PATIENTS’ UNDERSTANDING OF NURSING INSTRUCTIONS IN CARDIAC CATHETERISM: A QUALITATIVE STUDY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Teixeira, Tatiane Roberta Fernandes
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: de Avila, Marla Andréia Garcia, Braga, Eliana Mara
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Cogitare Enfermagem (Online)
DOI: 10.5380/ce.v24i0.56604
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/56604
Resumo: Objective: To understand patients’ knowledge about the cardiac catheterization procedure inorder to elaborate pre-catheterization nursing instructions.Methods: Qualitative study with 31 adult patients from a teaching hospital in the inland of thestate of São Paulo, conducted in the first half of 2015. Data was collected through semi-structuredinterviews and analyzed with the use of Content Analysis.Results: Three categories emerged from the statements, as follows: Understanding of the signsand symptoms that led to the need to perform cardiac catheterization; Partial assimilationof written information received by the patients, and Ignorance of the cardiac catheterizationprocedure performed.Conclusion: The construction and implementation of adequate planning of health instructionsclarifies the doubts of the individuals, so that they are more prepared to make sound decisionsregarding their health, and promotes the recognition of nursing actions.
id UFPR-15_ced1490d45e6f92798bd3cecb2f95948
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/56604
network_acronym_str UFPR-15
network_name_str Cogitare Enfermagem (Online)
spelling PATIENTS’ UNDERSTANDING OF NURSING INSTRUCTIONS IN CARDIAC CATHETERISM: A QUALITATIVE STUDYCOMPREENSÃO DE PACIENTES ÀS ORIENTAÇÕES DE ENFERMAGEM NO CATETERISMO CARDÍACO: UMA PESQUISA QUALITATIVACOMPRENSIÓN DE PACIENTES DE LAS INDICACIONES DE ENFERMERÍA SOBRE CATETERISMO CARDÍACO: UNA INVESTIGACIÓN CUALITATIVAEnfermagemComunicação; Cateterismo Cardíaco; Cuidados de Enfermagem; Educação em Saúde.Comunicación; Cateterismo Cardíaco; Atención de Enfermería; Educación en Salud.Communication; Cardiac Catheterization; Nursing care; Health education.Objective: To understand patients’ knowledge about the cardiac catheterization procedure inorder to elaborate pre-catheterization nursing instructions.Methods: Qualitative study with 31 adult patients from a teaching hospital in the inland of thestate of São Paulo, conducted in the first half of 2015. Data was collected through semi-structuredinterviews and analyzed with the use of Content Analysis.Results: Three categories emerged from the statements, as follows: Understanding of the signsand symptoms that led to the need to perform cardiac catheterization; Partial assimilationof written information received by the patients, and Ignorance of the cardiac catheterizationprocedure performed.Conclusion: The construction and implementation of adequate planning of health instructionsclarifies the doubts of the individuals, so that they are more prepared to make sound decisionsregarding their health, and promotes the recognition of nursing actions.Objetivo: Comprender el conocimiento del paciente sobre el procedimiento de cateterismocardíaco, a efectos de elaborar indicaciones de enfermería previas al estudio.Métodos: Investigación cualitativa con 31 pacientes adultos de un hospital de enseñanza delinterior del estado de São Paulo, realizada en el primer semestre de 2015. Datos recolectadosmediante entrevista semiestructurada, estudiados según Análisis de Contenido.Resultados: Surgieron tres categorías de los discursos: Comprensión de señales y síntomasque determinaron la necesidad de realizar un cateterismo cardíaco, Asimilación parcial de lainformación escrita recibida por los pacientes, y Desconocimiento del procedimiento de cateterismocardíaco realizado. Los resultados demuestran que los pacientes reciben indicacionesinsuficientes para comprender un proceso tan complejo.Conclusión: La planificación adecuada de indicaciones de salud, al elaborarse y ponerse enpráctica, brinda claridad y fortaleza a los individuos en la promoción de salud, y promueve elreconocimiento de las acciones de enfermería.Objetivo: compreender o conhecimento dos pacientes sobre o procedimento do cateterismo cardíaco a fim de elaborar orientações de enfermagem no pré-exame. Métodos: pesquisa qualitativa com 31 pacientes adultos de um hospital de ensino do interior do estado de São Paulo, realizada no primeiro semestre de 2015. Os dados foram coletados mediante entrevista semiestruturada e analisados pelo método de Análise de Conteúdo. Resultados: dos discursos emergiram três categorias: Compreensão dos sinais e sintomas que levaram à necessidade de realização do cateterismo cardíaco, Assimilação parcial das informações recebidas na forma escrita pelos pacientes, e Desconhecimento sobre o procedimento de cateterismo cardíaco realizado. Os resultados apontam para pacientes que recebem orientações insuficientes para a compreensão de procedimento tão complexo. Conclusão: o planejamento adequado de orientações em saúde, ao ser construído e colocado em prática, esclarece e fortalece os indivíduos para a promoção da saúde e promove o reconhecimento das ações de enfermagem.Universidade Federal do ParanáTeixeira, Tatiane Roberta Fernandesde Avila, Marla Andréia GarciaBraga, Eliana Mara2019-03-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionqualitativaapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/5660410.5380/ce.v24i0.56604Cogitare Enfermagem; v. 24 (2019)Cogitare Enfermagem; v. 24 (2019)Cogitare Enfermagem; v. 24 (2019)2176-91331414-853610.5380/ce.v24i0reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporenghttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/56604/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/56604/pdf_enhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/56604/32222https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/56604/32249https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/56604/32250https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/56604/33380https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/56604/35253https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/56604/37766https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/56604/38046https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/56604/38047https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/56604/38048Direitos autorais 2019 Cogitare Enfermagemhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-07T20:08:12Zoai:revistas.ufpr.br:article/56604Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2021-12-07T20:08:12Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv PATIENTS’ UNDERSTANDING OF NURSING INSTRUCTIONS IN CARDIAC CATHETERISM: A QUALITATIVE STUDY
COMPREENSÃO DE PACIENTES ÀS ORIENTAÇÕES DE ENFERMAGEM NO CATETERISMO CARDÍACO: UMA PESQUISA QUALITATIVA
COMPRENSIÓN DE PACIENTES DE LAS INDICACIONES DE ENFERMERÍA SOBRE CATETERISMO CARDÍACO: UNA INVESTIGACIÓN CUALITATIVA
title PATIENTS’ UNDERSTANDING OF NURSING INSTRUCTIONS IN CARDIAC CATHETERISM: A QUALITATIVE STUDY
spellingShingle PATIENTS’ UNDERSTANDING OF NURSING INSTRUCTIONS IN CARDIAC CATHETERISM: A QUALITATIVE STUDY
PATIENTS’ UNDERSTANDING OF NURSING INSTRUCTIONS IN CARDIAC CATHETERISM: A QUALITATIVE STUDY
Teixeira, Tatiane Roberta Fernandes
Enfermagem
Comunicação; Cateterismo Cardíaco; Cuidados de Enfermagem; Educação em Saúde.
Comunicación; Cateterismo Cardíaco; Atención de Enfermería; Educación en Salud.
Communication; Cardiac Catheterization; Nursing care; Health education.
Teixeira, Tatiane Roberta Fernandes
Enfermagem
Comunicação; Cateterismo Cardíaco; Cuidados de Enfermagem; Educação em Saúde.
Comunicación; Cateterismo Cardíaco; Atención de Enfermería; Educación en Salud.
Communication; Cardiac Catheterization; Nursing care; Health education.
title_short PATIENTS’ UNDERSTANDING OF NURSING INSTRUCTIONS IN CARDIAC CATHETERISM: A QUALITATIVE STUDY
title_full PATIENTS’ UNDERSTANDING OF NURSING INSTRUCTIONS IN CARDIAC CATHETERISM: A QUALITATIVE STUDY
title_fullStr PATIENTS’ UNDERSTANDING OF NURSING INSTRUCTIONS IN CARDIAC CATHETERISM: A QUALITATIVE STUDY
PATIENTS’ UNDERSTANDING OF NURSING INSTRUCTIONS IN CARDIAC CATHETERISM: A QUALITATIVE STUDY
title_full_unstemmed PATIENTS’ UNDERSTANDING OF NURSING INSTRUCTIONS IN CARDIAC CATHETERISM: A QUALITATIVE STUDY
PATIENTS’ UNDERSTANDING OF NURSING INSTRUCTIONS IN CARDIAC CATHETERISM: A QUALITATIVE STUDY
title_sort PATIENTS’ UNDERSTANDING OF NURSING INSTRUCTIONS IN CARDIAC CATHETERISM: A QUALITATIVE STUDY
author Teixeira, Tatiane Roberta Fernandes
author_facet Teixeira, Tatiane Roberta Fernandes
Teixeira, Tatiane Roberta Fernandes
de Avila, Marla Andréia Garcia
Braga, Eliana Mara
de Avila, Marla Andréia Garcia
Braga, Eliana Mara
author_role author
author2 de Avila, Marla Andréia Garcia
Braga, Eliana Mara
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Teixeira, Tatiane Roberta Fernandes
de Avila, Marla Andréia Garcia
Braga, Eliana Mara
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Enfermagem
Comunicação; Cateterismo Cardíaco; Cuidados de Enfermagem; Educação em Saúde.
Comunicación; Cateterismo Cardíaco; Atención de Enfermería; Educación en Salud.
Communication; Cardiac Catheterization; Nursing care; Health education.
topic Enfermagem
Comunicação; Cateterismo Cardíaco; Cuidados de Enfermagem; Educação em Saúde.
Comunicación; Cateterismo Cardíaco; Atención de Enfermería; Educación en Salud.
Communication; Cardiac Catheterization; Nursing care; Health education.
description Objective: To understand patients’ knowledge about the cardiac catheterization procedure inorder to elaborate pre-catheterization nursing instructions.Methods: Qualitative study with 31 adult patients from a teaching hospital in the inland of thestate of São Paulo, conducted in the first half of 2015. Data was collected through semi-structuredinterviews and analyzed with the use of Content Analysis.Results: Three categories emerged from the statements, as follows: Understanding of the signsand symptoms that led to the need to perform cardiac catheterization; Partial assimilationof written information received by the patients, and Ignorance of the cardiac catheterizationprocedure performed.Conclusion: The construction and implementation of adequate planning of health instructionsclarifies the doubts of the individuals, so that they are more prepared to make sound decisionsregarding their health, and promotes the recognition of nursing actions.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-03-27
dc.type.none.fl_str_mv



dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
qualitativa
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/56604
10.5380/ce.v24i0.56604
url https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/56604
identifier_str_mv 10.5380/ce.v24i0.56604
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/56604/pdf
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/56604/pdf_en
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/56604/32222
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/56604/32249
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/56604/32250
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/56604/33380
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/56604/35253
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/56604/37766
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/56604/38046
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/56604/38047
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/56604/38048
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2019 Cogitare Enfermagem
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2019 Cogitare Enfermagem
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
dc.source.none.fl_str_mv Cogitare Enfermagem; v. 24 (2019)
Cogitare Enfermagem; v. 24 (2019)
Cogitare Enfermagem; v. 24 (2019)
2176-9133
1414-8536
10.5380/ce.v24i0
reponame:Cogitare Enfermagem (Online)
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Cogitare Enfermagem (Online)
collection Cogitare Enfermagem (Online)
repository.name.fl_str_mv Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv cogitare@ufpr.br
_version_ 1822180363070341120
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.5380/ce.v24i0.56604