ALOJAMIENTO CONJUNTO: ESPACIO CONCRETO DE POSIBILIDADES Y EL PAPEL DEL EQUIPO MULTIPROFESIONAL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cogitare Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/17872 |
Resumo: | The aim of this study was to know the possibilities and boundaries that are present in the Rooming-InSystem (RIS) and to analyze the multi professional team which works in this setting. It is a bibliographic revision, from 33papers published at Lilacs database between 1990 and 2007. We’ve found that the RIS presents multiple possibilities, suchas the premature link mom-baby statement, the incentive to the exclusive breastfeeding practice, the approximation withthe multi professional team. Limits are related to the inadequate physical structure, deficient training of the involvedprofessionals, and inadequate physical or emotional conditions of the mother on caring for the newborn. Professionalsneed to work with creativity and to update the knowledge related to effective educational strategies. We suggest that thisknowledge updating and professional involvement with the RIS should occur by the deployment of permanent educationstrategies, in order to enhance the quality of care. |
id |
UFPR-15_7632302c0e364b0892ca93f82deca944 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpr.br:article/17872 |
network_acronym_str |
UFPR-15 |
network_name_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
ALOJAMIENTO CONJUNTO: ESPACIO CONCRETO DE POSIBILIDADES Y EL PAPEL DEL EQUIPO MULTIPROFESIONALROOMING-IN: A FACTUAL SETTING OF POSSIBILITIES AND THE ROLE OF MULTIDISCIPLINARY TEAMSALOJAMENTO CONJUNTO: ESPAÇO CONCRETO DE POSSIBILIDADES E O PAPEL DA EQUIPE MULTIPROFISSIONALAlojamento conjunto; Aleitamento materno; Enfermagem; Equipe de assistência ao paciente; Rooming-In services; Breastfeeding; Nursing; Patient care team; Alojamiento conjunto; Amamantamiento materno; Enfermería; Grupo de atención al pacienteThe aim of this study was to know the possibilities and boundaries that are present in the Rooming-InSystem (RIS) and to analyze the multi professional team which works in this setting. It is a bibliographic revision, from 33papers published at Lilacs database between 1990 and 2007. We’ve found that the RIS presents multiple possibilities, suchas the premature link mom-baby statement, the incentive to the exclusive breastfeeding practice, the approximation withthe multi professional team. Limits are related to the inadequate physical structure, deficient training of the involvedprofessionals, and inadequate physical or emotional conditions of the mother on caring for the newborn. Professionalsneed to work with creativity and to update the knowledge related to effective educational strategies. We suggest that thisknowledge updating and professional involvement with the RIS should occur by the deployment of permanent educationstrategies, in order to enhance the quality of care.Se objetivó conocer las posibilidades y los limites existentes en el Sistema de Alojamiento Conjunto (SAC) yanalizar el papel del equipo multiprofesional inserido en ese local. Se trata de una revisión bibliográfica, a partir de 33artículos publicados en la base de datos Lilacs entre 1990 y 2007. Se constató que el SAC presenta inúmeras posibilidades,como la formación precoz de vínculo madre-hijo, incentivo a la práctica del amamantamiento materno exclusivo, aproximacióncon el equipo multiprofesional, y limites relacionados a estructura física inadecuada, capacitación deficiente de losprofesionales envueltos, condiciones físicas y/o emocionales inadecuadas para el cuidado con el recién-nacido por partede la puérpera. Los profesionales necesitan trabajar con creatividad y actualización de conocimiento que están directamenteligadas a acciones educativas efectivas. Se sugiere actualización y envolvimiento de los profesionales con el SAC, con laefectuación de estrategias de educación permanente, en busca de la mejoría de la calidad de la asistencia.Objetivou-se conhecer as possibilidades e os limites existentes no Sistema de Alojamento Conjunto (SAC) eanalisar o papel da equipe multiprofissional inserida nesse local. Trata-se de uma revisão bibliográfica, a partir de 33artigos publicados na base de dados Lilacs, entre 1990 e 2007. Constatou-se que o SAC apresenta inúmeras possibilidades,como a formação precoce de vínculo mãe-filho, incentivo à prática do aleitamento materno exclusivo, aproximação com aequipe multiprofissional, e limites relacionados a estrutura física inadequada, capacitação deficiente dos profissionaisenvolvidos, condições físicas e/ou emocionais inadequadas para o cuidado com o recém-nascido por parte da puérpera.Os profissionais necessitam trabalhar com criatividade e atualização de conhecimentos que estão diretamente ligadas aações educativas efetivas. Sugere-se a atualização e o envolvimento dos profissionais com o SAC, com a efetivação deestratégias de educação permanente, em busca da melhoria da qualidade da assistência.Universidade Federal do Paraná2010-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/1787210.5380/ce.v15i2.17872Cogitare Enfermagem; v. 15, n. 2 (2010)Cogitare Enfermagem; v. 15, n. 2 (2010)Cogitare Enfermagem; v. 15, n. 2 (2010)2176-91331414-853610.5380/ce.v15i2reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/17872/11662Pasqual, Kelly KarineBraccialli, Luzmarina Aparecida DorettoVolponi, Mirelainfo:eu-repo/semantics/openAccess2010-10-18T16:08:08Zoai:revistas.ufpr.br:article/17872Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2010-10-18T16:08:08Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ALOJAMIENTO CONJUNTO: ESPACIO CONCRETO DE POSIBILIDADES Y EL PAPEL DEL EQUIPO MULTIPROFESIONAL ROOMING-IN: A FACTUAL SETTING OF POSSIBILITIES AND THE ROLE OF MULTIDISCIPLINARY TEAMS ALOJAMENTO CONJUNTO: ESPAÇO CONCRETO DE POSSIBILIDADES E O PAPEL DA EQUIPE MULTIPROFISSIONAL |
title |
ALOJAMIENTO CONJUNTO: ESPACIO CONCRETO DE POSIBILIDADES Y EL PAPEL DEL EQUIPO MULTIPROFESIONAL |
spellingShingle |
ALOJAMIENTO CONJUNTO: ESPACIO CONCRETO DE POSIBILIDADES Y EL PAPEL DEL EQUIPO MULTIPROFESIONAL Pasqual, Kelly Karine Alojamento conjunto; Aleitamento materno; Enfermagem; Equipe de assistência ao paciente; Rooming-In services; Breastfeeding; Nursing; Patient care team; Alojamiento conjunto; Amamantamiento materno; Enfermería; Grupo de atención al paciente |
title_short |
ALOJAMIENTO CONJUNTO: ESPACIO CONCRETO DE POSIBILIDADES Y EL PAPEL DEL EQUIPO MULTIPROFESIONAL |
title_full |
ALOJAMIENTO CONJUNTO: ESPACIO CONCRETO DE POSIBILIDADES Y EL PAPEL DEL EQUIPO MULTIPROFESIONAL |
title_fullStr |
ALOJAMIENTO CONJUNTO: ESPACIO CONCRETO DE POSIBILIDADES Y EL PAPEL DEL EQUIPO MULTIPROFESIONAL |
title_full_unstemmed |
ALOJAMIENTO CONJUNTO: ESPACIO CONCRETO DE POSIBILIDADES Y EL PAPEL DEL EQUIPO MULTIPROFESIONAL |
title_sort |
ALOJAMIENTO CONJUNTO: ESPACIO CONCRETO DE POSIBILIDADES Y EL PAPEL DEL EQUIPO MULTIPROFESIONAL |
author |
Pasqual, Kelly Karine |
author_facet |
Pasqual, Kelly Karine Braccialli, Luzmarina Aparecida Doretto Volponi, Mirela |
author_role |
author |
author2 |
Braccialli, Luzmarina Aparecida Doretto Volponi, Mirela |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pasqual, Kelly Karine Braccialli, Luzmarina Aparecida Doretto Volponi, Mirela |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alojamento conjunto; Aleitamento materno; Enfermagem; Equipe de assistência ao paciente; Rooming-In services; Breastfeeding; Nursing; Patient care team; Alojamiento conjunto; Amamantamiento materno; Enfermería; Grupo de atención al paciente |
topic |
Alojamento conjunto; Aleitamento materno; Enfermagem; Equipe de assistência ao paciente; Rooming-In services; Breastfeeding; Nursing; Patient care team; Alojamiento conjunto; Amamantamiento materno; Enfermería; Grupo de atención al paciente |
description |
The aim of this study was to know the possibilities and boundaries that are present in the Rooming-InSystem (RIS) and to analyze the multi professional team which works in this setting. It is a bibliographic revision, from 33papers published at Lilacs database between 1990 and 2007. We’ve found that the RIS presents multiple possibilities, suchas the premature link mom-baby statement, the incentive to the exclusive breastfeeding practice, the approximation withthe multi professional team. Limits are related to the inadequate physical structure, deficient training of the involvedprofessionals, and inadequate physical or emotional conditions of the mother on caring for the newborn. Professionalsneed to work with creativity and to update the knowledge related to effective educational strategies. We suggest that thisknowledge updating and professional involvement with the RIS should occur by the deployment of permanent educationstrategies, in order to enhance the quality of care. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/17872 10.5380/ce.v15i2.17872 |
url |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/17872 |
identifier_str_mv |
10.5380/ce.v15i2.17872 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/17872/11662 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem; v. 15, n. 2 (2010) Cogitare Enfermagem; v. 15, n. 2 (2010) Cogitare Enfermagem; v. 15, n. 2 (2010) 2176-9133 1414-8536 10.5380/ce.v15i2 reponame:Cogitare Enfermagem (Online) instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
collection |
Cogitare Enfermagem (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
cogitare@ufpr.br |
_version_ |
1797068292259577856 |