PROPOSTA DE SISTEMATIZAÇÃO DA ASSISTÊNCIA DE ENFERMAGEM PELAS TAXONOMIAS NANDA/NIC/NOC PARA O DIAGNOSTICO DE CONHECIMENTO DEFICIENTE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cogitare Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/17175 |
Resumo: | This work characterizes itself as an interventionist clinical research which aims at identifying emergingnursing diagnosis, following the taxonomy described in the North American Nursing Diagnosis Association (NANDA);proposing and implementing nursing interventions related to the diagnosis “Defficient knowledge” following the taxonomydescribed in the Nursing Intervention Classification (NIC) and evaluating the implemented intervention results by usingthe Nursing Outcome Classification (NOC) taxonomy among clinical patients in a hospital in the countryside of MinasGerais. Eighty four nuclear diagnosis were identified in the pre-testing phase, 25% of which were related to “defficientknowledge”. An explanatory pamphlet was used as a pedagogical resource to implement the interventions, and these wereevaluated in the post-testing phase, by using the indicators proposed by the NOC taxonomy for the subject approached.Wilcoxon’s Test brought evidence of the interventions’ importance to increase participants’ knowledge. |
id |
UFPR-15_bbfb60b5e822dbf2f9955901938083f3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpr.br:article/17175 |
network_acronym_str |
UFPR-15 |
network_name_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
PROPOSTA DE SISTEMATIZAÇÃO DA ASSISTÊNCIA DE ENFERMAGEM PELAS TAXONOMIAS NANDA/NIC/NOC PARA O DIAGNOSTICO DE CONHECIMENTO DEFICIENTEPROPUESTA DE SISTEMATIZACIÓN DE LA ASISTENCIA DE ENFERMERÍA POR LAS TAXONOMIAS NANDA/NIC/NOC PARA EL DIAGNÓSTICO DE CONOCIMIENTO DEFICIENTENURSING ASSISTANCE SYSTEMATIZATION PROPOSAL BY THE NANDA/NIC/NOC TAXONOMIES FOR THE DIAGNOSIS OF DEFFICIENT KNOWLEDGEEnfermagem; Classificação; Diagnóstico de enfermagem; Cuidados de enfermagem; Nursing; Classification; Nursing diagnosis; Nursing care; Enfermería; Clasificación; Diagnóstico de enfermería; Atención de enfermeríaThis work characterizes itself as an interventionist clinical research which aims at identifying emergingnursing diagnosis, following the taxonomy described in the North American Nursing Diagnosis Association (NANDA);proposing and implementing nursing interventions related to the diagnosis “Defficient knowledge” following the taxonomydescribed in the Nursing Intervention Classification (NIC) and evaluating the implemented intervention results by usingthe Nursing Outcome Classification (NOC) taxonomy among clinical patients in a hospital in the countryside of MinasGerais. Eighty four nuclear diagnosis were identified in the pre-testing phase, 25% of which were related to “defficientknowledge”. An explanatory pamphlet was used as a pedagogical resource to implement the interventions, and these wereevaluated in the post-testing phase, by using the indicators proposed by the NOC taxonomy for the subject approached.Wilcoxon’s Test brought evidence of the interventions’ importance to increase participants’ knowledge.Este trabalho configura-se como uma pesquisa clínica intervencionista que objetiva identificar diagnósticos deenfermagem emergentes, segundo taxonomia da North American Nursing Diagnosis Association; propor e implementarintervenções de enfermagem pertinentes ao diagnóstico “conhecimento deficiente” segundo taxonomia NursingIntervention Classification e avaliar os resultados das intervenções implementadas a partir da taxonomia da NursingOutcome Classification entre pessoas internadas na clínica médica de um hospital do interior de Minas Gerais. Foramidentificados 84 diagnósticos nucleares no pré teste, sendo 25% deles referentes ao “conhecimento deficiente”. Utilizousefolheto explicativo como recurso didático para implementar as intervenções e avaliaram-se as intervenções no pósteste,utilizando os indicadores propostos na taxonomia da Nursing Outcome Classification para o diagnóstico abordado.O teste de Wilcoxon evidenciou a significação das intervenções para aumentar o conhecimento dos participantes.Este trabajo se configura como una investigación clínica intervencionista que objetiva identificar diagnósticosde enfermería emergentes, de acuerdo con la taxonomía de la North American Nursing Diagnosis Association; proponere implementar intervenciones de enfermería referentes al diagnóstico “Conocimiento deficiente” de acuerdo con lataxonomía Nursing Intervention Classification y evaluar los resultados de las intervenciones aplicadas de la taxonomíade la Nursing Outcome Classification entre personas hospitalizadas en la clínica médica de un hospital del interior deMinas Gerais. Fueran identificados 84 diagnósticos nucleares en la pre-prueba, siendo 25% de ellos referentes “conocimientodeficiente”. Se usó folleto explicativo como recurso didáctico para aplicar las intervenciones y fueron evaluadas lasintervenciones en la pos-prueba, usando los indicadores propuestos en la taxonomía de la NOC para el diagnósticoabordado. La prueba de Wilcoxon mostró el significado de las intervenciones para aumentar el conocimiento de losparticipantes.Universidade Federal do Paraná2010-03-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/1717510.5380/ce.v15i1.17175Cogitare Enfermagem; v. 15, n. 1 (2010)Cogitare Enfermagem; v. 15, n. 1 (2010)Cogitare Enfermagem; v. 15, n. 1 (2010)2176-91331414-853610.5380/ce.v15i1reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/17175/11310Pereira, Juliana CristinaStuchi, Rosamary Aparecida GarciaArreguy-Sena, Cristinainfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-10-02T20:03:16Zoai:revistas.ufpr.br:article/17175Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2013-10-02T20:03:16Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PROPOSTA DE SISTEMATIZAÇÃO DA ASSISTÊNCIA DE ENFERMAGEM PELAS TAXONOMIAS NANDA/NIC/NOC PARA O DIAGNOSTICO DE CONHECIMENTO DEFICIENTE PROPUESTA DE SISTEMATIZACIÓN DE LA ASISTENCIA DE ENFERMERÍA POR LAS TAXONOMIAS NANDA/NIC/NOC PARA EL DIAGNÓSTICO DE CONOCIMIENTO DEFICIENTE NURSING ASSISTANCE SYSTEMATIZATION PROPOSAL BY THE NANDA/NIC/NOC TAXONOMIES FOR THE DIAGNOSIS OF DEFFICIENT KNOWLEDGE |
title |
PROPOSTA DE SISTEMATIZAÇÃO DA ASSISTÊNCIA DE ENFERMAGEM PELAS TAXONOMIAS NANDA/NIC/NOC PARA O DIAGNOSTICO DE CONHECIMENTO DEFICIENTE |
spellingShingle |
PROPOSTA DE SISTEMATIZAÇÃO DA ASSISTÊNCIA DE ENFERMAGEM PELAS TAXONOMIAS NANDA/NIC/NOC PARA O DIAGNOSTICO DE CONHECIMENTO DEFICIENTE Pereira, Juliana Cristina Enfermagem; Classificação; Diagnóstico de enfermagem; Cuidados de enfermagem; Nursing; Classification; Nursing diagnosis; Nursing care; Enfermería; Clasificación; Diagnóstico de enfermería; Atención de enfermería |
title_short |
PROPOSTA DE SISTEMATIZAÇÃO DA ASSISTÊNCIA DE ENFERMAGEM PELAS TAXONOMIAS NANDA/NIC/NOC PARA O DIAGNOSTICO DE CONHECIMENTO DEFICIENTE |
title_full |
PROPOSTA DE SISTEMATIZAÇÃO DA ASSISTÊNCIA DE ENFERMAGEM PELAS TAXONOMIAS NANDA/NIC/NOC PARA O DIAGNOSTICO DE CONHECIMENTO DEFICIENTE |
title_fullStr |
PROPOSTA DE SISTEMATIZAÇÃO DA ASSISTÊNCIA DE ENFERMAGEM PELAS TAXONOMIAS NANDA/NIC/NOC PARA O DIAGNOSTICO DE CONHECIMENTO DEFICIENTE |
title_full_unstemmed |
PROPOSTA DE SISTEMATIZAÇÃO DA ASSISTÊNCIA DE ENFERMAGEM PELAS TAXONOMIAS NANDA/NIC/NOC PARA O DIAGNOSTICO DE CONHECIMENTO DEFICIENTE |
title_sort |
PROPOSTA DE SISTEMATIZAÇÃO DA ASSISTÊNCIA DE ENFERMAGEM PELAS TAXONOMIAS NANDA/NIC/NOC PARA O DIAGNOSTICO DE CONHECIMENTO DEFICIENTE |
author |
Pereira, Juliana Cristina |
author_facet |
Pereira, Juliana Cristina Stuchi, Rosamary Aparecida Garcia Arreguy-Sena, Cristina |
author_role |
author |
author2 |
Stuchi, Rosamary Aparecida Garcia Arreguy-Sena, Cristina |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Juliana Cristina Stuchi, Rosamary Aparecida Garcia Arreguy-Sena, Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Enfermagem; Classificação; Diagnóstico de enfermagem; Cuidados de enfermagem; Nursing; Classification; Nursing diagnosis; Nursing care; Enfermería; Clasificación; Diagnóstico de enfermería; Atención de enfermería |
topic |
Enfermagem; Classificação; Diagnóstico de enfermagem; Cuidados de enfermagem; Nursing; Classification; Nursing diagnosis; Nursing care; Enfermería; Clasificación; Diagnóstico de enfermería; Atención de enfermería |
description |
This work characterizes itself as an interventionist clinical research which aims at identifying emergingnursing diagnosis, following the taxonomy described in the North American Nursing Diagnosis Association (NANDA);proposing and implementing nursing interventions related to the diagnosis “Defficient knowledge” following the taxonomydescribed in the Nursing Intervention Classification (NIC) and evaluating the implemented intervention results by usingthe Nursing Outcome Classification (NOC) taxonomy among clinical patients in a hospital in the countryside of MinasGerais. Eighty four nuclear diagnosis were identified in the pre-testing phase, 25% of which were related to “defficientknowledge”. An explanatory pamphlet was used as a pedagogical resource to implement the interventions, and these wereevaluated in the post-testing phase, by using the indicators proposed by the NOC taxonomy for the subject approached.Wilcoxon’s Test brought evidence of the interventions’ importance to increase participants’ knowledge. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-03-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/17175 10.5380/ce.v15i1.17175 |
url |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/17175 |
identifier_str_mv |
10.5380/ce.v15i1.17175 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/17175/11310 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem; v. 15, n. 1 (2010) Cogitare Enfermagem; v. 15, n. 1 (2010) Cogitare Enfermagem; v. 15, n. 1 (2010) 2176-9133 1414-8536 10.5380/ce.v15i1 reponame:Cogitare Enfermagem (Online) instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
collection |
Cogitare Enfermagem (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
cogitare@ufpr.br |
_version_ |
1797068297616752640 |