AVALIAÇÃO DO DESEMPENHO DE NUTRIZES E RECÉM-NASCIDOS DURANTE A MAMADA NO PERÍODO NEONATAL: ESTUDO COMPARATIVO
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Cogitare Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/75517 |
Resumo: | Objective: to evaluate the performance of nursing mothers and newborns, during breastfeeding, inthe neonatal period and to identify the difficulties for the practice of breastfeeding/breastfeeding.Method: longitudinal, comparative study, carried out in a regional hospital, in Piauí, Brazil. Fortyninenursing mothers participated, approached on the first and 28th day of life of their newborns.The collection took place between September 2018 and February 2019, with a characterizationquestionnaire and application of the LATCH - Scoring System instrument (Latch, Audible swallowing,Type of nipple, Comfort, Hold). For analysis, descriptive statistics and multiple association tests wereused. Results: It was found that in the first assessment, 32.7% of the nursing mothers and newbornsneeded support for adequacy of the breastfeeding process, while in the second, only 2%. Conclusion:It was evidenced that early interventions aimed at promoting and maintaining breastfeeding shouldbe implemented by nurses, beginning in the prenatal period and indispensable in the first puerperalweek, especially those related to breastfeeding technique. |
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AVALIAÇÃO DO DESEMPENHO DE NUTRIZES E RECÉM-NASCIDOS DURANTE A MAMADA NO PERÍODO NEONATAL: ESTUDO COMPARATIVOEVALUACIÓN DE LA ACTUACIÓN DE LAS MADRES LACTANTES Y DE LOS RECIÉN NACIDOS DURANTE LA LACTANCIA MATERNA EN EL PERIODO NEONATAL: UN ESTUDIO COMPARATIVOEVALUATION OF THE PERFORMANCE OF NURSING MOTHERS AND NEWBORNS DURING FEEDINGS IN THE NEONATAL PERIOD: A COMPARATIVE STUDYEnfermagemAleitamento Materno; Recém-Nascido; Cuidados de Enfermagem; Desmame Precoce; Saúde da Criança.Lactancia materna; Lactante, Recién Nacido; Atención de Enfermería; Destete precoz; Salud del Niño.Breast Feeding; Infant, Newborn; Nursing Care; Early Weaning; Child Health.Objective: to evaluate the performance of nursing mothers and newborns, during breastfeeding, inthe neonatal period and to identify the difficulties for the practice of breastfeeding/breastfeeding.Method: longitudinal, comparative study, carried out in a regional hospital, in Piauí, Brazil. Fortyninenursing mothers participated, approached on the first and 28th day of life of their newborns.The collection took place between September 2018 and February 2019, with a characterizationquestionnaire and application of the LATCH - Scoring System instrument (Latch, Audible swallowing,Type of nipple, Comfort, Hold). For analysis, descriptive statistics and multiple association tests wereused. Results: It was found that in the first assessment, 32.7% of the nursing mothers and newbornsneeded support for adequacy of the breastfeeding process, while in the second, only 2%. Conclusion:It was evidenced that early interventions aimed at promoting and maintaining breastfeeding shouldbe implemented by nurses, beginning in the prenatal period and indispensable in the first puerperalweek, especially those related to breastfeeding technique.Objetivo: avaliar o desempenho de nutrizes e recém-nascidos, durante a mamada, no período neonatal e identificar as dificuldades para a prática do aleitamento materno/amamentação. Método: estudo longitudinal, comparativo, realizado em hospital regional, no Piauí, Brasil. Participaram 49 nutrizes, abordadas no primeiro e 28° dia de vida dos recém-nascidos. A coleta aconteceu entre setembro de 2018 e fevereiro de 2019, com questionário de caracterização e aplicação do instrumento LATCH – Scoring System (Latch, Audible swallowing, Type of nipple, Comfort, Hold). Para análise, utilizou-se estatística descritiva e testes de associações múltiplas. Resultados: verificou-se que, na primeira avaliação, 32,7% das nutrizes e recém-nascidos necessitaram de suporte para adequação do processo de amamentação, enquanto na segunda, apenas 2%. Conclusão: evidenciou-se que intervenções precoces voltadas para promoção e manutenção do aleitamento materno devem ser implementadas por enfermeiros, com início no pré-natal e indispensáveis na primeira semana puerperal, especialmente relacionadas à técnica de amamentação.Objetivo: evaluar la actuación de las madres lactantes y de los recién nacidos, durante la lactancia materna, en el período neonatal e identificar las dificultades para la práctica de la lactancia materna/amamantamiento. Material y método: estudio longitudinal, comparativo, realizado en un hospital regional, en Piauí, Brasil. Participaron 49 madres lactantes, abordadas el primer y el 28º día de vida de los recién nacidos. La recolección se realizó entre septiembre de 2018 y febrero de 2019, con un cuestionario de caracterización y la aplicación del instrumento LATCH - Scoring System (Latch, Audible swallowing, Type of nipple, Comfort, Hold). Para el análisis se utilizaron estadísticas descriptivas y pruebas de asociación múltiple. Resultados: se verificó que, en la primera evaluación, el 32,7% de las madres y los recién nacidos necesitan apoyo para la adecuación del proceso de amamantamiento, mientras que, en la segunda, sólo el 2%. Conclusión: se evidenció que las intervenciones precoces dirigidas a la promoción y mantenimiento de la lactancia materna deben ser implementadas por los enfermeros, con inicio en el prenatal e indispensables en la primera semana de puerperio, especialmente relacionadas con la técnica de amamantamiento.Universidade Federal do ParanáCNPqOliveira, Raylla Coutinho deSilva, Mariana MesquitaLopes, Brenda de AraújoBrito, Mychelangela de AssisRocha, Ruth CardosoCarneiro, Cristianne TeixeiraBezerra, Maria Augusta Rocha2021-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEstudo longitudinal e comparativoapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/7551710.5380/ce.v26i0.75517Cogitare Enfermagem; v. 26 (2021)Cogitare Enfermagem; v. 26 (2021)Cogitare Enfermagem; v. 26 (2021)2176-91331414-853610.5380/ce.v26i0reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporenghttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/75517/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/75517/pdf_enhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/75517/44173https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/75517/44174https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/75517/44175https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/75517/45286https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/75517/45287https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/75517/48220Direitos autorais 2021 Cogitare Enfermagemhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-08-05T13:27:34Zoai:revistas.ufpr.br:article/75517Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2022-08-05T13:27:34Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
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