TEMPO DE CONTATO COM INTERVENÇÕES EDUCATIVAS E AUTOCUIDADO DE PESSOAS COM DIABETES MELLITUS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Cogitare Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/72588 |
Resumo: | Objective: To identify the relationship between the contact time in educational interventions and self-care variables in users of the Family Health Strategy service with diabetes mellitus.Method: Quasi-experimental before and after study. Data were collected between August and December 2019 at two different times: on the first day (initial moment) and on the last day (final moment) of an educational intervention. In the analysis, paired t-student was used to compare the mean scores in the initial and final moments.Results: The participants were 57 people living with type 2 diabetes mellitus. Analysis showed improvement in the self-care scores between the initial moment (4.15) and the final moment (4.81), with statistical significance (p <0.001).Conclusion: A positive relationship was identified between the contact time in educational interventions and self-care variables in users of the family health strategy (ESF) service who live with diabetes mellitus. |
id |
UFPR-15_7a1c32a0f41295487fba265a0b6caab7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpr.br:article/72588 |
network_acronym_str |
UFPR-15 |
network_name_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
TEMPO DE CONTATO COM INTERVENÇÕES EDUCATIVAS E AUTOCUIDADO DE PESSOAS COM DIABETES MELLITUSCONTACT TIME IN EDUCATIONAL INTERVENTIONS AND SELF-CARE OF INDIVIDUALS WITH DIABETES MELLITUSTIEMPO DE CONTACTO CON INTERVENCIONES EDUCATIVAS Y AUTOCUIDADO DE PERSONAS CON DIABETES MELLITUSDiabetes Mellitus; Nursing; Health education; Self-care; Nursing care.Diabetes Mellitus; Enfermería; Educación en Salud; Autocuidado; Cuidados de Enfermería.Diabetes Mellitus; Enfermagem; Educação em Saúde; Autocuidado; Cuidados de Enfermagem.Objective: To identify the relationship between the contact time in educational interventions and self-care variables in users of the Family Health Strategy service with diabetes mellitus.Method: Quasi-experimental before and after study. Data were collected between August and December 2019 at two different times: on the first day (initial moment) and on the last day (final moment) of an educational intervention. In the analysis, paired t-student was used to compare the mean scores in the initial and final moments.Results: The participants were 57 people living with type 2 diabetes mellitus. Analysis showed improvement in the self-care scores between the initial moment (4.15) and the final moment (4.81), with statistical significance (p <0.001).Conclusion: A positive relationship was identified between the contact time in educational interventions and self-care variables in users of the family health strategy (ESF) service who live with diabetes mellitus.Objetivo: verificar la relación entre el tiempo de contacto con intervenciones educativas y las variables de autocuidado en usuarios con diabetes mellitus. Método: estudio casi experimental del tipo antes y después. Se obtuvieron losdatos entre agosto y diciembre de 2019, en dos momentos distintos: en el primer día de intervención educativa (momento inicial) y en el último día (momento final). En el análisis se utilizó el t-student para comparar los promedios de las puntuaciones en el momento inicial y en el momento final. Resultados: participaron del estudio 57 personas que presentaban diabetes mellitus tipo 2. El análisis demostró crecimiento en las puntuaciones de autocuidado entre el momento inicial (4,15) y el momento final (4,81), con significancia estadística (p<0,001). Conclusión: se verificó una relación positiva entre el tiempo de contacto con intervenciones educativas y las variables de autocuidado en usuarios acompañados en la estrategia de salud de la familia que presentan diabetes mellitus.Objetivo: verificar a relação entre o tempo de contato com intervenções educativas e as variáveis de autocuidado em usuários com diabetes mellitus.Método: estudo quase experimental do tipo antes e depois. Os dados foram coletados entre agosto e dezembro de 2019, em dois momentos distintos: no primeiro dia de intervenção educativa (momento inicial) e o no último dia (momento final). Na análise, utilizou-se o t-student pareado para comparar as médias dos escores no momento inicial e no momento final.Resultados: participaram do estudo 57 pessoas que viviam com diabetes mellitus tipo 2. A análise demonstrou melhora nos escores de autocuidado entre o momento inicial (4,15) e o momento final (4,81), com significância estatística (p<0,001).Conclusão: verificou-se uma relação positiva entre o tempo de contato com intervenções educativas e as variáveis de autocuidado em usuários acompanhados na estratégia de saúde da família que vivem com diabetes mellitus.Universidade Federal do ParanáSilva, Álef Lucas Dantas de AraújoNeves, Eloisa Louhany Feitosa dasLucena, Jaciely Gondim Sidrônio deOliveira Neta, Maria Silvia deAzevedo, Thaysa Fernandes deNunes, Waleska de BritoAndrade, Lidiane Lima de2021-02-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/7258810.5380/ce.v26i0.72588Cogitare Enfermagem; v. 26 (2021)Cogitare Enfermagem; v. 26 (2021)Cogitare Enfermagem; v. 26 (2021)2176-91331414-853610.5380/ce.v26i0reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporenghttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/72588/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/72588/pdf_enhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/72588/42311https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/72588/42312https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/72588/42313https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/72588/42699Direitos autorais 2021 Cogitare Enfermagemhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-08-05T13:27:34Zoai:revistas.ufpr.br:article/72588Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2022-08-05T13:27:34Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
TEMPO DE CONTATO COM INTERVENÇÕES EDUCATIVAS E AUTOCUIDADO DE PESSOAS COM DIABETES MELLITUS CONTACT TIME IN EDUCATIONAL INTERVENTIONS AND SELF-CARE OF INDIVIDUALS WITH DIABETES MELLITUS TIEMPO DE CONTACTO CON INTERVENCIONES EDUCATIVAS Y AUTOCUIDADO DE PERSONAS CON DIABETES MELLITUS |
title |
TEMPO DE CONTATO COM INTERVENÇÕES EDUCATIVAS E AUTOCUIDADO DE PESSOAS COM DIABETES MELLITUS |
spellingShingle |
TEMPO DE CONTATO COM INTERVENÇÕES EDUCATIVAS E AUTOCUIDADO DE PESSOAS COM DIABETES MELLITUS Silva, Álef Lucas Dantas de Araújo Diabetes Mellitus; Nursing; Health education; Self-care; Nursing care. Diabetes Mellitus; Enfermería; Educación en Salud; Autocuidado; Cuidados de Enfermería. Diabetes Mellitus; Enfermagem; Educação em Saúde; Autocuidado; Cuidados de Enfermagem. |
title_short |
TEMPO DE CONTATO COM INTERVENÇÕES EDUCATIVAS E AUTOCUIDADO DE PESSOAS COM DIABETES MELLITUS |
title_full |
TEMPO DE CONTATO COM INTERVENÇÕES EDUCATIVAS E AUTOCUIDADO DE PESSOAS COM DIABETES MELLITUS |
title_fullStr |
TEMPO DE CONTATO COM INTERVENÇÕES EDUCATIVAS E AUTOCUIDADO DE PESSOAS COM DIABETES MELLITUS |
title_full_unstemmed |
TEMPO DE CONTATO COM INTERVENÇÕES EDUCATIVAS E AUTOCUIDADO DE PESSOAS COM DIABETES MELLITUS |
title_sort |
TEMPO DE CONTATO COM INTERVENÇÕES EDUCATIVAS E AUTOCUIDADO DE PESSOAS COM DIABETES MELLITUS |
author |
Silva, Álef Lucas Dantas de Araújo |
author_facet |
Silva, Álef Lucas Dantas de Araújo Neves, Eloisa Louhany Feitosa das Lucena, Jaciely Gondim Sidrônio de Oliveira Neta, Maria Silvia de Azevedo, Thaysa Fernandes de Nunes, Waleska de Brito Andrade, Lidiane Lima de |
author_role |
author |
author2 |
Neves, Eloisa Louhany Feitosa das Lucena, Jaciely Gondim Sidrônio de Oliveira Neta, Maria Silvia de Azevedo, Thaysa Fernandes de Nunes, Waleska de Brito Andrade, Lidiane Lima de |
author2_role |
author author author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Álef Lucas Dantas de Araújo Neves, Eloisa Louhany Feitosa das Lucena, Jaciely Gondim Sidrônio de Oliveira Neta, Maria Silvia de Azevedo, Thaysa Fernandes de Nunes, Waleska de Brito Andrade, Lidiane Lima de |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Diabetes Mellitus; Nursing; Health education; Self-care; Nursing care. Diabetes Mellitus; Enfermería; Educación en Salud; Autocuidado; Cuidados de Enfermería. Diabetes Mellitus; Enfermagem; Educação em Saúde; Autocuidado; Cuidados de Enfermagem. |
topic |
Diabetes Mellitus; Nursing; Health education; Self-care; Nursing care. Diabetes Mellitus; Enfermería; Educación en Salud; Autocuidado; Cuidados de Enfermería. Diabetes Mellitus; Enfermagem; Educação em Saúde; Autocuidado; Cuidados de Enfermagem. |
description |
Objective: To identify the relationship between the contact time in educational interventions and self-care variables in users of the Family Health Strategy service with diabetes mellitus.Method: Quasi-experimental before and after study. Data were collected between August and December 2019 at two different times: on the first day (initial moment) and on the last day (final moment) of an educational intervention. In the analysis, paired t-student was used to compare the mean scores in the initial and final moments.Results: The participants were 57 people living with type 2 diabetes mellitus. Analysis showed improvement in the self-care scores between the initial moment (4.15) and the final moment (4.81), with statistical significance (p <0.001).Conclusion: A positive relationship was identified between the contact time in educational interventions and self-care variables in users of the family health strategy (ESF) service who live with diabetes mellitus. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-02-08 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/72588 10.5380/ce.v26i0.72588 |
url |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/72588 |
identifier_str_mv |
10.5380/ce.v26i0.72588 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/72588/pdf https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/72588/pdf_en https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/72588/42311 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/72588/42312 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/72588/42313 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/72588/42699 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2021 Cogitare Enfermagem http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2021 Cogitare Enfermagem http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem; v. 26 (2021) Cogitare Enfermagem; v. 26 (2021) Cogitare Enfermagem; v. 26 (2021) 2176-9133 1414-8536 10.5380/ce.v26i0 reponame:Cogitare Enfermagem (Online) instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
collection |
Cogitare Enfermagem (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
cogitare@ufpr.br |
_version_ |
1797068303544352768 |