VIVÊNCIAS DO TRABALHO REMOTO NO CONTEXTO DA COVID-19: REFLEXÕES COM DOCENTES DE ENFERMAGEM
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Cogitare Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/77243 |
Resumo: | Objective: to reflect on how undergraduate Nursing teachers experience the activities of their work process in the COVID-19 pandemic context. Method: a qualitative and reflection study of the action-participant research type, grounded on Paulo Freire’s assumptions. The participants were 20 undergraduate Nursing teachers from public and private universities in southern Brazil. Paulo Freire’s Research Itinerary was carried out through Thematic Research, Coding, Decoding, and Critical Unveiling, in a Virtual Culture Circle held in August 2020. Results: the Nursing teachers discussed about the repercussions of remote teaching on their health. They reflected on their feelings in facing this teaching modality and on how they develop in the pandemic context. Conclusion: the results contribute to the nurses’ evidence-based practice, strengthening decision-making regarding the teachers’ work process in the COVID-19 pandemic context. |
id |
UFPR-15_e9fdd1827c2daccea1eb68db69295c02 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpr.br:article/77243 |
network_acronym_str |
UFPR-15 |
network_name_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
VIVÊNCIAS DO TRABALHO REMOTO NO CONTEXTO DA COVID-19: REFLEXÕES COM DOCENTES DE ENFERMAGEMEXPERIENCIAS DEL TRABAJO REMOTO EN EL CONTEXTO DEL COVID-19: REFLEXIONES CON DOCENTES DE ENFERMERÍAREMOTE WORK EXPERIENCES IN THE COVID-19 CONTEXT: REFLECTIONS WITH NURSING TEACHERSEnfermagem; Infecções por Coronavírus; PandemiasDocentes de Enfermagem; Educação a Distância; Educação em Enfermagem; Infecções por Coronavírus; PandemiasDocentes de Enfermería; Educación a Distancia; Educación en Enfermería; Infecciones por Coronavirus; PandemiasNursing Teachers; Remote Education; Education in Nursing; Infections by Coronavirus; PandemicsObjective: to reflect on how undergraduate Nursing teachers experience the activities of their work process in the COVID-19 pandemic context. Method: a qualitative and reflection study of the action-participant research type, grounded on Paulo Freire’s assumptions. The participants were 20 undergraduate Nursing teachers from public and private universities in southern Brazil. Paulo Freire’s Research Itinerary was carried out through Thematic Research, Coding, Decoding, and Critical Unveiling, in a Virtual Culture Circle held in August 2020. Results: the Nursing teachers discussed about the repercussions of remote teaching on their health. They reflected on their feelings in facing this teaching modality and on how they develop in the pandemic context. Conclusion: the results contribute to the nurses’ evidence-based practice, strengthening decision-making regarding the teachers’ work process in the COVID-19 pandemic context.Objetivo: refletir sobre como os docentes de graduação em Enfermagem vivenciam as atividades do seu processo de trabalho no contexto da pandemia de COVID-19. Método: estudo qualitativo, reflexivo, do tipo pesquisa ação- participante, fundamentado nos pressupostos de Paulo Freire. Contou-se com a participação de 20 docentes de graduação em Enfermagem de universidades públicas e privadas do Sul do Brasil. O Itinerário de Pesquisa Freireano foi percorrido perpassando pela Investigação Temática, Codificação, Descodificação e Desvelamento Crítico, em um Círculo de Cultura Virtual realizado em agosto de 2020. Resultados: os docentes de Enfermagem dialogaram sobre as repercussões do ensino não presencial na sua saúde. Refletiram acerca dos seus sentimentos no enfrentamento dessa modalidade de ensino e como o desenvolvem no contexto pandêmico. Conclusão: os resultados contribuem para a prática baseada em evidências de enfermeiros, fortalecendo a tomada de decisões quanto ao processo de trabalho docente no contexto da pandemia de COVID-19. Objetivo: reflexionar sobre la manera en la que los docentes de la carrera de grado de Enfermería experimentan las actividades de su proceso de trabajo en el contexto de la pandemia de COVID-19. Método: estudio cualitativo y reflexivo, del tipo investigación acción-participante, fundamentado en los supuestos de Paulo Freire. Se contó con la participación de 20 docentes de la carrera de grado de Enfermería de universidades públicas y privadas del sur de Brasil. Se recorrió el Itinerario de Investigación de Paulo Freire pasando por la Investigación Temática, la Codificación, la Decodificación y el Desvelamiento Crítico, en un Círculo de Cultura Virtual realizado en agosto de 2020. Resultados: los docentes de Enfermería dialogaron sobre las repercusiones de la enseñanza no presencial sobre su propia salud. Reflexionaron acerca de sus sentimientos al enfrentar esta modalidad de enseñanza y cómo la desarrollan en el contexto de la pandemia. Conclusión: los resultados contribuyen a la práctica basada en evidencias de los enfermeros, fortaleciendo así el proceso de toma de decisiones en relación al proceso de trabajo docente en el contexto de la pandemia de COVID-19.Universidade Federal do ParanáSouza, Jeane Barros deHeideman, Ivonete Teresinha Schulter BussBrum, Crhis Netto deWalker, FernandaSchleicher, Maira LidiaAraújo, Jeferson Santos2021-11-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEstudo qualitativo, do tipo ação-participante, fundamentado nos pressupostos de Paulo Freireapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/7724310.5380/ce.v26i0.77243Cogitare Enfermagem; v. 26 (2021)Cogitare Enfermagem; v. 26 (2021)Cogitare Enfermagem; v. 26 (2021)2176-91331414-853610.5380/ce.v26i0reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporenghttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/77243/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/77243/pdf_enhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/77243/45281https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/77243/45282https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/77243/45283https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/77243/45284https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/77243/45873Direitos autorais 2021 Cogitare Enfermagemhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-08-05T13:27:34Zoai:revistas.ufpr.br:article/77243Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2022-08-05T13:27:34Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
VIVÊNCIAS DO TRABALHO REMOTO NO CONTEXTO DA COVID-19: REFLEXÕES COM DOCENTES DE ENFERMAGEM EXPERIENCIAS DEL TRABAJO REMOTO EN EL CONTEXTO DEL COVID-19: REFLEXIONES CON DOCENTES DE ENFERMERÍA REMOTE WORK EXPERIENCES IN THE COVID-19 CONTEXT: REFLECTIONS WITH NURSING TEACHERS |
title |
VIVÊNCIAS DO TRABALHO REMOTO NO CONTEXTO DA COVID-19: REFLEXÕES COM DOCENTES DE ENFERMAGEM |
spellingShingle |
VIVÊNCIAS DO TRABALHO REMOTO NO CONTEXTO DA COVID-19: REFLEXÕES COM DOCENTES DE ENFERMAGEM Souza, Jeane Barros de Enfermagem; Infecções por Coronavírus; Pandemias Docentes de Enfermagem; Educação a Distância; Educação em Enfermagem; Infecções por Coronavírus; Pandemias Docentes de Enfermería; Educación a Distancia; Educación en Enfermería; Infecciones por Coronavirus; Pandemias Nursing Teachers; Remote Education; Education in Nursing; Infections by Coronavirus; Pandemics |
title_short |
VIVÊNCIAS DO TRABALHO REMOTO NO CONTEXTO DA COVID-19: REFLEXÕES COM DOCENTES DE ENFERMAGEM |
title_full |
VIVÊNCIAS DO TRABALHO REMOTO NO CONTEXTO DA COVID-19: REFLEXÕES COM DOCENTES DE ENFERMAGEM |
title_fullStr |
VIVÊNCIAS DO TRABALHO REMOTO NO CONTEXTO DA COVID-19: REFLEXÕES COM DOCENTES DE ENFERMAGEM |
title_full_unstemmed |
VIVÊNCIAS DO TRABALHO REMOTO NO CONTEXTO DA COVID-19: REFLEXÕES COM DOCENTES DE ENFERMAGEM |
title_sort |
VIVÊNCIAS DO TRABALHO REMOTO NO CONTEXTO DA COVID-19: REFLEXÕES COM DOCENTES DE ENFERMAGEM |
author |
Souza, Jeane Barros de |
author_facet |
Souza, Jeane Barros de Heideman, Ivonete Teresinha Schulter Buss Brum, Crhis Netto de Walker, Fernanda Schleicher, Maira Lidia Araújo, Jeferson Santos |
author_role |
author |
author2 |
Heideman, Ivonete Teresinha Schulter Buss Brum, Crhis Netto de Walker, Fernanda Schleicher, Maira Lidia Araújo, Jeferson Santos |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Jeane Barros de Heideman, Ivonete Teresinha Schulter Buss Brum, Crhis Netto de Walker, Fernanda Schleicher, Maira Lidia Araújo, Jeferson Santos |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Enfermagem; Infecções por Coronavírus; Pandemias Docentes de Enfermagem; Educação a Distância; Educação em Enfermagem; Infecções por Coronavírus; Pandemias Docentes de Enfermería; Educación a Distancia; Educación en Enfermería; Infecciones por Coronavirus; Pandemias Nursing Teachers; Remote Education; Education in Nursing; Infections by Coronavirus; Pandemics |
topic |
Enfermagem; Infecções por Coronavírus; Pandemias Docentes de Enfermagem; Educação a Distância; Educação em Enfermagem; Infecções por Coronavírus; Pandemias Docentes de Enfermería; Educación a Distancia; Educación en Enfermería; Infecciones por Coronavirus; Pandemias Nursing Teachers; Remote Education; Education in Nursing; Infections by Coronavirus; Pandemics |
description |
Objective: to reflect on how undergraduate Nursing teachers experience the activities of their work process in the COVID-19 pandemic context. Method: a qualitative and reflection study of the action-participant research type, grounded on Paulo Freire’s assumptions. The participants were 20 undergraduate Nursing teachers from public and private universities in southern Brazil. Paulo Freire’s Research Itinerary was carried out through Thematic Research, Coding, Decoding, and Critical Unveiling, in a Virtual Culture Circle held in August 2020. Results: the Nursing teachers discussed about the repercussions of remote teaching on their health. They reflected on their feelings in facing this teaching modality and on how they develop in the pandemic context. Conclusion: the results contribute to the nurses’ evidence-based practice, strengthening decision-making regarding the teachers’ work process in the COVID-19 pandemic context. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-12 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Estudo qualitativo, do tipo ação-participante, fundamentado nos pressupostos de Paulo Freire |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/77243 10.5380/ce.v26i0.77243 |
url |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/77243 |
identifier_str_mv |
10.5380/ce.v26i0.77243 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/77243/pdf https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/77243/pdf_en https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/77243/45281 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/77243/45282 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/77243/45283 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/77243/45284 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/77243/45873 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2021 Cogitare Enfermagem http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2021 Cogitare Enfermagem http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem; v. 26 (2021) Cogitare Enfermagem; v. 26 (2021) Cogitare Enfermagem; v. 26 (2021) 2176-9133 1414-8536 10.5380/ce.v26i0 reponame:Cogitare Enfermagem (Online) instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
collection |
Cogitare Enfermagem (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
cogitare@ufpr.br |
_version_ |
1797068304159866880 |