A AUTONOMIA DO CUIDADO EXERCIDO POR ADOLESCENTES PARA UM VIVER SAUDÁVEL: O OLHAR DA ENFERMAGEM
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Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cogitare Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/17545 |
Resumo: | This descriptive and qualitative study had as its objective to understand the meaning of the adolescent’s autonomy of self-care and its interactions in the perspective of a healthy life. Grounded Theory and the theoretical, methodological approach of complexity were utilized. The data were collected via interviews, texts and newspaper clippings between February and November 2009. There were 27 participants, including adolescents, parents and teachers and nurses from a health unit and a school in Belém, Pará State. The results pointed to a model termed ‘understanding the relationship between autonomy and dependence of the adolescent for self-care in a context of healthy living’, anchored in six categories which interrelate in their explanation. It was understood that in the administration of the constructive process of autonomy, the adolescent experiences action/retroaction in differing contexts and is aware of his/her dependence before different challenging relationships in the face of the reality of living a healthy existence. |
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A AUTONOMIA DO CUIDADO EXERCIDO POR ADOLESCENTES PARA UM VIVER SAUDÁVEL: O OLHAR DA ENFERMAGEMLA AUTONOMÍA DEL CUIDADO EJERCIDO POR ADOLESCENTES PARA UN VIVIR SALUDABLE: LA MIRADA DE LA ENFERMERÍATHE AUTONOMY OF CARE EXERCISED BY ADOLESCENTS FOR A HEALTHY LIFE: THE VIEW OF NURSINGPersonal autonomy; Adolescent; Dependency; Nursing.Autonomia pessoal; Adolescente; Dependência; Enfermagem.Autonomía personal; Adolescente; Dependencia; Enfermería.This descriptive and qualitative study had as its objective to understand the meaning of the adolescent’s autonomy of self-care and its interactions in the perspective of a healthy life. Grounded Theory and the theoretical, methodological approach of complexity were utilized. The data were collected via interviews, texts and newspaper clippings between February and November 2009. There were 27 participants, including adolescents, parents and teachers and nurses from a health unit and a school in Belém, Pará State. The results pointed to a model termed ‘understanding the relationship between autonomy and dependence of the adolescent for self-care in a context of healthy living’, anchored in six categories which interrelate in their explanation. It was understood that in the administration of the constructive process of autonomy, the adolescent experiences action/retroaction in differing contexts and is aware of his/her dependence before different challenging relationships in the face of the reality of living a healthy existence.Estudo descritivo e qualitativo, teve por objetivo compreender o significado da autonomia do adolescente para o cuidado de si e suas interações na perspectiva de um viver saudável. Utilizou-se o referencial teórico metodológico da complexidade e a GroundedTheory. Os dados foram coletados por meio de entrevistas, textos, recorte e colagem, entre fevereiro a novembro de 2009. Foram participantes 27 pessoas, entre adolescentes, pais, professores e enfermeiros de uma unidade de saúde e uma escola de Belém, Estado do Pará. Os resultados apontaram para o modelo “entendendo a relação entre autonomia e dependência do adolescente para o cuidado de si na perspectiva do viver saudável” ancorado em seis categorias que se interrelacionam na sua explicação. Compreendeu-se que, na administração do processo construtivo da autonomia, o adolescente vivencia a ação/retroação nos diversificados contextos e percebe a sua dependência diante das diferentes relações desafiadoras frente à realidade do viver uma existência saudável.Estudio descriptivo y cualitativo, tuvo por objetivo comprender el significado de la autonomía del adolescente para el cuidado de sí mismo y sus interacciones en la perspectiva de un vivir saludable. Fue utilizado el referencial teórico metodológi¬co de la complexidad y la Grounded Theory. Los datos fueron recogidos por medio de entrevistas, textos, recorte y pegamiento, entre febrero y noviembre de 2009. Fueron participantes 27 personas, entre adolescentes, padres, profesores y enfermeros de una unidad de salud y una escuela de Belém, Estado del Pará. Los resultados apuntaron para el modelo “entendiendo la relación entre autonomía y dependencia del adolescente para el cuidado de sí en la perspectiva del vivir saludable” basado en seis categorías que se interrelacionan en su explicación. Se ha comprendido que, en la administración del proceso constructivo de la autonomía, el adolescente vive la acción/retroacción en los distintos contextos y percibe su dependencia delante de las diferentes relaciones desafiadoras a la realidad del vivir una existencia saludable.Universidade Federal do ParanáCarvalho, Jacira NunesErdmann, Alacoque LorenziniSantana, Mary Elizabeth2011-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/1754510.5380/ce.v16i2.17545Cogitare Enfermagem; v. 16, n. 2 (2011)Cogitare Enfermagem; v. 16, n. 2 (2011)Cogitare Enfermagem; v. 16, n. 2 (2011)2176-91331414-853610.5380/ce.v16i2reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/17545/14213info:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-07T20:45:36Zoai:revistas.ufpr.br:article/17545Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2021-12-07T20:45:36Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
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