |
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THE EPISTEMOLOGY OF CARE AND COMFORT AS KNOWLEDGE OBJECTS IN NURSINGASPECTOS EPISTEMOLÓGICOS DEL CUIDADO Y COMODIDAD COMO OBJETO DE CONOCIMIENTO EN ENFERMERÍAASPECTOS EPISTEMOLÓGICOS DO CUIDADO E CONFORTO COMO OBJETOS DE CONHECIMENTO EM ENFERMAGEMEnfermagem; Epistemologia; Ciência; Nursing; Epistemology; Science; Enfermería; Epistemología; CienciaReflection about the epistemological aspects of care and comfort as objects of knowledge in nursing. Itemerges from the experience in the discipline of a PhD course, the teacher training in the Doctoral Program of EEAN / UFRJ.It stresses the importance of consistency in epistemological thought, when what is at stake is the nursing care andcomfort. These objects emerge amid the requirement of rationality of the modern world by placing them in the space ofexteriority of thought and scientific knowledge. It highlights the need for knowledge beyond the field of scientific knowledge,inserting in the order of rationality. This is a requirement and a vital need for the profession. Being part also in the collectiveimaginary, the rules of logical thinking, the discursive formations capable of binding values and knowledge with thoughtand reason in the training of nurses who care for and/or investigating.Reflexión sobre los aspectos epistemológicos del cuidado y el confort como objetos de conocimiento enEnfermería. Surge a partir de la experiencia en disciplina del Curso de Doctorado, así como en la condición de profesor enentrenamiento en el Programa de Doctorado de la EEAN / UFRJ. Se destaca la importancia de la coherencia en el pensamientoepistemológico, cuando lo que está en juego son el cuidado de enfermería y el confort. Estos objetos surgen en medio dela exigencia de la racionalidad del mundo moderno, colocándolos en el espacio de la exterioridad del pensamiento y delconocimiento científico, insiriéndose en el orden de la racionalidad. Insiriéndose también en los imaginarios colectivos, delas reglas del pensamiento lógico, de las formaciones discursivas, capaces de vincular valores y el saber con el pensamientoy la razón en la formación de enfermeros que cuidan y/o que investigan. Esto es una exigencia y una necesidad vital parala profesión.Reflexão acerca dos aspectos epistemológicos do cuidado e do conforto como objetos de conhecimento emEnfermagem. Emerge a partir da experiência em disciplina do Curso de Doutorado, assim como na condição de professorem treinamento em Programa de Doutorado da EEAN-UFRJ. Ressalta-se a importância da coerência no pensamentoepistemológico, quando o que está em jogo são o cuidado de enfermagem e o conforto. Esses objetos emergem em meioà exigência da racionalidade do mundo moderno, colocando-os no espaço de exterioridade do pensamento e doconhecimento científico. Destaca-se a necessidade de que o saber ultrapasse o campo do conhecimento científico,inserindo-se na ordem da racionalidade. Inserindo-se também nos imaginários coletivos, das regras de pensamento lógico,das formações discursivas, capazes de vincular valores e o saber com o pensamento e a razão na formação de enfermeirosque cuidam e/ou que investigam. Isso é uma exigência e uma necessidade vital para a profissão.Universidade Federal do Paraná2009-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/1639810.5380/ce.v14i4.16398Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 4 (2009)Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 4 (2009)Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 4 (2009)2176-91331414-853610.5380/ce.v14i4reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/16398/10877da Silva, Carlos Roberto Lyrade Carvalho, Vilmade Figueiredo, Nébia Maria Almeidainfo:eu-repo/semantics/openAccess2010-11-04T11:10:36Zoai:revistas.ufpr.br:article/16398Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2010-11-04T11:10:36Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
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