PERCEPÇÃO DO PACIENTE RENAL CRÔNICO ACERCA DOS CUIDADOS COM ACESSOS PARA HEMODIÁLISE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nogueira, Flávia Lidyane Lima
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: de Freitas, Larissa Rodrigues, Cavalcante, Nivia da Silva, Pennafort, Viviane Peixoto dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Cogitare Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/45628
Resumo: The aim of this study was to describe the care of patients with chronic kidney disease towards their hemodialysis access, and report on the guidelines and care given by the nursing staff. This is a descriptive study, developed in a hemodialysis clinic located in the city of Fortaleza, state of Ceará, between October and November 2014, with 28 patients on hemodialysis. Semi-structured interviews were undertaken to collect data. The thematic analysis technique was chosen, with the following categories: Care towards the hemodialysis access and its implications in self-care, and Perception of patients with chronic kidney disease on guidance and care received from the nursing staff. Patients highlighted the doubts related to changes in habits, and concerns of the nursing staff about patency of access, with guidance on home care and interventions in the dialysis service. Educational strategies to the patient in the acquisition of new skills for the preservation of hemodialysis access are necessary.
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This is a descriptive study, developed in a hemodialysis clinic located in the city of Fortaleza, state of Ceará, between October and November 2014, with 28 patients on hemodialysis. Semi-structured interviews were undertaken to collect data. The thematic analysis technique was chosen, with the following categories: Care towards the hemodialysis access and its implications in self-care, and Perception of patients with chronic kidney disease on guidance and care received from the nursing staff. Patients highlighted the doubts related to changes in habits, and concerns of the nursing staff about patency of access, with guidance on home care and interventions in the dialysis service. Educational strategies to the patient in the acquisition of new skills for the preservation of hemodialysis access are necessary.Objetivou-se descrever os cuidados do paciente renal crônico com seu acesso para hemodiálise e relatar sobre as orientações e cuidados recebidos pela equipe de enfermagem. Estudo descritivo, desenvolvido em uma clínica de hemodiálise localizada em Fortaleza, estado do Ceará, no período de outubro e novembro de 2014, com 28 pacientes em tratamento hemodialítico. Utilizou-se entrevista semiestruturada para coleta de dados. Optou-se pela análise temática, sendo elencadas as categorias: Cuidado com o acesso e suas implicações no cuidado de si, e Percepção do paciente renal crônico acerca das orientações e cuidados recebidos da equipe de enfermagem. Os pacientes destacaram as dúvidas relacionadas às mudanças de hábitos e a preocupação da enfermagem na perviedade dos acessos, com orientações quanto aos cuidados domiciliares e as intervenções no serviço de diálise. Percebe-se a necessidade de estratégias educativas junto ao paciente na aquisição de novas habilidades para a preservação do acesso para hemodiálise.Se objetivó describir el cuidado del paciente renal crónico respecto de su acceso a hemodiálisis e informar sobre indicaciones y cuidados recibidos del equipo de enfermería. Estudio descriptivo, desarrollado en clínica de hemodiálisis en Fortaleza, estado de Ceará, entre octubre y noviembre de 2014, con 28 pacientes en tratamiento de hemodiálisis. Datos recolectados mediante entrevista semiestructurada. Se eligió el análisis temático, surgiendo las categorías: Cuidado de la accesibilidad e implicancias en el cuidado en sí; y Percepción del paciente renal crónico respecto de indicaciones y cuidados recibidos del equipo de enfermería. Los pacientes destacaron dudas relacionadas a cambios de hábitos y a la preocupación de enfermería por la permeabilidad de los accesos, con indicaciones referentes a cuidados domiciliarios y a intervenciones en servicio de diálisis. Se observa necesidad de estrategias educativas con el paciente para la adquisición de nuevas habilidades de preservación de la accesibilidad a la hemodiálisis.Universidade Federal do ParanáNogueira, Flávia Lidyane Limade Freitas, Larissa RodriguesCavalcante, Nivia da SilvaPennafort, Viviane Peixoto dos Santos2016-09-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo originalapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/4562810.5380/ce.v21i3.45628Cogitare Enfermagem; v. 21, n. 3 (2016)Cogitare Enfermagem; v. 21, n. 3 (2016)Cogitare Enfermagem; v. 21, n. 3 (2016)2176-91331414-853610.5380/ce.v21i3reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporenghttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/45628/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/45628/pdf_enhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/45628/23936https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/45628/23938https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/45628/23940https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/45628/23941https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/45628/23942https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/45628/24909https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/45628/25930https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/45628/26014https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/45628/26015https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/45628/26016https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/45628/26017Direitos autorais 2016 Cogitare Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-07T20:33:49Zoai:revistas.ufpr.br:article/45628Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2021-12-07T20:33:49Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
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