VIVÊNCIAS DO TRABALHO REMOTO NO CONTEXTO DA COVID-19: REFLEXÕES COM DOCENTES DE ENFERMAGEM

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Jeane Barros de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Heideman, Ivonete Teresinha Schulter Buss, Brum, Crhis Netto de, Walker, Fernanda, Schleicher, Maira Lidia, Araújo, Jeferson Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Cogitare Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/77243
Resumo: Objective: to reflect on how undergraduate Nursing teachers experience the activities of their work process in the COVID-19 pandemic context. Method: a qualitative and reflection study of the action-participant research type, grounded on Paulo Freire’s assumptions. The participants were 20 undergraduate Nursing teachers from public and private universities in southern Brazil. Paulo Freire’s Research Itinerary was carried out through Thematic Research, Coding, Decoding, and Critical Unveiling, in a Virtual Culture Circle held in August 2020. Results: the Nursing teachers discussed about the repercussions of remote teaching on their health. They reflected on their feelings in facing this teaching modality and on how they develop in the pandemic context. Conclusion: the results contribute to the nurses’ evidence-based practice, strengthening decision-making regarding the teachers’ work process in the COVID-19 pandemic context.
id UFPR-15_e9fdd1827c2daccea1eb68db69295c02
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/77243
network_acronym_str UFPR-15
network_name_str Cogitare Enfermagem (Online)
repository_id_str
spelling VIVÊNCIAS DO TRABALHO REMOTO NO CONTEXTO DA COVID-19: REFLEXÕES COM DOCENTES DE ENFERMAGEMEXPERIENCIAS DEL TRABAJO REMOTO EN EL CONTEXTO DEL COVID-19: REFLEXIONES CON DOCENTES DE ENFERMERÍAREMOTE WORK EXPERIENCES IN THE COVID-19 CONTEXT: REFLECTIONS WITH NURSING TEACHERSEnfermagem; Infecções por Coronavírus; PandemiasDocentes de Enfermagem; Educação a Distância; Educação em Enfermagem; Infecções por Coronavírus; PandemiasDocentes de Enfermería; Educación a Distancia; Educación en Enfermería; Infecciones por Coronavirus; PandemiasNursing Teachers; Remote Education; Education in Nursing; Infections by Coronavirus; PandemicsObjective: to reflect on how undergraduate Nursing teachers experience the activities of their work process in the COVID-19 pandemic context. Method: a qualitative and reflection study of the action-participant research type, grounded on Paulo Freire’s assumptions. The participants were 20 undergraduate Nursing teachers from public and private universities in southern Brazil. Paulo Freire’s Research Itinerary was carried out through Thematic Research, Coding, Decoding, and Critical Unveiling, in a Virtual Culture Circle held in August 2020. Results: the Nursing teachers discussed about the repercussions of remote teaching on their health. They reflected on their feelings in facing this teaching modality and on how they develop in the pandemic context. Conclusion: the results contribute to the nurses’ evidence-based practice, strengthening decision-making regarding the teachers’ work process in the COVID-19 pandemic context.Objetivo: refletir sobre como os docentes de graduação em Enfermagem vivenciam as atividades do seu processo de trabalho no contexto da pandemia de COVID-19. Método: estudo qualitativo, reflexivo, do tipo pesquisa ação- participante, fundamentado nos pressupostos de Paulo Freire. Contou-se com a participação de 20 docentes de graduação em Enfermagem de universidades públicas e privadas do Sul do Brasil. O Itinerário de Pesquisa Freireano foi percorrido perpassando pela Investigação Temática, Codificação, Descodificação e Desvelamento Crítico, em um Círculo de Cultura Virtual realizado em agosto de 2020. Resultados: os docentes de Enfermagem dialogaram sobre as repercussões do ensino não presencial na sua saúde. Refletiram acerca dos seus sentimentos no enfrentamento dessa modalidade de ensino e como o desenvolvem no contexto pandêmico. Conclusão: os resultados contribuem para a prática baseada em evidências de enfermeiros, fortalecendo a tomada de decisões quanto ao processo de trabalho docente no contexto da pandemia de COVID-19. Objetivo: reflexionar sobre la manera en la que los docentes de la carrera de grado de Enfermería experimentan las actividades de su proceso de trabajo en el contexto de la pandemia de COVID-19. Método: estudio cualitativo y reflexivo, del tipo investigación acción-participante, fundamentado en los supuestos de Paulo Freire. Se contó con la participación de 20 docentes de la carrera de grado de Enfermería de universidades públicas y privadas del sur de Brasil. Se recorrió el Itinerario de Investigación de Paulo Freire pasando por la Investigación Temática, la Codificación, la Decodificación y el Desvelamiento Crítico, en un Círculo de Cultura Virtual realizado en agosto de 2020. Resultados: los docentes de Enfermería dialogaron sobre las repercusiones de la enseñanza no presencial sobre su propia salud. Reflexionaron acerca de sus sentimientos al enfrentar esta modalidad de enseñanza y cómo la desarrollan en el contexto de la pandemia. Conclusión: los resultados contribuyen a la práctica basada en evidencias de los enfermeros, fortaleciendo así el proceso de toma de decisiones en relación al proceso de trabajo docente en el contexto de la pandemia de COVID-19.Universidade Federal do ParanáSouza, Jeane Barros deHeideman, Ivonete Teresinha Schulter BussBrum, Crhis Netto deWalker, FernandaSchleicher, Maira LidiaAraújo, Jeferson Santos2021-11-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEstudo qualitativo, do tipo ação-participante, fundamentado nos pressupostos de Paulo Freireapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/7724310.5380/ce.v26i0.77243Cogitare Enfermagem; v. 26 (2021)Cogitare Enfermagem; v. 26 (2021)Cogitare Enfermagem; v. 26 (2021)2176-91331414-853610.5380/ce.v26i0reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporenghttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/77243/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/77243/pdf_enhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/77243/45281https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/77243/45282https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/77243/45283https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/77243/45284https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/77243/45873Direitos autorais 2021 Cogitare Enfermagemhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-08-05T13:27:34Zoai:revistas.ufpr.br:article/77243Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2022-08-05T13:27:34Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv VIVÊNCIAS DO TRABALHO REMOTO NO CONTEXTO DA COVID-19: REFLEXÕES COM DOCENTES DE ENFERMAGEM
EXPERIENCIAS DEL TRABAJO REMOTO EN EL CONTEXTO DEL COVID-19: REFLEXIONES CON DOCENTES DE ENFERMERÍA
REMOTE WORK EXPERIENCES IN THE COVID-19 CONTEXT: REFLECTIONS WITH NURSING TEACHERS
title VIVÊNCIAS DO TRABALHO REMOTO NO CONTEXTO DA COVID-19: REFLEXÕES COM DOCENTES DE ENFERMAGEM
spellingShingle VIVÊNCIAS DO TRABALHO REMOTO NO CONTEXTO DA COVID-19: REFLEXÕES COM DOCENTES DE ENFERMAGEM
Souza, Jeane Barros de
Enfermagem; Infecções por Coronavírus; Pandemias
Docentes de Enfermagem; Educação a Distância; Educação em Enfermagem; Infecções por Coronavírus; Pandemias
Docentes de Enfermería; Educación a Distancia; Educación en Enfermería; Infecciones por Coronavirus; Pandemias
Nursing Teachers; Remote Education; Education in Nursing; Infections by Coronavirus; Pandemics
title_short VIVÊNCIAS DO TRABALHO REMOTO NO CONTEXTO DA COVID-19: REFLEXÕES COM DOCENTES DE ENFERMAGEM
title_full VIVÊNCIAS DO TRABALHO REMOTO NO CONTEXTO DA COVID-19: REFLEXÕES COM DOCENTES DE ENFERMAGEM
title_fullStr VIVÊNCIAS DO TRABALHO REMOTO NO CONTEXTO DA COVID-19: REFLEXÕES COM DOCENTES DE ENFERMAGEM
title_full_unstemmed VIVÊNCIAS DO TRABALHO REMOTO NO CONTEXTO DA COVID-19: REFLEXÕES COM DOCENTES DE ENFERMAGEM
title_sort VIVÊNCIAS DO TRABALHO REMOTO NO CONTEXTO DA COVID-19: REFLEXÕES COM DOCENTES DE ENFERMAGEM
author Souza, Jeane Barros de
author_facet Souza, Jeane Barros de
Heideman, Ivonete Teresinha Schulter Buss
Brum, Crhis Netto de
Walker, Fernanda
Schleicher, Maira Lidia
Araújo, Jeferson Santos
author_role author
author2 Heideman, Ivonete Teresinha Schulter Buss
Brum, Crhis Netto de
Walker, Fernanda
Schleicher, Maira Lidia
Araújo, Jeferson Santos
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Jeane Barros de
Heideman, Ivonete Teresinha Schulter Buss
Brum, Crhis Netto de
Walker, Fernanda
Schleicher, Maira Lidia
Araújo, Jeferson Santos
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Enfermagem; Infecções por Coronavírus; Pandemias
Docentes de Enfermagem; Educação a Distância; Educação em Enfermagem; Infecções por Coronavírus; Pandemias
Docentes de Enfermería; Educación a Distancia; Educación en Enfermería; Infecciones por Coronavirus; Pandemias
Nursing Teachers; Remote Education; Education in Nursing; Infections by Coronavirus; Pandemics
topic Enfermagem; Infecções por Coronavírus; Pandemias
Docentes de Enfermagem; Educação a Distância; Educação em Enfermagem; Infecções por Coronavírus; Pandemias
Docentes de Enfermería; Educación a Distancia; Educación en Enfermería; Infecciones por Coronavirus; Pandemias
Nursing Teachers; Remote Education; Education in Nursing; Infections by Coronavirus; Pandemics
description Objective: to reflect on how undergraduate Nursing teachers experience the activities of their work process in the COVID-19 pandemic context. Method: a qualitative and reflection study of the action-participant research type, grounded on Paulo Freire’s assumptions. The participants were 20 undergraduate Nursing teachers from public and private universities in southern Brazil. Paulo Freire’s Research Itinerary was carried out through Thematic Research, Coding, Decoding, and Critical Unveiling, in a Virtual Culture Circle held in August 2020. Results: the Nursing teachers discussed about the repercussions of remote teaching on their health. They reflected on their feelings in facing this teaching modality and on how they develop in the pandemic context. Conclusion: the results contribute to the nurses’ evidence-based practice, strengthening decision-making regarding the teachers’ work process in the COVID-19 pandemic context.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-12
dc.type.none.fl_str_mv


dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Estudo qualitativo, do tipo ação-participante, fundamentado nos pressupostos de Paulo Freire
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/77243
10.5380/ce.v26i0.77243
url https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/77243
identifier_str_mv 10.5380/ce.v26i0.77243
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/77243/pdf
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/77243/pdf_en
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/77243/45281
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/77243/45282
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/77243/45283
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/77243/45284
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/77243/45873
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2021 Cogitare Enfermagem
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2021 Cogitare Enfermagem
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
dc.source.none.fl_str_mv Cogitare Enfermagem; v. 26 (2021)
Cogitare Enfermagem; v. 26 (2021)
Cogitare Enfermagem; v. 26 (2021)
2176-9133
1414-8536
10.5380/ce.v26i0
reponame:Cogitare Enfermagem (Online)
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Cogitare Enfermagem (Online)
collection Cogitare Enfermagem (Online)
repository.name.fl_str_mv Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv cogitare@ufpr.br
_version_ 1797068304159866880