VALIDATION OF AN ELECTRONIC TOOL FOR MONITORING NEWBORNS WITH CONGENITAL SYPHILIS
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Cogitare Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/62829 |
Resumo: | Objective: To validate the content and appearance of an electronic tool for the monitoring ofnewborns with congenital syphilis.Method: Methodological study of validation of content and appearance. Data were collectedfrom June to August 2018 with the use of assessment instruments for validation by sevenmedical specialists who teach at a higher education institution, with experience in pediatricsand/or infectious diseases, and who have completed their undergraduate courses more than16 years ago. Content Validity Index with an established value of 0.78 was used.Results: Regarding structure and presentation, objectives and relevance, all items wereconsidered validated by the experts. The global Content Validity Index was 0.97.Conclusion: The electronic tool was validated for content and appearance, and its contributionto nurses and doctors in primary care was the production of an easy-to-use tool for effectiveclinical monitoring of infants with congenital syphilis. |
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VALIDATION OF AN ELECTRONIC TOOL FOR MONITORING NEWBORNS WITH CONGENITAL SYPHILISVALIDAÇÃO DE PROGRAMA ELETRÔNICO PARA SEGUIMENTO DO RECÉM-NASCIDO COM SÍFILIS CONGÊNITAVALIDACIÓN DE UN PROGRAMA ELECTRÓNICO PARA EL SEGUIMIENTO DE RECIÉN NACIDOS CON SÍFILIS CONGÉNITAEstudios de validación; tecnología educativa; sífilis congénita; recién nacido; atención primaria de salud.Validation Studies; Educational technology; Congenital syphilis; Newborn; Primary Health Care.Atenção Primária à Saúde; Saúde da MulherEstudos de Validação; Tecnologia Educacional; Sífilis Congênita; Recém-nascido; Atenção Primária à Saúde.Objective: To validate the content and appearance of an electronic tool for the monitoring ofnewborns with congenital syphilis.Method: Methodological study of validation of content and appearance. Data were collectedfrom June to August 2018 with the use of assessment instruments for validation by sevenmedical specialists who teach at a higher education institution, with experience in pediatricsand/or infectious diseases, and who have completed their undergraduate courses more than16 years ago. Content Validity Index with an established value of 0.78 was used.Results: Regarding structure and presentation, objectives and relevance, all items wereconsidered validated by the experts. The global Content Validity Index was 0.97.Conclusion: The electronic tool was validated for content and appearance, and its contributionto nurses and doctors in primary care was the production of an easy-to-use tool for effectiveclinical monitoring of infants with congenital syphilis.Objetivo: validar el contenido y la apariencia de un programa electrónico para el seguimientoclínico del recién nacido con sífilis congénita.Método: Estudio metodológico, validación de apariencia y contenido. Los datos fueronrecopilados de junio a agosto de 2018 con instrumentos de evaluación para su validaciónpor parte de siete especialistas médicos del cuerpo docente de una institución de enseñanzasuperior, con experiencia en pediatría y/o infectología, con un período de formación de másde 16 años. Los datos se analizaron utilizando el Índice de Validez de Contenido con un valorestablecido de 0,78.Resultados: en lo que respecta a la estructura y presentación, los objetivos y la relevancia,todos los ítems fueron considerados validados por parte de los especialistas. El Índice deValidez de Contenido global fue de 0,97.Conclusión: el programa electrónico fue validado en cuanto a su contenido y apariencia, enel cual contribuyeron enfermeros y médicos del área de Atención Básica y la producción deuna herramienta de fácil utilización para un efectivo seguimiento clínico del recién nacido consífilis congénita.Objetivo: validar o conteúdo e a aparência de um programa eletrônico para seguimento clínico dorecém-nascido com sífilis congênita.Método: estudo metodológico, de validação de aparência e conteúdo. Os dados foram coletadosde junho a agosto de 2018 com instrumentos de avaliação para validação por sete especialistasmédicos docentes de uma Instituição de Ensino Superior, com experiência em pediatria e/ouinfectologia, com tempo de formação superior a 16 anos. Na análise dos dados, utilizou-se o Índicede Validade de Conteúdo com valor estabelecido de 0,78.Resultados: quanto à estrutura e apresentação, objetivos e relevância, todos os itens foramconsiderados validados pelos especialistas. O Índice de Validade de Conteúdo global foi 0,97.Conclusão: o programa eletrônico foi validado quanto ao conteúdo e aparência, tendo comocontribuição, aos enfermeiros e médicos da Atenção Básica, a produção de uma ferramenta defácil utilização para o efetivo seguimento clínico ao recém-nascido com sífilis congênita.Universidade Federal do ParanáValença, Samara Fernanda VieiraAlmeida, Camila Aparecida Pinheiro LandimSales, Jaqueline Carvalho Silva eRamos, Carmen VianaMoura, Luana Kelle BatistaAraújo, Ellen Thallita Hill2020-04-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEstudo metodológico, de validação de aparência e conteúdoapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/6282910.5380/ce.v25i0.62829Cogitare Enfermagem; v. 25 (2020)Cogitare Enfermagem; v. 25 (2020)Cogitare Enfermagem; v. 25 (2020)2176-91331414-853610.5380/ce.v25i0reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporenghttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/62829/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/62829/pdf_enhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/62829/36762https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/62829/36763https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/62829/36764https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/62829/36765https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/62829/38339https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/62829/38340https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/62829/38341https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/62829/38342https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/62829/38343https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/62829/38344https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/62829/38345https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/62829/38346https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/62829/38347https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/62829/38711https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/62829/38712https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/62829/38713https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/62829/38714https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/62829/41243https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/62829/42041Direitos autorais 2020 Cogitare Enfermagemhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-07T20:00:18Zoai:revistas.ufpr.br:article/62829Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2021-12-07T20:00:18Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
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