EDUCAÇÃO EM SERVIÇO: QUALIFICAÇÃO DA EQUIPE DE ENFERMAGEM PARA O TRATAMENTO DE FERIDAS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jacondino, Camila Bittencourt
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: de Severo, Danusa Fernandes, de Rodrigues, Katiuscia Rosales, de Lima, Lilian, Einhardt, Rosana Radke, Amestoy, Simone Coelho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cogitare Enfermagem (Online)
DOI: 10.5380/ce.v15i2.17867
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/17867
Resumo: This study aimed to identify the knowledge of medium-level nursing personnel on wounds treatment, beforeand after in-service education activities. It was developed in a large hospital in November 2008, and 39 professionals whoattended the meetings of in-service education joined the study. The study was conducted in three stages: application ofa questionnaire; in-service education, and reapplication of the questionnaire. After this, a quantitative analysis wasperformed using the chi-square test. 81% of participants answered correctly before and 100% after the in-service education activity about the signs of inflammation, About the correct cleaning of a wound, 74% cited correctly before and 87% after de education in-service activity. Regarding factors that delay healing, 29% answered correctly before the meeting and 68%after. We concluded the importance of education in service to update the nurses’ knowledge, leading to reduced risk ofiatrogenic complications, and promoting higher quality of care to users.
id UFPR-15_88a4b269ab46938a151a8ac7d3ed57d5
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/17867
network_acronym_str UFPR-15
network_name_str Cogitare Enfermagem (Online)
spelling EDUCAÇÃO EM SERVIÇO: QUALIFICAÇÃO DA EQUIPE DE ENFERMAGEM PARA O TRATAMENTO DE FERIDASEDUCACIÓN EN SERVICIO: CALIFICACIÓN DEL EQUIPO DE ENFERMERÍA PARA EL TRATAMIENTO DE HERIDASIN-SERVICE EDUCATION: QUALIFICATION OF THE NURSING TEAM ON WOUNDS TREATMENTCapacitação em serviço; Educação em enfermagem; Curativos; In-service training; Nursing education; Dressings; Capacitación en servicio; Educación en enfermería; CurativosThis study aimed to identify the knowledge of medium-level nursing personnel on wounds treatment, beforeand after in-service education activities. It was developed in a large hospital in November 2008, and 39 professionals whoattended the meetings of in-service education joined the study. The study was conducted in three stages: application ofa questionnaire; in-service education, and reapplication of the questionnaire. After this, a quantitative analysis wasperformed using the chi-square test. 81% of participants answered correctly before and 100% after the in-service education activity about the signs of inflammation, About the correct cleaning of a wound, 74% cited correctly before and 87% after de education in-service activity. Regarding factors that delay healing, 29% answered correctly before the meeting and 68%after. We concluded the importance of education in service to update the nurses’ knowledge, leading to reduced risk ofiatrogenic complications, and promoting higher quality of care to users.O estudo objetivou identificar o conhecimento dos profissionais de enfermagem de nível médio sobre o tratamentode feridas, antes e após atividades de Educação em Serviço. Foi desenvolvido em um hospital de grande porte, em novembro de2008, e participaram 39 profissionais, que frequentaram os encontros de Educação em Serviço. O estudo foi realizado em três momentos: aplicação do questionário fechado; Educação em Serviço; e reaplicação do questionário. Após isso, foi feita umaanálise quantitativa através do teste qui-quadrado dos resultados obtidos. Quanto aos sinais do processo inflamatório, 81% dos participantes responderam corretamente antes da Educação em Serviço e 100% após a atividade. Sobre a limpeza correta de uma ferida, 74% citaram corretamente antes e 87%, após. No que se refere aos fatores retardatários da cicatrização, 29% responderam corretamente antes do encontro e 68% após. Concluiu-se a importância da Educação em Serviço para atualização dos profissionais de enfermagem, acarretando a diminuição do risco de iatrogenias, e promovendo maior qualidade no cuidado aos usuários.El estudio objetivó identificar el conocimiento de los profesionales de enfermería de nivel medio sobre el tratamientode heridas, antes y después de actividades de Educación en Servicio. Fue desarrollado en un hospital de gran porte, ennoviembre de 2008, y participaron 39 profesionales, que frecuentaron los encuentros de Educación en Servicio. El estudio fue realizado en tres momentos: aplicación del cuestionario cerrado; Educación en Servicio; y reaplicación del cuestionario.Después de eso, fue hecho un análisis cuantitativo a través del test qui-cuadrado de los resultados obtenidos. Con respectoa las señales del proceso inflamatorio, 81% de los participantes respondieron correctamente antes de la Educación en Servicioy 100% después de la actividad. Sobre la limpieza correcta de una herida, 74% citaron correctamente antes y 87%, después.En lo que se refiere a los factores retardatarios de la cicatrización, 29% respondieron correctamente antes del encuentro y 68% después. Se concluye la importancia de la Educación en Servicio para actualización de los profesionales de enfermería, acarreando la diminución del riesgo de iatrogenias, y promoviendo mayor calidad en el cuidado a los usuarios.Universidade Federal do Paraná2010-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/1786710.5380/ce.v15i2.17867Cogitare Enfermagem; v. 15, n. 2 (2010)Cogitare Enfermagem; v. 15, n. 2 (2010)Cogitare Enfermagem; v. 15, n. 2 (2010)2176-91331414-853610.5380/ce.v15i2reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/17867/11659Jacondino, Camila Bittencourtde Severo, Danusa Fernandesde Rodrigues, Katiuscia Rosalesde Lima, LilianEinhardt, Rosana RadkeAmestoy, Simone Coelhoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-10-02T20:05:13Zoai:revistas.ufpr.br:article/17867Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2013-10-02T20:05:13Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv EDUCAÇÃO EM SERVIÇO: QUALIFICAÇÃO DA EQUIPE DE ENFERMAGEM PARA O TRATAMENTO DE FERIDAS
EDUCACIÓN EN SERVICIO: CALIFICACIÓN DEL EQUIPO DE ENFERMERÍA PARA EL TRATAMIENTO DE HERIDAS
IN-SERVICE EDUCATION: QUALIFICATION OF THE NURSING TEAM ON WOUNDS TREATMENT
title EDUCAÇÃO EM SERVIÇO: QUALIFICAÇÃO DA EQUIPE DE ENFERMAGEM PARA O TRATAMENTO DE FERIDAS
spellingShingle EDUCAÇÃO EM SERVIÇO: QUALIFICAÇÃO DA EQUIPE DE ENFERMAGEM PARA O TRATAMENTO DE FERIDAS
EDUCAÇÃO EM SERVIÇO: QUALIFICAÇÃO DA EQUIPE DE ENFERMAGEM PARA O TRATAMENTO DE FERIDAS
Jacondino, Camila Bittencourt
Capacitação em serviço; Educação em enfermagem; Curativos; In-service training; Nursing education; Dressings; Capacitación en servicio; Educación en enfermería; Curativos
Jacondino, Camila Bittencourt
Capacitação em serviço; Educação em enfermagem; Curativos; In-service training; Nursing education; Dressings; Capacitación en servicio; Educación en enfermería; Curativos
title_short EDUCAÇÃO EM SERVIÇO: QUALIFICAÇÃO DA EQUIPE DE ENFERMAGEM PARA O TRATAMENTO DE FERIDAS
title_full EDUCAÇÃO EM SERVIÇO: QUALIFICAÇÃO DA EQUIPE DE ENFERMAGEM PARA O TRATAMENTO DE FERIDAS
title_fullStr EDUCAÇÃO EM SERVIÇO: QUALIFICAÇÃO DA EQUIPE DE ENFERMAGEM PARA O TRATAMENTO DE FERIDAS
EDUCAÇÃO EM SERVIÇO: QUALIFICAÇÃO DA EQUIPE DE ENFERMAGEM PARA O TRATAMENTO DE FERIDAS
title_full_unstemmed EDUCAÇÃO EM SERVIÇO: QUALIFICAÇÃO DA EQUIPE DE ENFERMAGEM PARA O TRATAMENTO DE FERIDAS
EDUCAÇÃO EM SERVIÇO: QUALIFICAÇÃO DA EQUIPE DE ENFERMAGEM PARA O TRATAMENTO DE FERIDAS
title_sort EDUCAÇÃO EM SERVIÇO: QUALIFICAÇÃO DA EQUIPE DE ENFERMAGEM PARA O TRATAMENTO DE FERIDAS
author Jacondino, Camila Bittencourt
author_facet Jacondino, Camila Bittencourt
Jacondino, Camila Bittencourt
de Severo, Danusa Fernandes
de Rodrigues, Katiuscia Rosales
de Lima, Lilian
Einhardt, Rosana Radke
Amestoy, Simone Coelho
de Severo, Danusa Fernandes
de Rodrigues, Katiuscia Rosales
de Lima, Lilian
Einhardt, Rosana Radke
Amestoy, Simone Coelho
author_role author
author2 de Severo, Danusa Fernandes
de Rodrigues, Katiuscia Rosales
de Lima, Lilian
Einhardt, Rosana Radke
Amestoy, Simone Coelho
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Jacondino, Camila Bittencourt
de Severo, Danusa Fernandes
de Rodrigues, Katiuscia Rosales
de Lima, Lilian
Einhardt, Rosana Radke
Amestoy, Simone Coelho
dc.subject.por.fl_str_mv Capacitação em serviço; Educação em enfermagem; Curativos; In-service training; Nursing education; Dressings; Capacitación en servicio; Educación en enfermería; Curativos
topic Capacitação em serviço; Educação em enfermagem; Curativos; In-service training; Nursing education; Dressings; Capacitación en servicio; Educación en enfermería; Curativos
description This study aimed to identify the knowledge of medium-level nursing personnel on wounds treatment, beforeand after in-service education activities. It was developed in a large hospital in November 2008, and 39 professionals whoattended the meetings of in-service education joined the study. The study was conducted in three stages: application ofa questionnaire; in-service education, and reapplication of the questionnaire. After this, a quantitative analysis wasperformed using the chi-square test. 81% of participants answered correctly before and 100% after the in-service education activity about the signs of inflammation, About the correct cleaning of a wound, 74% cited correctly before and 87% after de education in-service activity. Regarding factors that delay healing, 29% answered correctly before the meeting and 68%after. We concluded the importance of education in service to update the nurses’ knowledge, leading to reduced risk ofiatrogenic complications, and promoting higher quality of care to users.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-06-30
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/17867
10.5380/ce.v15i2.17867
url https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/17867
identifier_str_mv 10.5380/ce.v15i2.17867
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/17867/11659
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
dc.source.none.fl_str_mv Cogitare Enfermagem; v. 15, n. 2 (2010)
Cogitare Enfermagem; v. 15, n. 2 (2010)
Cogitare Enfermagem; v. 15, n. 2 (2010)
2176-9133
1414-8536
10.5380/ce.v15i2
reponame:Cogitare Enfermagem (Online)
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Cogitare Enfermagem (Online)
collection Cogitare Enfermagem (Online)
repository.name.fl_str_mv Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv cogitare@ufpr.br
_version_ 1822180390213779456
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.5380/ce.v15i2.17867