EDUCAÇÃO EM SERVIÇO: QUALIFICAÇÃO DA EQUIPE DE ENFERMAGEM PARA O TRATAMENTO DE FERIDAS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cogitare Enfermagem (Online) |
DOI: | 10.5380/ce.v15i2.17867 |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/17867 |
Resumo: | This study aimed to identify the knowledge of medium-level nursing personnel on wounds treatment, beforeand after in-service education activities. It was developed in a large hospital in November 2008, and 39 professionals whoattended the meetings of in-service education joined the study. The study was conducted in three stages: application ofa questionnaire; in-service education, and reapplication of the questionnaire. After this, a quantitative analysis wasperformed using the chi-square test. 81% of participants answered correctly before and 100% after the in-service education activity about the signs of inflammation, About the correct cleaning of a wound, 74% cited correctly before and 87% after de education in-service activity. Regarding factors that delay healing, 29% answered correctly before the meeting and 68%after. We concluded the importance of education in service to update the nurses’ knowledge, leading to reduced risk ofiatrogenic complications, and promoting higher quality of care to users. |
id |
UFPR-15_88a4b269ab46938a151a8ac7d3ed57d5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpr.br:article/17867 |
network_acronym_str |
UFPR-15 |
network_name_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
spelling |
EDUCAÇÃO EM SERVIÇO: QUALIFICAÇÃO DA EQUIPE DE ENFERMAGEM PARA O TRATAMENTO DE FERIDASEDUCACIÓN EN SERVICIO: CALIFICACIÓN DEL EQUIPO DE ENFERMERÍA PARA EL TRATAMIENTO DE HERIDASIN-SERVICE EDUCATION: QUALIFICATION OF THE NURSING TEAM ON WOUNDS TREATMENTCapacitação em serviço; Educação em enfermagem; Curativos; In-service training; Nursing education; Dressings; Capacitación en servicio; Educación en enfermería; CurativosThis study aimed to identify the knowledge of medium-level nursing personnel on wounds treatment, beforeand after in-service education activities. It was developed in a large hospital in November 2008, and 39 professionals whoattended the meetings of in-service education joined the study. The study was conducted in three stages: application ofa questionnaire; in-service education, and reapplication of the questionnaire. After this, a quantitative analysis wasperformed using the chi-square test. 81% of participants answered correctly before and 100% after the in-service education activity about the signs of inflammation, About the correct cleaning of a wound, 74% cited correctly before and 87% after de education in-service activity. Regarding factors that delay healing, 29% answered correctly before the meeting and 68%after. We concluded the importance of education in service to update the nurses’ knowledge, leading to reduced risk ofiatrogenic complications, and promoting higher quality of care to users.O estudo objetivou identificar o conhecimento dos profissionais de enfermagem de nível médio sobre o tratamentode feridas, antes e após atividades de Educação em Serviço. Foi desenvolvido em um hospital de grande porte, em novembro de2008, e participaram 39 profissionais, que frequentaram os encontros de Educação em Serviço. O estudo foi realizado em três momentos: aplicação do questionário fechado; Educação em Serviço; e reaplicação do questionário. Após isso, foi feita umaanálise quantitativa através do teste qui-quadrado dos resultados obtidos. Quanto aos sinais do processo inflamatório, 81% dos participantes responderam corretamente antes da Educação em Serviço e 100% após a atividade. Sobre a limpeza correta de uma ferida, 74% citaram corretamente antes e 87%, após. No que se refere aos fatores retardatários da cicatrização, 29% responderam corretamente antes do encontro e 68% após. Concluiu-se a importância da Educação em Serviço para atualização dos profissionais de enfermagem, acarretando a diminuição do risco de iatrogenias, e promovendo maior qualidade no cuidado aos usuários.El estudio objetivó identificar el conocimiento de los profesionales de enfermería de nivel medio sobre el tratamientode heridas, antes y después de actividades de Educación en Servicio. Fue desarrollado en un hospital de gran porte, ennoviembre de 2008, y participaron 39 profesionales, que frecuentaron los encuentros de Educación en Servicio. El estudio fue realizado en tres momentos: aplicación del cuestionario cerrado; Educación en Servicio; y reaplicación del cuestionario.Después de eso, fue hecho un análisis cuantitativo a través del test qui-cuadrado de los resultados obtenidos. Con respectoa las señales del proceso inflamatorio, 81% de los participantes respondieron correctamente antes de la Educación en Servicioy 100% después de la actividad. Sobre la limpieza correcta de una herida, 74% citaron correctamente antes y 87%, después.En lo que se refiere a los factores retardatarios de la cicatrización, 29% respondieron correctamente antes del encuentro y 68% después. Se concluye la importancia de la Educación en Servicio para actualización de los profesionales de enfermería, acarreando la diminución del riesgo de iatrogenias, y promoviendo mayor calidad en el cuidado a los usuarios.Universidade Federal do Paraná2010-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/1786710.5380/ce.v15i2.17867Cogitare Enfermagem; v. 15, n. 2 (2010)Cogitare Enfermagem; v. 15, n. 2 (2010)Cogitare Enfermagem; v. 15, n. 2 (2010)2176-91331414-853610.5380/ce.v15i2reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/17867/11659Jacondino, Camila Bittencourtde Severo, Danusa Fernandesde Rodrigues, Katiuscia Rosalesde Lima, LilianEinhardt, Rosana RadkeAmestoy, Simone Coelhoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-10-02T20:05:13Zoai:revistas.ufpr.br:article/17867Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2013-10-02T20:05:13Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO EM SERVIÇO: QUALIFICAÇÃO DA EQUIPE DE ENFERMAGEM PARA O TRATAMENTO DE FERIDAS EDUCACIÓN EN SERVICIO: CALIFICACIÓN DEL EQUIPO DE ENFERMERÍA PARA EL TRATAMIENTO DE HERIDAS IN-SERVICE EDUCATION: QUALIFICATION OF THE NURSING TEAM ON WOUNDS TREATMENT |
title |
EDUCAÇÃO EM SERVIÇO: QUALIFICAÇÃO DA EQUIPE DE ENFERMAGEM PARA O TRATAMENTO DE FERIDAS |
spellingShingle |
EDUCAÇÃO EM SERVIÇO: QUALIFICAÇÃO DA EQUIPE DE ENFERMAGEM PARA O TRATAMENTO DE FERIDAS EDUCAÇÃO EM SERVIÇO: QUALIFICAÇÃO DA EQUIPE DE ENFERMAGEM PARA O TRATAMENTO DE FERIDAS Jacondino, Camila Bittencourt Capacitação em serviço; Educação em enfermagem; Curativos; In-service training; Nursing education; Dressings; Capacitación en servicio; Educación en enfermería; Curativos Jacondino, Camila Bittencourt Capacitação em serviço; Educação em enfermagem; Curativos; In-service training; Nursing education; Dressings; Capacitación en servicio; Educación en enfermería; Curativos |
title_short |
EDUCAÇÃO EM SERVIÇO: QUALIFICAÇÃO DA EQUIPE DE ENFERMAGEM PARA O TRATAMENTO DE FERIDAS |
title_full |
EDUCAÇÃO EM SERVIÇO: QUALIFICAÇÃO DA EQUIPE DE ENFERMAGEM PARA O TRATAMENTO DE FERIDAS |
title_fullStr |
EDUCAÇÃO EM SERVIÇO: QUALIFICAÇÃO DA EQUIPE DE ENFERMAGEM PARA O TRATAMENTO DE FERIDAS EDUCAÇÃO EM SERVIÇO: QUALIFICAÇÃO DA EQUIPE DE ENFERMAGEM PARA O TRATAMENTO DE FERIDAS |
title_full_unstemmed |
EDUCAÇÃO EM SERVIÇO: QUALIFICAÇÃO DA EQUIPE DE ENFERMAGEM PARA O TRATAMENTO DE FERIDAS EDUCAÇÃO EM SERVIÇO: QUALIFICAÇÃO DA EQUIPE DE ENFERMAGEM PARA O TRATAMENTO DE FERIDAS |
title_sort |
EDUCAÇÃO EM SERVIÇO: QUALIFICAÇÃO DA EQUIPE DE ENFERMAGEM PARA O TRATAMENTO DE FERIDAS |
author |
Jacondino, Camila Bittencourt |
author_facet |
Jacondino, Camila Bittencourt Jacondino, Camila Bittencourt de Severo, Danusa Fernandes de Rodrigues, Katiuscia Rosales de Lima, Lilian Einhardt, Rosana Radke Amestoy, Simone Coelho de Severo, Danusa Fernandes de Rodrigues, Katiuscia Rosales de Lima, Lilian Einhardt, Rosana Radke Amestoy, Simone Coelho |
author_role |
author |
author2 |
de Severo, Danusa Fernandes de Rodrigues, Katiuscia Rosales de Lima, Lilian Einhardt, Rosana Radke Amestoy, Simone Coelho |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Jacondino, Camila Bittencourt de Severo, Danusa Fernandes de Rodrigues, Katiuscia Rosales de Lima, Lilian Einhardt, Rosana Radke Amestoy, Simone Coelho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Capacitação em serviço; Educação em enfermagem; Curativos; In-service training; Nursing education; Dressings; Capacitación en servicio; Educación en enfermería; Curativos |
topic |
Capacitação em serviço; Educação em enfermagem; Curativos; In-service training; Nursing education; Dressings; Capacitación en servicio; Educación en enfermería; Curativos |
description |
This study aimed to identify the knowledge of medium-level nursing personnel on wounds treatment, beforeand after in-service education activities. It was developed in a large hospital in November 2008, and 39 professionals whoattended the meetings of in-service education joined the study. The study was conducted in three stages: application ofa questionnaire; in-service education, and reapplication of the questionnaire. After this, a quantitative analysis wasperformed using the chi-square test. 81% of participants answered correctly before and 100% after the in-service education activity about the signs of inflammation, About the correct cleaning of a wound, 74% cited correctly before and 87% after de education in-service activity. Regarding factors that delay healing, 29% answered correctly before the meeting and 68%after. We concluded the importance of education in service to update the nurses’ knowledge, leading to reduced risk ofiatrogenic complications, and promoting higher quality of care to users. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/17867 10.5380/ce.v15i2.17867 |
url |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/17867 |
identifier_str_mv |
10.5380/ce.v15i2.17867 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/17867/11659 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem; v. 15, n. 2 (2010) Cogitare Enfermagem; v. 15, n. 2 (2010) Cogitare Enfermagem; v. 15, n. 2 (2010) 2176-9133 1414-8536 10.5380/ce.v15i2 reponame:Cogitare Enfermagem (Online) instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
collection |
Cogitare Enfermagem (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
cogitare@ufpr.br |
_version_ |
1822180390213779456 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.5380/ce.v15i2.17867 |