PATIENTS’ UNDERSTANDING OF NURSING INSTRUCTIONS IN CARDIAC CATHETERISM: A QUALITATIVE STUDY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Cogitare Enfermagem (Online) |
DOI: | 10.5380/ce.v24i0.56604 |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/56604 |
Resumo: | Objective: To understand patients’ knowledge about the cardiac catheterization procedure inorder to elaborate pre-catheterization nursing instructions.Methods: Qualitative study with 31 adult patients from a teaching hospital in the inland of thestate of São Paulo, conducted in the first half of 2015. Data was collected through semi-structuredinterviews and analyzed with the use of Content Analysis.Results: Three categories emerged from the statements, as follows: Understanding of the signsand symptoms that led to the need to perform cardiac catheterization; Partial assimilationof written information received by the patients, and Ignorance of the cardiac catheterizationprocedure performed.Conclusion: The construction and implementation of adequate planning of health instructionsclarifies the doubts of the individuals, so that they are more prepared to make sound decisionsregarding their health, and promotes the recognition of nursing actions. |
id |
UFPR-15_ced1490d45e6f92798bd3cecb2f95948 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpr.br:article/56604 |
network_acronym_str |
UFPR-15 |
network_name_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
spelling |
PATIENTS’ UNDERSTANDING OF NURSING INSTRUCTIONS IN CARDIAC CATHETERISM: A QUALITATIVE STUDYCOMPREENSÃO DE PACIENTES ÀS ORIENTAÇÕES DE ENFERMAGEM NO CATETERISMO CARDÍACO: UMA PESQUISA QUALITATIVACOMPRENSIÓN DE PACIENTES DE LAS INDICACIONES DE ENFERMERÍA SOBRE CATETERISMO CARDÍACO: UNA INVESTIGACIÓN CUALITATIVAEnfermagemComunicação; Cateterismo Cardíaco; Cuidados de Enfermagem; Educação em Saúde.Comunicación; Cateterismo Cardíaco; Atención de Enfermería; Educación en Salud.Communication; Cardiac Catheterization; Nursing care; Health education.Objective: To understand patients’ knowledge about the cardiac catheterization procedure inorder to elaborate pre-catheterization nursing instructions.Methods: Qualitative study with 31 adult patients from a teaching hospital in the inland of thestate of São Paulo, conducted in the first half of 2015. Data was collected through semi-structuredinterviews and analyzed with the use of Content Analysis.Results: Three categories emerged from the statements, as follows: Understanding of the signsand symptoms that led to the need to perform cardiac catheterization; Partial assimilationof written information received by the patients, and Ignorance of the cardiac catheterizationprocedure performed.Conclusion: The construction and implementation of adequate planning of health instructionsclarifies the doubts of the individuals, so that they are more prepared to make sound decisionsregarding their health, and promotes the recognition of nursing actions.Objetivo: Comprender el conocimiento del paciente sobre el procedimiento de cateterismocardíaco, a efectos de elaborar indicaciones de enfermería previas al estudio.Métodos: Investigación cualitativa con 31 pacientes adultos de un hospital de enseñanza delinterior del estado de São Paulo, realizada en el primer semestre de 2015. Datos recolectadosmediante entrevista semiestructurada, estudiados según Análisis de Contenido.Resultados: Surgieron tres categorías de los discursos: Comprensión de señales y síntomasque determinaron la necesidad de realizar un cateterismo cardíaco, Asimilación parcial de lainformación escrita recibida por los pacientes, y Desconocimiento del procedimiento de cateterismocardíaco realizado. Los resultados demuestran que los pacientes reciben indicacionesinsuficientes para comprender un proceso tan complejo.Conclusión: La planificación adecuada de indicaciones de salud, al elaborarse y ponerse enpráctica, brinda claridad y fortaleza a los individuos en la promoción de salud, y promueve elreconocimiento de las acciones de enfermería.Objetivo: compreender o conhecimento dos pacientes sobre o procedimento do cateterismo cardíaco a fim de elaborar orientações de enfermagem no pré-exame. Métodos: pesquisa qualitativa com 31 pacientes adultos de um hospital de ensino do interior do estado de São Paulo, realizada no primeiro semestre de 2015. Os dados foram coletados mediante entrevista semiestruturada e analisados pelo método de Análise de Conteúdo. Resultados: dos discursos emergiram três categorias: Compreensão dos sinais e sintomas que levaram à necessidade de realização do cateterismo cardíaco, Assimilação parcial das informações recebidas na forma escrita pelos pacientes, e Desconhecimento sobre o procedimento de cateterismo cardíaco realizado. Os resultados apontam para pacientes que recebem orientações insuficientes para a compreensão de procedimento tão complexo. Conclusão: o planejamento adequado de orientações em saúde, ao ser construído e colocado em prática, esclarece e fortalece os indivíduos para a promoção da saúde e promove o reconhecimento das ações de enfermagem.Universidade Federal do ParanáTeixeira, Tatiane Roberta Fernandesde Avila, Marla Andréia GarciaBraga, Eliana Mara2019-03-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionqualitativaapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/5660410.5380/ce.v24i0.56604Cogitare Enfermagem; v. 24 (2019)Cogitare Enfermagem; v. 24 (2019)Cogitare Enfermagem; v. 24 (2019)2176-91331414-853610.5380/ce.v24i0reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporenghttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/56604/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/56604/pdf_enhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/56604/32222https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/56604/32249https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/56604/32250https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/56604/33380https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/56604/35253https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/56604/37766https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/56604/38046https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/56604/38047https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/56604/38048Direitos autorais 2019 Cogitare Enfermagemhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-07T20:08:12Zoai:revistas.ufpr.br:article/56604Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2021-12-07T20:08:12Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PATIENTS’ UNDERSTANDING OF NURSING INSTRUCTIONS IN CARDIAC CATHETERISM: A QUALITATIVE STUDY COMPREENSÃO DE PACIENTES ÀS ORIENTAÇÕES DE ENFERMAGEM NO CATETERISMO CARDÍACO: UMA PESQUISA QUALITATIVA COMPRENSIÓN DE PACIENTES DE LAS INDICACIONES DE ENFERMERÍA SOBRE CATETERISMO CARDÍACO: UNA INVESTIGACIÓN CUALITATIVA |
title |
PATIENTS’ UNDERSTANDING OF NURSING INSTRUCTIONS IN CARDIAC CATHETERISM: A QUALITATIVE STUDY |
spellingShingle |
PATIENTS’ UNDERSTANDING OF NURSING INSTRUCTIONS IN CARDIAC CATHETERISM: A QUALITATIVE STUDY PATIENTS’ UNDERSTANDING OF NURSING INSTRUCTIONS IN CARDIAC CATHETERISM: A QUALITATIVE STUDY Teixeira, Tatiane Roberta Fernandes Enfermagem Comunicação; Cateterismo Cardíaco; Cuidados de Enfermagem; Educação em Saúde. Comunicación; Cateterismo Cardíaco; Atención de Enfermería; Educación en Salud. Communication; Cardiac Catheterization; Nursing care; Health education. Teixeira, Tatiane Roberta Fernandes Enfermagem Comunicação; Cateterismo Cardíaco; Cuidados de Enfermagem; Educação em Saúde. Comunicación; Cateterismo Cardíaco; Atención de Enfermería; Educación en Salud. Communication; Cardiac Catheterization; Nursing care; Health education. |
title_short |
PATIENTS’ UNDERSTANDING OF NURSING INSTRUCTIONS IN CARDIAC CATHETERISM: A QUALITATIVE STUDY |
title_full |
PATIENTS’ UNDERSTANDING OF NURSING INSTRUCTIONS IN CARDIAC CATHETERISM: A QUALITATIVE STUDY |
title_fullStr |
PATIENTS’ UNDERSTANDING OF NURSING INSTRUCTIONS IN CARDIAC CATHETERISM: A QUALITATIVE STUDY PATIENTS’ UNDERSTANDING OF NURSING INSTRUCTIONS IN CARDIAC CATHETERISM: A QUALITATIVE STUDY |
title_full_unstemmed |
PATIENTS’ UNDERSTANDING OF NURSING INSTRUCTIONS IN CARDIAC CATHETERISM: A QUALITATIVE STUDY PATIENTS’ UNDERSTANDING OF NURSING INSTRUCTIONS IN CARDIAC CATHETERISM: A QUALITATIVE STUDY |
title_sort |
PATIENTS’ UNDERSTANDING OF NURSING INSTRUCTIONS IN CARDIAC CATHETERISM: A QUALITATIVE STUDY |
author |
Teixeira, Tatiane Roberta Fernandes |
author_facet |
Teixeira, Tatiane Roberta Fernandes Teixeira, Tatiane Roberta Fernandes de Avila, Marla Andréia Garcia Braga, Eliana Mara de Avila, Marla Andréia Garcia Braga, Eliana Mara |
author_role |
author |
author2 |
de Avila, Marla Andréia Garcia Braga, Eliana Mara |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Teixeira, Tatiane Roberta Fernandes de Avila, Marla Andréia Garcia Braga, Eliana Mara |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Enfermagem Comunicação; Cateterismo Cardíaco; Cuidados de Enfermagem; Educação em Saúde. Comunicación; Cateterismo Cardíaco; Atención de Enfermería; Educación en Salud. Communication; Cardiac Catheterization; Nursing care; Health education. |
topic |
Enfermagem Comunicação; Cateterismo Cardíaco; Cuidados de Enfermagem; Educação em Saúde. Comunicación; Cateterismo Cardíaco; Atención de Enfermería; Educación en Salud. Communication; Cardiac Catheterization; Nursing care; Health education. |
description |
Objective: To understand patients’ knowledge about the cardiac catheterization procedure inorder to elaborate pre-catheterization nursing instructions.Methods: Qualitative study with 31 adult patients from a teaching hospital in the inland of thestate of São Paulo, conducted in the first half of 2015. Data was collected through semi-structuredinterviews and analyzed with the use of Content Analysis.Results: Three categories emerged from the statements, as follows: Understanding of the signsand symptoms that led to the need to perform cardiac catheterization; Partial assimilationof written information received by the patients, and Ignorance of the cardiac catheterizationprocedure performed.Conclusion: The construction and implementation of adequate planning of health instructionsclarifies the doubts of the individuals, so that they are more prepared to make sound decisionsregarding their health, and promotes the recognition of nursing actions. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-03-27 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion qualitativa |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/56604 10.5380/ce.v24i0.56604 |
url |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/56604 |
identifier_str_mv |
10.5380/ce.v24i0.56604 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/56604/pdf https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/56604/pdf_en https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/56604/32222 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/56604/32249 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/56604/32250 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/56604/33380 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/56604/35253 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/56604/37766 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/56604/38046 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/56604/38047 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/56604/38048 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2019 Cogitare Enfermagem http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2019 Cogitare Enfermagem http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem; v. 24 (2019) Cogitare Enfermagem; v. 24 (2019) Cogitare Enfermagem; v. 24 (2019) 2176-9133 1414-8536 10.5380/ce.v24i0 reponame:Cogitare Enfermagem (Online) instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
collection |
Cogitare Enfermagem (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
cogitare@ufpr.br |
_version_ |
1822180363070341120 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.5380/ce.v24i0.56604 |