TEMPO DE CONTATO COM INTERVENÇÕES EDUCATIVAS E AUTOCUIDADO DE PESSOAS COM DIABETES MELLITUS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Álef Lucas Dantas de Araújo
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Neves, Eloisa Louhany Feitosa das, Lucena, Jaciely Gondim Sidrônio de, Oliveira Neta, Maria Silvia de, Azevedo, Thaysa Fernandes de, Nunes, Waleska de Brito, Andrade, Lidiane Lima de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Cogitare Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/72588
Resumo: Objective: To identify the relationship between the contact time in educational interventions and self-care variables in users of the Family Health Strategy service with diabetes mellitus.Method: Quasi-experimental before and after study. Data were collected between August and December 2019 at two different times: on the first day (initial moment) and on the last day (final moment) of an educational intervention. In the analysis, paired t-student was used to compare the mean scores in the initial and final moments.Results: The participants were 57 people living with type 2 diabetes mellitus. Analysis showed improvement in the self-care scores between the initial moment (4.15) and the final moment (4.81), with statistical significance (p <0.001).Conclusion: A positive relationship was identified between the contact time in educational interventions and self-care variables in users of the family health strategy (ESF) service who live with diabetes mellitus.
id UFPR-15_7a1c32a0f41295487fba265a0b6caab7
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/72588
network_acronym_str UFPR-15
network_name_str Cogitare Enfermagem (Online)
repository_id_str
spelling TEMPO DE CONTATO COM INTERVENÇÕES EDUCATIVAS E AUTOCUIDADO DE PESSOAS COM DIABETES MELLITUSCONTACT TIME IN EDUCATIONAL INTERVENTIONS AND SELF-CARE OF INDIVIDUALS WITH DIABETES MELLITUSTIEMPO DE CONTACTO CON INTERVENCIONES EDUCATIVAS Y AUTOCUIDADO DE PERSONAS CON DIABETES MELLITUSDiabetes Mellitus; Nursing; Health education; Self-care; Nursing care.Diabetes Mellitus; Enfermería; Educación en Salud; Autocuidado; Cuidados de Enfermería.Diabetes Mellitus; Enfermagem; Educação em Saúde; Autocuidado; Cuidados de Enfermagem.Objective: To identify the relationship between the contact time in educational interventions and self-care variables in users of the Family Health Strategy service with diabetes mellitus.Method: Quasi-experimental before and after study. Data were collected between August and December 2019 at two different times: on the first day (initial moment) and on the last day (final moment) of an educational intervention. In the analysis, paired t-student was used to compare the mean scores in the initial and final moments.Results: The participants were 57 people living with type 2 diabetes mellitus. Analysis showed improvement in the self-care scores between the initial moment (4.15) and the final moment (4.81), with statistical significance (p <0.001).Conclusion: A positive relationship was identified between the contact time in educational interventions and self-care variables in users of the family health strategy (ESF) service who live with diabetes mellitus.Objetivo: verificar la relación entre el tiempo de contacto con intervenciones educativas y las variables de autocuidado en usuarios con diabetes mellitus. Método: estudio casi experimental del tipo antes y después. Se obtuvieron losdatos entre agosto y diciembre de 2019, en dos momentos distintos: en el primer día de intervención educativa (momento inicial) y en el último día (momento final). En el análisis se utilizó el t-student para comparar los promedios de las puntuaciones en el momento inicial y en el momento final. Resultados: participaron del estudio 57 personas que presentaban diabetes mellitus tipo 2. El análisis demostró crecimiento en las puntuaciones de autocuidado entre el momento inicial (4,15) y el momento final (4,81), con significancia estadística (p<0,001). Conclusión: se verificó una relación positiva entre el tiempo de contacto con intervenciones educativas y las variables de autocuidado en usuarios acompañados en la estrategia de salud de la familia que presentan diabetes mellitus.Objetivo: verificar a relação entre o tempo de contato com intervenções educativas e as variáveis de autocuidado em usuários com diabetes mellitus.Método: estudo quase experimental do tipo antes e depois. Os dados foram coletados entre agosto e dezembro de 2019, em dois momentos distintos: no primeiro dia de intervenção educativa (momento inicial) e o no último dia (momento final). Na análise, utilizou-se o t-student pareado para comparar as médias dos escores no momento inicial e no momento final.Resultados: participaram do estudo 57 pessoas que viviam com diabetes mellitus tipo 2. A análise demonstrou melhora nos escores de autocuidado entre o momento inicial (4,15) e o momento final (4,81), com significância estatística (p<0,001).Conclusão: verificou-se uma relação positiva entre o tempo de contato com intervenções educativas e as variáveis de autocuidado em usuários acompanhados na estratégia de saúde da família que vivem com diabetes mellitus.Universidade Federal do ParanáSilva, Álef Lucas Dantas de AraújoNeves, Eloisa Louhany Feitosa dasLucena, Jaciely Gondim Sidrônio deOliveira Neta, Maria Silvia deAzevedo, Thaysa Fernandes deNunes, Waleska de BritoAndrade, Lidiane Lima de2021-02-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/7258810.5380/ce.v26i0.72588Cogitare Enfermagem; v. 26 (2021)Cogitare Enfermagem; v. 26 (2021)Cogitare Enfermagem; v. 26 (2021)2176-91331414-853610.5380/ce.v26i0reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporenghttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/72588/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/72588/pdf_enhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/72588/42311https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/72588/42312https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/72588/42313https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/72588/42699Direitos autorais 2021 Cogitare Enfermagemhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-08-05T13:27:34Zoai:revistas.ufpr.br:article/72588Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2022-08-05T13:27:34Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv TEMPO DE CONTATO COM INTERVENÇÕES EDUCATIVAS E AUTOCUIDADO DE PESSOAS COM DIABETES MELLITUS
CONTACT TIME IN EDUCATIONAL INTERVENTIONS AND SELF-CARE OF INDIVIDUALS WITH DIABETES MELLITUS
TIEMPO DE CONTACTO CON INTERVENCIONES EDUCATIVAS Y AUTOCUIDADO DE PERSONAS CON DIABETES MELLITUS
title TEMPO DE CONTATO COM INTERVENÇÕES EDUCATIVAS E AUTOCUIDADO DE PESSOAS COM DIABETES MELLITUS
spellingShingle TEMPO DE CONTATO COM INTERVENÇÕES EDUCATIVAS E AUTOCUIDADO DE PESSOAS COM DIABETES MELLITUS
Silva, Álef Lucas Dantas de Araújo
Diabetes Mellitus; Nursing; Health education; Self-care; Nursing care.
Diabetes Mellitus; Enfermería; Educación en Salud; Autocuidado; Cuidados de Enfermería.
Diabetes Mellitus; Enfermagem; Educação em Saúde; Autocuidado; Cuidados de Enfermagem.
title_short TEMPO DE CONTATO COM INTERVENÇÕES EDUCATIVAS E AUTOCUIDADO DE PESSOAS COM DIABETES MELLITUS
title_full TEMPO DE CONTATO COM INTERVENÇÕES EDUCATIVAS E AUTOCUIDADO DE PESSOAS COM DIABETES MELLITUS
title_fullStr TEMPO DE CONTATO COM INTERVENÇÕES EDUCATIVAS E AUTOCUIDADO DE PESSOAS COM DIABETES MELLITUS
title_full_unstemmed TEMPO DE CONTATO COM INTERVENÇÕES EDUCATIVAS E AUTOCUIDADO DE PESSOAS COM DIABETES MELLITUS
title_sort TEMPO DE CONTATO COM INTERVENÇÕES EDUCATIVAS E AUTOCUIDADO DE PESSOAS COM DIABETES MELLITUS
author Silva, Álef Lucas Dantas de Araújo
author_facet Silva, Álef Lucas Dantas de Araújo
Neves, Eloisa Louhany Feitosa das
Lucena, Jaciely Gondim Sidrônio de
Oliveira Neta, Maria Silvia de
Azevedo, Thaysa Fernandes de
Nunes, Waleska de Brito
Andrade, Lidiane Lima de
author_role author
author2 Neves, Eloisa Louhany Feitosa das
Lucena, Jaciely Gondim Sidrônio de
Oliveira Neta, Maria Silvia de
Azevedo, Thaysa Fernandes de
Nunes, Waleska de Brito
Andrade, Lidiane Lima de
author2_role author
author
author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Álef Lucas Dantas de Araújo
Neves, Eloisa Louhany Feitosa das
Lucena, Jaciely Gondim Sidrônio de
Oliveira Neta, Maria Silvia de
Azevedo, Thaysa Fernandes de
Nunes, Waleska de Brito
Andrade, Lidiane Lima de
dc.subject.none.fl_str_mv


dc.subject.por.fl_str_mv Diabetes Mellitus; Nursing; Health education; Self-care; Nursing care.
Diabetes Mellitus; Enfermería; Educación en Salud; Autocuidado; Cuidados de Enfermería.
Diabetes Mellitus; Enfermagem; Educação em Saúde; Autocuidado; Cuidados de Enfermagem.
topic Diabetes Mellitus; Nursing; Health education; Self-care; Nursing care.
Diabetes Mellitus; Enfermería; Educación en Salud; Autocuidado; Cuidados de Enfermería.
Diabetes Mellitus; Enfermagem; Educação em Saúde; Autocuidado; Cuidados de Enfermagem.
description Objective: To identify the relationship between the contact time in educational interventions and self-care variables in users of the Family Health Strategy service with diabetes mellitus.Method: Quasi-experimental before and after study. Data were collected between August and December 2019 at two different times: on the first day (initial moment) and on the last day (final moment) of an educational intervention. In the analysis, paired t-student was used to compare the mean scores in the initial and final moments.Results: The participants were 57 people living with type 2 diabetes mellitus. Analysis showed improvement in the self-care scores between the initial moment (4.15) and the final moment (4.81), with statistical significance (p <0.001).Conclusion: A positive relationship was identified between the contact time in educational interventions and self-care variables in users of the family health strategy (ESF) service who live with diabetes mellitus.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-02-08
dc.type.none.fl_str_mv




dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/72588
10.5380/ce.v26i0.72588
url https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/72588
identifier_str_mv 10.5380/ce.v26i0.72588
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/72588/pdf
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/72588/pdf_en
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/72588/42311
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/72588/42312
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/72588/42313
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/72588/42699
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2021 Cogitare Enfermagem
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2021 Cogitare Enfermagem
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
dc.source.none.fl_str_mv Cogitare Enfermagem; v. 26 (2021)
Cogitare Enfermagem; v. 26 (2021)
Cogitare Enfermagem; v. 26 (2021)
2176-9133
1414-8536
10.5380/ce.v26i0
reponame:Cogitare Enfermagem (Online)
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Cogitare Enfermagem (Online)
collection Cogitare Enfermagem (Online)
repository.name.fl_str_mv Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv cogitare@ufpr.br
_version_ 1797068303544352768